Felcsút travel club

Újabb, 14 milliárdos luxusjettel repül a NER kedvenc autópályaépítője, Szíjj László

Szíjj László, az állami autópálya-beruházásokat gyakorta kivitelező Duna Aszfalt tulajdonosa több közös üzleti érdekeltséggel rendelkezik Mészáros Lőrinccel, Magyarország leggazdagabb emberével. Nem meglepő hát, hogy a két nagyvállalkozó az elmúlt években ugyanazzal az újonnan 17 milliárd forintot érő osztrák lajstromjelű (OE-LEM) magánrepülőgéppel utazott külföldi útjaira. Az Átlátszó azonban nemrég kiszúrta, hogy Szíjj László szeptember végén nem az elhíresült – korábban Orbán Viktor miniszterelnök által is használt – légi járművel repült Afrikába.

Nyomozásunk során kiderítettük, hogy Szíjj egy szintén osztrák bejegyzésű, OE-IMB lajstromjelű, és a korábban használt repülőgéppel megegyező típusú Bombardier BD-700-1A10 Global Express 6000-rel járt üzleti úton az afrikai kontinensen.

A privát jet útvonaltörténetéből az is kiolvasható, hogy az egyszeri bérlésnél tartósabb kapcsolat lehet a jelenleg 14 milliárd forintot érő magángép és a vállalkozó között. 2022. augusztus 3-ától ugyanis a gép magyarországi „szolgálatba” állt, vagyis ettől a naptól kezdve minden alkalommal Budapestről indult útnak, majd külföldi látogatását követően oda is tért vissza. Ráadásul a repülőgép több Magyarországról induló útja olyan horvát kikötővárosokhoz vezetett, ahol Szíjj László Artemy vagy Lady MRD nevű luxusjachtja horgonyzott.

A magánrepülőgép felfedezéséhez és beazonosításához a Duna Aszfalt közösségi oldalán szeptember 29-én és 30-án megjelent bejegyzések vezették az Átlátszót.

Az írások, illetve a bennük hivatkozott Magyar Építők cikkek (cikk 1., cikk 2.) egy afrikai üzleti körútról számoltak be, melynek küldöttségét Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa vezette.

A beszámolók tanúsága szerint a cégvezető először szeptember 27-én Zambiában tárgyalt Hakainde Hichilemával, az ország államfőjével, ezt követően pedig a Kongói Demokratikus Köztársaság fővárosába, Kinshasába utazott, ahol Sama Lukonde miniszterelnök és Alexis Gisaro infrastrukturális miniszter fogadta. A találkozóról Hakiande Hichilema is posztolt a Facebookon.

A megbeszélések apropója egy kiterjedt infrastrukturális beruházás részeként megvalósuló 184 kilométeres útszakasz és egy, a két országot összekötő határhíd megépítésének előkészülete volt. A tárgyalások alkalmával a felek megerősítették szándékukat a beruházás minél gyorsabb kivitelezésével és kölcsönös támogatásával kapcsolatban.

A projekt levezénylését és szakmai felügyeletét a Duna Aszfalt, illetve a részben általa tulajdonolt konzorcium végzi, de a magyar cég pénzügyi befektetőként is jelen van a történetben, amelynek kezdeteiről és hátteréről még 2018-ban a g7 számolt be.

Az afrikai üzleti út történéseit összefoglaló egyik Magyar Építők-cikk azt is megemlíti, hogy a kongói média értesülései szerint hamarosan véget ér a kivitelező fővállalkozó kiválasztása is, a szerepért pedig már csak két vállalat, a kínai China Civil Engineering Construction és a portugál Mota-Engil maradt versenyben.

Mivel utazott Szíjj László Afrikába?

Kíváncsiak voltunk rá, hogy a magyar üzletember hogyan jutott el a távoli Zambiába, illetve a Kongói Demokratikus Köztársaságba. Ezért visszanéztük a légi járművek útjait rögzítő adatbázisokban a nagyvállalkozó által korábban használt OE-LEM lajstromjelű repülőgép útvonaltörténetét. Ebből kiderült, hogy Szíjj nem a „szokásos” légi járművel repült az említett afrikai országokba.

Feltételezve, hogy a hosszú, kontinenseket átívelő útra a tárgyalás előtti napon került sor, az egyik repülőgép-figyelő oldalon felgyorsítva visszanéztük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szeptember 26-ai teljes forgalmát. A vizsgálat közben bukkantunk rá az osztrák OE-IMB lajstromjelű – az OE-LEM lajstromjelű privát jettel megegyező típusú – Bombardier BD-700-1A10 Global 6000 repülőgépre.

A privát jet azzal hívta fel magára a figyelmünket, hogy bár már a kora reggeli órákban megjelent a radaron, sokáig csak egy helyben állt mozdulatlanul. Végül, a hosszas várakozás után a repülőgép felszállt, és egészen az afrikai kontinensig követhettük az útját, ahol egy kisebb irányváltást követően, Kairó közelében eltűnt a radarról.

Egy másik repülőgép-útvonalakat rögzítő oldalon az útvonal még tovább, egészen a Kongói Demokratikus Köztársaságig követhető. Ismerve az üzleti tárgyalások helyszíneit, a repülési irányból könnyen kikövetkeztethető, hogy a cél Zambia fővárosa, Lusaka volt, ahol Szíjj László első üzleti találkozója zajlott.

Forrás: ADS-B Exchange

A következő tárgyalási helyszínre, a Kongói Demokratikus Köztársaság Kinshasa nevű városába vezető utat – feltételezhetően a jelvevő szerkezetek hiányában – a repülős oldalak nem rögzítették, de a hazaút felszállási és leszállási pontját, valamint az út Afrikán kívüli szakaszát igen. Ezek alapján a repülőgép szeptember 29-én szállt fel Kinshasából – Szíjj második tárgyalásának helyszínéről –, majd 21 óra körül hagyta el az afrikai kontinenst. Innen újra követhetővé vált az útvonala egészen a budapesti landolásig, amelyre késő este, 23 óra előtt pár perccel került sor.

Forrás: Planefinder

Milyen kapcsolat van Szíjj László és a repülőgép között?

A magyar légijárműlajstrom-nyilvántartás tulajdonosi adataival ellentétben Ausztriában a repülőgép-tulajdonosok kiléte nem nyilvános adat. A vizsgált repülőgépet üzemeltető cég, az AVCON JET GmbH internetoldalát olvasgatva azonban kapunk pár támpontot a repülő és a vállalkozó közötti kapcsolat feltérképezéséhez. Például kiderül belőle, hogy a cég számos szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, amelyek között szerepel az úgynevezett „aircraft management” is.

Az oldal angol nyelvű leírása szerint e szolgáltatás keretein belül a cég igény esetén segít a tulajdonosnak abban, hogy költséghatékonyabbá tegye a repülőgépének üzemeltetését és fenntartását. Ezt oly módon teszi, hogy saját flottája részeként, mások számára is bérlésre kínálja a tulajdonos légi járművét.

Az oldal repülőgéptípusok szerinti bontásban és lajstromjelek feltüntetése mellett felsorolja a flottájába tartozó, bérelhető privát jeteket, de a Bombardier Global 6000 típus aloldalánál a cikkünk tárgyát képező OE-IMB lajstromjelű jármű nem szerepel.

Ebből az következik, hogy Szíjj László nem bérelhette a cégtől a gépet, ahogy más sem, azaz valószínűsíthető, hogy a nagyvállalkozó vagy valamelyik cége tulajdonolja azt, illetve a repülős cégen keresztül intézte a gép vásárlását, tartós bérletét vagy lízingjét.

A tulajdonosi, illetve a szűk körű géphasználatra utal a privát jet útvonaltörténete is. Ezt vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a légi jármű – a bérbe adott privát jetekhez képest – kifejezetten ritkán és rendszertelenül repül.

Szíjj László afrikai üzleti útja, illetve az utazáshoz használt magángép kapcsán kérdésekkel fordultunk a vállalkozó tulajdonában lévő Duna Aszfalthoz. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az OE-IMB lajstromjelű privát jet Szíjj László vagy valamelyik cége tulajdonában van-e, illetve amennyiben nem, melyik cége bérli vagy lízingeli? Rákérdeztünk továbbá arra is, hogy a repülőgép csak saját használatban van-e vagy másoknak is bérbe adják?

Kérdéseinkre válaszképp az alábbi szöveg változtatás nélküli közlését kérte a Duna Aszfalt sajtószóvivője:

„Mint ahogyan az építőipari szaklapnak a Magyar Építőknek (1), (2) is beszámoltunk róla, lassan egy évtizede szervezzük a jelenleg az egyik legjelentősebb afrikai infrastruktúra fejlesztés megvalósulását, amelynek a munkálatai 2022 szeptember végén jelentős állomásához érkeztek. Szíjj László az utazásai lebonyolításához, mint mindenki más, szükség szerint különböző utazásszervezők szolgáltatásait veszi igénybe. A Duna Aszfalt tulajdonosa ez esetben a teljes delegáció utazási költségét a magánvagyonából finanszírozta.”

A kapott válasz, és különösen annak utolsó sora a fentebb már sugallt tulajdonosi szerep vagy egyedüli, kizárólagos bérlő verzióját erősíti. A válaszból ugyanis megállapítható, hogy nem a Duna Aszfalt a repülőgép tulajdonosa, illetve bérlője, sőt még csak nem is a cég lízingeli a privát jetet, hiszen ellenkező esetben egy Duna Aszfalt érintettségű üzleti út alkalmával nem Szíjj László finanszírozná az utazás költségeit a magánvagyonából.

Miután azt is tudjuk, hogy ez év augusztusától a magánrepülőgép többi útja is kivétel nélkül Magyarországhoz kötődik, illetve többsége Szíjj László jachtjaihoz vezetett, nagy valószínűséggel megállapítható, hogy a gépet üzemeltető AVCON JET egy szolgáltatáskonstrukcióját igénybe véve, valójában Szíjj áll a privát jet mögött, amellyel a kapcsolata szorosabb, mint a többszöri bérlés.

A horvát tengerparton is gyakran megfordul

A repülőgép egyetlen tulajdonoshoz való kötődését erősíti az a tény is, hogy 2022. augusztus 3-ától kezdve mindig Budapestről indult külföldre, és a kint tartózkodását követően Budapestre is tért vissza. Ráadásul – az afrikai látogatáson kívül – több úti cél is direkt kapcsolatba hozható Szíjj Lászlóval, illetve érdekeltségeivel.

Ilyen volt a repülőgép több Magyarországról induló útja is, melyek különböző horvát tengerparti városokba vezettek. A privát jet elsőként Zadarba repült augusztus 3-án, ahol ekkor – a vízijárművek útvonalait, illetve kikötőlátogatásait rögzítő oldalak adatai szerint – Szíjj László Artemy nevű luxusjachtja horgonyzott. A repülőgép pár perces repülőtéri tartózkodás után visszarepült a magyar fővárosba.

A hajó ezt követően útnak indult, és az Adriai-tenger horvát partvidékén észak felé haladva augusztus 6-ra a rijekai repülőtér közvetlen közelében fekvő, Omisalj település kikötőjébe ért. A privát jet ekkor Budapestről Rijekába repült, majd onnan vissza Budapestre. Az Artemy tovább folytatta útját észak felé, majd augusztus 8-án Rovinjban kötött ki, ahol 10-éig horgonyzott. Aznap a vizsgált magánrepülőgép Budapestről a Rovinj melletti Pulába érkezett, majd szinte azonnal vissza is repült Budapestre.

De a privát jetnek Szíjj László másik luxusjachtjával, a Lady MRD-dal is több csatlakozási pontja volt a nyár folyamán. A hajó augusztus 11-13. között Brac szigetén, Pucisca település kikötőjében horgonyzott, a magángép pedig 12-én szállt le a sziget repülőterén. Pár nappal később, augusztus 16-án ugyanez megismétlődött: amikor a hajó a szigeten kötött ki, a gép Budapestről újra Bracra érkezett, majd visszarepült Budapestre. Ez alkalommal azonban a privát jet végül Bécsben fejezte be az útját.

Augusztus 21-én a luxusjet újra a magasba emelkedett, és ezúttal Bécsből repült Zadarba, ahol a LADY MRD horgonyzott. A gép rövid tartózkodást követően Budapestre repült vissza. Az egyik repülőgépes oldal adatai alapján a zadari utak még két alkalommal, augusztus 26-án és szeptember 1-jén is megismétlődtek, bár az útvonalak ekkor valamilyen oknál fogva nem kerültek rögzítésre, és csak a zadari és bécsi helyszínek szerepelnek mindkét esetben a térképen.

Annyit azonban kikövetkeztethetünk, hogy amennyiben a gép felszállt augusztus 26-án, úgy – a korábbi útjának célállomása alapján – Budapestről indult, vagyis Budapestről Zadarba, majd Bécsbe repült. A fenti logikát folytatva, szeptember 1-jén, azaz az iskolai becsengetés napján biztos, hogy Bécsből Zadarba, majd onnan Budapestre repült a magángép, hiszen a következő útja a Budapest- Eszék távolság volt.

A legutóbbi adriai út idején egyébként mindkét Szíjj-féle hajó Zadarban tartózkodott: az Artemy augusztus 28-án, míg a Lady MRD augusztus 29-én kora este futott be a zadari kikötőbe.

Mit lehet tudni a privát jetről és az üzemeltető cégről?

Az OE-IMB lajstromjelű Bombardier Global 6000 privát jet hasonló paraméterekkel rendelkezik, mint a korábban elhíresült, OE-LEM lajstromjelű „ikertestvére”. A 2018-as gyártású légi jármű egy tankolással akár 11 112 kilométer megtételére képes, maximum sebessége elérheti a 934 km/h-t, és 15 545 méter magasan képes hasítani az eget.

Belső kialakításától függően akár 19 utast is szállíthat igazi luxuskörülmények között, amelybe a melegétel-felszolgálás is beletartozik. Kevesebb utas számára a privát jet még nagyobb komfortot nyújt. Ekkor az ülőhelyek ággyá, illetve fekvőhellyé alakíthatók, amelyek akár 6 fő számára biztosítanak kényelmes pihenési lehetőséget a hosszabb utakon.

A privát jet értéke egy, a használt repülőgépek árait évjáratuk szerint is összehasonlító internetes oldal adatai alapján 34 millió dollár, azaz jelenlegi árfolyamon számolva valamivel több, mint 14 milliárd forint.

Míg a korábban használt OE-LEM lajstromjelű repülőgép az osztrák International Jet Management GmbH üzemeltetésében működik, addig a most előkerült OE-IMB lajstromjelű sugárhajtású gép üzemeltetését egy másik osztrák cég, az AVCON JET GmbH látja el.

A két cég kapcsolatáról és tulajdonosi hátteréről a Válaszonline írt évekkel ezelőtt cikket még a Szíjj-Mészáros páros által használt korábbi repülőgép és jachtok felbukkanása kapcsán. Az írásból anno kiderült, hogy az említett repülős cégek mögötti, többlépcsős tulajdonosi lánc végén egy PKF nevű cégcsoport egyik vállalkozása állt, melynek 90%-át az osztrák Vraniczky-kormány egykori pénzügyminisztere, Andreas Staribacher tulajdonolta.

Ennek a nemzetközi, adótanácsadással foglalkozó cégcsoportnak egy másik, hasonló nevű máltai vállalkozásáé volt az a szintén máltai L&L Charter Ltd. nevű off-shore cég is, amelynek luxusjachtjain NER-es vállalkozók, állami cégek vezetői, illetve Szijjártó Péter külügyminiszter is megfordult.

A hajókat tulajdonló cégről később – egy, az off-shore cégek átláthatóságát javító EU-rendelkezésnek köszönhetően – kiderült, hogy valójában Szíjj László a többségi tulajdonosa, a korábban tulajdonosként feltüntetett cég pedig csupán egyetlen részvény erejéig van jelen a vállalkozásban.

Szíjj László a Lady MRD és az Artemy jachtokat birtokló máltai offshore cég valódi tulajdonosa | atlatszo.hu

Szíjj László a Lady MRD és az Artemy jachtokat birtokló máltai offshore cég valódi tulajdonosa

Brassai Kornél

Címlapfotó: @limare.atc. Infografika: Átlátszó / Szabó Krisztián. A hajózási útvonal-adatok megszerzésében az Investigative Dashboard segítette az Átlátszót.

Megosztás