
Mindkét versenytársát kizárták, így a Mészáros-cég adhatja az autókat a Nemzeti Sportügynökségnek is
A felcsúti milliárdos autós cége nem először nyer hasonló körülmények között. A társaság bevétele tavaly meghaladta a 18 milliárd forintot.
Még nem tudni pontosan, mennyit költenek majd a turisztikai ügynökségek az ország reklámozására itthon és külföldön, de az biztos, hogy minimum félmillárd forintnál kezdődik az összeg. Egyúttal az sem kérdés, ki fogja lefolytatni az ehhez szükséges kommunikációs kampányokat és a kutatásokat: a kormányközeli New Land Media és Media Dynamics Kft. lett a befutó a Nemzeti Kommunikációs Hivatal erre vonatkozó tenderén. Igaz, nagy harc nem is volt a megbízásért: egyedül a szintén kormányközeli Roxer Kft. tett még ajánlatot, de őket kizárták.
Közbeszerzési eljárást írt ki december 24-én a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) a Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt. és a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. részére médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására. A nyertes cég feladata lesz „Magyarország turisztikai célú népszerűsítése, a külföldről beutazó turizmus erősítése, magasabb státuszú utazók, valamint a belföldi lakosság megszólítása, a magyar turisztikai szolgáltatások fejlődésének kommunikálása a megfelelő célcsoportok felé”.
A kommunikációs kampányokat nemcsak lebonyolítani, de mérni és értékelni is kell, továbbá el kell látni a hazai közterületi megjelenések nyomdai gyártási feladatait, és kutatni is kell. Az NKOH évente legalább 6 db komplex kampánnyal számol, amelyből kettő belföldön, négy pedig külföldön zajlana. Egy kampány átlagosan minimum 4, maximum 8 hétig tart.
A tervezett külföldi helyszínek: Amerikai Egyesült Államok, Kína, Koreai Köztársaság, Egyesült Királyság, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország, Dánia, Norvégia, Finnország, Franciaország, Izrael, Ausztria, Románia, Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Szerbia. Egyéb potenciális régiók/célországok lehetnek: Japán, Törökország, Svájc, Írország, India, Ausztrália, Mexikó, Brazília, Öböl-menti országok, Benelux államok és Horvátország.
Visit Hungary/Facebook
A keretmegállapodás időtartama alatt várhatóan 6 darab egyedi szerződést kötnek, amelyből legalább egy minimum 9 hónapra szól.
Hogy pontosan mennyibe kerül majd mindez, az a nyilvánosan elérhető dokumentumokból egyelőre nem derül ki. Sokat sejtető azonban, hogy a leírás szerint
a szerződések átlagértéke meghaladja majd a nettó 100 millió forintot, de akár ennek a többszörösét is elérheti.
Vagyis ha csak a minimummal, azaz a 6 szerződéssel számolunk, a keretmegállapodás értéke már akkor is meg fogja haladni a félmilliárd forintot. De ennél szinte biztosan sokkal több, milliárdos lesz a végösszeg. A keretmegállapodás 12 hónapra szól, és kétszer meghosszabbítható.
A felhívásra mindössze két cég jelentkezett: a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. a Media Dynamics Kft.-vel,* valamint a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft. Utóbbit kizárták, így a New Land Media nyert, amely alvállalkozóként bevonja a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítványt is.
Az eljárásra csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyek rendelkeztek többek között:
A cégeknek továbbá 10 millió forintos ajánlati biztosítékot is be kellett fizetniük, és vállalniuk kellett különböző programok és szoftverek (pl. Nielsen ADWIND KITE adatbázis és szoftver stb.) beszerzését is.
Nem volt nagy tülekedés a megbízásért, a New Land Média pedig papírforma szerint hozta a győzelmet.
Nagyjából ugyanez volt a forgatókönyv Schmidt Mária alapítványának a kommunikációs tenderén is. Ahogy azt nemrég megírtuk, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány közbeszerzési eljárásán csak két cég indult: Balásy Gyula cégei (a New Land Media Kft. és a Lounge Design Szolgáltató Kft.), valamint a bormarketingért felelős kormánybiztos Rókusfalvy Pál érdekeltsége, a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft.
Ott szintén Balásy cégei lettek a befutók, miután olcsóbb ajánlatot adtak. Igaz, már a kiírás alapján sejteni lehetett a végkimenetelt, hiszen az Alapítvány korábbi, hasonló tenderének alkalmassági feltételei szinte teljesen megegyeztek a mostani felhívásban szereplő követelményekkel. Azt pedig szintén Balásy cégei nyerték.
De nagyon hasonló volt az NKOH tavalyi, rendezvényszervezésre kiírt eljárása is. A 75 milliárd forint értékű keretmegállapodást úgy nyerte a Balásy féle Lounge Event Kft., hogy csak a Roxer tett érvényes ajánlatot, a Human Telex Advertising Kft.-t pedig kizárták.
Ahogy arról lapunk már korábban többször is beszámolt, az 1979-es születésű Balásy Gyula 2004-ben alapította meg a Lounge Design Kft.-t, és már 2005-ben, az első nemzeti konzultáció idején dolgozott a Fidesznek.
2009-ben a józsefvárosi időközi választásokon az ő cége felelt Kocsis Máté kampányáért, majd a 2010-es önkormányzati választásokon már több városban is segítette a pártot. A Fidesz 2010-es országgyűlési választási győzelme után Balásy cégei folyamatos nyertesei lettek a kormányzati reklámmegrendeléseknek.
2018-tól kezdődően a New Land Media és a Lounge Design monopolhelyzetbe került az állami kommunikációs piacon.
Az ő nevükhöz fűződik a kék plakátos kampányok lebonyolítása is, amelyekre 2016 és 2022 között összesen 197 milliárd forint közpénzt költött el a kormány.
A két cég bevételeinek jelentős része főként a Rogán Antal felügyelte Nemzeti Kommunikációs Hivatal származik. Ahogy azt tavaly megírtuk, az ekr.gov.hu-ra feltöltött hirdetmények alapján a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. összesen 293,7 milliárd forint értékű állami megbízást nyert el az elmúlt években – érdemi verseny nélkül.
Ez már annyira problematikusnak tűnik, hogy rendőrségi nyomozás is indult a Rogán Antal által felügyelt Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál.
A HVG információi szerint a szerint a rendőrség azt vizsgálja, hogy ha valódi verseny lenne, megtörténhetne-e, hogy az állami kommunikációs megbízások csaknem háromnegyedét egy évtizede ugyanaz a cégcsoport nyeri meg. A tavaly nyár óta tartó nyomozás egyelőre felderítési szakaszban van. A gyanú az, hogy az állami szereplő korlátozta a versenyt, és hűtlenül kezelte a közpénzeket, amivel jelentős vagyoni hátrányt okozott.
Katus Eszter
Nyitókép: Átlátszó montázs/pixabay.com
Frissítés (2025.03.17.): Cikkünkből kimaradt a Media Dynamics Kft. mint nyertes ajánlattevő, amit 2025.03.17-én pótoltunk.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSA felcsúti milliárdos autós cége nem először nyer hasonló körülmények között. A társaság bevétele tavaly meghaladta a 18 milliárd forintot.
Katus Eszter Szerető Szabolccsal és Dévényi István újságíróval beszélte át a hét legfontosabb közéleti eseményeit a Magyar Hang műsorában.
A 4iG Informatikai Zrt.-re az utastájékoztató rendszerek hardver üzemeltetését, a Magyar Vagon Kft.-re pedig alkatrészek szállítását bízták.
Egy másik ajánlattevőt pedig azért zártak ki, mert összekeverte a beadványokat, és egy teljesen más eljárás dokumentumait küldte be. Így a Mercarius lett a befutó.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!