A korábbi fideszes államtitkár szerint a kormány fiskális politikája is okozza az inflációt
Becsey Zsolt a forint leértékelődéséről és az infláció kapcsolatáról beszélt lapunknak.
Tavaly augusztusban megalakult a Duna Aszfalt Építő Zrt., a Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt. és a Duna Aszfalt Projekt Zrt., decemberben pedig bejegyezte a bíróság a Duna Aszfalt Energia Zrt.-t is. A tulajdonosa mindegyiknek személyesen Szíjj László, aki a kormányközeli körök által látogatott Artemy, Lady MRD és Seagull MRD nevű jachtokat is birtokolja. A cégcsoport sajtósa csupán annyit közölt érdeklődésünkre, hogy az új cégek „a Duna Aszfalt által kivitelezendő projektek megvalósításában vesznek részt”.
Szíjj László az elmúlt 12 év alatt Magyarország egyik leggazdagabb embere lett, miután építőipari cége, a Duna Aszfalt robbanásszerű növekedést produkált állami és önkormányzati megrendeléseknek köszönhetően. Most a jelek szerint tovább terjeszkedik.
Mészáros Lőrinccel ellentétben Szíjj László évekig nem került reflektorfénybe: nem nyilatkozott a sajtónak, nem viselt politikai tisztséget, nem mutatkozott focimeccseken a VIP-páholyban vagy máshol hírességek között. Neve sokáig csak elvétve bukkant fel a hírekben cégügyei miatt.
A vállalkozó Tiszakécskén nőtt fel, majd 1990-ben a város első megválasztott polgármestere lett. Ugyanabban az évben alapította meg gyermekkori barátjával, Varga Károllyal a Vakond Út és Építőipari Kft.-t, ami 1996-ban létrehozta a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft.-t. 2000-ben Szíjj és Varga személyesen is tulajdonosok lettek a Duna Aszfaltban, ami hamarosan ugrásszerű fejlődésnek indult, és a Közbeszerzési Adatbázisban közzétett hivatalos tájékoztatások szerint 2005-ben nyerte el első közpénzes megbízásait. 2015-ben Szíjj László lett a cég egyedüli tulajdonosa, addigra pedig már valósággal szárnyalt a vállalkozás: árbevétele abban az évben átlépte a 100 milliárd forintot.
A Duna Aszfalt növekedését erős politikai hátszél segítette. Ennek részleteit és Szíjj László pályafutását ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen 2019-ben:
Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere | atlatszo.hu
Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere
Szíjj László cégbirodalmának zászlóshajója, a közbeszerzéseket sorozatban nyerő Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft. 2020 októberében zrt.-vé alakult. Árbevétele abban az évben nettó 175 milliárd forint volt, amiből az adózott eredmény, vagyis a haszon nettó 26 milliárd lett.
Szíjj 2021 decemberében a Portfoliónak adott interjúban beszélt a terjeszkedési terveiről: arról, hogy Lengyelországban leányvállalatuk és acélgyártó üzemük van, itthon vettek kőbányát és sóderbányát, valamint munkaerőszerzés okán megvásárolnak más vállalatokat, és a környező országokban (Horvátország, Szerbia, Szlovénia és Románia) akarnak piacra lépni.
Arról nem ejtett szót, de a cégadatbázisban látszik, hogy itthon 4 új céget alapított tavaly, az egyiket épp az interjú megjelenésének másnapján jegyezte be a bíróság.
A Duna Aszfalt Építő Zrt., a Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt. és a Duna Aszfalt Projekt Zrt. 2021 augusztusában, a Duna Aszfalt Energia Zrt. pedig 2021 decemberében alakult. Mindegyiknek Szíjj László az egyedüli részvényese.
Mind a négy friss cégnek az a tiszakécskei cím a székhelye, ami a többi Szíjj-érdekeltségé is. A jegyzett tőkéje mindegyiknek 5 millió forint, és az összesnek az „Út, autópálya építése” a fő tevékenységi köre.
A Duna Aszfalt Energia Zrt. ügyvezetője Szűcs Tamás, aki egy másik Szíjj-céget, a Hódút Kft.-t is irányít. A másik három tavalyi alapítású cég (Duna Aszfalt Építő Zrt., Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt., Duna Aszfalt Projekt Zrt.) vezetése megegyezik: az igazgatóság elnöke Varga Antal, igazgatósági tag pedig Tóth László és Polyák-Szíjj Zsuzsanna. A nő Szíjj László lánya, aki apja legnagyobb cégében, a Duna Aszfalt Zrt.-ben is igazgatósági tag, a férje pedig Polyák József, aki évekig alpolgármester volt Tiszakécskén. Tóth és Varga szintén kipróbált emberek, Szíjj más cégeiben is viselnek tisztségeket.
Megkérdeztük a Duna Aszfalt sajtóosztályát, hogy milyen okból hozta létre Szíjj László a négy új céget, mik a tervei velük, és várható-e további vállalatok alapítása a közeljövőben. A cégcsoport sajtószóvivője megkeresésünkre szűkszavúan csupán annyit válaszolt, hogy „az emailjében felsorolt cégek a Duna Aszfalt által kivitelezendő projektek megvalósításában vesznek részt”.
Szíjj László nevét csupán 2020-ban ismerte meg a tágabb közvélemény, amikor Németh Dániel lefotózta az Átlátszónak, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter a Lady MRD luxusjacht fedélzetén nyaral az Adrián.
Előtte nem sokkal derítettük ki ugyanis, hogy a kormányközeli elit (pl. Mészáros Lőrinc és családja, Homolya Róbert MÁV-elnök és maga Szíjj László) által használt Artemy és Lady MRD nevű jachtokat birtokló máltai offshore cégnek Szíjj a valódi tulajdonosa.
Valószínűleg a rengeteg állami megrendelés is közrejátszott abban, hogy Szíjj nem sokkal Szijjártó megnyaraltatása után (a máltai cégén keresztül) vett egy újabb, nagyobb és drágább jachtot. A Seagull MRD majdnem 50 méter hosszú, míg a Lady MRD „csak” 42.
Az előzőnél is nagyobb és drágább luxusjachttal hasít a NER az Adrián – a Seagull MRD tulajdonosa is Szíjj László | atlatszo.hu
2020-ban készült Livornóban, a Benetti olaszországi gyárában a Seagull MRD nevet viselő, 50 méter hosszú luxusjacht. A szó egyáltalán nem túlzás, a Seagull MRD ugyanis a cég Custom nevű családjába tartozik, ami legtöbbet fizető vevők számára, egyedi megrendelésre készülő jachtokat jelenti.
Korábbi cikkeinkben feltártuk, hogy a Lady MRD és a Seagull MRD útjai is gyakran keresztezik egymást egy osztrák bejegyzésű repülőgép kiruccanásaival. Az osztrák bejegyzésű OE-LEM lajstromjelű repülőt használta már a Fidesz-közeli körök kisebb szereplői mellett maga Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc és Szíjj László is. A repülő tulajdonosa az osztrák szabályok miatt nem megismerhető, de egyértelmű a kapcsolat közte és a kormány holdudvara között. Tavaly olvasónk Zürichben fotózta le az OE-LEM landolása után Szíjj Lászlót, aki a cég sajtósa szerint „üzleti célból” utazott Svájcba.
Erdélyi Katalin
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Szíjj László a rá várakozó autóhoz sétál az OE-LEM landolása után a budapesti repülőtéren 2019. január 3-án (forrás: Németh Dániel/Átlátszó)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásBecsey Zsolt a forint leértékelődéséről és az infláció kapcsolatáról beszélt lapunknak.
Az önkormányzati képviselő és a polgármester az ügyben érintett vállalkozónak, a vállalkozó a Fidesz-központnak jelentette, hogy az Átlátszó megkérdezte: miért újították fel közpénzből a vállalkozó farmjához vezető utat?
A 111 milliárdos állami támogatás mellett sem elég a pénz a digitális élményközpontra Veszprémben, az EKF évében csak egy parkoló lesz helyette.
Az ORFK azzal indokolta a közbeszerzést, hogy nemcsak tesztekre, de szolgáltatásra is szükségük van.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!