Felcsút travel club

A miniszterelnök továbbra is kormánygépnek használja a honvédség luxusrepülőit

A honvédség 2018-ban vásárolt két Airbus A319 és két Dassault Falcon 7X típusú repülőgépe a koronavírus-járvány idején sem pihen: jártak Washingtonban, Moldovában, Oroszországban és Kanadában is az elmúlt öt hónapban, Valentin-napon pedig az egyik luxusgép kiruccant Rómába. Több út nyilvános fényképekkel is alátámasztható egyezést mutat a miniszterelnök külföldi látogatásaival. Mutatjuk a legfrissebb útvonalakat.


Támogasd az Átlátszót szja 1% felajánlásával! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány

Bő 2 éve, 2018 februárjában a Magyar Honvédség két darab Airbus A319 típusú repülőgépet vásárolt, melyeket állítólag katonai csapatszállítónak vettek, azonban Orbán Viktor miniszterelnök használta őket rendszeresen külföldi útjaihoz. Fél évvel a két Airbus beszerzése után a honvédség vett két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet is, és a miniszterelnök ezekkel is utazott.

Némi idő és Orbán Viktor repülőgépes útjaival foglalkozó újságcikkek garmadája után a honvédségi repülőgépeket letiltották a repülőfigyelő internetes oldalakról, ezért onnantól kezdve nem lehetett tudni, merre jár a két Airbus és két Falcon.

2019 december közepén azonban az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével megszerezte és nyilvánosságra hozta a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek összes addigi útjairól.

Ahogy akkor megírtuk, a két Airbus és két Falcon által meglátogatott helyszínek között olyanok is szerepelnek, mint Dubaj, a Kanári-szigetek, Las Vegas, Málta és Panama. Cikkünk után nem sokkal, 2020 januárjában viszont kiderült, hogy 30 évig nem fog kiderülni, hogy miért jártak a magyar légierő gépei adóparadicsomokban és nyaralóhelyeken, mert az ezzel kapcsolatos adatokat ennyi időre, 3 évtizedre titkosították – “honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből”.

Mit keres a Magyar Légierő a Kanári-szigeteken, Las Vegasban, Dubajban, Máltán vagy Panamában?

Orbán Viktor miniszterelnök tavaly sokszor utazott a frissen beszerzett új honvédségi repülőgépekkel, és büszkén pózolt mellettük. Azóta viszont a Magyar Honvédség két-két utasszállítójával és luxusrepülőgépével kapcsolatos adatokat letiltották az internetes repülőgépfigyelő oldalakról, így egy ideje nem lehetett tudni, mikor merre járnak.

Hiába titkolják, hozzáférhetők az adatok

A repülőgépek mozgását a rajtuk elhelyezett transzponder segítségével lehet nyomon követni. Az eszköz rádiójeleket bocsát ki, amelyeket bizonyos körzeten belül földi antennák képesek leolvasni. A repülők transzpondere által leadott jel mutatja a gép lajstromjelét, pozícióját, repülési magasságát és sebességét is, vagyis a kisugárzott jelek összessége pontos képet ad az általa megtett utakról. Ezeket a Föld számos pontján leolvasott jeleket gyűjtik be a neten keresztül, majd összesítik pozícióvá és útvonallá a repülőgépfigyelő oldalak.

Nemrég az Investigative Dashboard segítségével megszereztük az ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a négy honvédségi repülő útjrairól 2019. decemberétől 2020. április első feléig.

Nehezítő körülmény a repülőgépek figyelésénél, hogy a transzponder nem automatikusan működik, hanem a pilóta akár ki is tudja kapcsolni, tehát aki titokban akar repülni valahova, az elméletben megteheti. Ráadásul ritkán lakott vagy lakatlan helyeken (pl. sivatag, óceán) jellemzően nincsenek a transzponder-jeleket gyűjtő és beküldő földi megfigyelőállomások, így az is előfordul, hogy egy útnak, vagy annak egy szakaszának akkor sincs nyoma az adatbázisokban, ha a transzponder nem volt kikapcsolva.

Bár a legismertebb repülőgépfigyelő oldalakról letiltották a Magyar Honvédség repülőgépeit, az interneten létezik egy cenzúrázatlan fóruma is a repülési adatoknak, ahová sok ezer, a földgolyó számos pontján élő önkéntes az interneten keresztül folyamatosan tölti egy olcsó vevőkészülékkel bárhol leolvasható transzponder-jeleket. Ezek a földi vevőkészülék környékén elrepülő légijárművek adatait tartalmazzák. Tehát hiába akarnak elbújni a magyar honvédségi gépek, teljesen nem tudnak láthatatlanná válni.

A 604-es Airbus alig repült, a 605-ös rengeteget

A 604-es utasszállító 2019 december elején a görög Párosz-szigetén és Londonban járt, majd 4 hónapig – legalábbis a pilóta által kikapcsolható transzpondere adatai szerint – nem volt sehol. Idén április elején a gép lement Budapestről Kecskemétre, és több körutat tett meg ott, majd április 14-én Brüsszelbe vitt valaki(ke)t.

A másik, 605-ös lajstromjelű honvédségi csapatszállító 2019 decemberében járt Brüsszelben, Prágában, Pristinában (Koszovó fővárosa), Rómában, Temesváron. Idén januárban csak Magyarországon belül, a Budapest-Kecskemét-Jakabszállás háromszögben repkedett, de februárban jöttek az egzotikusabb utak:

  • Marseille (Franciaország)
  • Linköping (Svédország)
  • Ankara és Isztambul (Törökország)
  • Brac (Horvátország)

2020. márciusában, amikor a koronavírus-járvány elérte hazánkat, a 605-ös Airbus kétszer járt Törökországban, Merzifon és Zonguldak városában, négyszer a macedóniai Skopjében, egyszer Moszkvában és szintén egyszer a bolgár fővárosban, Szófiában. Április elején Magyarországon, a Budapest-Kecskemét-Pápa háromszögben mozgolódott a repülő, illetve egyszer kiment megint Szkopjébe is.

Luxusgéppel Rómába Valentin-napon

A 606-os Falcon 2019 decemberében kétszer járt Moszkvában, és egy-egy alkalommal Londonban, Mostarban (Bosznia-Hercegovina), Szarajevóban, Ljubljanában, Zadarban (Horvátország) és Párizsban. Januárban Prága, Varsó, Teterboro (USA), Riga, Krakkó, a Berlin közelében fekvő Saarmund, és a nagy-britanniai Lydd repterén tűnt fel a honvédségi luxusgép. Februárban a portugál Beja, a német Hohn, a moldáv főváros, Kisinyov, illetve Kijev, Berlin, Brüsszel, és a svéd Barkarby repterén volt a Falcon.

Februárban kétszer járt a 606-os Falcon Rómában is: először 14-én, Valentin-napon, másodszor 28-án.

Március elején a “nemkormánygép” luxusrepülő Belgrádban, Prágában, Zágrábban, Kisinyovban tűnt fel, a hónap közepe – és a hazai járványhelyzet fokozódása – óta egészen április első hetéig azonban csak Magyarországon belül, Kecskemét körül repkedett.

A 607-es is jár a tengerentúlra

A honvédség másik luxusrepülője, a 607-es lajstromjelű Falcon 2019 decemberében járt a portugál Beja és a kínai Csengtö városában, Brüsszelben, Szöulban, Tokióban, az Egyesült Államokban lévő Teterboro repülőterén, és háromszor Moszkvában is feltűnt. Idén januárban a gép Brüsszel, Prága, az angol Lydd és Bristol, valamint a török Merzifon (ahol márciusban a 605-os Airbus is járt) volt a 607-es úticélja. Februárban a 607-es Berlin, Bécs, Brüsszel, Róma, Teterboro, Washington és a kanadai Matane repterét látogatta meg.

Márciusban, a koronavírus magyarországi kitörésekor a luxusrepülő Zágrábban, Wiesbadenben, a litván Paluknys-ban, Kisinyovban, Belgrádban, Ljubljanában és Kolozsváron járt. Április közepén a gép a kanadai St. Augustin, majd a washingtoni repülőtéren volt.

Sok az egyezés Orbán Viktor külföldi útjaival

Bár a két Airbus megvásárlásakor Simicskó István akkori honvédelmi miniszter azt hangsúlyozta, hogy “Ezek a gépek nem kormánygépek. A Magyar Honvédség hadrendjébe kerültek, és a Magyar Honvédség fogja használni őket“, és a két Falconról is folyamatosan azt állítják az illetékesek, hogy katonai célokra kellenek, mégis feltűnő, hogy a miniszterelnök használja őket rendszeresen.

Orbán Viktor a repülőbeszerzések évében, 2018-ban a 604-es és 605-ös Airbus fedélzetén utazott többek között Izraelbe, Montenegróba, Moszkvába, Kirgizisztánba, és még egy milánói operaelőadásra is. Aztán 2018. december 31-én a 607-es Falconnal ment Brazíliába az új, szélsőjobboldali elnök beiktatására, majd 2019 májusában a 606-ossal utazott a magyar miniszterelnök Washingtonba Donald Trump amerikai elnökkel találkozni.

A honvédség egyik Dassault Falcon 7X repülőgépének fedélzete Kecskeméten, a MH 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülõbázisán, ahol kihelyezett ülést tartott az Országgyűlés honvédelmi bizottsága 2020. február 27-én. (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Ezekről az utakról rendszeresen jelentek meg fotók és videók Orbán Viktor Facebook-oldalán és a kormány honlapján, a felvételeken pedig jól felismerhetők a büszkén feszítő miniszterelnök mellett a szürke festésű katonai gépek.

Az általunk megszerzett repülési adatok és a hivatalos fényképek összevetésével decemberben bemutattuk azt is, hogy tavaly májusban a 604-es Airbus Orbán Viktort és Semjén Zsoltot vitte Kolozsvárra, októberben pedig Azerbajdzsánba reptette a miniszterelnököt. Emellett Orbán a 605-ös Airbus fedélzetén utazott 2019 első felében Izraelbe, Egyiptomba, Kazahsztánba és Kínába is.

Ha összevetjük a négy honvédségi repülőgép friss, 2019. december és 2020. április eleje közötti, fentebb részletezett repülési adatait a miniszterelnök útjaival, ismét több egyezést találunk.

Mutatunk néhány egyértelmű példát.

Tavaly december 6-án a 607-es Falcon és a miniszterelnök is Tokióban járt, Orbán Facebook-oldalán az egyik fotón pedig látható is mögötte egy szürke repülő és egy magyar katona.

Orbán Viktor Tokióban 2019.12.06.-án, mögötte a honvédségi repülő

December 12-én a 605-ös Airbus Brüsszelbe ment, 13-án hazajött Budapestre, majd 14-én Temesvárra ment. Orbán Viktor miniszterelnök pedig szintén 12-én volt Brüsszelben, és 14-én Temesváron, ahonnan a Facebook-oldalára felkerült egy fotó, amin épp beszáll egy szürke honvédségi gépbe.

Orbán Viktor hátizsákjával a vállán beszáll a honvédségi repülőbe Temesváron 2019-12-14-én.

Idén január 5-én és 16-án a 606-os Falcon Prágában járt, ahol Orbán Viktor épp részt vett az állami opera megnyitóján, és a V4-csúcson.  Január 28-án Krakkóban és február 1-jén a portugáliai Beja városában is egyszerre volt ott a miniszterelnök és a 606-os repülő is.

Február 10-én Orbán Viktor el is dicsekedett Facebook-oldalán a “nemkormánygép” business jet használatával: annak a fedélzetén érkezett Berlinbe.

Orbán Viktor Berlinben 2020. február 10-én, mögötte a 606-os honvédségi Falcon

Ahogy azt korábban már többször is leírtuk, az érthető és más országokban is bevett gyakorlat, hogy a miniszterelnök állami tulajdonú repülőgépekkel, például a hadsereg repülőgépeivel utazik hivatalos látogatásokra.

Orbán Viktor ilyen útjaival azonban a titkolózás a probléma: bár szemmel láthatóan a miniszterelnök rendszeresen használja a gépeket, a honvédség mégis következetesen állítja, hogy a két Airbus és a két Falcon nem kormánygépek, hanem katonai célokra vették őket. Emiatt nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkolják a gépek beszerzési árát és üzemeltetési költségét, és nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva 30 évre titkosították, hogy hova miért mentek a repülők, kiket szállítottak, és mennyibe kerültek ezek az utak.

A miniszterelnök legalább ötféle különgéppel repült tavaly – titkolják, hogy melyiket ki fizette

Magyarország miniszterelnöke számára 2018 a repülés éve volt. Utazott a Mészáros Lőrincék által használt osztrák magángéppel Vidi-meccsre, az OTP magánrepülőjével Berlinbe, a Magyar Honvédség csapatszállítóival számos helyre, és egy titokban vásárolt honvédségi business jettel szilveszterkor Brazíliába.

A fenti cikk elkészítéséhez felhasznált nyers útvonaladatokat itt lehet letölteni (Google Drive) – köszönjük az Investigative Dashboard segítségét. Az adatok forrása az ADSB-Exchange repülőgépfigyelő oldal.

Erdélyi Katalin

Infografikák: Bátorfy Attila. Címlapkép: Orbán Viktor hátizsákjával a vállán beszáll a honvédségi repülőbe Temesváron 2019. december 14-én. (Fotó: Orbán Viktor/Facebook)

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám:18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Megosztás