közbeszerzés

Balásy Gyula cége 540 millióért intézheti a Puskás stadion rendezvénytechnikáját

A Nemzeti Sportközpontok egy évre szóló keretszerződést kötött a Visual Europe Production Kft.-vel, ami a Puskás stadionban tartandó sportesemények és egyéb rendezvények fény-, hang-, színpad- és vetítéstechnikai feladatait fogja ellátni. A cég anyavállalatát, a Visual Europe Zrt.-t állami megbízásokkal hízlalták nagyra, majd tavaly megvette a kormányzati reklámkampányokat levezénylő New Land Media Kft., ami Balásy Gyuláé.

Támogatási kampány

Az állami tulajdonban lévő, különböző létesítmények üzemeltetetéséért (építés, felújítás, működés) felelős Nemzeti Sportközpontok (NSK) tavaly nyáron írt ki közbeszerzést a Puskás stadion rendezvénytechnikai feladataira. Ez konkrétan „a Puskás Aréna sporteseményeihez és egyéb rendezvényeihez kapcsolódó hang-, fény-, színpad-, és vetítéstechnikai feladatok ellátására, valamint a rendezvényekhez kapcsolódó technikai eszközök biztosítására és kezelésére” terjed ki az ismertető szerint.

A nyílt eljárásra 1 hónap volt az ajánlattételi határidő, és a gazdasági feltételek nem voltak túl magasak: csupán nettó 60 millió forint hasonló tevékenységből származó árbevételt kellett igazolni az elmúlt 3 évből a jelentkezőknek. Ez tehát viszonylag könnyen teljesíthető lehet, ám a műszaki/szakmai alkalmassági feltételek már jelentősen szűkítették a kört. Ugyanis a pályázóknak be kellett csatolniuk az elmúlt 6 évben megkezdett és az elmúlt 3 évben teljesített legjelentősebb rendezvénytechnikai referenciáikat. Utóbbiak között pedig kellett lennie

  • legalább egy darab, legalább 23 000 fő résztvevővel megtartott, kültéri koncert hang és fény és vetítéstechnikai szolgáltatásnak, ÉS
  • legalább egy darab, legalább 5 000 fő résztvevővel megtartott, stadionban (körbeépített) legalább 100 vizuális megjelenítő kezelését és élőbeszéd kihangosítását tartalmazó sportesemény hang és fény és vetítéstechnikai szolgáltatásnak is.

Nem is volt nagy tolongás, mindössze 2 cég nyújtott be ajánlatot: a Visual Europe Production Kft. és az ANIMATIVE Mérnöki Kft. – előbbi nyert.

Az NSK 2021. január 26-án 1 évre szóló, nettó 540 millió forintos keretszerződést kötött a Visual Europe Production Kft.-vel.

A 2019-ig más néven (DCN Rental Kft.) futó cég tulajdonosa 2016 óta a Visual Europe Zrt., amelyet csupán egy évvel korábban, 2015-ben alapítottak. A 444 részletes anyagot közölt pár éve az anyacégről: a Visual Europe Zrt.-t Botond Szabolcs EU-s és NER-es segítséggel hozta létre, ugyanis egy vállakozásokat segítő európai uniós programból (Jeremy) egy Garancsi István miniszterelnöki barát és kormányközeli üzletember tőkealapján (Garangold) keresztül kapott 711 millió forint kezdőlökést (amit majd vissza kell fizetnie).

Ezután a cégnél gyorsan jött a siker, ugyanis állandó megbízást kaptak a Várkert Bazárban (ahol Orbán Viktor miniszterelnök szokta tartani az évértékelő beszédét), ahol ők hasznosíthatták a rendezvénytermet, de a lap információi szerint máshol is kaptak ilyen kizárólagosságot.

Facebook

(null)

„Vélhetően azért, hogy a bizonyos munkákhoz megkövelt szakmai referencia és múlt meglegyen, a Visual Europe tulajdonosa, Botond Szabolcs felvásárolt két, a piacon bejáratott céget is 2016-ban: a 2002-ben alapított AV-Controlt és a 2004-ben bejegyzett DCN Rentalt. Mindkettőt Járfás Zoltántól. Ebből lett a Visual Europe Group” – írta a 444, és az általuk említett DCN Rentalból lett az a cég, ami most elnyerte az NSK-tól a Puskás stadion rendezvénytechnikai megbízását.

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján 2017-ben megjelent cégismertető/reklám szerint Botond Szabolcs „látta, hogy a szétaprózott piacot kisebb családi vállalkozások „birtokolják”, úgy gondolta, hogy ezen a terepen egy innovatív társaság rendkívül gyors növekedésnek tudna indulni nemcsak itthon, hanem akár az egész régióban is.”

Reklámok mellé rendezvények

És valóban, a Visual Europe Zrt. nagyon gyorsan elképesztően sikeres lett.

Alapítása évében a cég nettó 257 millió forintos árbevételt ért el, a következő évben pedig már 1 milliárdos forgalmat produkált, és azóta is ennek az összegnek a környékén az árbevétele. Adózott eredménye viszont a kezdeti 11 millió forintról ugyan felugrott 60, majd 118 millióra, ám 2019-ben már erős visszaeséssel mínusz 36 millió lett, vagyis haszon helyett veszteséggel zárta a Visual Europe Zrt. azt az évet.

A Puskás stadion rendezvénytechnikájával most megbízott leánycég, a Visual Europe Production Kft. azonban még látványosabban növekedett az elmúlt években. Nettó árbevétele 2016-ban (amikor megvette őket az anyavállalat zrt.) 46 millió forint volt, és még 2018-ban sem lépte át a 100 milliót, 2019-ben azonban már 1,1 milliárd lett. A kft. adózott eredménye a korábbi években elért 1 és 7 milliós összegekkel szemben ebben az esztendőben már 68 millió forint lett, vagyis az anyacéggel ellentétben (nem is kevés) hasznot termeltek.

2020-ban aztán megvásárolta a Visual Europe Zrt. többségi tulajdonrészét (és ezzel a Visual Europe Production Kft. többségét is) a New Land Media Kft., ami Balásy Gyuláé. Ezzel a kormánykampányok állandó partnere, a NER reklámgurujaként emlegetett Balásy bevette a rendezvénytechnikai piacot is.

Ahogy akkor arról a Telex beszámolt, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2020. novemberében rábólintott, hogy a New Land Media Kft. megvegye a Visual Europe Zrt. többségét. A változás a cégadatokba 2020. december 4-i dáummal került be, vagyis mielőtt lezárult volna az NSK tendere.

Eddig egyébként ez csupán a negyedik közbeszerzés, amit elnyert a Visual Europe Zrt.: 2018-ban a református egyháztól kaptak egy közel 31 millió forintos megbízást a Szinva Net Zrt.-vel közösen, és a főváros tulajdonában lévő Budapesti Fesztivál-és Turisztikai Központtól (BFTK) egy 11,5 milliós munkát (karácsonyi fényfestés a Vörösmarty téren), 2019-ben pedig ismét megnyerték a BFTK-tól a karácsonyi vásár fényfestését 11,5 millióért.

Ugyanakkor a fentebb idézet BÉT-beszámolóban szerepel az is, hogy 2016-ban, „az 56-os emlékévben például ők készítették el a fényfestést a Szent István-bazilikánál és a Terror Házánál is” (később kiderült, hogy 78 milliót kaptak ezért), a cégcsoport honlapján pedig refenciaként szerepel több más állami megbízás is: például az állami tulajdonú Magyar Villamos Művek (MVM) rendezvényei, a Nemzeti Lovarda LED-fala, és a 2017-es vizes vb-re épült Duna Aréna LED-fala.

 

Facebook

(null)

Viszont a Puskás stadionos tender elnyerésének is vannak előzményei, a cég honlapján ugyanis Szabolcs Botond (aki továbbra is vezérigazgató maradt), arról írt egy 2021. január közepi cikkben, hogy az ország egyre több sportlétesítményében vannak jelen az ő audiovizuális eszközeik, és több példát is felsorol: „a szegedi Szent Gellért Fórum, a Duna Aréna, a DVTK stadionja vagy éppen a Ludovika Egyetemi Sportközpont vizuáltechnikai tervezése, kivitelezése és üzemeltetése egyaránt izgalmas feladat volt” – fogalmazott.

A közpénzes megbízások tehát kétségtelenül hozzájárultak a Visual Europe Zrt. anyagi sikereihez, és ez vélhetően most sem fog változni, hogy a cég Balásy Gyula érdekeltségébe került.

Budai luxusvillába költöztek a kormánypropagandából meggazdagodott Balásy Gyula reklámcégei – drónvideó

A kormányzati propagandakampányokat évi több tízmilliárd forintért lebonyolító New Land Media Kft. és Lounge Design Kft. székhelye 2019 októbere óta egy rózsadombi ingatlan, melyet a cégek tulajdonosa, Balásy Gyula vásárolt meg. A korábban panzióként működő hatalmas villa felújítása jelenleg is tart – drónvideón mutatjuk az épületet.

 

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: A koronavírus-járvány ellen küzdő egészségügyi dolgozók tiszteletére fehér fénnyel világítják ki a Puskás Ferenc Stadiont 2020. április 4-én. (fotó: MTI/Mónus Márton)

Megosztás