közbeszerzés

Kiderült: további 1,8 milliárd forintot költöttek a 92 milliárdos Paks-Kalocsa hídra

A Tomori Pál hidat tavaly nyáron adták át Orbán Viktor jelenlétében, aki az eseményt azzal a kommentárral osztotta meg a Facebookon, hogy „Háború helyett hidakat építünk! Csak a béke! Csak a Fidesz!” Azt viszont már nem említette a miniszterelnök, hogy az eredetileg 31-36 milliárdosra tervezett felépítmény végül nettó 92 milliárdba került, és még erre is rádobtak egyszer 732 millió, majd további 1,8 milliárd forintot menet közben. A kivitelező a Szijjártó Pétert megjachtoztató Szíjj László cége, a Duna Aszfalt volt. 

Ahogy azt 2020 szeptemberében megírtuk, Szíjj László Duna Aszfaltja nyerte el az új Duna-híd megépítésére kiírt tendert Kalocsa és Paks között. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) közbeszerzési eljárásán a Duna Aszfalt Kft. többek között az A-Híd-nál és a STRABAG-nál is olcsóbb tudott lenni, így kapta meg a megbízást. A Duna Aszfalt a becsült 80 milliárd helyett nettó 92 milliárdért vállalta a munkát. Egy most közzétett szerződésmódosításból azonban kiderült, hogy még ez az összeg is kevésnek bizonyult.

Ahogy arról 5 évvel ezelőtt beszámoltunk, a közbeszerzés két részből állt:

  • egyrészt keresték az 512. jelű út 3+568-16+753 km szelvény (Kalocsa-M6 autópálya) közötti szakaszának tervezőjét és kivitelezőjét (I. szakasz, ebbe tartozik az új Duna-híd is),
  • másrészt az 5124. j. út 5+210-10+445 és 10+575-16+360 km szelvény (Gerjen-Paks) közötti szakaszának tervezőjét és kivitelezőjét (II. szakasz) is.

Az I. szakasz kivitelezésének költségét a NIF Zrt. nettó 71,9 milliárd forintra becsülte, de a Duna Aszfalt ennél 5 milliárddal drágább, nettó 76,9 milliárdos ajánlatot tett. A II. szakasz árát pedig nettó 8 milliárdra becsülték, ennek azonban majdnem duplájáért, nettó 14,9 milliárd forintért vállalta a Duna Aszfalt.

Szíjj László cége tehát összesen nettó 91,9 milliárd forintért vállalta a munkálatokat, amiket a NIF előzetesen jóval olcsóbbra, nettó 80 milliárdra becsült.

A cégnek a Duna-híd és a hozzá tartozó 2 darab kezelő úti híd felhúzása mellett 13,2 km egybefüggő, kétszer egy sávos új közutat és három új körforgalmi csomópont kellett építenie, emellett 2,9 km meglévő útszakaszt és két meglévő szintbeni csomópontot átépítenie, plusz a közműveket is ki kellett váltania.

Menet közben megdrágult

A Duna Aszfalt meg is kezdte a munkát, azonban 2022 elején az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Mosóczi László „szakmapolitikai döntés értelmében” elrendelte, hogy az 512. sz. főút-5123 j. úti úgynevezett „T” csomópont helyett egy körforgalmi csomópont alakítsanak ki a kapcsolódó utak korrekciójával együtt.

A kivitelező a változtatások miatt 1 812 694 698 forint díjmódosítást kért. A kiíró végül 2024 elején nettó 1 796 166 805 forintot hagyott jóvá,

így a beruházás első részének költsége 76,9 milliárd forintról 78,7 milliárdra nőtt.

A projektnek ugyan volt tartalékkerete, ezt azonban az áremelés mértéke meghaladta. Így a rendelkezésre álló 1 370 653 064 forinton túl további nettó 425 513 741 forintra volt szükség a vállalkozói díj kifizetéséhez. Ezt az összeget végül a központi költségvetésből állták.

A kivitelező Duna Aszfalt felvételei a hídról

És nem ez volt az egyetlen drágulás a projektben. 2023-ban a Duna Aszfalt igénybejelentést terjesztett elő „az orosz-ukrán háború okozta áremelkedéssel érintett építőanyagok és beépítésére kerülő építőipari termékek üzleti kockázatot meghaladó áremelkedéséből adódó költségnövekményének megtérítése” miatt. A kormány végül a kértnél valamennyivel kevesebbet, 732 236 770 forintot adott pluszban a vállalkozónak.

Kinek és mire jó?

Ahogy azt korábban lapunk és a G7 is megírta, egyáltalán nem biztos, hogy megérte megépíteni a hidat.

A tervezők a 2015-ös megvalósíthatósági tanulmányban napi 2200 egységjármű forgalommal számoltak, ami nagyon alacsony értéknek számít. Ráadásul a Dunán a közelben Dunaföldváron (41 km) és Szekszárdon (26 km) is át lehet kelni, és ezek sem voltak kihasználtak az akkori adatok szerint. Az új hídon ráadásul sínek sincsenek, így vonat sem mehet át rajtuk. A tanulmány szerint erre további 12,5 milliárd forint kellett volna áldozni, így inkább kihagyták a projektből.

A hídra egyébként a dokumentum szerint a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, hogy az üzemeltetést végző több ezres munkáslétszám közlekedhessen (jelenleg mintegy 2500-an dolgoznak ott). A felsorolt okok között szerepel a kalocsai térség jobb elérhetősége, valamint az, hogy az alföldi településeknek is lehetőséget hozhat az M6-ossal létrejövő kapcsolat.

Ami biztos, hogy a kormányközeli Duna Aszfalt újabb állami beruházással gazdagította referenciáinak sorát. A tulajdonos Szíjj László nem szégyelli ezeket a tendereket, és látszólag jól meg is él belőlük. A cégeiből befolyt pénzből futja repülőzésre és hajókázásra, sőt, még arra is, hogy adott esetben illusztris személyeket lásson vendégül:

 

Segíts nekünk megtervezni az évet, töltsd ki ezt a rövid és anonim kérdőívet!

Katus Eszter

Nyitókép: A Tomori Pál híd avatása 2024. június 6-án. Fotó: miniszterelnok.hu

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42