közpénzégetés

Mészáros Lőrinc cége és egy Strabag-leány 127 milliárdért újít fel 30 kilométernyi vasútvonalat

Nettó 127 milliárd forintból újul meg egy közel 30 kilométer hosszú vasúti szakasz Békéscsaba és Lőkösháza között, így fajlagos költség tekintetében ez lesz Magyarország legdrágább vasúti beruházása. A munkát a Strabag Rail Kft. és Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd Építő Zrt. nyerte el. A vonalon három állomást korszerűsítenek, második vágány is épül, és a teljes villamos felsővezeték-hálózatot korszerűsítik. 2017-ben a kormány még csak nettó 79,4 milliárdot szánt a beruházásra. 

A tender eredménye a napokban jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben, amiről a Világgazdaság is beszámolt. A Békéscsaba-Lőkösháza szakasz felújítására szóló pályázatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) írta ki. A román határ melletti vasútállomás a vonal utolsó magyarországi állomása és vasúti határátkelőhelye. A leírás szerint a szakasz az úgynevezett TEN-T (transzeurópai közlekedési hálózat) törzshálózati vonalának a része, azon belül az utolsó egyvágányú szakasz Magyarországon.

A munkát nettó 126,8 milliárd forintért nyerte el az osztrák gyökerű Strabag Rail Kft. és Mészáros Lőrinc cége, a V-Híd Építő Zrt. 

A konzorcium bő 10 milliárd forinttal drágábban vállalta el a munkát az eredetileg becsült összegnél, ami 116,7 milliárd forint volt.

Egy kilométer felújítása 4,37 milliárd forintba kerül

A leírás szerint a munka része közel 30 kilométer hosszon a meglévő vasúti pálya korszerűsítése, második vágány építése (összesen 75 kilométernyi vágányt érint a beruházás, ami megdobja a költségeket), továbbá biztosítóberendezési és távközlési munkák kivitelezése. A fejlesztésnek köszönhetően a sebesség 100 km/óráról (ami jelenleg helyenként még ennél is kevesebb) 160 km/órára nő.

A 29 kilométer hosszú szakaszon egy kilométer felújítása 4,37 milliárd forintba kerül, így az ország történetének legdrágább vasútvonala lesz kilométerenként.

A rekordot e tekintetben mindezidáig szintén egy Mészáros Lőrinc-cég vitte, hiszen a V-Híd Zrt. közel 55 milliárdért épített egykor vasutat a BMW-gyárhoz. A G7 szúrta ki, hogy ott 15 kilométerre jutott 55 milliárd, azaz kilométerenként 3,6 milliárd forint. Ott is voltak drágító tényezők, például a kétnyomúsítás miatt ténylegesen ennél jóval több vágány épült. A Heti Válasz 2018-ban egy részletes cikkben kielemezte, hogyan kúsznak fel a vasútépítési költségek évről évre a közpénzégetés tranzakciói során. A projekteket nehéz összehasonlítani, a Szolnok–Szajol-felújítás például kilométerenként 3,29 milliárdba került, ám ez is különleges eset volt, ott ugyanis új hidat építettek a Tiszán.

Mészáros Lőrinc idén már 3,6 milliárd forintért épít egy kilométer vasutat

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét közel 55 milliárd forintért. Ez ugyan jóval több annál, amennyit a kormány előzetesen szánt a beruházásra, és ez lesz az ország történetének legdrágább vasútvonala, de megcsinálják. [featuredbox text=

2017-ben a Napi.hu írt arról, hogy akkor

a kormány szerint bruttó (!) százmilliárd forintba kerülne a Békéscsaba-Lökösháza közötti vasút felújítása.

A bruttó 100,5 milliárd forint nettó összege 79,4 milliárd, ehhez kért a kormány 63,3 milliárdot az uniótól. A mostani állás szerint nettó 126,8 milliárdba fog kerülni a beruházás, négy év alatt tehát közel 40 százalékkal nőtt az ára.

Vége a zötykölődésnek

A MÁV menetrendi keresője, az Elvira szerint Békéscsaba és Lőkösháza között 29 kilométer a leküzdendő távolság, amit jelenleg 2740 perc alatt tesznek meg a vonatok.

A Világgazdaság emlékeztet arra, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a februári bukaresti látogatásakor beszélt arról, hogy „a román fél is végrehajtja a modernizációt (…) így Budapest és Bukarest között mind a személy-, mind a teherforgalomban a vasúti közlekedési idő jelentős mértékben le fog csökkenni”.

A projektszakaszon három állomást korszerűsítenek: a szabadkígyósi, a kétegyházi és a lőkösházi állomást.

(A békéscsabai állomást már korábban felújították.) A munkához tartozik többek között a teljes villamos felsővezeték-hálózat és energiaellátás korszerűsítése, illetve zajvédő fal építése 5,5 km hosszon. A beruházás része 55 centiméter magasságú állomási peronok létesítése, két darab aluljáró, liftek, perontetők építése, akadálymentesítés, térvilágítás kiépítése és utasforgalmi berendezések korszerűsítése.

Az eredményt már március végén feltöltötték az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe. Az ott elérhető dokumentumokból kiderül, hogy alvállalkozóként jut a munkából például a felcsúti R-Kord Építőipari Kft.-nek is, ami szintén Mészáros Lőrincé.

A nyílt eljárásra a nyertes konzorciumén kívül további két, drágább ajánlat érkezett be. Nettó 132,9 milliárd forinttal pályázott az SDD Konzorcium (amibe a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Dobrastav Kft. tartozott) és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. is jelentkezett a munkára nettó 136,83 milliárd forintért. Legutóbb írtunk arról, hogy az még nem minden esetben jelent valódi versenyhelyzetet, ha a közbeszerzésen több cég is indul, ugyanis aki most veszít, majd legközelebb nyer, és ugyanilyen vastagon foghat a tolla.

A Strabag együtt dübörög Mészáros Lőrinccel

2018-ban a G7 írt arról, hogy az osztrákok szakítják a legnagyobbat a magyar út- és vasútépítéseken. A Strabag részben azért is lehet nélkülözhetetlen szereplője a magyar útépítési piacnak, mert a szektor a rajta átözönlő uniós és állami százmilliárdok dacára eszközhiányos. A cég a felcsúti Puskás Akadémia lelkes támogatója.

Korábban írtunk arról, hogy a V-Híd Zrt. 2018-ban került Mészáros Lőrinc tulajdonába, és azóta szárnyal. 2016-ban a V-Híd éves nettó árbevétele 1,9 milliárd forint volt, 2017-ben már 23,8 milliárd, 2018-ban 46,9 milliárd, 2019-ben pedig 33,7 milliárd forint. Ennek megfelelően az adózott eredménye, vagyis a kitermelt haszon is szépen növekedett: a 2016-os 319 millióról 2017-ben 1,4 milliárdra nőtt, majd 2018-ban 5,3 milliárd, 2019-ben pedig 5,8 milliárd forint lett.

Közel 10 milliárd forint EU-s pénzből fejleszti Mészáros Lőrinc cége a bicskei vasútállomást

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. előzetesen nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a munkát, de a V-Híd Zrt. ennek majdnem másfélszereséért, közel 10 milliárdért vállalta. A beruházás egy 100%-os támogatású, európai uniós projekt keretében valósul meg, vagyis teljes egészében az EU fizeti. Alvállalkozóként részt vesz a munkálatokban a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt.

A V-Híd Zrt. rövid idő alatt fontos szereplője lett a magyar vasútépítési piacnak. Nemrég számoltunk be arról, hogy a cég közel 10 milliárd forint EU-s pénzből fejleszti a bicskei vasútállomást. 2020-ban írtunk arról, hogy a kft. építheti 45 milliárdért a szerb határig tartó szegedi vasutat. 2017-ben az R-Korddal közösen 69 milliárd helyett 75 milliárd forintért újítottak fel egy 31,25 km hosszú vasúti szakaszt Püspökladány és Ebes között, emellett a szintén megdráguló Kelenföld-Százhalombatta felújítás is a nevükhöz kötődik.

Alvállalkozóként pedig érdekeltek a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében is ami Magyarország történetének legdrágább vasútvonala lesz összköltség tekintetében: 590 milliárd forintért épül, ráadásul kínai hitelből.

A Huawei és több Mészáros-érdekeltség is alvállalkozó lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal építésénél

Többek között a Huawei, valamint Mészáros Lőrinc, illetve gyerekei és veje érdekeltségei lettek az alvállalkozói a Soroksár és Kelebia közötti vasútvonal fejlesztést megkapó CRE Konzorcium-nak. A CRE egyik tagja egyébként mint ismert a családfő vállalkozása, az RM International Zrt.

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Kósa Lajos, Mészáros Lőrinc, és Szijjártó Péter a V-Híd Zrt. új gépének avatásán Debrecenben 2020. szeptember 18-án. (Fotó: Szijjártó Péter/Facebook)

Megosztás