Nemzeti Együttműködés Rendszere

Balásy cégei szervezhetnek szinte minden állami rendezvényt az elkövetkező 1 évben

Varga Judit ex-miniszter volt férjének kifakadása ugyan ráirányította a figyelmet a Nemzeti Kommunikációs Hivatal és a Balásy Gyula által tulajdonolt cégek együttműködésére, de ez sem zavarta az érintett szereplőket abban, hogy egy újabb, 1 évre szóló (és kétszer meghosszabbítható), ismeretlen összegű keretszerződést írjanak alá rendezvényszervezésre. Újabb 12 hónapig tehát senki más nem tud pályázni az eseti megbízásokra – akkor sem, ha olcsóbban tudnák elvégezni az adott feladatot, mint a Balásy-cégek.

Rendezvényszervezéshez kapcsolódó feladatok ellátására írt ki közbeszerzési eljárást a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH). A keretmegállapodás részeként a nyertes pályázónak a különböző állami szervezetek rendezvényeit kell megszerveznie az elkövetkező 12 hónapban. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy mekkora összegért.

A felhívás szövege szerint ugyanis a keretmegállapodás időtartama alatt megvalósítandó rendezvényszervezéshez kapcsolódó feladatokra, valamint kiegészítő szolgáltatásokra vonatkozóan további információ még nem áll rendelkezésre, az a tényleges beszerzési igények felmerülésétől és a pénzügyi források rendelkezésre állásától is függ.

Így aztán az NKOH már egy keretösszeget sem határozott meg, csak egy biankó csekket adott a nyertes Balásy-cégeknek.

Mert a befutó – ahogy az elmúlt években mindig – ezúttal sem lett más, mint Balásy Gyula egyik cége: ezúttal a Lounge Event Kft., amely alvállalkozóként bevonja a szintén Balásy-féle Lounge Design Szolgáltató Kft.-t, a Visual Europe Zrt.-t, valamint a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.-t, továbbá a Fidesz kedvenc őrző-védő cégét, a Valtont.

Vagyis az elkövetkező 12 hónapban csak ezek a cégek kaphatnak szinte minden állami rendezvényszervezési feladatot, méghozzá automatikusan, verseny újranyitása nélkül.

Más cégek egy évig nem pályázhatnak akkor sem, ha olcsóbban vállalnák a munkát.

Pedig a Balásy-cégek által rendezett események gyakran igencsak költségesek. A K-Monitor top 10-es listája szerint tavaly az atlétikai világbajnokság, a Szent István Napi programsorozat és a pápalátogatás vitte el a legtöbb pénzt.

Az NKOH nyílt eljárására hárman jelentkeztek:

  • a Lounge Event Kft.,
  • a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft. és
  • a Human Telex Advertising Kft.

A Roxer tette a második legjobb ár-érték arányú ajánlatot (ennél több részlet nem derül ki a pályázatáról), míg a Human Telex ajánlata érvénytelen lett – nem tudni, miért. Az NKOH csupán ennyit írt az érvénytelenség indokaként: „Kbt. 73. § (1) bekezdés e) pont”, vagyis „egyéb módon” nem felelt meg az ajánlat a feltételeknek.

Nkoh érvénytelen

Forrás: ekr.gov.hu

Bár a tender nyílt volt, a felhívásban többek között olyan feltételek szerepeltek, hogy csak akkor alkalmas az ajánlattevő, ha

  • befizette a 25 millió forintos ajánlati biztosítékot;
  • rendelkezik rendezvényszervezéshez kapcsolódó 2,5 milliárd forintos árbevétellel,
  • és van referenciája legalább 2 nemzetközi sportverseny lebonyolítására, keret jellegű szerződés alapján megkötött, legalább 10 db olyan egyedi szerződés teljesítésére, amelyek keretében sor került a stratégiai tervezési és tanácsadási feladat, kreatív ügynökségi feladat, PR ügynökségi feladat, online ügynökségi feladat, gyártási feladat, kutatási feladat, médiaügynökségi feladat területek közül, legalább 6 db szerződés esetében, legalább 3 területet érintő feladat egyidejű ellátására is, és legalább 2 db szerződés esetében, legalább 5 területet érintő feladat egyidejű ellátására is.

Mivel azonban csak az NKOH ír ki keretjellegű szerződést rendezvényszervezésre, csak az indulhatott el a tenderen, aki már korábban is nyert a hivatalnál ilyen jellegű közbeszerzést. Vagyis mindössze néhány cég.

A Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft. az előző, 50 milliárdos keretmegállapodásra is pályázott, de akkor sem tudott elég olcsó lenni, így azt is a Lounge Event nyerte (akkor még Moonlight Event néven) a Visual Europe Kft.-vel közösen.

A Roxer tulajdonosa Rókusfalvy Pál bormarketingért felelős kormánybiztos, korábbi rádiós műsorvezető, aki cégeivel számos állami megbízást nyert az elmúlt években. Ők készítették például a MÁV interaktív nyomozós játékát (az ajánlatkérő szintén a Nemzeti Kommunikációs Hivatal volt), de ők reklámozhatták 2,2 milliárd forintért azt is, hogyan épül-szépül az ország.

A Balásy-cégeket persze nem lehet leszorítani a trónról az állami kommunikációs és rendezvényszervezési piacon. Hogy miért, arról ebben a cikkben írtunk részletesen:

Éjfekete Lamborghini, luxusvilla

A Lounge Design Kft. éves forgalma öt év alatt 989 millió forintról 64,7 milliárd forintra nőtt, a nyeresége pedig 108 millióról 9,3 milliárdra. A vállalkozás bevételeinek jelentős része állami megbízásokból származott – igaz, a központosított rendezvényszervezési piacon nem mindig ők voltak főszereplők, korábban alvállalkozóként vagy konzorciumi partnerként jelentek meg.

 

A Fidesz-kormánnyal jó kapcsolatot ápoló Balásy Gyula jelenleg a leggazdagabb magyarok listáján a 40. helyet foglalja el. Tavaly nyáron a 444.hu-nak sikerült elcsípnie egy nyilvános rendezvényen az egyébként rejtőzködő milliárdost egy éjfekete Lamborghinivel.

Az 1979-es születésű Balásy Gyula 2004-ben alapította meg a Lounge Design Kft.-t, és már 2005-ben, az első nemzeti konzultáció idején dolgozott a Fidesznek. 2009-ben a józsefvárosi időközi választásokon az ő cége felelt Kocsis Máté kampányáért, majd a 2010-es önkormányzati választásokon már több városban is segítette a pártot. A Fidesz 2010-es országgyűlési választási győzelme után Balásy cégei folyamatos nyertesei lettek a kormányzati reklámmegrendeléseknek. 2018-tól kezdődően a New Land Media és a Lounge Design monopolhelyzetbe került az állami kommunikációs piacon. Az ő nevükhöz fűződik a kék plakátos kampányok lebonyolítása is, amelyekre 2016 és 2022 között összesen 197 milliárd forint közpénzt költött el a kormány. Forrás: K-Monitor

Lapunk négy éve mutatta be a kormányzati propagandakampányokat évi több tízmilliárd forintért lebonyolító cégek (a tulajdonos által magánszemélyként megvásárolt) luxusvillájáról készített drónfelvételeket.

Balásy Gyula szerint ezzel megsértettük a személyes adatai védelméhez fűződő jogát, ezért először az Átlátszóhoz fordult, majd mikor nem tettünk eleget a felvételek törlésére vonatkozó kérésének, az adatvédelmi hatóságnál indított eljárást. A NAIH akkori határozata szerint alaptalanul, ám nem sokkal később a parlament egy olyan törvénymódosítást fogadott el, aminek alapján akár börtönbüntetést is érhetnek az ilyen drónfelvételek.

Katus Eszter

Nyitókép: Balásy Gyula és Rogán Antal, háttérben az augusztus 20-i tűzijáték. Átlátszó montázs/MTI fotó

Megosztás