Az egy főre jutó magyar GDP 23 százalékkal kevesebb az EU-s átlagnál
Az egy főre eső magyar GDP az EU-ban hátulról a nyolcadik. Utolértük Portugáliát, Románia pedig minket.
Egy holland szervezet a Greenpeace megbízásából készített tanulmányt az Európai Unión belüli magánrepülőgépes utak szén-dioxid kibocsásátásáról. A CE Delft kutató és tanácsadó szervezet most megjelent anyaga szerint Magyarország 2022-ben 3306 magángépes út induló vagy célállomása volt, ez pedig összesen 16 ezer tonna szén-dioxid kibocsátással járt. A legnépszerűbb magyar vonatkozású útvonalak a Budapest-London, Budapest-Nizza, Budapest-Prága voltak, a magángéppel megtett legrövidebb utak pedig a Sármellék-Bécs, Budapest-Pozsony és Budapest-Debrecen viszonylatok. Mivel a tanulmány készítői a businnes jet kategóriájú egészségügyi és katonai repülőgépeket is vizsgálták, a statisztikát a magyar honvédség két Falcon 7X típusú gépe is gazdagítja.
„A magánrepülőgépes utak [szén-dioxid] kibocsátása lényegesen magasabb utaskilométerenként, mint az egyéb közlekedési módoké. A Közlekedés és Környezet (Transport and Environment, egy tiszta közlekedésért kampányoló európai szervezet) szerint a magángépek 5-14-szer környezetszennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer szennyezőbbek a vonatnál. Néhány magánrepülő óránként 2 tonna szén-dioxidot bocsát ki, miközben az Európai Unió lakosainak karbonlábnyoma 2019-ben fejenként 6,8 tonna volt” – olvasható a tanulmány bevezetőjében arról, hogy miért is fontos ezzel a témával foglalkozni.
A környezeti problémák innovatív megoldásainak kidolgozására szakosodott CE Delft által készített elemzés alapja egy adatbázis az összes magánrepülőgépes útról, amelynek indulási vagy célállomása az Európai Unió 27 tagállama és az Egyesült Királyság, Norvégia, Svédország volt az elmúlt 3 évben. Az adatbázis évenkénti bontásban tartalmazza az utakat, a repülőgép-típusokat és a szén-dioxid kibocsátás mennyiségét is. Utóbbi kiszámításához a szerzők az európai légügyi szervezet, az Eurocontrol adatait vették alapul, a repülési adatbázist pedig a légügyi adatokra specializálódott Cirium készítette.
Az adatbázisból kihagyták a háromülésesnél kisebb gépek által megtett utakat és a nemzetközi jelzéssel (IATA-kóddal) nem rendelkező repülőterekről induló vagy oda érkező repüléseket is, továbbá azokat a gépeket is, amelyek ugyanoda érkeztek, ahonnan indultak. Az ilyen utak ugyanis jellemzően szabadidős jellegűek vagy gyakorlási célúak.
Tartalmazza viszont az adatbázis az olyan egészségügyi vagy katonai repülőutakat, amelyeket tipikusan az üzleti repülésben használt gépekkel (business jet) tettek meg. Ebbe a kategóriába egyértelműen beletartozik a magyar honvédség 2 darab Dassault Falcon 7X típusú repülőgépe, és szerepel is ez a típus a tanulmányban vizsgált gépek felsorolásában.
A statisztikában tehát benne vannak a magyar katonai luxusgépek is.
Vagyis Orbán Viktor, Szijjártó Péter, Novák Katalin és egyéb állami vezetők vagy kormánytagok utazásai a 606-os és 607-es lajstromjelű honvédségi gépeken is gazdagítják az adatbázist. Ahogy Csányi Sándor és Mészáros Lőrinc, Szíjj László repülései is: hiszen az OTP régebbi és újabb gépei, a Dassault Falcon 900LX típusú HA-LKZ és a Dassault Falcon 8X típusú HA-LKW, valamint a Mészárosék által használt osztrák magángép, a Bombardier Global 6000 típusú OE-LEM is a vizsgált kategóriába tartozó business jetek. Szerepelnek is ezek a típusok az adatbázisban, ám sajnos nem állnak rendelkezésre az adatok lajstromjelenként, csak összesítve.
Letölthető táblázat és 5 fontos ábra a politikusok katonai repülős útjairól | atlatszo.hu
A honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.
A tanulmányban minden ország adatai egy-egy külön fejezetben szerepelnek könnyen áttekinthető formában, világosan érthető táblázatokkal. Ez nagy pluszpont a szerzőknek, hiszen egy 88 oldalas, angol nyelvű, információkkal teletömött dokumentumról (PDF) van szó.
A Magyarországról szóló adatok a 4.13-as fejezetben vannak, ami a 42. oldalon kezdődik és a 44. oldal tetején ér véget. A számokon – mint minden más országban is – meglátszik a koronavírus-járvány hatása: 2020-ban csupán 301 darab magángépes út volt, ami 1 259 tonna szén-dioxid kibocsátást jelentett. Ez persze még mindig majdnem napi egy út, tehát az, hogy sok vagy kevés, az elég relatív attól függően, hogy mivel hasonlítjuk össze.
2021-hez képest persze mindenképpen kevés, hiszen akkor már 2 001 hazánkból induló vagy ide érkező magángépes út volt, és ezeknek a szén-dioxid kibocsátása már 9 824 tonna volt. 2022-ben pedig 3 306 magyarországi vonatkozású magánrepülős utazás történt, amik összesen 16 052 tonna szén-dioxid kibocsátással jártak.
Érdekes a legnépszerűbb útvonalak listája is:
Méretükből adódóan érthető módon mindhárom évben a legtöbb magángépes út a budapesti repülőtérhez kapcsolódott, a második és harmadik helyen pedig a debreceni és a hévízi reptér váltogatta egymást.
A magánrepülőgéppel megtett legrövidebb utak felsorolása is figyelemreméltó:
A gyakori bécsi repülésekben minden bizonnyal benne van az Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc és Szíjj László által is használt osztrák magánrepülőgép, az OE-LEM, valamint nagy eséllyel a másik ausztriai bejegyzésű luxusrepülő, az OE-IMB, amivel Szíjj legutóbb Afrikába utazott. A Budapest-Debrecen viszonylatoknak pedig nagy valószínűséggel közük lehet a város mellé építeni tervezett, nagy lakossági tiltakozást kiváltó akkumulátor-gyárhoz is.
Szijjártóék 33 millióért ettek-ittak, és 102 millióért interneteztek a katonai repülőkön | atlatszo.hu
A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 2021 január eleje és 2022 szeptember vége között a Miniszterelnökség, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Külügyminisztérium delegáltjainak repülése után 644 millió forint költséget számoltak fel. Az összegben sok esetben nem szerepel üzemanyagköltség, viszont a delegációk fedélzeti ellátása és internetezése egy vagyonba került az adatok alapján.
Az adatbázis szerint a vizsgált 30 országban (az EU 27 tagállama, plusz az Egyesült Királyság, Norvégia és Svédország) összesen 118 756 db magánrepülőgépes út volt 2020-ban, majd 2021-ben már 350 078, tavaly pedig 572 806 darab.
A magángéppel megtett top3 viszonylat
Az összesített európai statisztikában semmilyen magyarországi vonatkozású út nem szerepel. Ez persze teljesen érthető annak fényében, hogy a 2022-ben megtett összes hazánkat érintő magánrepülős utazás (3 306 darab) is kevesebb annál, ahány repülés csak a legnépszerűbb Párizs-London viszonylaton (3 357 db) történt abban az évben.
A budapesti repülőtér adatai is eltörpülnek a nagy európai városok statisztikái mellett. 2022-ben a magyar főváros reptere 3 084 db magánrepülős út kiinduló vagy célállomása volt, ami önmagában persze nem kevés, de csak töredéke az EU-s top10-nek. A listát ugyanis a nizzai repülőtér vezeti 34 710 magángépes úttal, ami a budapesti adat bő 11-szerese, de még a tizedik helyen álló római reptér is 13 639 útban volt érintett, ami bő 4-szerese a magyar adatnak.
Az egyik honvédségi luxusrepülő és két NER-es magángép is Katarba ment, ahol ma lesz a foci vb első elődöntője | atlatszo.hu
Ahogy a videón is látható, egy új Falcon 8X listaára 58-60 millió amerikai dollár (extrák esetén több), ami a jelenlegi nagyjából 370-es árfolyammal számolva 21-22 milliárd forintot jelent. Egy évvel ezelőtt, a HA-LKW magyar lajstromba vételekor azonban még csak 300 forint körül járt a dollár-árfolyam, vagyis akkor az 58 milliárdos repülő körülbelül 17 milliárd forintba kerülhetett.
Csüggedésre azonban semmi ok, három szomszédos ország magángépes statisztikájának élvonalában is megjelenik szép hazánk legnagyobb repülőtere.
A horvátországi adatok szerint ugyanis 2021-ben a legtöbb magánrepülőzés a Zadar-Budapest/Budapest-Zadar útvonalon történt,
egész pontosan 72 darab. Ebben pedig benne van az is, amikor az egyik honvédségi Falcon elment a Horvátországban nyaraló Orbán Viktorért, feleségével és fiával együtt elvitte Rómába, majd onnan visszafuvarozta őket az Adriára.
A horvát mellett a romániai adatokban is a 2021-es évnél szerepel magyarországi vonatkozás. Abban az évben ugyanis a Bukarest-Budapest/Budapest-Bukarest volt a második legnépszerűbb a magángépes utak közül, összesen 84 ilyen út volt. Emellett a Romániára vonatkozó résznél a magánrepülővel megtett legrövidebb utak top3-as listájára is felfért a magyar főváros harmadikként, hiszen a 203 kilométeres Nagyvárad-Budapest viszonylaton 15 utazás történt.
Szlovákia adatainál szintén a 2021-es évnél jelenik meg a magyar főváros repülőtere. A 174 kilométer távolságú Pozsony-Budapest útvonalon megtett 22 darab magánrepülős út a legrövidebb távon megtett utak top3-as listájának utolsó helyén szerepel.
57 millió forintba kerülhetett Orbán Viktor amerikai kiruccanása a honvédségi luxusrepülővel | atlatszo.hu
Ráadásul a dallasi CPAC egy republikánus párti magánrendezvény volt, amin Orbán Viktor nem kormányfőként, hanem fideszes politikusként, ha úgy tetszik, magánemberként vett részt, ahogy Donald Trump is (igaz, ő nincs hivatalban). Tehát egy hangsúlyozottan nem állami funkcióra égették el az 57 millió forint költségvetési pénzt, amibe más európai országban egy miniszterelnök simán belebukik, mert ez felelőtlen gazdálkodás, a BTK szerint felmerülhet hűtlen kezelés tényállása.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: Szijjártó Péter kiszáll a 606-os honvédségi Falconból Bécsben 2022. november 21-én (fotó: Szijjártó/Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz egy főre eső magyar GDP az EU-ban hátulról a nyolcadik. Utolértük Portugáliát, Románia pedig minket.
A közpénzzel támogatott álcivil szervezet január elején tartott sajtótájékoztatót az Átlátszóról a kormánypropaganda mikrofonállványai előtt.
Azt javasoljuk azoknak, akik szerint a támogatónak beleszólási lehetősége lehet a szerkesztőség működésébe, hogy próbálják ki, nekik mennyi lenne, ha támogatnák az Átlátszót.
Hadházy Ákos parlamenti képviselő szerint kevés olyan közpénzt herdáló program van, amelynek a neve ennyire cinikusan áthallásos lenne.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!