akkugyár

Akkucellákat tesztelő üzem épül Iváncsán a zajszennyező akkugyár mellé

A dél-koreai tulajdonú SK On Hungary Kft. újabb üzemet létesítésére kapott engedélyt Iváncsán, közvetlenül az akkumulátorgyár mellett. Az „európai validációs üzem” nevű létesítményben a tervek szerint évente 124 ezer akkucella és -modul biztonsági tesztelését, majd megsemmisítését fogják végezni. A gyár építését azonban a magyar hatóságok nem kötötték környezethasználati és katasztrófavédelmi engedélyhez.

Az iváncsai akkumulátorgyár beruházási területén a minap újabb üzem létesítését engedélyezte a Fejér Vármegyei Kormányhivatal. A létesítményről eddig szinte semmilyen információ nem látott napvilágot, csupán a kormányhivatal honlapját böngészve lehet ráakadni az engedélyezési eljárás dokumentumaira. A tesztelőüzem megépülésével további zaj- és légszennyező forrásokkal bővül az iváncsai ipari park – holott a nyár óta működő akkugyár elviselhetetlennek ítélt zaja miatt eleve nagy az elégedetlenség a falu lakói körében.  

Az SK On Hungary Kft. iváncsai telephelyén újabb üzemet kíván létrehozni, mely hangsúlyozottan nem a meglévő akkumulátorgyár része lesz, hanem egy önálló létesítmény. Ugyanakkor az új üzemre éppúgy az a kiemelt beruházásról szóló kormányrendelet vonatkozik, mint ami az iváncsai ipari parkban épült akkumulátorgyárra.

Az új létesítményben „cellák és modulok biztonsági és megbízhatósági bevizsgálását, minősítését tervezik” – olvasható az európai validációs központ (Global Validation Center) engedélyezéséhez készült, Generisk Kft. által készített előzetes vizsgálati dokumentációban. Az új üzem nemcsak az iváncsai gyárból, hanem egész Európából fogadhat majd bevizsgálásra akkucellákat és -modulokat.

A tesztelő üzemet az iváncsai beruházási terület északi részén építik majd meg. (Forrás: Előzetes Vizsgálati Dokumentáció)

Se környezethasználati, se katasztrófavédelmi eljárás nem volt

Az üzemben többféle eljárással fogják vizsgálni a tesztpéldányokat – többek közt magasról leejtik, átszúrják, roncsolják, hősokknak és légnyomás-próbának teszik ki őket –, végül az összeset megsemmisítik. Iváncsán évente körülbelül 124 ezer cella és modul bevizsgálását tervezik, a keletkező évi négyezer tonna hulladék elszállítását pedig az Éltex Kft. fogja végezni. 

Mindehhez az engedélyező hatóságok nem tartották szükségesnek részletes környezeti hatásvizsgálati és katasztrófavédelmi eljárás lefolytatását. S bár az SK On Kft. akkumulátorgyára és az új tesztelő üzem ugyanazon a helyrajzi számon létesül,

az összeadódó környezeti hatásokat sem vizsgálták.

Igaz, magának az akkugyárnak eleve nagyon jelentős a kibocsátása – az üzem közel 900 zajforrással rendelkezik, levegővédelmi hatásterületébe pedig Iváncsa összes lakóháza beletartozik. A hatóság talán úgy gondolhatta, hogy egy kisebb üzem légszennyezése és zaja „eltörpül” a nagy gyáré mellett. Ez persze nem így van: a tesztelő üzem ugyanazokat a szennyező anyagokat bocsátja majd ki, mint az akkumulátorgyár, a hatások tehát összeadódnak majd.

Az iváncsai akkumulátorgyár az M6-os út felől (Fotó: Olvasónk)

Az is furcsa, hogy az üzemben tesztelni kívánt cellák és modulok veszélyessége ellenére katasztrófavédelmi engedélyezésről sincs szó. Az SK egy másik, Dél-Koreában épülő hasonló, biztonsági tesztelést végző üzeme kapcsán ezt írja: „Az egész épület – néhány irodahelyiség kivételével – robbanásálló kialakítással készült, hogy elkerüljük a tűzpróbák okozta károkat.” Robbanásveszélyre és egyéb havaria-eseményre pedig nyilván a magyarországi üzem esetében is fel kell készülni.

A lakosság hónapok óta szenved az akkugyár zajától 

Miközben a hatóság egy új, zajos üzem építésére adott engedélyt, az Iváncsán élők hónapok óta jelzik, hogy elviselhetetlennek tartják a lakóövezettől 6-700 méterre épült akkugyár zaját. Július óta folyamatosak a panaszok – és nemcsak a gyárhoz legközelebb lévő utcákban élők, hanem a falu távolabbi pontjain lakók körében is, írta meg a merce.hu.

Az iváncsai polgármester, Molnár Tibor (független) maga is tarthatatlannak nevezte a helyzetet egy Facebook-posztjában, és intézkedést sürgetve a hatóságokhoz fordult. Molnár közzétette az SK On Hungary Kft. tájékoztató levelét is, melyben a cég október 31-i határidővel zajcsökkentésre és hangszigetelő falak felszerelésére tett ígéretet.

A dolog pikantériája, hogy a polgármester 2021-ben még arról posztolt: a dél-koreai cég komáromi gyárában tett látogatása arról győzte meg őt, hogy az Iváncsán létesülő akkumulátorgyár zajhatása miatt nem kell aggódni – holott a komáromi lakosok akkor is, és később is panaszkodtak a gyár zajszennyezésére. 

A gyár látképe Iváncsa község irányából. (Fotó: Olvasónk)

A cég szerint határértéken belüli lesz a zaj

Ám úgy tűnik, a tervezett tesztelőüzem és a már megépült akkugyár összeadódó zajhatását mégiscsak problémásnak ítélte a hatóság. Erre utal, hogy az előzetes vizsgálatot végző Generisk Kft.-től hiánypótlásként további vizsgálati adatokat kértek a megfelelő zajvédelmi intézkedésekről.

A cég által benyújtott „Tényállás tisztázása” című dokumentum szerint viszont a zajforrások átcsoportosításával és további zajvédő eszközök alkalmazásával „a validációs központ zajkibocsátása olyan alacsony szintű lesz, amely biztosítani tudja, hogy a legközelebbi védendőknél az akkumulátorgyár által okozott zajterhelés egy tized decibelt se növekedjen, így határérték-túllépés továbbra sem várható.”

A Generisk egy ábrával is szemléltette, hogy a kijelölt pontokon történt mérések alapján a két üzem zajhatása együttesen sem fogja meghaladni az előírt határértékeket.

Az iváncsai akkugyár és a tervezett tesztelő üzem zajterhelése önállóan és együttesen – az ábra szerint az összegződő zajhatás nem fogja meghaladni az előírt zajhatárértékeket.  ( Forrás: Tényállás tisztázása c. dokumentum)

Az eddigi tapasztalatok alapján azonban hiába köti a környezetvédelmi hatóság feltételekhez a zajkeltő források megépítését, azokat a cég nem teljesíti. A panaszok nyomán annyi történt, hogy a kormányhivatal határozatot adott ki a zajkibocsátási határértékekről és a szükséges további intézkedésekről; a határozatból az is kiderül, hogy a kb. 3000 lakosú Iváncsán a gyár zaja 133 lakóingatlant érint.

Az új üzem engedélyezési dokumentációja kapcsán az iváncsai polgármester kifogást nyújtott be a környezetvédelmi hatósághoz. „A főosztályukhoz 2023. augusztus 3-án az I/1631-1/2023. iktatószámú bejelentésünkben foglaltak jelenleg is fennállnak, a mérési adatok alapján a hanghatás rendszeresen meghaladja a 27/2008. (XII.3.) KvVM együttes rendelet 2. számú mellékletében meghatározott határértéket. A Generisk Kft. által készített előzetes vizsgálati dokumentációban nem tartjuk megalapozottnak a nappali és éjszakai zajvédelmi hatásterület meghatározását” – olvasható a polgármester nyilatkozata az új üzemre kiadott engedélyben.

A hatóság ugyanis az aggodalmakat és a panaszokat félresöpörve engedélyt adott az új üzem építésére,

arra hivatkozva, hogy további zajvédelmi feltételeket írtak elő a SK On Kft. számára.     

Az iváncsai Jókai utcai lakói nemcsak látják, de hallják is a gyárat. A legközelebbi lakóházaktól 632 méterre épült az akkumulátorgyár. (Fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

Elvileg nem működik, mégis zajos

A Szabad Európa múlt héten írt arról, hogy az iváncsai akkumulátorgyárban november 6-án kezdik meg hivatalosan a termelést. Ám aznap egy helyszíni élő videóban Tetlák Örs (LMP) érdi alpolgármester arról adott hírt, hogy az október 31-i határidővel ígért zajcsökkentések nem teljesültek, s továbbra is zavaró az iváncsai gyár működési zaja. A termelés megindulásáról szóló sajtóhírek megjelenése után viszont az SK közleményben cáfolta a híreket.

A merce.hu cikke azt írja, hogy az SK értesítése szerint a termelés még nem indult meg az iváncsai gyárban, egyelőre ugyanis nem teljesült minden feltétel a próbaüzemhez, és különböző hatósági engedélyeztetések, valamint egyéb szükséges folyamatok még nem zárultak le. A lap az SK közleményéből a zajvédelmi intézkedésekről szóló részt is idézi.

Eszerint a zajvédő falak építése „folyamatosan zajlik, melynek első üteme október végén zárult. Ennek során 5 helyszínen 10 zajvédő fal telepítése történt meg. A zajszintet november 3. és 4. között újramértük. Az eredmények alapján, amennyiben vannak olyan helyek, amelyek nem felelnek meg az előírásoknak, azt további telepítésekkel tervezzük kiegészíteni.”

A közlemény alapján a gyár nem üzemel – a július végén kiadott egységes környezethasználati engedély elő is írta, hogy a tevékenység megkezdése előtt a gyárnak gondoskodnia kell a megszabott zajhatárértékek teljesüléséről. Ezek szerint ez még nem történt meg. A kérdés csupán az: ha tevékenységet nem folytathat az akkumulátorgyár, mi okozza a hónapok óta fennálló zajszennyezést?

Iváncsa község házai, háttérben az SK On Hungary Kft. akkumulátorgyára (Fotó: Átlátszó/Bodoky Bence)

Csúsznak az ipari parkot kiszolgáló fejlesztések

Az Iváncsán megépíteni kívánt európai validációs üzemről Magyarországon nem jelent meg hír, a dél-koreai sajtó viszont már 2022 júniusában írt arról, hogy az SK az Egyesült Államokban és Magyarországon minőségbiztosítási központot kíván létrehozni; utóbbi létesítésébe 10,5 milliárd wont (8,011 millió dollárt) fektet be.

Arról, hogy a magyar kormány nyújt-e támogatást ehhez az újabb üzemhez, szintén nincs hír. Magának az iváncsai akkumulátorgyárnak az építéséhez viszont a magyar állam 80 milliárd forint támogatást adott, az infrastrukturális beruházásokra (közúti- és vasútfejlesztésekre, víziközmű-építésre, villamosenergia hálózati fejlesztésre) pedig a G7 összesítése szerint kb. 134 milliárd forintot biztosított. Egy tavalyi cikkünkben azt is megírtuk, hogy az ipari parkot kiszolgáló fejlesztések egyik fő nyertese Mészáros Lőrinc, hiszen a víziközmű-beruházást a miniszterelnök barátjának cége végezte Iváncsán.

 

Az iváncsai ipari park közpénzből épülő infrastrukturális fejlesztései mindenesetre nyilvánvalóan az új üzemet is kiszolgálják majd. A Szabad Európa említett cikkéből ugyanakkor az is kiderül, hogy az út- és vasútfejlesztések még nem valósultak meg, s a megépült gyár környezete egyelőre „egy földutakkal szabdalt pusztasághoz hasonlít”.

Egy október 30-én a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet szerint a közúti- és vasúti fejlesztésekre szánt 84 milliárdos összeget csupán több évre átütemezték, s az eddig elmaradt beruházásokat a kormány 2026-ig kívánja megvalósítani. Azt viszont, hogy lakosságvédelmi intézkedésekre, például véderdő telepítésére mikor kerül sor, nem tudni.

Bodnár Zsuzsa

Ez a cikk a Közös Értékeink Program támogatásával készült. Címlapkép: Az iváncsai akkumulátorgyár (Fotó: Olvasónk)

Megosztás