nemzeti együttműködés

Hivatalos: Szíjj László Duna Aszfaltja nettó 92 milliárd forintért építheti meg az új Duna-hidat

A Szijjártó Pétert jachtoztató Szíjj László cége tovább gyarapodhat egy újabb állami megbízásnak köszönhetően. A Duna Aszfalt építheti ugyanis az új Duna-hidat Paks és Kalocsa között a kapcsolódó úthálózattal nettó 92 milliárd forintért. A NIF „csak” 80 milliárdra becsülte a költségeket.

Támogatási kampány

 

Hivatalosan is eredményt hirdettek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által kiírt tenderen, amellyel a Kalocsa és Paks között épülő új Duna-híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezőjét keresték.

Az ekr.gov-ra feltöltött dokumentumok szerint a nyertes Duna Aszfalt Kft. többek között az A-Híd és a STRABAG ajánlatánál nyújtott be kedvezőbbet.

A közbeszerzés két részből állt:

  • egyrészt keresték az 512. jelű út 3+568-16+753 km szelvény (Kalocsa-M6 autópálya) közötti szakaszának tervezőjét és kivitelezőjét (I. szakasz, ebbe tartozik az új Duna-híd is),
  • másrészt az 5124. j. út 5+210-10+445 és 10+575-16+360 km szelvény (Gerjen-Paks) közötti szakaszának tervezőjét és kivitelezőjét (II. szakasz) is.

Az I. szakasz kivitelezésének költségét a NIF nettó 71,9 milliárd forintra becsülte, de a Duna Aszfalt ennél 5 milliárddal drágábban, nettó 76,9 milliárdért végzi el.

A II. szakasz árát nettó 8 milliárdra becsülte a NIF, ennek azonban majdnem duplájáért, nettó 14,9 milliárd forintért csinálja meg a Duna Aszfalt.

Szíjj László cége tehát összesen nettó 91,9 milliárd forintért vállalta a munkálatokat, amiket a NIF előzetesen jóval olcsóbbra, nettó 80 milliárdra becsült.

A cégnek a Duna-híd és a hozzá tartozó 2 darab kezelő úti híd felhúzása mellett 13,2 km egybefüggő, kétszer egy sávos új közutat és három új körforgalmi csomópont kell építenie, emellett 2,9 km meglévő útszakaszt és két meglévő szintbeni csomópontot átépítenie, plusz a közműveket is ki kell váltania.

A kiírásban azonban az is szerepel, hogy a NIF a finanszírozás érdekében a „Kiemelt közúti projektek (KKP) keretében megkötött hatályos támogatási szerződés módosítását fogja kezdeményezni, és ajánlatkérő a Kbt. 53. § (6) bekezdése alapján a támogatási szerződés módosításának elmaradását olyan körülménynek tekinti, amely miatt az eljárást eredménytelenné nyilváníthatja. Továbbá a Kbt. 135. § (12) bekezdése alapján a támogatási szerződés módosításának hatályba lépését ajánlatkérő a szerződés hatálybalépését felfüggesztő feltételként köti ki.”

Vagyis nem biztos, hogy lesz elég pénz a projektre.

Nem áll el a közpénzeső

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a Duna Aszfalt 2017 óta egyedül vagy konzorciumban összesen 1 ezer 52 milliárd (1052.000.000.000) forint értékű közpénzes megbízást kapott a magyar államtól.

Végzett különböző útépítéseket és -felújításokat a Magyar Közút vagy a NIF megbízásából Berettyóújfalutól  kezdve Nagylakon át Tiszakürtig, de kaptak önkormányzati megbízásokat is például Kecskeméten és Érden, meg persze Szíjj szülővárosában, Tiszakécskén is. Emellett említésre méltó a 45 milliárdra drágult zalaegerszegi tesztpálya is.

A beruházások jelentős részét uniós pénzből fizette az állam:

Az elmúlt három évben több százmilliárd forintnyi uniós forrást használt, és 7 luxusjachtnyi profitot termelt Szíjj László építőipari cége

A magyar külügyminisztert jachtoztató kormányközeli nagyvállalkozó Duna Aszfalt Kft-je 2017 óta egyedül vagy konzorciumban összesen 1 ezer 52 milliárd (1052.000.000.000) forint értékű közpénzes megbízást kapott a magyar államtól, és eközben 7 Lady MRD-nyi, azaz hétmilliárd forintos luxusjachtnyi nyereséget termelt. A cég által elnyert megbízások 43,5 százalékát európai uniós támogatásokból finanszírozták.

Nem véletlen, hogy a cégnek határozottan jól megy: 2017-ben nettó 75,6 milliárd forintos, 2018-ban 129,5 milliárdos, 2019-ben pedig 157,4 milliárd forint éves forgalmat produkált. Az adózott eredmények is szépen nőttek: a 2016-os 11,1 milliárd forinthoz képest tavaly már 24,3 milliárd forint volt a vállalkozás haszna.

Politikusok a fedélzeten

Így aztán nem csoda, hogy a Duna Aszfalt tulajdonosa, Szíjj László megengedheti magának, hogy jachtokat üzemeltessen. Portálunk nemrég derítette ki, hogy a máltai bejegyzésű Artemy és Lady MRD nevű luxusjachtokat üzemeltető L&L Charter Ltd. valódi tulajdonosa Szíjj László.

Szíjj László a Lady MRD és az Artemy jachtokat birtokló máltai offshore cég valódi tulajdonosa

Az elmúlt két évben sokszor írtunk arról, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök által is használt, osztrák bejegyzésű, OE-LEM lajstromjelű luxus magánrepülőgép többször is pontosan oda repült a horvát tengerpartra, ahol éppen a Lady MRD nevű, máltai bejegyzésű luxusjacht tartózkodott. A 7 milliárd forint értékű luxusjachtról fotókat és drónfelvételeket is készítettünk.

A Lady MRD volt az, amin rajtakaptuk Szijjártó Péter külügyminisztert, amint épp szabadságát töltötte az Adrián. A magyar külügyminiszter látszólag lázas munkával töltötte az idei nyarat: Facebook oldalán rendre sorakoztak a képek, amelyek tanúsága szerint irodai környezetben, öltönyben, mobiltelefonnal a kezében egyeztet például a minszki helyzetről magasrangú külföldi politikusokkal. Ehhez képest augusztus 16-án, vasárnap a Lady MRD-en, a Szíjj László tulajdonában lévő luxusjachton fotóztuk le a miniszter urat az Adrián, Horvátországban, Biograd Na Morutól 25 kilométerre délre, a Kornati-szigetek alatt.

Szijjártó Péter külügyminiszter Szíjj László adriai luxusjachtján bekkeli ki a fehérorosz válságot

A magyar külügyminiszter látszólag lázas munkával tölti az idei nyarat, elég csak meglátogatni Facebook oldalát hogy erről meggyőződjünk: irodai környezetben, öltönyben, mobiltelefonnal a kezében egyeztet a minszki helyzetről magasrangú külföldi politikusokkal, külügyminiszter kollégákkal az elmúlt napokban.

A külügyminiszter akkor és azóta sem árulta el, miből fizette az utat, amit a vagyonnyilatkozata alapján nem engedhet meg magának. Az ügyészség és a parlament sem hajlandó kivizsgálni Szijjártó Péter jachtozását, és minden megkeresést azzal hárítanak el, hogy a külügyminiszter nyaralása magánügy.

Szél Bernadett parlammenti képviselő – látva, hogy az esetnek semmi követkeménye nem lett – a napokban törvényjavaslatot nyújtott be, amely szerint a kormánytagokat luxusajándékokkal elhalmozó nagyvállalkozók öt évre kizárnák magukat a közbeszerzésekből. Szél egyúttal azt is szeretné elérni, hogy a képviselői vagyonnyilatkozatokból ne lehessen kihagyni az efféle “ajándékokat”.

Az Átlátszó évek óta követi az exkluzív járművek útját, hogy kiderüljön, hogyan használja „SZOT-üdülőként” Szíjj jachtját a kormány holdudvara, és hol bukkan fel meglepetésszerűen a magángép, amelyet Orbán Viktor is használt.

Orbán Viktor, a magánrepülőgép, a luxusjacht, és a Mészáros-klán – tudjuk, hol nyaraltak idén nyáron

Idén nyáron sokáig követtük két exkluzív jármű, egy magánrepülőgép és egy luxusjacht útját szerte Európában, és közben a magyar kormányzat és holdudvara különböző szereplőire bukkantunk. Lefotóztuk, ahogy Orbán Viktor miniszterelnök az osztrák lajstromszámú magánrepülőgéppel érkezett haza Budapestre a Videoton bulgáriai meccse után.

Arról pedig, hogy miért nem magánügy, ha Szijjártó Péter vagy bármelyik politikus egy oligarcha luxusjachtján nyaral titokban, itt írtunk bővebben.

 

Katus Eszter

Címlapkép: A Paks-Kalocsa híd látványterve. (forrás: NIF)

Megosztás