Felcsút travel club

Szijjártóék 33 millióért ettek-ittak, és 102 millióért interneteztek a katonai repülőkön

A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 2021 január eleje és 2022 szeptember vége között a Miniszterelnökség, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Külügyminisztérium delegáltjainak repülése után 644 millió forint költséget számoltak fel. Az összegben sok esetben nem szerepel üzemanyagköltség, viszont a delegációk fedélzeti ellátása és internetezése egy vagyonba került az adatok alapján. A rekorder minden tekintetben Szijjártó Péter tárcája: 102 millió forintért interneteztek, 10 esetben pedig 1 millió forintnál is többe került a külügyes delegáltak fogyasztása a katonai repülőkön. Szijjártó kairói útja során például 5,5 millió forint értékben ettek-ittak a levegőben, és még közel 7 millióért interneteztek. Egy madridi repülés során bő 2 millióba került a fedélzeti fogyasztás, egy ázsiai körút során pedig 12,5 millió volt Szíjjártóék internetköltsége.

Tavaly szeptemberben kikértük a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy milyen költségeket számoltak fel a politikusok katonai gépekkel való reptetése után a Külügyminisztériumnak, a Miniszterelnökségnek és a Köztársasági Hivatalnak. Decemberben soronként külön oldalra szkennelve megkaptuk az adatokat, amelyeket hosszas munkával táblázatba rendeztünk.

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. A gépeket megvásárlásuk óta rendszeresen használják állami vezetők, leginkább Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter, de rajtuk kívül más kormánytagok, és időnként Novák Katalin köztársasági elnök is. Ezeknek az utaknak a részleteit 30 évre titkosították, és a költségeket szisztematikusan titkolják. Most is csak részinformációkat szolgáltattak, ám azok is megdöbbentőek.

A honvédelmi tárca adatszolgáltatása szerint összesen 270 olyan út volt, ahol a Miniszterelnökség, a Külügyminisztérium vagy a Köztársasági Hivatal delegáltjait valamelyik katonai repülőgép szállította. Ebből csak 223 útról adtak ki valamilyen adatot, 47 út teljesen hiányzik. De a 223 útról sem közöltek minden költséget, és sok esetben csak 0 forint kiadást tüntettek fel, ami irreális.

A 223 útra 644,4 millió forintot „számlázott ki” a Honvédelmi Minisztérium (HM), amiből az üzemanyag 273 millió, a repülőtéri kiszolgálás 172 millió, a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt. További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.

A 223 útból csak 51 esetben szerepel üzemanyagköltség. Ez 22,8 százalék, vagyis a többi 172 esetben, a repülőutak 77 százalékánál vagy egyáltalán nem írtak ilyen kiadást, vagy 0 forintot jelöltek meg rá. Ez jól mutatja, hogy mennyire komolytalan a HM adatszolgáltatása, hiszen az lehetetlen, hogy ingyen lett volna a kerozin.

Sokszor az üzemanyagot sem számolták el, mégis százmilliókba került a politikusok reptetése a katonai gépeken | atlatszo.hu

A honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.

Különösen nagy a kontraszt, ha azt nézzük, hogy bár több útnál 0 forintot tüntettek fel üzemanyagköltségként, a delegációk fedélzeti ellátása (étel- és italfogyasztás), valamint repülés közbeni internetezése súlyos összegekbe került.

Egymilliónál drágább fedélzeti fogyasztások

A HM által küldött adatok szerint a 223 útra kiszámolt 644 milliós összköltségből 36,4 millió forint volt a delegációk fedélzeti ellátása. Ráadásul a 223 útból csak 56-nál szerepel ilyen kiadás (öt esetben csupán 0 forint). Ez mindösszesen 25 százalék, tehát a maradék 75%-nál, az utak háromnegyedénél nem tudni, hogy mennyiért evett-ivott a delegáció a fedélzeten.

Viszont még így is vannak meglepően magas számok. A legkisebb feltüntetett ellátási költség 18 254 forint, majd ezután van három darab 150 ezer körüli összeg, de többnyire több százezer forintosak ezek a tételek. Gyakori a 300-400 ezer forintos kiadás, de nem ritka a 600-700 ezres sem. Az 56-ból 11 esetben a delegáció fedélzeti ellátása 1 milliónál is többe került, és ebből a 11 esetből 10 alkalommal a Külügyminisztérium volt a megrendelő.

A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került.

A második legmagasabb ellátási költség a Külügy egy madridi útján merült fel, ahol bő 2 millió forintért ettek-ittak repülés közben. Taskentbe (Üzbegisztán fővárosa) repülve 1,8 millió forintba fájt a delegáció fedélzeti étel- és italfogyasztása, több utazás során pedig nagyjából 1,3 milliós volt ez a tétel.

Sokmilliós internetköltségek

A HM-től kapott adatokban a fedélzeti internethasználat címszóval szereplő költség 106,3 millió forint, ami közel a hatoda a 644 milliós összes feltüntetett kiadásnak. Mivel a 223 útból 197-nél a Külügyminisztérium volt a megrendelő, az internetköltségek többsége hozzájuk köthető.

Szijjártó Péterék 102 millió forintot neteztek el a honvédségi gépeken.

A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. A második hely szintén a külügyé: a Helsinki – Ljubljana – Maribor – Urgench utazásnál 7,6 millió forint szerepel a fedélzeti netezésnél. A harmadik legdrágább internetköltség, közel 7 millió forint a Pozsony – New York útnál szerepel, aminek szintén Szijjártó Péter tárcája volt a megrendelője.

 

A külügyminiszter fentebb említett Kairó-Manáma útja, amelynek során 5,5 millió forintért ettek-ittak a fedélzeten, a negyedik helyezett lett 6,85 millió forintos internetköltséggel. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került ezen az úton. A teljes kiadást viszont nem tudjuk, mert a HM ehhez a repüléshez sem írt üzemanyagköltséget.

forrás: Szijjártó Péter Facebook-oldala

Egy ruandai út során 6,7 milliót, egy moszkvai kiruccanás közben közel 6 milliót, és több repülőút során is 2-3 millió forintot neteztek el a külügy delegáltjai a honvédségi repülőgépeken.

A honvédelmi tárca által közölt 223 útból 197 esetben a Külügyminisztérium, 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal, és 7 esetben a Miniszterelnökség volt a megrendelő. Ez viszont csalóka lehet, mert gyakran a külügy intézi a miniszterelnök útjait is – pláne, ha Orbán és Szijjártó együtt utazik valahova.

Ilyen eset volt a New York – Dallas út is, ahova a miniszterelnök és a külügyminiszter együtt utazott tavaly nyáron. A HM erre az útra csupán 25,7 millió forint üzemanyagköltséget és 47 ezer forint légtérhasználati díjat tüntetett fel. Ezen kívül se reptéri kiszolgálás, se napidíj vagy külföldi ellátás a személyzetnek, semmi. Nehezen hihető módon a delegáció nem is evett és nem is ivott a 20 órás út során semmit az adatközlés szerint. Bár az amerikai út valós költsége a honvédségi Falcon üzemeltetési költségeit figyelembe véve  extrák nélkül is 57 millió forint lehetett, még a HM által közölt áron is az egyik legdrágább politikusi repülés volt.

Politikusok reptetésének költségei a Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok alapján.

A Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca, a kiadott adatokban szereplő legdrágább: bár itt a delegáció fogyasztásánál nem szerepel semmi, de az üzemanyaghoz 29,5 milliót, a reptéri kiszolgáláshoz 14 milliót, a légtérhasználatra 1,4 milliót, a személyzet napidíjára pedig 1,1 millió forint költséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. Ez összesen 58,6 millió forint, de a valós költség ennél jóval magasabb is lehet.

Erdélyi Katalin

Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: Szijjártó Péter az egyik honvédségi Falcon fedélzetén 2022. szeptember 28-án (fotó: a külügyminiszter Facebook-oldala)

Megosztás