Balaton

Nettó 2,2 milliárdért korszerűsítheti a Hévíz-Balaton repteret a kormányközeli WHB

Két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. között dőlt el, hogy ki fejlesztheti tovább a Hévíz-Balaton Airport létesítményeit. A komplex munkálatokért nem volt nagy verseny, bár ezt már a kiírás pillanatában megjósoltuk. Végül a WHB nyert nettó 2,2 milliárdos ajánlattal. 

„Hévíz-Balaton Airport repülőtér infrastruktúra karbantartáshoz, fejlesztéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, teljeskörű hatósági engedélyeztetése és kivitelezése.” Erre a komplex feladatra írt ki hirdetménnyel induló, tárgyalásos közbeszerzési eljárást az állami-önkormányzati Hévíz-Balaton Airport Kft. tavaly ősszel. A kft. alapvetően három gazdasági társasággal számolt, de végül csak két cég nyújtott be megfelelő pályázatot: a kormányközeli ZÁÉV és a szintén kormányközeli WHB. Így őket kérték fel ajánlattételre.

A kiíró speciális feltételeket határozott meg, és mivel nem bontotta külön a tervezést és a kivitelezést, már a kiíráskor megjósoltuk, hogy nem várható nagy verseny a megbízásért. Ahogy arra akkor rámutattunk: a nyertesnek nemcsak az utasforgalmi terminál, a gurulóút, a futópálya és egyéb helyiségek átalakítási és felújítási munkáit kell elvégeznie, de a tervezést is neki kell megoldania.

Ez pedig felvetette azt a kérdést, hogyan tudnak a közbeszerzésre jelentkező cégek felelős árajánlatot adni annak a munkának az elvégzésére, amelynek még a tervei sincsenek készen. Az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint ez nyilvánvalóan árfelhajtó hatással bír, így nem igazán érthető, hogy a kiíró miért nem terveztette meg a munkákat a közbeszerzés megindítása előtt.

Azt, hogy végül mennyire drágán (vagy nem drágán) végzi el a munkálatokat a nyertes, nehéz lenne megmondani. Az viszont biztos, hogy

a tendert a két kormányközeli cég közül Paár Attila WHB-ja húzta be, miután olcsóbb, nettó 2,2 milliárdos ajánlatot adott a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV 2,3 milliárdos ajánlatánál. 

A West Hungária Bau Építőipari Szolgáltató Kft. alvállalkozóként bevonja a Design Plan Zrt.-t, a Zone-Plan Tervező és Mérnöki Tanácsadó Kft.-t valamint a Nyék Soft Tervező Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t is.

A cégek feladata lesz a Sármellék és Zalavár külterületén elhelyezkedő, I. osztályba sorolt, nemzetközivé nyilvánított kereskedelmi repülőtér teljes körű fejlesztése. A kivitelezési munkálatokat több ütemben, a repülőtér folyamatos működése mellett kell folytatniuk. A beruházás többek között érinti az utasforgalmi terminál tetőszigetelését, a világítás korszerűsítését, irodák kialakítását, fűtés-korszerűsítést, továbbá a gurulóút felújítását, a csapadékvíz-elvezetést, a köz- és térvilágítást, de a futópálya felújítását és korszerűsítését is.

Gurulnak a közpénz-forintok

Bár most a WHB örülhet, azért a ZÁÉV-nek sincs oka panaszra. Nemrég írtuk meg, hogy a cég úgy nyert el egy nettó 1,6 milliárd forintos megbízást, hogy az eljárás során a másik tíz jelentkezőből ötöt kizártak, főként arra hivatkozva, hogy aránytalanul alacsony árakat ajánlottak meg, míg a többi öt pályázó ajánlatát érdemben el sem bírálták – ők ugyanis drágábbak lettek volna, mint a ZÁÉV.

Persze, ahogy a ZÁÉV, úgy a WHB is sorra nyeri az állami közbeszerzéseket. Többek között őket bízták meg az Állatorvostudományi Egyetem fejlesztésével egy 5,2 milliárdos és egy 42,5 milliárdos tender keretében, de ők építik a kajak-kenu központot is a Velencei-tavon. A beruházás nyáron 2,5 milliárd forinttal drágult. A cég éves forgalma 2022-ben 78,5 milliárd forint volt, az adózott eredménye pedig meghaladta a 13 milliárdot.

A West Hungária Bau többségi tulajdonosa Tiborcz István volt üzlettársa, Paár Attila, aki korábban megvásárolta a miniszterelnöki vő tulajdonrészét az Eliosban. A Forbes 2023-as listája szerint Paár 62,4 milliárd forintos vagyonával az ország 35. leggazdagabb embere.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A nyitókép illusztráció, forrás: pixabay.com

Megosztás