aranyélet

Svájcba menekülnek az orosz oligarchák magánrepülői a háború és a szankciók elől

Orosz oligarchának lenni nem könnyű manapság. Bankszámla-befagyasztások, ingatlanok és luxus járművek lefoglalása, lázadó matrózok – sok a megoldandó feladat. De hol vannak ilyenkor azok, akik nemhogy bérelt jettel járnak, hanem egész magánflottájuk van? Mutatjuk, hol járnak az orosz oligarchák magángépei a háború idején.

Roman Abramovics például több repülőt és helikoptert birtokol. A világ 142. leggazdagabb embereként számontartott oligarcha, akinek vagyonát 13,2 milliárd dollárra becsülik, vélhetően akkor sem fog elszegényedni, ha az Egyesült Királyságban elkobozzák ottani vagyonát, mint ahogy nemrég egy parlamenti felszólalásban előkerült. Futballcsapatának, a Chelsea-nek az irányítását február 26-án átadta a csapat jótékonysági alapítványának, és Abramovics 19 év után távozott a csapat éléről. Az egyik gépe Bázelben áll, a másik (P4-BDL) 24-én távozott Monacóból Moszkvába, majd onnan 28-án Dubajba repült.

Gyűlnek Bázelben az oligarchaszállítók

Egy Twitter-fiók automatikusan posztolja, merre repkednek a szupergazdagok, így élőben lehet követni, melyikük hol húzza meg magát a háború és a szankciók elkerülésének érdekében.

A bázeli reptér elég teltházas lett a háború kirobbanásának hírére, biztos, ami biztos alapon számos orosz oligarcha vitte oda repülőgépét. Svájc általában amúgy sem szokott sokat kérdezni, de az elmúlt napokban, úgy tűnik, ők is bekeményítettek. Február 28-án bejelentették, hogy megtiltották, öt (meg nem nevezett) oligarcha beutazását az országba, ezzel is csatlakozva az Oroszország ellen bevezetett uniós szankciókhoz. A Svájci Nemzeti Bank adatai szerint orosz cégekhez és magánszemélyekhez köthetően több mint 11 milliárd USD van az országban. A döntés értelmében az Oroszországból érkező repülők sem szállhatnak le az országban, de ez nem vonatkozik a diplomatajáratokra.

Az ország eddig viszonylag kevés megszorítást léptetett életbe, és míg az ENSZ-szankciók vonatkoznak rájuk is, addig az uniós intézkedésekre adott reakciójuk szabad döntés kérdése. Az EU hevesen bírálta is az országot, hogy a svájci banktörvények miatt cinkosként viselkednek. Erre reagált a svájci kormány a megszorító intézkedésekkel.  Kérdés, hogyan tovább, hisz az orosz nyersanyagkereskedelem közel 80%-a a svájci pénzügyi szolgáltatóközpontokon keresztül zajlik. Az orosz energetikai és nyersanyagipari konszernek, mint például a Gazprom, valamint az orosz állami bankok jelentős fiókokkal rendelkeznek Svájcban.

A bázeli repülőtéren álló gépek

Hogy a gépek maradnak-e, vagy mennek, jó kérdés. Ha mégis mennek, akkor a Lukoil tulajdonosa, Vagit Alekperov, az orosz energiaiparban utazó Mihail Prohorov vagy az Evertonban is érintett Alisher Usmanov, akinek utazását megtiltották az EU-ban, valamint befagyasztották a vagyonát is, kezdhet erősen izgulni.

Abramovics egyik gépe is Bázelben parkol, a P4-MES a háború kitörésekor repült oda Londonból. A Bombardierének (LX-LUX) viszont zsúfolt napjai voltak: egy St.Moritz – Párizs út után, 25-én Moszkvába repült, majd onnan Varsóba, és éjjel visszatért az orosz fővárosba. Alig egy nappal később Lettországban bukkant fel az LX-LUX lajstromjelű repülő, és azóta is ott van.

Forrás: Felix Kalin/Flickr

Az LX-RAY jelű Gulfstreamje eközben 24-én gyors kiruccanást tett Londonból Tel-Avivba, hogy pár órás várakozás után Moszkvába repüljön a háború kitörésekor. Moszkvát 28-án hagyta el, valaki elrepült vele Bakuba, március elsején pedig vissza az orosz fővárosba. Eközben helikoptere (M-SOLA) a Kis-Antillákon repül a szigetek közt.

Forrás: Alec Wilson/Flickr

A Lukoil főrészvényesének, Vagit Alekperovnak is több repülője van: az egyik (VP-CLZ) Bázelben állomásozik, a másik (VP-CLO) a háború kitörése előtt egy nappal tért vissza Bécsből Moszkvába. Egy másik oligarcha gépe viszont távozott a fővárosból: Vlagyimir Jevtusenkov (akit még 2014-ben vádoltak meg pénzmosással) P4-AFK lajstromjelű repülője a háború kitörésének napján távozott Moszkvából Dubajba, majd 28-án visszatért az orosz fővárosba.

Dimitrij Mazepin, az orosz műtrágyabizniszben utazó üzletember repülője (M-INSK) szintén visszatért a fővárosba Londonból, majd 27-én egy Moszkva–Dubaj–Moszkva utat járt be. Neki a fia miatt fájhat a feje, aki az egyetlen orosz F1-es pilóta, és a Haas színeiben versenyzik. A háború miatt viszont a csapat most úgy döntött, hogy törli az apuka tulajdonában lévő orosz szponzor nevét mindenhonnan, és azt is belengették, hogy akár örökre szakíthatnak az orosz vállalattal.

Rinat Akhmetovnak (aki a Forbes szerint jelenleg a világ 327. leggazdagabb embere) az Airbus-319-ese (P4-RLA) pedig 24-én érkezett Budapestre, Genfből. Az SCM befektetői csoport tulajdonosa, amely főleg az ukrán gazdaságra összpontosít, több mint 100 vállalatot tulajdonol.

Forrás: Markus Eigenheer/Flickr

Moszkva oda-vissza

Sietve távozott valaki (vagy valakik) Moszkvából Alekszej Alekszandrovics Mordašov repülőgépén (M-YSSF) február 24-én. A Bombardier Global 6000 gép Seychellesről érkezett Moszkvába, majd tért vissza a kellemes klímájú szigetre. A Forbes listáján az 51. helyet elfoglaló üzletember a Severstal acélvállalatban és a TUI Groupban is érdekelt.

Dmitrij Jevgenyevics Ribolovljev repülője (M-KATE) február 17-én hagyta el Bázelt, és távozott az Antillákra, St. John-szigetére. Az AS Monaco tulajdonosa, az Uralkali egykori tulajdonosa, aki tulajdonrészét Mazepinnek adta el, és számos kétes ügy köthető a nevéhez, most nincs könnyű helyzetben. Felesége, akinek egy csúnya válás során 4,8 milliárd dollárt ítélt meg a genfi bíróság, bőven ellátta információkkal az adóhatóságot, hogy milyen offshore cégekben áll férje pénze, így nem meglepő, hogy a Panama-iratokban is feltűnt a neve.

Forrás: Alec Wilson/Flickr

Andrej Szkocs, aki vagyonának meghatározó részét, azaz az Usmanov cégében lévő részesedését apjára íratta, és aki most a Metalloinvest bányászati- és fémipari óriáscég 30 százalékát birtokolja Usmanov USM Holdings vállalatán keresztül, úgy tűnik, kénytelen volt megszakítani nyaralását. Repülője (P4-MGU) február 26-án visszatért Moszkvába a Seychelle-szigetekről. Március elsején a gép Dubajba vette az irányt.

Az jelenleg nem ismert, hogy mennyire fogják érinteni ezeket a repülőket és más vagyontárgyakat az unió és más országok által hozott szankciók, de angol lapinformációk szerint Abramovics máris árulni kezdte londoni villáját. Chris Bryant munkáspárti képviselő kedden azt mondta az alsóházban: „Szerintem [Abramovics] retteg attól, hogy szankciókat kap, ezért már holnap eladja a házát, és egy másik lakást is elad. Az én aggodalmam az, hogy túl sokáig húzzuk az időt ezekkel a dolgokkal.” A külügyminisztérium azt közölte, hogy „120 vállalkozást és oligarchát” érintenek a súlyos, új pénzügyi korlátozások. Eddig azonban csak néhány magánszemélyt vettek célba.

Korábban Liz Truss külügyminiszter az ENSZ Emberi Jogi Tanácsának genfi ülésén azt mondta, hogy „semmi és senki sem kerülhet le az asztalról”, amikor az Oroszország elleni szankciókról van szó. „Az orosz elit legmagasabb szintjeit vesszük célba, személyesen Putyin elnököt és mindazokat, akik bűnrészesek az agressziójában” – mondta.

Zimre Zsuzsa

Címlapkép forrása: Eric Bannwarth/Flickr

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás