nemzeti együttműködés

Szíjj László az első Orbán-kormány idején kezdett közpénzből meggazdagodni

A Szijjártó Péter külügyminisztert családostól jachtoztató tiszakécskei üzletember az elmúlt években főként a közpénzmilliárdokat elnyerő Duna Aszfalt Kft. gazdasági szárnyalása miatt került a hírekbe, pedig annak egykori anyavállalata, a Vakond Kft. is hasonló megtáltosodáson ment át az első Orbán-kormány idején.

 

A sajtószabadságért nem elég tüntetni, fizetni is kell érte – kattints ide a támogatási lehetőségekért!

A Szíjjről írott portrék eminensen a szeptemberi határidővel éppen Kft.-ből Zrt.-vé alakuló Duna Aszfalthoz kötik a vállalkozó nevét; olyannyira, hogy az Index korábbi, idevágó cikke voltaképpen inkább erről a cégről, mint a Forbes gazdaglistája szerint 207,4 milliárd forintos vagyonával Magyarország negyedik legmódosabb emberének számító üzletemberről szólt.

Sajnálatosan kevés figyelmet kapott mindeddig azonban Szíjj időben legeslegelső vállalkozása, a gyermekkori barát Varga Károllyal közösen alapított, és közvetetten ma is Szíjj érdekeltségébe tartozó Vakond Kft. Ezredforduló környéki hírlapszámok ugyanis arról tanúskodnak: a legelső Orbán-kormány regnálása idején a Vakond olyasféle, közpénzes hátszelű megtáltosodáson ment keresztül, mint a Duna Aszfalt az elmúlt évek során.

„A cég fejlődése 1999-től szinte robbanásszerűen felerősödött. Kisvállalkozásból Bács-Kiskun megye egyik legjelentősebb vállalatává fejlődött.” — adta hírül egy PR-szagú Magyar Nemzet-szöveg anno — „1998. évi félmilliárd forintos bevételüket 2000 végére több, mint kétmilliárdra növelték (…) a Vakond Kft. munkái nagy részét közbeszerzési pályázatokon nyeri el, de a magánszféra megrendeléseit is szívesen fogadják. Megrendelőik közé tartoznak a területileg illetékes állami közútkezelő társaságok, önkormányzatok”.

A Gazdasági Versenyhivatal 2005-ös beszámolójából kiderül, hogy a Vakonddal Szíjjék ugyancsak illusztris klubba kerültek. A hatóság ugyanis ekkor számolt be arról, hogy  2001-2002-ben hat főútvonal-szakasz építésére kiírt közbeszerzési pályázat vizsgálata kapcsán arra jutott:

mintegy 14 vállalkozás, köztük a Vakond „versenykorlátozó céllal – üzleti titoknak minősülő adatokat is közölve – egyeztettek egymással az országos közútkezelő pályázatai kapcsán, s felosztották egymás között, hogy mely vállalkozás milyen értékű részesedéshez jut a közbeszerzési eljárások kapcsán, meghatározva azt is, hogy az egyes pályázatokat mely vállalkozás nyeri meg, illetve mely vállalkozások részesednek alvállalkozóként a tervezett beruházásból.”

A több százmilliónyi kiosztott bírságból a Vakondra 50 millió forintnyi jutott, de vétlenek egészen biztosan nem voltak az ügyben. „Törökszentmiklóst a Vakond szeretné” — például ilyen feljegyzéseket találtak a rajtaütésszerű ellenőrzés során a hatósági emberek.

Az elmarasztalt cégek sorában olyan ismerős neveket találunk, mint a Swietelsky vagy a Vegyépszer, továbbá a Duna Aszfalt-csoportba azóta betagozódott Hódút. A Vakondról tudni lehet, hogy ekkoriban a Törökszentmiklósi elkerülő utat a Betonút Rt.-vel konzorciumban, a szigentszentmiklósi útfelújítást a Strabaggal tandemben csinálták. A Betonutat anno az egykori SZDSZ-hez közelállónak, a Strabagot MSZP-közelinek szokták volt tartani, olyannyira, hogy egyes elméletek szerint az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülését az egykori balliberális koalíciós erők időzítették úgy, hogy eltereljék az építőipari cég osztrák sajtóban terítékre került magyar dolgairól a közfigyelmet.

Az első Orbán-kormány idejében jókorára hízó Vakond a politikai térfél nominális ellenoldalához kötődő játékosaihoz fűződő frontbarátsága, az autópályaügyi leosztások ténye egy irányba mutatnak: hogy Szíjj már az első Orbán-kormány idejében fontos játékosa volt a 70/30 néven elhíresült modus vivendinek.

Dávid Ibolya, az egykori MDF elnöke állította annak idején, hogy az akkori nagy pártok, a Fidesz és az MSZP pénztárnokai között a megdézsmálandó közpénzek elosztását illetően volt érvényben egy ilyen formula. A magyar korrupciótörténelem ismerői úgy tartják, a legelső ilyen nagy megegyezések éppen az ezredforduló környéki nagy autópályázások környékén lehettek. És Szíjjék cége később sem állt le; a Vakond a szocialista-szabaddemokrata hatalomátvétel után, 2004-ben is négymilliárd forint feletti árbevételt produkált.

Szíjjről (és barátjáról, Varga Károlyról) úgy szokás tartani: jelentős részben ők és a cégeik váltották Simicska Lajost és az egykori csúcsoligarcha volt érdekeltségét, a Közgépet az építőipari kurzuslibling szerepében. A Vakond előtörténetének ismeretében azonban ez kevéssé meglepő: a ma a kormányelitet yachtoztató Szíjj már húsz éve is a másodvonalból segédkezett a Simicska által kiépített rendszer működtetésében.

A történet folytatását, a tiszakécskei üzletember 2010 utáni gazdagodásának menetét egy másik cikkünkben foglaltuk össze.

 

Közbeszerzéseken gazdagodott meg a Szijjártóékat jachtoztató nagyvállalkozó

Vasárnap lefotóztuk Szijjártó Péter külügyminisztert, ahogy a 7 milliárd forint értékű Lady Mrd luxusjachton nyaral az Adrián a családjával. A máltai bejegyzésű jacht Szíjj Lászlóé, az évek óta több milliárdos közpénzes megbízásokat kapó Duna Aszfalt Kft. tulajdonosáé. Az, hogy egy kormánytag egy kormányközeli üzletember jachtján tölti a szabadságát, nagyon súlyos korrupciógyanút vet fel, és jól mutatja a politikai és gazdasági elit közötti – demokráciában nem megengedhető – összefonódást.

Sarkadi Nagy Márton

Címlapkép: Németh Dániel

Ha már egyszer itt vagy…Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás