Felcsút travel club

Sokszor az üzemanyagot sem számolták el, mégis százmilliókba került a politikusok reptetése a katonai gépeken

Karácsony előtt a Honvédelmi Minisztériumtól soronként beszkennelt adatokat kaptunk a politikusok repüléseinek költségeiről. Hosszas munkával sikerült használható táblázattá alakítanunk a számokat, amik több szempontból is megdöbbentőek. Egyrészt kiderül belőlük, hogy sok esetben még a katonai repülőgépek üzemanyag-fogyasztását sem számlázta ki a honvédelmi tárca Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Novák Katalin utazásai kapcsán. Másrészt viszont a delegációk fedélzeti ellátása gyakran horribilis összegekbe került. A külügyminiszter kairói útja során például 5,5 millió forint volt a delegáció fedélzeti étel- és italfogyasztása, plusz még 6,8 millió az internethasználat. De vannak érdekes adatok a miniszterelnök amerikai és horvátországi kiruccanásairól is.

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. A gépeket megvásárlásuk óta rendszeresen használják állami vezetők, leginkább Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter, de rajtuk kívül más kormánytagok, és időnként Novák Katalin köztársasági elnök is. A repülőutak költségét azonban szisztematikusan titkolják a kezdetek óta, most először lehet róluk némi fogalmunk.

A nagy közérdeklődés miatt az összes út minden adatát (hova, mikor, kit vittek a repülők) 30 évre  titkosították honvédelmi és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva, továbbá a két Airbus és a két Falcon láthatóságát letiltották a legismertebb repülőgép-figyelő oldalakról. Azonban a repülők jeladóit nem kapcsolhatják ki, az állami cenzúrát elutasító ADS-B Exchange pedig közzéteszi, hogy melyik gép mikor, merre jár.

Az érdekesebb utakról rendszeresen beszámolunk az Átlátszón, 2022 szeptemberében pedig birtokunkba került egy szerződés, mely szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség (ME) 2021-ben állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal (HM). A szerződés szerint a HM minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt, amely tételesen tartalmazza a költségeket a hajtóanyagtól a személyzet napidíjáig.

Itt a szerződés, melynek keretében Orbán Viktor különjáratnak használhatja a katonai repülőgépeket | atlatszo.hu

Az Átlátszóhoz eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.

A megállapodásba foglalt információk alapján ősszel adatigényléseket adtunk be a honvédelmi tárcának, a Külügyminisztériumnak, a Köztársasági Elnöki Hivatalnak és a Miniszterelnökségnek is. Mindenhonnan ezeket a repülési költségeket összesítő iratokat kértük ki 2021 elejétől az adatigénylés napjáig. Az adatigényléseket az orosz-ukrán háborúra hivatkozva mindannyian meghosszabbították 45+45 nappal, majd a 3 hónapos várakozás letelte után, 2022 december végén a többiek helyett is eljárva a Honvédelmi Minisztérium válaszolt.

A tárca egy linket küldött, miszerint ott megtekinthetők az általunk kért adatok. A link a Kormányzati Integrált Közérdekű Adatközlési Portálra (KIKAP) vitt, ahol egy 8 karakteres robotszűrő kód (captcha) után megjelent a honvédelmi tárca nekünk szánt küldeménye. Nem akármilyen karácsonyi ajándék volt: egy soronként (!) külön oldalra (!) beszkennelt (!) táblázat oldalanként vízjelezve, TIF-formátumban, egyenként 7,5 megabájtos méretben.

Ráadásul a link 1-2 hét múlva meghalt, már rég nem elérhetők rajta az iratok. Vagyis ha decemberben nem töltöttem volna le őket, akkor most nem lennének meg. Ki is adták, meg nem is, mint a mesében. Január elején kértem a HM-et, hogy küldjék el az adatokat e-mailben, sima mellékletként, és valami normális fájlformátumban, például excelben vagy pdf-ben, de erre nem volt hajlandó a minisztérium. Azt írták vissza, hogy „A kért adatok kiadásra kerültek a KIKAP rendszeren keresztül, így az adatigénylés teljesítése megtörtént.”

Soronként külön oldalra szkennelt táblázatot küldött a Honvédelmi Minisztérium Orbán Viktorék repülőútjairól | atlatszo.hu

Az Átlátszóhoz eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.

Egy út, több költségelem: külön sorban, külön oldalon

Az adatokat tehát hosszas munkával kellett összelegózni egy normális, használható táblázatba. Feldolgozás közben pedig kiderült, hogy a Honvédelmi Minisztérium tett még egy csavart az egyébként is rendkívül ravasz adatszolgáltatásába.

Ahogy ugyanis azt HM és a Miniszterelnökség között létrejött szerződés is tartalmazza, egy-egy út kapcsán összesen 8 költségelemet tüntetnek fel az elszámolásban:

  • a repülőgép hajtóanyag-norma szerinti költsége,
  • a személyzet napidíja és ellátási költsége,
  • több napos út esetén a személyzet külföldi tartózkodásának költsége,
  • a delegáció fedélzeti ellátásának költsége,
  • légtérhasználati díjak,
  • repülőtéri kiszolgálási díjak,
  • fedélzeti internethasználati költségek,
  • egyéb, nem tervezett kiadások.

De a Honvédelmi Minisztérium szorgos munkatársai az adatszolgáltatásban nem csupán az egyes utakat rakták egy sorba, és azokat egy külön oldalra, hanem az utak minden egyes (elszámolt, és az Átlátszónak elküldött) költségelemének szenteltek ugyanazzal a sorszámmal egy külön sort, s annak egy külön oldalt.

Minden út minden költségeleme külön sor, minden sor külön oldal (forrás: HM/KiMitTud)

Például rögtön az 1-es sorszámmal jelölt út 5 oldalt tett ki: az egyiken az üzemanyag, a másikon a légtérhasználat, a harmadikon a személyzet napidíja, a negyediken a személyzet külföldi tartózkodása, az ötödiken pedig az egyéb költség szerepelt. Ezek normális esetben egy táblázat oszlopai, ezért ennek megfelelően rendezgettük őket egybe, hogy áttekinthetőek legyenek a számok.

47 út hiányzik

A HM nyilvánvalóan rengeteget dolgozott azon, hogy minél áttekinthetetlenebb formában adja ki az adatokat, mert véletlenül ilyet nem lehet csinálni. Sok erőfeszítéssel és türelemmel azonban sikerült megoldanunk a feladatot, és egy könnyen értelmezhető táblázatba rendeztük (vissza) az oldalanként beszkennelt papírokat.

A főbb információk a következők:

  • az utakat 1. és 270. közti sorszámokkal látták el,
  • 47 darab sorszám, vagyis 47 út hiányzik,
  • egyes utakhoz csak egyféle költséget írtak,
  • több útnál csak 0 forintos kiadás(oka)t tüntettek fel.

Ha a 270 sorszámból kivonjuk a 47 hiányzót, akkor kijön, hogy csupán 223 útról küldött információkat a Honvédelmi Minisztérium. Ami persze nem kevés a közel 21 hónapos, 2021. január 1. és 2022. szeptember vége közti időszakra vetítve: átlagosan 2-3 naponta utazott egy politikusi delegáció egy honvédségi géppel.

A 223 útból 197 esetben a Külügyminisztérium, 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal, és 7 esetben a Miniszterelnökség volt a megrendelő. Ez viszont csalóka lehet, mert gyakran a külügy intézi a miniszterelnök útjait is – pláne ha Orbán és Szijjártó együtt utazik valahova.

 

Az egyes repülőutak dátumát ugyan nem tüntette fel a Honvédelmi Minisztérium, de az úti célokat igen, így azokból sok dolog kikövetkeztethető. Például az, hogy bár az adatokat 2021 eleje és 2022 szeptembere közötti időszakra vonatkozóan kértük ki, nincs köztük például Semjén Zsolték 2022. évi tavaszi útja Madeira szigetére.

Ahogy akkor megírtuk, a miniszterelnök-helyettes tavaly március végén Erdő Péter bíborossal utazott a Portugáliához tartozó Atlanti-óceáni szigetre, ahol egy szentmisén és egy szimfonikus koncerten vettek részt kíséretükkel.

Semjén Zsolt és kísérete honvédségi repülővel utazott Madeira szigetére szentmisére és koncertre | atlatszo.hu

Semjén Zsolt (KDNP) miniszterelnök-helyettes 2022. április 1-jén közzétette a Facebook-oldalán, hogy aznap délelőtt Erdő Péter bíborossal együtt részt vettek IV. Károly magyar király halálának 100. évfordulóján tartott szentmisén Madeirán. A Portugáliához tartozó szigeten olvasónk lefotózta aznap a Magyar Honvédség 604-es lajstromjelű Airbus A319 típusú repülőgépét, ami valószínűsítette, hogy Semjénék azzal mentek oda.

223 út 644 millióért

A honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.

Ennek értelmében a HM-től kapott adatok nem tekinthetők teljes értékű, az összes költséget tartalmazó információknak. Viszont a hiányzó adatok nélkül is megdöbbentően magas kiadásokat mutatnak a számok:

  • a 223 útra 644,4 millió forintot számláztak ki,
  • ebből az üzemanyag 273 millió,
  • a repülőtéri kiszolgálás 172 millió,
  • a fedélzeti internethasználat 106,3 millió,
  • a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt.

További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.

Sok esetben nem tüntettek fel üzemanyagköltséget

A hiányzó sorszámok/utak mellett még egy dolog nagyon szembetűnő az adatokban. Ahogy a fenti képes példán, a 140-es sorszámmal jelölt útra vonatkozó részeknél is látszik, a Honvédelmi Minisztérium sok esetben nem számolt fel üzemanyagköltséget a politikusok repüléseire.

A 223 útból csak 51 esetben szerepel üzemanyagköltség.

Ez 22,8 százalék, vagyis a többi 172 esetben, a repülőutak 77 százalékánál vagy egyáltalán nem írtak ilyen kiadást, vagy 0 forintot jelöltek meg rá.

Holott a kerozin nincs ingyen, arra nem vonatkozik semmiféle kormányzati árstop. 2021 elején 1,5 amerikai dollár volt egy gallon (3,78 liter) ára, ami 2022 tavaszán 3 dollárra emelkedett, majd 4 dollár körül mozgott, és novemberben csökkent újra 3 dollár környékére. Ehhez az ármozgáshoz hozzájön még a valutaárfolyam változása is: 1 amerikai dollár 2021 elején 300 forint, 2022 elején 330 forint volt, 2022 tavaszán már 360-370, nyáron 400, szeptemberben 430, és innen csökkent 370-re év végére.

Vagyis 1 gallon kerozin 2021 elején 1,5 dollár volt, ami akkor 450 forintba került. Ugyanez a mennyiség 2022 tavaszán már 3 dollár volt, ami akkor 1080 forintot ért. 2020 őszén pedig 430-as árfolyammal számolva már 1290 forintot kóstált 1 gallon repülő-üzemanyag.

A honvédségi Falconok és Airbusok pedig – mint minden repülőgép – sokat fogyasztanak. Egy Falcon 7X óránként 385 gallont (kb. 1455 liter), egy Airbus A319 pedig nagyjából óránként 860 gallont (kb. 3250 liter) „eszik”. Ez jóindulatúan, gallononkénti 3 dollárral és 350-es árfolyammal számolva is óránként 404 ezer forint költség egy Falcon, és óránként 903 ezer forint kiadás egy Airbus esetében. A Honvédelmi Minisztérium azonban ezt valamiért sok esetben nem tüntette fel a politikusok útjai kapcsán. Több útnál egyszerűen hiányzik az üzemanyagár, gyakran pedig csak 0 forint szerepel, mintha ingyen lett volna.

Novák Katalin érkezése Ljubljanába 2022. július 14-én a 607-es honvédségi Falconnal (fotó: KEH)

Ilyen eset például Novák Katalin tavaly júliusi brazíliai repülőútja a 607-es Falconnal. Ennek során Novák először Rio de Janeiróba utazott az akkori elnökkel, Jair Bolsonaróval tárgyalni, majd Sao Paulóban meglátogatta az ottani Magyar Házat. Brazíliából pedig egyenesen Szlovéniába ment Borut Pahor szlovén elnök meghívására, miközben itthon a kormány bejelentette a KATA átalakítását és a rezsicsökkentés csökkentését.

A fedélzeti internet iszonyú drága

Ahogy azt 2022 szeptemberében megírtuk, a Miniszterelnökség és a Honvédelmi Minisztérium között létrejött a szerződés külön kitér arra, hogy nagyon sokba kerül a levegőben az internethasználat, ezért annak díját „tájékoztató jelleggel” elhelyezték a repülőgépeken.

Úgy tűnik azonban, hogy ez nem nagyon tartotta vissza a politikusi delegációkat attól, hogy netezzenek a honvédségi gépeken. A HM-től kapott adatokban ugyanis rettentő magas a fedélzeti internethasználat címszóval szereplő költség: összesen 106,3 millió forint. Ez közel hatoda a 644 milliós összes feltüntetett költségnek.

A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca.

A második hely szintén a külügyé: a Helsinki – Ljubljana – Maribor – Urgench utazásnál 7,6 millió forint szerepel a fedélzeti netezésnél. A harmadik legdrágább internetköltség, közel 7 millió forint a Pozsony – New York útnál szerepel, aminek szintén Szijjártó Péter tárcája volt a megrendelője.

Szijjártó Péter és munkatársa egy honvédségi Airbus fedélzetén 2022. július 26-án, kezükben tablet (fotó: a miniszter Facebook-oldala)

A kaja-pia is egy vagyon

Ám a fedélzeti internethasználat mellett a delegációk fedélzeti ellátására is meglepően magas költségek szerepelnek a Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatokban. Összesen 36,4 millió forintot tesznek ki az étel- és italfogyasztás költségei.

Mindezt úgy, hogy a 223 útból csak 56-nál szerepel ilyen kiadás (öt esetben csak 0 forint). Ez mindösszesen 25 százalék, tehát a maradék 75%-nál, az utak háromnegyedénél nem tudni, hogy mennyit evett-ivott a delegáció a fedélzeten.

A legkisebb feltüntetett ellátási költség 18 254 forint, majd ezután van három darab 150 ezer körüli összeg, de többnyire több százezer forintosak ezek a tételek. Gyakori a 300-400 ezer forintos kiadás, de nem ritka a 600-700 ezres sem.

Szijjártó ellátása volt a legdrágább

Az 56-ból 11 esetben 1 millió forintnál is több szerepel a delegáció fedélzeti ellátásánál. Van két darab 2 millió körüli tétel, és egy bő 5 milliós összeg is. A 11-ből 10 esetben a Külügyminisztérium volt az út megrendelője.

A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került, és még 6,8 millió volt az internetköltség.

Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került ezen az úton. A többi kapcsolódó kiadásról sajnos nem közölt adatokat a honvédelmi tárca, így a Kairó-Manáma kiruccanás teljes árát nem tudjuk.

De Facebook-oldala szerint jól érezte magát a külügyminiszter.

forrás: Szijjártó Péter Facebook-oldala

A HM ennél az útnál sem tüntetett fel üzemanyagköltséget, így a legdrágább kaja-pia mellett a legdrágább ingyen kerozinos út címét is elnyerte vele Szijjártó Péter az adatok alapján.

Orbán Viktorral Amerikában

Nagy meglepetésre szerepel a HM adatszolgáltatásában a miniszterelnök tavaly nyári amerikai utazása is. Orbán Viktor 2022. augusztus elején Szijjártó Péter, Orbán Balázs és Németh Zsolt társaságában a honvédség 607-es Falconjával repült az Egyesült Államokba, ahol először Donald Trump volt amerikai elnökkel találkoztak, majd Orbán fellépett egy Trump-közeli rendezvényen, a CPAC-en.

Ahogy akkor Hardy Mihály repülési szakértő (és a Klubrádió főszerkesztője) kiszámolta az Átlátszónak, a Budapest – New York – Dallas – Budapest út költsége 57 millió forintba kerülhetett az adófizetőknek. Egy Falcon 7X üzemeltetése ugyanis óránként közel 3 millió forint, az amerikai utazás pedig nagyjából 20 órát vett igénybe.

57 millió forintba kerülhetett Orbán Viktor amerikai kiruccanása a honvédségi luxusrepülővel | atlatszo.hu

Ráadásul a dallasi CPAC egy republikánus párti magánrendezvény volt, amin Orbán Viktor nem kormányfőként, hanem fideszes politikusként, ha úgy tetszik, magánemberként vett részt, ahogy Donald Trump is (igaz, ő nincs hivatalban). Tehát egy hangsúlyozottan nem állami funkcióra égették el az 57 millió forint költségvetési pénzt, amibe más európai országban egy miniszterelnök simán belebukik, mert ez felelőtlen gazdálkodás, a BTK szerint felmerülhet hűtlen kezelés tényállása.

A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatokban azonban jóval alacsonyabb kiadás szerepel a New York – Dallas út esetében:

25,7 millió forint üzemanyagköltség és 47 ezer forint légtérhasználati díj.

Ezen kívül semmi más: se reptéri kiszolgálás, se napidíj vagy külföldi ellátás a személyzetnek, semmi. Nehezen hihető módon a delegáció nem evett és nem ivott a 20 órás út során semmit, és nem is netezett – vagy ezeket a költségeket egyszerűen inkább nem küldte el nekünk a honvédelmi tárca.

Az amerikai út azonban még így is benne van a HM adatai szerint legdrágább ötben:

Akciósan az Adriára

Ahogy azt akkor megírtuk, Orbán Viktor az Egyesült Államokból hazatérve másnap már Horvátországban nyaralgatott, és a repülési adatok szerint oda is egy honvédségi repülő vitte. A 607-es honvédségi Falcon augusztus 6-án szombat kora reggel Kecskemétről a horvátországi Split repülőterére ment, ami nagyon közel van Bračhoz, ahol Orbánról aznap kikerült az Instagramra egy tarkainges éttermi fotó. A repülő körülbelül 45 percet töltött a spliti reptéren, majd onnan Portugáliába, a Monte Real légibázisra ment. Nagyjából 6 órát töltött a portugál katonai repülőtéren, majd visszatért Kecskemétre – ám útközben ismét körülbelül egy órára megállt Split repülőterén.

A HM-től kapott adatokban ennél az útnál is egy komolytalan összeg szerepel:

mindössze 594 ezer forint,

a személyzet külföldi ellátása címszóval. Ezenkívül se üzemanyagköltség, se légtérhasználat, se reptéri kiszolgálás, se személyzeti napidíj, se fedélzeti fogyasztás nincs erre az útra vonatkozóan. Az pedig lehet, hogy minden más ingyen volt, de a kerozin biztos nem.

Horvátból Rómába és vissza

Szintén szerepel a táblázatban a miniszterelnök egy másik elhíresült utazása, melynek költségeit a K-Monitor kutatja hosszú ideje rendületlenül. A korrupcióellenes szervezet a pertől sem riadt vissza, hogy megtudja, mennyibe került a magyar adófizetőknek az, hogy 2021 augusztusában az egyik honvédségi elment a Horvátországban nyaraló Orbán Viktorért, feleségével és fiával együtt elvitte Rómába, majd onnan visszafuvarozta őket az Adriára.

Rómában a kormányfő egy katolikus konferencián vett részt, és vele volt többek között Novák Katalin is, aki akkor családügyi miniszter volt. Orbán és Novák a katolikusok után találkozott olasz szövetségesükkel, az idén miniszterelnökké választott Giorgia Melonival is

A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint

3 millió forint volt a Brač-Róma-Zadar út költsége, de ebben nincs üzemanyag.

Az összegből 2,8 millió forintot a repülőtéri kiszolgálásnál tüntettek fel, 252 ezer forintot pedig a személyzet napidíjaként. Más költséget nem írt a honvédelmi tárca ehhez az úthoz, ahogy sok másikhoz sem.

Orbán Viktor, Giorgia Meloni és Novák Katalin Rómában 2021. augusztus 28-án (fotó: Novák Katalin/Facebook)

Honnan szedte a számokat a Honvédelmi Minisztérium?

Sajnos erős a gyanúnk, hogy nem a valós költségekről küldött adatokat a Honvédelmi Minisztérium. Egyrészt elképzelhetetlen, hogy az Átlátszónak elküldött 223 útból 172 esetben, a repülőutak 77 százalékánál ne került volna pénzbe az üzemanyag. A HM adatai szerint pedig így volt: 172 útnál vagy egyáltalán nem írtak ilyen kiadást, vagy 0 forintot jelöltek meg rá.

Másrészt Orbán Viktor 2021-es római útja kapcsán tavaly novemberben a Külügyminisztérium azt közölte az RTL-lel, hogy 471 ezer forint útiköltséget számoltak fel rá. A HM nekünk küldött adataiban viszont ugye 3 millió forint szerepel ennél az útnál: 2,8 millió forint a repülőtéri kiszolgálásnál és 252 ezer forint a személyzet napidíjaként. Üzemanyag 0 forint.

Továbbá Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő tavaly november közepén megkérdezte a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy mennyi a két honvédségi Falcon és két Airbus repült óráinak költsége. A tárca pedig erre idén január közepén azt válaszolta, hogy

a kért adatokat nem kezelik.

Hadházy tett még egy próbát: ezután írásbeli kérdésben érdeklődött arról, hogy a politikusi delegációk repülése után az áthárított költségek között szerepel-e a katonai gépek üzemeltetési, amortizációs és szervizelési költsége, és egyáltalán, mennyibe kerülnek ezek. Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter válaszában azt közölte, hogy ezek az információk „honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből” nem nyilvánosak.

Erdélyi Katalin

Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: Orbán Viktor (elöl) és Szijjártó Péter (hátul, a lépcső tetején) kiszáll a 604-es honvédségi Airbusból Prágában 2021. szeptember 29-én (fotó: a miniszterelnök Facebook-oldala)

Megosztás