budapest

A civilek szerint Lázár János színháza az esti munkavégzés leállítása a Déli Körvasútnál

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület cikkünk megjelenése után jelezte, hogy az ő kérésükre függesztette fel az Építési és Közlekedési Minisztérium a Déli Körvasút éjszakai munkálatait. Tóth Sándor, az egyesület elnöke színjátéknak nevezi Lázár János döntését, mivel az illegális fakivágások ellen nem lépett a miniszter.

„Március 20-án találkoztunk Lázár Jánossal, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium előtt tüntettünk. Másnapra meghívott minket a minisztériumba” – mondta az Átlátszónak Tóth Sándor. A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) elnöke azután kereste meg portálunkat, hogy megírtuk: közlekedési káosz jöhet ősztől Budapesten, mert Lázár megtiltotta az éjszakai munkavégzést a Déli körvasúton.

Beszámoltunk ugyanis arról, hogy rendkívüli megbeszélést tartott a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó, a kivitelezést végző V-Híd Zrt., a BKK, valamint több, a Déli körvasút megépítésében érdekel szakmai szervezet, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium durván belenyúlt a kivitelezésbe.

A Lázár János vezette minisztérium nem válaszolt érdeklődésünkre, a többi érintett szerint viszont az éjszakai munkavégzés leállítása miatt közlekedési káosz lehet ősztől a fővárosban, mivel a projekt tovább fog tartani, az útlezárások pedig várhatóan hatalmas dugókat fognak okozni.

A POPÉK elnöke elmondta, hogy az éjszakai munkavégzés leállítását ők kérték, és a zajtilalomról szóló miniszteri utasítást is elküldték lapunknak.

„Amikor bementünk a miniszterhez, elmondtuk, hogy a cölöpverések miatt az emberek nem tudnak aludni. A mellette ülő államtitkár azt válaszolta, hogy a határidők miatt nem lehet a munkát halasztani, de Lázár rászólt” – idézte fel az egyesület elnöke az Átlátszónak. Szavai szerint meglepődtek Lázáron, mert az egyesület már számos lépést tett a beruházás ellen, és eddig sem a kormány, sem a minisztérium nem volt nyitott panaszaikra.

Lazar Delikorvasut Zajtilalom

A zajtilalomról szóló miniszteri utasítás

Tóth Sándor arról is beszélt lapunknak, ők már évek óta mondják, hogy közlekedési káosz lesz, „de ez nem az éjszakai munkavégzés leállítása miatt, hanem a rossz koncepció és az elhibázott tervek miatt elkerülhetetlen (egy sűrűn lakott városrészt bolygatnak meg, holott lett volna megvalósítható alternatíva). A bírság kétszer is nekünk adott igazat, de jelenleg is számos jogi eljárás folyik a projekt körüli jogsértések miatt”.

Úgy folytatta: „a Déli Körvasúttal kapcsolatos antidemokratikus és jogállamiság-ellenes lépéseket a magyar kormány (mint beruházó) nem orvosolta, sőt, 2024-ben újabb jogsértések történtek.

A projekt nemcsak jogi szempontból erősen aggályos. Az építkezéssel és az üzemeltetéssel járó környezetpusztítás és a Budapest mint világváros központi területein keresztül megnövelt tranzit teherforgalommal járó erősödő katasztrófaveszély, valamint

a zaj és rezgésterhelés a lakosság egészségét, élhetőségét is rombolja.

A beruházás ingatag és tisztázatlan jogi helyzetét és a hozzá kapcsolódó jogállamisági visszaéléseket januári levelünkben fogalmaztuk meg az Uniónak” – mondta Tóth, de hozzátette: választ még nem kaptak.

55161139 1047337ba18b2654efa2023e765a7469 Wm

Tüntetés az Építési Minisztérium előtt (Fotó: POPÉK Egyesület)

Az egyesület elnöke az idei jogsértésekről beszélve felidézte: „2024. március 20-tól kezdődően a beruházó a projekt teljes nyomvonalán több mint ezer fát kivágott, ebből 184 db önkormányzati területen volt, egy közpark szerves részeként. Budapest XI. kerület Önkormányzata (Újbuda) tulajdonosként nem adott engedélyt a fák kivágására.

A fairtás vegetációs időszakban történt, a zöld lombú fákon madárfészkek voltak, a helyi lakosok halott madárfiókákat is találtak.

A fakivágással okozott kár anyagi értéke 5 000 és 10 000 euró között lehet. A helyi önkormányzat rendőrségi feljelentést tett”. Amikor Lázárnál a fakivágásra rákérdeztek, ő állítólag azt válaszolta: nem tudja a kivitelezőt utasítani. Tóth szerint ezért is színház, amit a miniszter most csinál, és eljátssza, nem tud a kivitelezőre hatni.

A POPÉK elnöke hangsúlyozta, hogy „a társadalmi-gazdasági problémák miatt egy kártérítési (polgári) per elindítása is folyamatban van, több, mint száz felperessel.”

A Déli körvasút egy több mint 330 milliárd forintos beruházás, melynek során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg. Összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenek.

A beruházást 2023 őszén katonai célú beruházássá minősítette a kormány, ezzel gyakorlatilag kizárták a projektet ellenző civilek és az újbudai önkormányzat tiltakozási lehetőségeit. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a döntés utáni kormányinfón elismerte, hogy a Déli Körvasút nem katonai célokat szolgál, és az átminősítést csak azért csinálta a kormány, hogy úgy építhesse meg a vasutat, ahogy akarja.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Lázár János építési és közlekedési miniszter a helyszínen 2024. április 2-án (fotó: POPÉK Egyesület)

Megosztás