Megszereztük a Magyar Péter diákhiteles szerződéseiről szóló KEHI-jelentést
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
Mészáros Lőrinc egyik érdekeltsége, a V-Híd Zrt. nyerte meg azt a beszerzést, amellyel a Mezőkeresztes-Mezőnyárád-Emőd bal vágány és a Nyékládháza-Miskolc rendező pályaudvar bal vágány átépítésére keresett kivitelezőket a MÁV egyik leányvállalata nyáron. Ugyan az állami tulajdonú cégnek nem kellett közbeszerzést kiírnia, egy hozzáértő olvasónk már a felhívásból megállapította, hogy olyan feltételeket határoztak meg, amelyekkel eléggé leszűkítették a jelentkezők körét. A felhívásra végül 3 cég jelentkezett, és Mészárosék vállalkozása lett a nyertes. A MÁV szerint ez a beruházás már része a Lázár János által meghirdetett 5 pontos akciótervnek.
„Szeptemberben megkezdődött a Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomás közötti vasúti pálya felújítása. A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések” – jelentette be a MÁV a napokban. Hozzátették, bár a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, „tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének.”
A közlemény szerint az elkövetkező hetekben Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel a bal vágányt, miután a Nyékládháza és Miskolc közötti szakaszra tervezett munkálatok jelentős hányadával már végeztek. Azt, hogy ki a kivitelező, a MÁV nem említette.
Megírták ugyanakkor, hogy a hatalmas munkában részt vett egy „210 tonnás – Európában is ritkaságnak számító – korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc”, amellyel 9 nap alatt cserélte a kivitelező az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat. Aki jártas a szakmában (vagy nagyon figyelmesen olvas híreket), már ebből az egy mondatból is kitalálhatja, hogy mely cég lehet a kivitelező.
Ebből a gépből ugyanis csak néhány darab van Európában, és ebből egy a Mészáros Lőrinc féle V-Híd Zrt. tulajdonában áll.
Az állami vasúttársaság honlapjára feltöltött szerződések listájában pedig valóban az szerepel, hogy érintett vonalon a V-Híd Zrt. végzi a felújítást.
A céggel 13,4 milliárdos megállapodást kötöttek a 80-as vasútvonal felújítási munkálataira a megjelölt szakaszokon. A kivitelezés teljes költsége mintegy 18 milliárd forint, amit a MÁV saját forrásból fedez.
Európai ritkaság magyar síneken
210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni. A tervek szerint a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között.
Posted by MÁV on Friday 13 May 2022
Aki esetleg keresné a kivitelezéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárás részleteit, ne tegye. Az ugyanis nem volt.
Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. a saját álláspontja szerint nem minősül olyan szervezetnek, amelynek kötelező lenne közbeszerzést kiírnia – annak ellenére sem, hogy (közvetetten) kizárólagos állami tulajdonban áll. Így pedig saját hatáskörben döntheti el, hogy egy adott beszerzést közbeszerzésként bonyolít le vagy pedig egyszerű ajánlatkéréssel, mint bármelyik magáncég.
A MÁV FKG ebben az esetben is úgy döntött, hogy nem ír ki tendert a sokmilliárdos munkára, csak árajánlatokat kér be az érdeklődő társaságoktól.
Megkeresésünkre a MÁV elmondta, hogy a felhívásra végül 3 cég jelentkezett: a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Strabag Vasútépítő Kft. és a V-Híd Zrt. Utóbbi lett a befutó.
A jelentkezésnek egyébként többek között feltétele volt, hogy a pályázó rendelkezzen legalább 20 km (egy szerződésből származó) MÁV-hálózaton, vasúti forgalom fenntartása mellett kétvágányú vasúti pályán végzett tevékenységről szóló referenciával, és legalább 1 db vágányépítő géplánccal (mely együtemű vágány átépítésére alkalmas), illetve legalább 20 db vasúti aljszállító kocsival.
A nyertes V-Híd Zrt.– amely tíz éve még nem is létezett – 2023-ban 168,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított, és közel 51 milliárdos adózott eredményt ért el. A profitot egy az egyben ki is vette a cég tulajdonosa, Mészáros Lőrinc.
A felcsúti milliárdos kezében lévő vállalat szinte teljesen állami és uniós megrendelésekből él. A V-Híd nyerte többek között a Déli Körvasút megépítését nettó 338 milliárd forintért, kapott egy nettó 127 milliárd forintos megbízást (a Strabaggal közösen) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti szakaszra felújítására is, de szintén vele kötött szerződést a MÁV pályaépítési munkákra a Rákosrendező állomáson 715 millió forintért.
Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének várhatóan a jövőben is lesznek hasonló megbízásai. Lázár János építési és közlekedési miniszter ugyanis nemrég a Facebookon jelentette be, hogy megkezdődhet az augusztusban meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv egyik legfontosabb elemének, a vasútipálya-felújításoknak a megvalósítása.
„A 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztési program egyik felét Magyarország kormánya biztosítja,
a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzák majd.
Ez szerves része annak az 1200 milliárdos, 10 éves vasútfejlesztési csomagnak, amely a magyar kötöttpályás közlekedés komplex megújítását célozza” – tette hozzá Lázár. A miniszter ígérete szerint az első ütemben közel félezer kilométernyi vasúti pályát újítanak meg: 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, 490 kilométernyi pályát pedig „a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyezik”.
Lázár szerint a nemzeti forrás rendelkezésre áll, így amint megérkezik a pozitív válasz az EIB-ből, azonnal hozzákezdenek a munkákhoz.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Szijjártó Péter és Mészáros Lőrinc a 45 méter hosszú vasútépítő szerkezetet ünnepélyes átadásán (fotó: a külügyminiszter Facebook oldala)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásEgy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
A járvány kitörése után közel 4 évvel Ferenci Tamás biostatisztikussal elemeztük az adatokat.
Az összesen 1,1 milliárd forint értékű eljárást az egyik ajánlattevő, a kormányközeli New Land Media Kft. támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.
Nem szabad kimondani, hogy van párhuzam az 1956-os Magyarország és a mai Ukrajna között, mert ha van, az alapvetően megkérdőjelezi azt, amit eddig magunkról és a világról gondoltunk.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!