Csak percekkel lett gyorsabb a hatvani vasút, és ez 160 milliárdba került
160 milliárd forintból kevesebb mint 10 perccel lett gyorsabb a Budapest-Hatvan vasútvonal.
2018 óta foglalkozunk a hazánkba települt akkus beruházásokkal, és azóta számos súlyos problémára derítettünk fényt. Amióta pedig Orbán Viktor miniszterelnök 2022 nyarán, a tusványosi szabadegyetemen kijelentette, hogy országunkat a magyar kormány akkumulátor-gyártó nagyhatalommá kívánja tenni, az egyre szaporodó hazai akkuipari létesítmények és ezek működési anomáliái még inkább felhívták a figyelmet az iparághoz kapcsolódó problémákra. Most animációs videóban is mutatjuk a legfontosabb infókat a témáról.
Szinte nem volt olyan hét az elmúlt években, hogy a magyar kormány valamelyik tagja ne adott volna hírt egy-egy új, elektromos autózáshoz vagy akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházásról. Rendszerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelenti be, hogy „zöldmezős” beruházásként valamely külföldi, általában távol-keleti cég létesít üzemet egy kiválasztott magyarországi településen.
Minderről az érintett település lakossága és a helyi önkormányzat is jellemzően csak a sajtóból értesül. De az is előfordul, hogy a Magyar Közlönyből tudják meg az érintettek: a kormány váratlanul beruházási célterületté nyilvánított egy földterületet a településük határában. Az ott élők pedig azonnal gyanakodni kezdenek – általában joggal –, hogy a lakóhelyük egy újabb akkus beruházás célpontjává vált.
Mivel a kormányzat számára fontos, hogy senki ne szólhasson bele a döntésébe, ezeket a beruházásokat azonnal nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánítják. A kiemelt státusz pedig felülírja nemcsak az adott település helyi építési szabályzatát, de a hatályos magyar törvények jó részét is. Azaz bármilyen veszélyes üzem épülhet, bárhová: szántóföldre, erdő helyére, természetvédelmi területre, ráadásul a legtöbb esetben a lakóházak közvetlen közelébe.
A hatóságoknak pedig rohamtempóban kell ezekhez a gyárakhoz az engedélyeket kiadniuk, általában a környezet- és egészségvédelmi szempontokat és a szakmai ellenérveket is lesöpörve az asztalról.
A lakosság azonban egyre több helyen tiltakozik ezek ellen a veszélyesnek ítélt beruházások ellen. A gyárakban, feldolgozó üzemekben ugyanis a levegőszennyezést, a zajhatást nem mérik folyamatosan, a gyárak környezetében pedig nem írják elő a talajvíz minőségét ellenőrző figyelőkutak létesítését.
Csakhogy ezek az üzemek rendszerint zajosak, emellett rengeteg veszélyes anyagot bocsátanak ki. S bár az üzemeket működtető cégek azt állítják, hogy zárt technológiával dolgoznak és nem szennyezik a környezetet, a tények ezt cáfolják.
A Samsung SDI gödi gyárából például olyan tűzoltóanyag került a város csatornarendszerébe, ami Göd több pontján „felhabzott” az aknákból. A Magyarországon legrégebb óta működő
gödi gyár „állatorvosi lóként” mutatja fel azokat visszásságokat, amik az akkus beruházásokat sok esetben jellemzik.
Egy gödi civilek által végeztetett mérés 2022 tavaszán a gyárban használt mérgező, magzatkárosító oldószer jelenlétét mutatta ki a gödi kútvízben, a magyar hatóságok azonban nem tárták fel a szennyezés okát és körülményeit. Aztán kiderült, hogy ugyanebből a mérgező anyagból a légszennyezési határértékek rossz szabályozása miatt 88 tonna került a levegőbe az elmúlt néhány évben.
Sőt, a kommunális szennyvízcsatornába is belekerült a súlyosan egészségkárosító anyag, ami egy dugulás nyomán a környezetbe is kijutott. Hatósági intézkedés viszont ebben az esetben sem történt.
Az üzemek rendszeresen kapnak bírságokat, ugyanis gyakran megsértik a környezet- és katasztrófavédelmi, a hulladékgazdálkodási vagy munkavédelmi előírásokat. A gödi Samsung SDI és a komáromi SK gyáraiban, a SungEel Hitech Magyarország Kft. akkufeldolgozó üzemeiben a dolgozókat rákkeltő anyagokkal veszélyeztették, az egészséges munkakörülményeket nem biztosították számukra.
Megfelelő zajvédő berendezéseket a gyárak nem építenek, s a zajjal pokollá teszik a közelben lakók életét. Előfordul, hogy engedély nélkül húznak fel épületeket, sőt megindítják a gyártást, mielőtt a tűzvédelmi berendezések elkészülnének. A cégek azonban mindezt megússzák néhány millió forintos bírság kifizetésével.
A Magyarországra betelepülő dél-koreai és kínai cégek jelentős állami támogatást és adókedvezményt kapnak az államtól. Rengeteg támogatást ad a magyar állam a gyárak infrastruktúrájának kiépítésére is: az útrendszer, a víz-, az áram és gázellátás biztosítására több száz milliárd forint közpénz megy el.
A kormány munkahelyteremtésre is hivatkozik e beruházások támogatásakor, csakhogy az üzemekben rengeteg külföldi vendégmunkást alkalmaznak, a magyar állam tehát az ő munkahelyüket biztosítja a magyarok adóforintjaiból.
A beruházások profitja azonban a külföldi multicégeket gazdagítja, vagyis a magyar gazdaságnak csekély haszna származik az akkuipari beruházásokból. Hogy mennyire nem szolgálják ezek a beruházások a magyar gazdaság gyarapodását és Európához való felzárkózását, arról Győrffy Dóra közgazdász Átlátszó egyik podcast-adásában beszélt részletesen.
A csekély gazdasági haszon mellett a víz- és energiazabáló akkus beruházások a természeti erőforrásainkat is komolyan veszélyeztetik. Miközben egymást érik az aszályos nyarak Magyarországon, s hazánk nagy részén egyre csökken a talajvízszint, az akkugyárak számára az ország vízkincse korlátlanul rendelkezésre áll. Az üzemek energiaellátásához pedig oroszországi földgázra, újabb hőerőművek építésére és kínaiak által működtetett naperőművekre lesz szükség.
Az akku-ipari beruházásokkal kapcsolatos problémákat azonban a magyar kormány lesöpri az asztalról. A kormányzati szereplők a számos működési anomália ellenére azt hangoztatják, hogy a szabályozás szigorú Magyarországon és a hatósági előírásokat betartatják a cégekkel.
A kormány tagjai ugyanakkor arra sem voltak hajlandók, hogy az akku-ipar visszásságai ügyében meghallgassák a lakosságot képviselő civil szervezeteket: az országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának akkus tematikájú ülésén a kormánypárti politikusok részt sem vettek.
Bodnár Zsuzsa
A cikk és a videó a Szabad Média pályázat keretében, az Ökotárs Alapítvány és a Mérték Médiaelemző Műhely támogatásával készült. Az itt megjelenő vélemények nem tükrözik a támogatók álláspontját. Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: Átlátszó/Rick Zsófi
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás160 milliárd forintból kevesebb mint 10 perccel lett gyorsabb a Budapest-Hatvan vasútvonal.
A külügyminiszter Japánt és Azerbajdzsánt érintő útjáról a tárca nem tud semmit. De fotók bizonyítják, hogy Szijjártó oda is máltai magángéppel ment.
Most vagy soha: a 7 milliárdos Petőfi-film atyja a 47 milliós luxusterepjáró mellé beszerzett egy kényelmesebb és drágább Mercedest is.
Kétszáz apartmanházzal építené be a csendes kis erdei tó partját egy budapesti vállalkozó Zalalövőn. A hír felborzolta a kedélyeket a környéken.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!