sajtóelhárítás

Soronként külön oldalra szkennelt táblázatot küldött a Honvédelmi Minisztérium Orbán Viktorék repülőútjairól

Tavaly szeptemberben birtokunkba került egy megállapodás, amelyet a Miniszterelnökség kötött a Honvédelmi Minisztériummal arról, hogy a honvédségi repülőgépeket miként használhatják a miniszterelnökségi delegációk. A dokumentum szerint a honvédelmi tárca minden egyes út után megírja Orbán Viktor hivatalának a kapcsolódó kiadásokat. Ezeket a költségösszesítő iratokat szeptember végén kikértük a minisztériumtól, ami 90 nap hosszabbítás után végül egy soronként (!) külön oldalra (!) beszkennelt (!) táblázatot küldött december végén. Igazán különleges karácsonyi ajándék volt, valószínűleg direkt a kíváncsiskodó újságírók kedvéért fejlesztették ki.

Pályafutásom kezdete, 2008 óta sokféle módszerrel találkoztam már, amivel a különböző adatgazdák igyekeztek megakadályozni vagy legalább minél jobban megnehezíteni, hogy az általuk kiadott közérdekű adatokat értelmezni tudjam, és cikket írjak belőlük. A képként befotózott pdf az egyik legszokványosabb ilyen sajtószívató eszköz, de az oldalanként elforgatva beszkennelt táblázat vagy az olvashatatlanul elmosódottra fénymásolt-blőrözött dokumentum is közismert újságírólassító stratégia. Azt hittem, már minden aljas ravasz trükköt láttam, de a Honvédelmi Minisztériumnak most sikerült meglepnie, köszönöm!

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. Az Airbus a légitársaságok által is előszeretettel használt típus, a Falconok pedig a szupergazdagok által magángépnek tartott, business jet kategóriájú repülőgépek.

A repülők megvásárlásakor hangsúlyozták, hogy nem kormánygépnek vették őket, hanem katonai feladatokat fognak ellátni, ehhez képest rendszeresen szállítanak kormánytagokat és delegációkat. Legtöbbször Orbán Viktor miniszterelnök, Szijjártó Péter külügyminiszter és Novák Katalin köztársasági elnök használja a honvédségi gépeket, de volt olyan, hogy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és kísérete utazott az egyik Airbus fedélzetén szentmisére és koncertre.

Semjén Zsolt és kísérete honvédségi repülővel utazott Madeira szigetére szentmisére és koncertre | atlatszo.hu

Semjén Zsolt (KDNP) miniszterelnök-helyettes 2022. április 1-jén közzétette a Facebook-oldalán, hogy aznap délelőtt Erdő Péter bíborossal együtt részt vettek IV. Károly magyar király halálának 100. évfordulóján tartott szentmisén Madeirán. A Portugáliához tartozó szigeten olvasónk lefotózta aznap a Magyar Honvédség 604-es lajstromjelű Airbus A319 típusú repülőgépét, ami valószínűsítette, hogy Semjénék azzal mentek oda.

Ezzel önmagában nem is lenne semmi baj, mert sok országban bevett szokás, hogy állami vagy honvédségi tulajdonú repülőkön utaznak a vezető politikusok a kedvezőbb időbeosztás, a nagyobb biztonság és egyéb okok miatt. Nálunk azonban nem ismerik el a gépek kormányzati használatát, titkolják az ezzel kapcsolatos közpénzes kiadásokat, ráadásul erős a gyanú, hogy nem csak hivatalos utakra használják a politikusok a légierő repülőit. Talán épp emiatt van az, hogy az összes út minden adatát (hova, mikor, kit vittek a repülők) 30 évre  titkosították honvédelmi és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.

Megállapodás a miniszterelnöki delegációk utazásáról

A két Airbus és a két Falcon láthatóságát letiltották a legismertebb repülőgép-figyelő oldalakról, ám az állami cenzúrát elutasító ADS-B Exchange által közzétett információkból tudható, hogy melyik, mikor, merre jár. Az érdekesebb utakról rendszeresen beszámolunk az Átlátszón, 2022 szeptemberében pedig birtokunkba került egy szerződés, mely szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség (ME) 2021-ben állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal (HM).

Itt a szerződés, melynek keretében Orbán Viktor különjáratnak használhatja a katonai repülőgépeket | atlatszo.hu

Az Átlátszóhoz eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.

A dokumentum részletezi a repülőgépek „megrendelésének” menetét és az utak elszámolásának módját is. Eszerint a HM azonban minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt, amely tételesen tartalmazza az alábbiakat:

  • a repülőgép hajtóanyag-norma szerinti költsége,
  • a személyzet napidíja és ellátási költsége,
  • több napos út esetén a személyzet külföldi tartózkodásának költsége,
  • a delegáció fedélzeti ellátásának költsége,
  • légtérhasználati díjak,
  • repülőtéri kiszolgálási díjak,
  • fedélzeti internethasználati költségek,
  • egyéb, nem tervezett kiadások.

90 napra hosszabbított adatigénylések

A megállapodásba foglalt információk alapján ősszel adatigényléseket adtunk be a honvédelmi tárcának, a Külügyminisztériumnak, a Köztársasági Elnöki Hivatalnak és a Miniszterelnökségnek is. Mindenhonnan ezeket a repülési költségeket összesítő iratokat kértük ki 2021 elejétől az adatigénylés napjáig.

A HM-től, értelemszerűen, az Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Novák Katalin hivatalának kiadott összes költségpapírt kértük, az egyes hivataloktól pedig természetesen csak azt, amit ők kaptak a HM-től.

A HM-nek beadott adatigénylésünk (forrás: kimittud.atlatszo.hu)

Az adatigénylések válaszadási határidejét – az orosz-ukrán háború miatt elrendelt háborús veszélyhelyzetre hivatkozva – mindannyian meghosszabbították 45, majd újabb 45 nappal, vagyis összesen 3 hónappal.

Soronként beszkennelt táblázatot kaptunk

A 2022. szeptember 21-én beadott adatigénylésekre így végül 2022. december 20-án érkeztek meg a válaszok. A Külügyminisztérium, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Miniszterelnökség is azt közölte ekkor, hogy egyeztettek a Honvédelmi Minisztériummal és az majd kiadja a rájuk vonatkozó adatokat is egyben.

A HM pedig egy linket küldött, és azt írta, hogy ott megtekinthetők az általunk kért adatok. A link a hírhedt Kormányzati Integrált Közérdekű Adatközlési Portálra (KIKAP) vitt, amivel Karácsony Gergelyt is szívatták Fudan-ügyben. Itt egy 8 karakteres robotszűrő kód (captcha) után megjelent a honvédelmi tárca nekünk szánt küldeménye.

Ugye, az adatigénylésünkben az utazásonként az egyes hivataloknak (Miniszterelnökség, Köztársasági Elnöki Hivatal, Külügyminisztérium) küldött költségösszesítőket kértük. Ehhez képest

kaptunk egy soronként (!) beszkennelt (!) táblázatot,

méghozzá oldalanként vízjelezve, TIF-formátumban, egyenként 7,5 megabájtos méretben.

A HM adatszolgáltatása a KIKAP-on, részlet

Igazán egyedi karácsonyi ajándék volt a Honvédelmi Minisztériumtól, kicsit meg is hatódtam, hogy ennyi energiát fektettek a hátráltatásomba. Ráadásul volt még egy csavar a furfangos adatszolgáltatásban: a link ugyanis 1-2 hét múlva meghalt, jelenleg már nem elérhetők rajta az iratok. Vagyis ha decemberben nem töltöttem volna le őket, akkor most nem lennének meg. Ki is adták, meg nem is, mint a mesében.

Jó poénnak tűnhet, de január 6-án megkértem a tárcát, hogy szíveskedjenek a kért adatokat emailben, sima mellékletként, és valami normális fájlformátumban, például excelben vagy pdf-ben elküldeni. Ha erre nem hajlandóak, akkor kézzel fogom kibogarászni a béna tifekből, hogy mennyi pénzt kértek a politikusok egy-egy repüléséért.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Orbán Viktor Brüsszelben az egyik honvédségi repülővel, 2022. október 20. (fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher)

Megosztás