közbeszerzés

Tavaly átadták, most 36 milliárd fölé drágult a déli összekötő vasúti Duna-híd felújítása

A Duna Aszfalt 2019-ben nyerte el a projektet, amelyben Mészáros Lőrinc egyik cége volt az egyik alvállalkozó. A hídfelújítás 85 százalékát az Európai Unió állta. A felújított vasúti Duna-hidat tavaly nagy csinnadrattával átadták, néhány napja azonban tovább drágult egy közbeszerzési tájékoztató szerint. Ráadásul a híd három vágányából csupán kettő használható, a harmadikat majd csak a Déli Körvasútba kötik be. 

A déli összekötő vasúti Duna-híd meglévő két vágánya megújult, és épült plusz egy harmadik is, ami azonban egyelőre sehova sem vezet. Majd a Déli Körvasútba tervezik bekötni, de még hosszú évekbe telhet, mire az elkészül. Mészáros Lőrinc vasútépítő cége ugyan elnyerte a kivitelezését nettó 338 milliárdért, de aztán a kormány spórolási okokból leállította a gigaprojektet.

A kormány 2017-ben döntött a budapesti kötöttpályás közlekedési projektek előkészítésének finanszírozásáról. Ezek egyike a déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése, amelyre az állami tulajdonú Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2018 őszén írt ki közbeszerzést. A tender eredményét 2019 október elején hirdették ki: a munkát a Duna Aszfalt (akkor még Kft., most már Zrt.) nyerte el nettó 35,9 milliárd forintos ajánlattal.

Szíjj László és Mészáros Lőrinc cégei

Ahogy akkor megírtuk, ez 1,5 milliárddal drágább volt a NIF által előzetesen becsült 34,4 milliárd forint költségnél. Azonban még így is ez volt a legolcsóbb ajánlat, ugyanis voltak a Duna Aszfaltnál drágább jelentkezők is::

  • az A-Híd Zrt. nettó 38,98 milliárd forintos,
  • az SDD Konzorcium (Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.) nettó 40,9 milliárd forintos ajánlatot tett.

Volt a tenderre egy negyedik pályázó is, a Kész Ipari Gyártó Kft. is, azt azonban nem tudni, hogy ez a cég mennyiért vállalta volna a feladatot, mert az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították.

A Duna Aszfalté volt tehát a három érvényes jelentkezés közül a legolcsóbb, így rábízták a déli összekötő vasúti Duna-híd felújítását.

A sok más egyéb állami megbízás mellett ezt a tendert is elnyerő cég tulajdonosa Szíjj László. A Tiszakécskéről származó férfi az elmúlt években felhalmozott vagyonából több máltai bejegyzésű jachtot vásárolt. Az egyiken 2018-ban a MÁV akkori vezérigazgatója, 2020-ban pedig Szijjártó Péter külügyminiszter is megfordult.

Jelentkezésében a Duna Aszfalt jelezte, hogy a hídfelújítást nem egyedül, hanem alvállalkozók bevonásával fogja megvalósítani. A cég összesen három alvállalkozót nevezett meg, melyek közül egy,

a V-Híd Zrt. Mészáros Lőrincé, a másik kettő pedig Szíjj László érdekeltségébe tartozott/ik.

A Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft. (ma már Duna Group International Útépítő Kft.) több áttéten keresztül a Duna Aszfalt tulajdonában van, a Közgép Zrt. pedig közvetlenül Szíjjé – korábban a Fidesz előző „sztárüzletemberéé”, a 2015-ös G-nappal kegyvesztetté vált Simicska Lajosé volt.

Statikus próbaterhelés 2021 áprilisában a V-Híd Zrt. mozdonyával, rajta a Duna Aszfalt molinója (fotó: NIF/Facebook)

Tavaly átadták, most drágult

A híd felújítására megkötött szerződés 2022 február elején 165,6 millió forinttal drágult, vagyis a Duna Aszfalt és alvállalkozói 35,9 milliárd forint helyett 36 milliárdnál többért végezték a munkálatokat. Az áremelkedés okaként azt tüntették fel, hogy aluminotermikus hegesztési technika helyett egy másik eljárást kell alkalmazni az arra alkalmas síneken „a vasútüzem biztonságos lebonyolítása érdekében”.

Fél évvel később, 2022. augusztus 4-én a MÁV közölte, hogy befejeződött a déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése. Az állami vasúttársaság vezérigazgatója, Pafféri Zoltán az átadón kiemelte: „Hazánk első vasúti Duna-hídjának jelentősége hatalmas, itt halad át ugyanis az ország teljes kelet-nyugati irányú vasúti forgalmának 90 százaléka. Naponta átlagosan mintegy 100 tehervonat és 140-150 személyvonat halad át az 500 méteres összekötő vasúti  hídon”.

A tavaly nyári hírben a hegesztés miatt megemelkedett ár szerepel: „A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 36 087 028 636 Ft értékben”. Azóta viszont történt egy újabb drágulás. A közbeszerzési értesítőben néhány napja jelent meg, hogy 2023. szeptember 18-án, bő egy évvel a hídátadás után módosították a felek a szerződést, s ezzel

a déli összekötő vasúti Duna-híd felújításának ára nettó 36,3 milliárd forintra emelkedett.

A drágulás okaként több műszaki problémát említenek, amelyek a kivitelezés közben derültek ki. Az egyik például, hogy a pillérek felületén lévő több réteg festéken nem tapadt volna meg a sóvédelmi bevonat, ezért egy akril glettréteggel elkészített bevonatot hordtak fel a pillérekre.

Időközben egyébként a szerződést az állam részéről aláíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megszűnt, jogutódja 2023. január 1-től az Építési és Közlekedési Minisztérium, amit Lázár János vezet.

 

A hídfelújításnak a fizikai építési munkák mellett voltak egyéb, kapcsolódó költségei is: előkészítés nettó 978 millió forintért, hitelesítési eljárás 318 millióért, a lebontott szerkezet ideiglenes tárolása 131 millióért és műszaki ellenőrzés 673 millióért. Ez összesen további 2,1 milliárd forint.

3 vágányból csak 2 használható

Azt soha nem is titkolták, a MÁV átadásról szóló közleményében is szerepel, hogy a déli összekötő vasúti Duna-hidat a Déli Körvasút fejlesztésének részeként korszerűsítették.

A felújításra vonatkozó tender leírása szerint a beruházás során az alábbi feladatai voltak a kivitelezőnek: a híd „meglévő két, egyvágányos felszerkezetét el kell bontani és három új, egyvágányos felszerkezetet kell építeni. A tervezett egyvágányos, többtámaszú rácsos acélhíd felszerkezete közös alépítményekre támaszkodik, melyeket az új felszerkezetek fogadására át kell alakítani, továbbá új, cölöpfalas hídfőt kell építeni a budai oldalon.”

Pirossal bekarikáztuk a déli összekötő vasúti hidat a hivatalos terven (forrás: Nemzeti Közlekedési Központ)

Vagyis a híd korábbi két vágányát újjáépítették és kiegészítették egy harmadikkal, az azonban egyelőre nem használható. Ahogy a hvg-hu megírta: „A mostani fejlesztésnek hála a híd középső vágánya is megépült, az azonban a híd mindkét végénél megszűnik, így a vonatok azon nem tudnak közlekedni. Vagyis fejlesztés és kapacitásbővítés helyett annyi történt, hogy gyakorlatilag felújították a régi hidat.”

A MÁV átadáskor publikált közleményében sokkal szemérmesebben és nagyon optimistán fogalmaznak ezzel kapcsolatban: „A Déli körvasút következő ütemében építendő harmadik vágány elkészültéig a vasúti forgalom ezen a legújabb és a középső szerkezeten zajlik majd.”

A felújított híd 2022. július 8-án, a hordógurítási ünnepségen (fotó: NIF/Facebook)

A hídfelújítás bő 36 milliárdos költségének 85 százalékát az Európai Unió állta a CEF 2015-HU-TM-0134-W nevű uniós programból. Vélhetően ez az oka annak, hogy megépült az egyelőre használhatatlan harmadik vágány is, mert az EU szívesebben ad pénzt kapacitásfejlesztésre és -bővítésre, mint egy sima felújításra.

Azonban könnyen lehet, hogy ismét fel kell majd újítani az összekötő vasúti hidat, mire a Déli Körvasút megépítése megvalósul. Azt egyébként nem meglepő módon Mészáros Lőrinc vasútépítő cége, a V-Híd Zrt. nyerte el nettó 338 milliárd forintos ajánlattal. A gigaberuházás során 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pályát, összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenének. Emellett hat új vasúti híd, két új megálló, továbbá egy monumentális zajvédő fal is létesülne, és rengeteg fát vágnának ki.

 

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Drónfelvételen a megújult déli összekötő vasúti Duna-híd az avatás napján, 2022. augusztus 4-én. (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Megosztás