Felcsút travel club

Itt a névsor, velük evett meg 5,5 millió forintot Szijjártó Péter a Kairó-Manáma repülőúton

Február elején a Honvédelmi Minisztériumtól megkapott adatok alapján megírtuk, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter egyik katonai repülőgépes útján 5,5 millió forintba került a fedélzeti fogyasztás. A külügy ezután azt közölte, hogy a miniszterrel egy 49 fős, vállalatvezetőkből álló delegáció utazott Egyiptom és Bahrein fővárosába, és az ő ellátásukról is gondoskodtak. Kikértük a listát, amin 49 ember és 47 vállalat neve szerepel. Van olyan cég, ahonnan ketten is mentek, és van olyan személy, aki egyszerre két vállalkozást is képviselt az úton.

Tavaly szeptemberben kikértük a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy milyen költségeket számoltak fel a politikusok katonai gépekkel való reptetése után a Miniszterelnökségnek, a Külügyminisztériumnak és a Köztársasági Hivatalnak. Decemberben soronként külön oldalra szkennelve megkaptuk az adatokat, amelyeket hosszas munkával táblázatba rendeztünk. A rekorder minden tekintetben Szijjártó Péter tárcája lett: a külügy rendelte a legtöbb utat, és a külügyes repüléseken került a legtöbbe az internet és a fedélzeti ellátás.

A 2021 eleje és 2022 szeptember vége között megtett 223 politikusi útra 644,4 millió forintot „számlázott ki” a Honvédelmi Minisztérium (HM), amiből az üzemanyag 273 millió, a repülőtéri kiszolgálás 172 millió, a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása (étel-ital) 36,4 millió forint volt. Az internetezésből 102 millió forint, az ellátásból pedig 33 millió a Külügyminisztérium által megrendelt utaknál merült fel.

Szijjártóék 33 millióért ettek-ittak, és 102 millióért interneteztek a katonai repülőkön | atlatszo.hu

A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 2021 január eleje és 2022 szeptember vége között a Miniszterelnökség, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Külügyminisztérium delegáltjainak repülése után 644 millió forint költséget számoltak fel. Az összegben sok esetben nem szerepel üzemanyagköltség, viszont a delegációk fedélzeti ellátása és internetezése egy vagyonba került az adatok alapján.

A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter 2022. februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került. Ugyanezen az úton 6,85 millió forint volt a fedélzeti internethasználat díja. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került az Egyiptom és Bahrein fővárosába tartó úton.

Az erről szóló cikkünk után a Külügyminisztérium azt közölte az RTL érdeklődésére, hogy

Szijjártót a stábján kívül egy „49 fős, magyar vállalatvezetőkből álló üzleti delegáció” is elkísérte, és a delegáció számára „a folyamatos internetkapcsolat hiánya megengedhetetlen”.

Ezután rögvest benyújtottunk a Külügyminisztériumnak egy adatigénylést, amelyben kikértük az említett 49 fős, magyar vállalatvezetőkből álló delegáció névsorát, valamint az általuk képviselt vállalatok nevét. A tárca a törvényben megszabott 15 napos válaszadási határidő utolsó napján 15 nappal meghosszabbította a határidőt, majd végül csak március 10-én válaszolt érdemben.

47 cégtől 49 fő utazott Szijjártóval

A Külügyminisztérium állami hivataloktól megszokott módon egy szkennelt pdf-et küldött, amelyben egybefüggő szövegként felsorolták az általunk kért adatokat.

„A Szijjártó Péter miniszter urat és stábját Kairóba és onnan Bahreinbe elkísérő delegáció tagjaira és az érintett társaságokra vonatkozó adatok az alábbiak.” – írta bevezetőként Szijjártó tárcája, majd fél oldalon keresztül sorolták a neveket, amiket ABC-sorrendbe rendeztünk:

  1. Antal Zsuzsanna – Medimetál Kft.
  2. Bácsai-Nagy Ákos – Water2Farm Kft.
  3. Badawi Salama Hany Mohamed – Tanis Holidays Kft. és EOG Hungary International Kft.
  4. Bardach István – Pro Patria Electronics Kft.
  5. Boros László – Magnus Aircraft Zrt.
  6. dr. Balla Róbert – Foldana Pénzügyi Zrt.
  7. dr. Nagy Zsolt – Foldana Pénzügyi Zrt.
  8. dr. Erfan Shadi Mohamed – Hungypt Pharma Kft.
  9. dr. Nyírő József – Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége
  10. dr. Riad Naboulsi – Kőröstej Kft.
  11. Esther Ang – MET International Kft.
  12. Vargha György – MET International Kft.
  13. Forintos Róbert – Tradeland Kft.
  14. Friss János György – Jura-Trade Kft.
  15. dr. Horváth András – Jura-Trade Kft.
  16. Galla Gábor – Swimbus International Kft.
  17. Gulyás Péter – Quadron Kibervédelmi Kft.
  18. Hidasi Péter Leon – Rex-San Kft.
  19. Hock Benedek – V-Híd Zrt.
  20. Horváth Bence – Műszer Automatika Kft.
  21. Horváth Zoltán – Hungarian Water Partnership Nonprofit Kft.
  22. Jakabos Anton – Capsys Informatikai Kft.
  23. Kiss Adrián – HWTC Hungarian Water Technology Corporation Kft.
  24. Kocsis Csaba – I-Cell Mobilsoft Zrt.
  25. Kodolányi Endre – Webgarden Kft. és Business Rally Hungary Kft.
  26. Kopornyik Csilla – Puraset Kft.
  27. Ladányi Péter – Contines Technologies Zrt.
  28. Lakner Domonkos – Pécsi Sörfőzde Zrt.
  29. Madácsi Rebeka – Techwave Hungary Zrt.
  30. Marosán Ádám – Jet-Vill Kft.
  31. Marosvári Csaba – MVM CEEnergy Zrt.
  32. Mezőlaki Ákos – Agrofeed Kft.
  33. Németh Norbert – Grape Solutions Zrt.
  34. Németh Szabolcs – Bábolna Tetra Kft.
  35. Orbán György – Olp-Tech Kft.
  36. Póta Zoltán – Gémtech Kft.
  37. Rév András – FF Fémfeldolgozó Zrt.
  38. Sárenczky Ákos – Kuube Hungary Kft.
  39. Süveges Mária – HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zrt.
  40. Szabó András – Masterplast International Kft.
  41. Szabó Dávid – Makerspace Kft.
  42. Szabó Norbert – Ganz Danubius Watercraft and Crane Kft.
  43. Jefremov Vlagyimir Vasziljevics – Ganz Danubius Watercraft and Crane Kft.
  44. Tamás Lóránd – Dunakeszi Járműjavító Kft.
  45. Szatmáry Soma – Dunakeszi Járműjavító Kft.
  46. Tjamla-Banack Oscar Roland – 77 Elektronika Kft.
  47. Tóth Béla – Care All Kft.
  48. Vincze Tamás László – Phönixcontrol Kft.
  49. Zsámboki Gábor – ANY Nyrt.

A cégek között van néhány nagy név, mint például a hajógyártó Ganz Danubius, az állami vasútépítési tendereken taroló, Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt.; a védettségi igazolványokat és más hivatalos okmányokat gyártó ANY Nyrt.; az állami IT-beszerzéseken jeleskedő i-Cell Mobilsoft Zrt.; az offshore gázbizniszről elhíresült MET; az orosz gázbeszerzést intéző, állami tulajdonú MVM CEEnergy Zrt.; és a szintén állami kézben lévő HEPA, ami leginkább NER-közeli szereplők külföldi terjeszkedését támogatja.

De a Dunakeszi Járműjavító Kft. is meglehetősen híresnek mondható: tavaly nyár óta Hernádi Zsolt MOL-elnök érdekeltsége, előtte azonban – a Kairó-Bahrein utazás idején is – orosz befektetők és Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter tulajdonában volt. A listán szereplő többi cég neve kevésbé közismert.

Ellentmondás azonban, hogy Szijjártó Péter a tavaly februári kairói útról szóló Facebook-bejegyzésében azt írta, hogy 58 üzletember utazott vele. Nem 49, ahogy azt idén közölte a külügy az RTL-lel, majd az adatigénylésünkre válaszul.

Fotók a nagy kalandról

Valószínűleg viszont még ezekben az üzleti körökben sem mindennapos, hogy a cégek képviselői két távoli országba utaznak a külügyminiszterrel egy honvédségi repülőgép fedélzetén. Ezért aztán teljesen érthető, hogy a minisztérium által kiadott névsorból legalább ketten nyilvános fényképet posztoltak a Facebookra a kiruccanás emlékére.

Egyikük, a Tanis Holidays Kft.-t és az EOG Hungary International Kft.-t is képviselő Badawi Salama Hany Mohamed három fotót is kitett, melyeknek helyszíneként Bahrein fővárosát, Manamát tüntette fel. A háromból két képen az üzleti fórum látható, a harmadikon pedig az, ahogy a népes magyarországi delegáció beszáll a Magyar Honvédség 604-es lajstromjelű Airbus repülőgépébe.

A magyar delegáció és a honvédség 604-es repülője Manáma repterén 2022. február 24-én (fotó: Facebook)

Másikuk, a Webgarden Kft. és Business Rally Hungary Kft. képviseletében utazó Kodolányi Endre az aznapi reggelijét örökítette meg, amit a Wyndham Grand Manama hotelben fogyasztott el. Kommentben valaki megkérdezte tőle a kép alatt, hogy „Szijjártóval?”, Kodolányi pedig erre annyit válaszolt egy mosolygós szmájlival megtoldva, hogy „jó a hírszerzésed”.

Kodolányi bahreini reggelije (forrás: Facebook)

Az ötcsillagos szálloda a Bahrain Bay nevű lakó- és kereskedelmi negyedben található Bahrein fő szigetén, az ország fővárosában. A negyed mindössze 7 kilométerre van a manamai repülőtértől, így ideális választás volt az ott landoló magyarországi delegációnak.

A felhőkarcolókkal teletűzdelt öböl exkluzív épületei közül a Wyndham Grand Manama csavart tornyával hívja fel magára a figyelmet. A szállodában jelenleg 257 euró a legolcsóbb szoba egy éjszakára egy személy részére, ami 400-as árfolyammal számolva közel 103 ezer forint. Két fő esetén 278 euró a legkedvezőbb szobaár, ami nagyjából 111 ezer forint.

A Bahrain Bay részlete, háttérben a csavart tornyos Wyndham Grand Manama (fotó: a szálloda Facebook-oldala)

Semmit nem fizettek a Külügyminisztériumnak

A négy darab honvédségi repülő 2018-as megvásárlása óta titkolja a kormány, hogy mennyiért szállítják a gépek Orbán Viktor miniszterelnököt, a rendkívül sokat repkedő Szijjártó Pétert, és egyéb állami vezetőket. A gépek útjaira vonatkozó adatokat „honvédelmi és nemzetbiztonsági okokra” hivatkozva 30 évre titkosították, így csak 2050 körül derülhet ki, hogy hova, kit, miért és mennyiért szállítottak a honvédségi repülők.

Tavaly ősszel birtokunkba került a Honvédelmi Minisztérium (HM) és a Miniszterelnökség között létrejött megállapodás a katonai repülőgépek politikusutaztatásra való használatáról, amiben az  szerepel, hogy a HM minden egyes út költségét kiszámolja és elküldi az illetékes minisztériumnak. Azonban hosszas kutakodással és hónapokig tartó adatigényléses huzavonával is csak részadatokat kaptunk a Honvédelmi Minisztériumtól ezekről a költségekről. A tárca által kiadott számok ugyanis feltűnően sok esetben még az üzemanyagot sem tartalmazzák, és gyakran egyéb kiadásokat sem írtak az egyes utak mellé, mintha azok irreális módon ingyen lettek volna.

A Kairó-Manáma úttal kapcsolatban benyújtott adatigénylésünkben arra is rákérdeztünk a Külügyminisztériumnál, hogy a Szijjártó Péterrel utazó 49 fős üzleti delegáció tagjai „személyenként mekkora összeget fizettek az utazással kapcsolatban felmerült költségekre”.

A külügy válasza szerint a 49 fős delegáció egy fillért sem fizetett az útért, vagyis az adófizetők pénzén reptették őket Egyiptomba és Bahreinbe.

Ezt persze nem ilyen konkrétan, hanem diszkrét virágnyelven fogalmazta meg Szijjártó tárcája: „Az üzleti delegáció tagjai részéről a Minisztérium részére befizetés nem történt.”

Idén február végén ismét ellátogatott Egyiptomba a külügyminiszter, de ezúttal vele tartott Orbán Viktor miniszterelnök és Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter is. A hivatalos tájékoztatás szerint a politikusokkal utazott (megint) egy „magyar üzleti delegáció”, amelynek létszámát azonban ezúttal nem közölték. Népes küldöttségről lehet szó, ugyanis a 24.hu megírta, hogy az utazáshoz a honvédség 4 repülőjéből 3-at is igénybe vettek.

„A delegáció szállításához hétfőn Budapestről Kairóba repült a honvédség mindkét Airbus A319-es gépe, amelyek egyenként legalább 140 fő befogadására alkalmasak. A harmadik repülővel Szijjártó Péter érkezett.” – írta a lap. Ennek nyomán egy újabb adatigénylésben kikértük a delegáció névsorát és az általuk képviselt vállalatok nevét, illetve azt, hogy fizettek-e az útért, vagy ez is közpénzből történt. Kíváncsian várjuk a választ.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Szijjártó Péter beszédet mond az egyiptomi-magyar üzleti fórumon Kairóban 2022. február 23-án (fotó: a külügyminiszter Facebook-oldala)

Megosztás