Egy idén márciusi kormányhatározat szerint 2,7 milliárd forint költ a kormány arra, hogy elkezdődjön a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése. A projekt terveinek elkészítésére 2021-ben már 4,5 milliárdot elköltöttek. A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról azonban a tervezés során lemaradt, csak távlati célként szerepel rajta. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a híd építése időben van, az ütemterv szerint viszont inkább késésben.
Három évvel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 4,5 milliárd forintos megbízást adott a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztésének, a vegyesforgalmú Tisza-Híd tervezésére. A NIF-et azóta beolvasztották az Építési Minisztériumba, ami most újabb milliárdokat költ a beruházás előkészítésére.
„A projekt célja kettős, vasúti tekintetben a korábban lerombolt szegedi vasúti híd újjáépítése, ezzel az Újszeged – Makó – Mezőhegyes vasútvonal csatlakoztatása Szeged vasútállomáshoz, és a két város közti kötöttpályás személyszállítás fejlesztése. Közúti tekintetben célja a szegedi Nagykörút nyomvonalának bezárása, valamint a hídhoz csatlakozó közlekedési kapcsolatok, továbbá a szegedi intermodális csomópont fejlesztése, ezáltal megnyitva a lehetőséget Szeged város délkeleti részének feltárása és a belváros forgalomcsillapítása előtt” – az idézet a már Építési és Közlekedési Minisztériumba (ÉKM) olvasztott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) archív oldaláról származik.
2021 júniusában került fel a hír a honlapra, a projektleírás szerint „A Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-Híd” építéséről szól. Akkor 4,5 milliárd forintot szántak a tervekre, a befejezést pedig 2023. december 31-re ígérték.
2022-ben szerződést kötöttek, 2024-re kész is a terv
A fenti projektterv olyan harmadik hidat tartalmaz, ami Szegednél később majd a vasúti csatlakozást is biztosítja. A NIF az Átlátszó kérdésére korábban azt írta, hogy „a projekt keretében az alábbi projektelemek előkészítésére kerül sor:
a meglévő Nagykörút szakaszok forgalmi felülvizsgálata a Petőfi Sándor sugárút és a tervezett szegedi hídfő között (a megváltozott forgalmi viszonyoknak megfelelő csomóponti kialakítás tervezése)
új 2×2 forgalmi sávos közúti Tisza-híd (kerékpárút és gyalogút átvezetéssel), amelynek az alépítménye alkalmas kell legyen távlatban vasúti forgalom fogadására
Újszeged vasútállomás átalakítása és az utasforgalmi kapcsolat biztosítása az új körútszakaszhoz”
Majd így folytatták: „a projekt közúti kapcsolatait úgy szükséges megtervezni, hogy a tervezett intermodális csomópont kialakításához szükséges projektelemek részére a fogadás biztosítva legyen. A közbeszerzési eljáráson nyertes ajánlattevő a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-vel a szerződés 2022. február 18-án került megkötésre. A tervezési munka első fázisában az alapadatok összegyűjtése, elsőkörös egyeztetések lefolytatása, döntéshelyzetek meghatározása zajlott.
Megtörtént a teljes tervezési területre a geodéziai felmérés, földhivatali adatok beszerzése, forgalomszámlálás, parkolásfelvétel, közmű adatok beszerzése, a Tisza mederfelvétele. A tervezési munka és az egyeztetések folyamatosak. A tervezett ütemezés szerint az engedélyezési tervek 2023. júniusában kerülnek beadásra építési engedélyezési eljárásra. A kiviteli tervek 2024. III. negyedévére készülhetnek el.”
A harmadik híd nem vasútinak készül
A harmadik szegedi Tisza-hidat is tartalmazó projektnek 2023 óta saját honlapja is van. Eszerint 2024 áprilisára a bírálati tervnek is kész kell lennie, a végleges kiviteli terveket pedig júniusra nyújtják be. Ehhez képest a Délmagyarország idén márciusban arról írt egy akkori kormányhatározat alapján, hogy „Zöld lámpát kapott a Szeged-Makó közti tram-train”.
A lap szerint „már az uniós támogatás megérkezése előtt megkezdődhet a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése egy nemrég született kormányhatározat szerint. Az idén induló munkára 2,7 milliárd forintot különítettek el. Az ötletet, hogy a két várost ily módon kössék össze, először 19 éve vetették fel.”
Hogy pontosan hogyan jutna át a Tiszán a jármű, az kérdéses. A tervezett új hídnál ugyanis csak távlati terv a vasút. A projekt honlapján azt írják: „egy jövőbeli vasúti kapcsolat érdekében a tervezett híd pillérei úgy épülnek, hogy egy későbbi vasúti hidat is elbírjanak, sőt, a közúti híd szerkezete is figyelembe veszi a vasúti híd kialakítását.”
Készülnek a kiviteli tervek
A márciusi kormányhatározatról szóló hír kapcsán megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy a két sokmilliárdos projekt – a 4,5 milliárdos tervezés és a 2,7 milliárdos előkészítés – miben különbözik, illetve miben fedi egymást. Azt is megkérdeztük,, hogyan jut majd át a vasút a Tiszán, és hol tart a harmadik Tisza-híd tervezése. A márciusban elküldött kérdéseinkre azóta sem jött válasz, ezért közadatigénylésben érdeklődtünk a projektről.
Adatigénylésünkre válaszul azt írta az ÉKM, hogy „a környezeti hatástanulmány a tervezés keretében korábban elkészült, a környezetvédelmi engedély módosítása kiadásra került. Az engedélyezési tervek elkészültek, az építési engedélyezési eljárások 2024. I. negyedévben megindultak, ezek jelenleg is folyamatban vannak. Ezzel párhuzamosan jelenleg is zajlik a kiviteli tervek készítése, amelyek leszállításával, illetve jóváhagyásával a tervezési feladatok tervezetten az idei évben zárulnak.”
A híd ütemezése. Már a végleges kiviteli terveknél kellene tartani.
A kiviteli tervek viszont a híd honlapja szerint idén áprilisra készültek volna el, így mondhatjuk, minimális csúszásban van a projekt. Az pedig, hogy honnan lesz pénz a hídra és mennyibe fog kerülni az építkezés, egyelőre még rejtély, de ha elkészülnek az engedélyes tervek, akkor már sokkal könnyebb lesz a kivitelezés.
Közben a kormány újabb vasúti terveket sző, a legfrissebb hírek szerint ugyanis a román kormány néhány napja „jóváhagyott egy memorandumot, amely előkészíti az új vasúti összeköttetés tervezését és megépítését Szeged és a légvonalban száz kilométerre fekvő Temesvár között egy Románia és Magyarország közötti közös projekt részeként”.
Szijjártó Péter és Sorin Grindeanu 2023 szeptemberében Temesváron (fotó: Szijjártó/Facebook)
Az Agerpres.ro hírügynökséghez eljuttatott román sajtóközleményben az is szerepel, hogy „A megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásának biztosítása érdekében a felek közös kérelmet nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz.” – számolt be róla a Szegeder. Sorin Grindeanu román közlekedési miniszter Facebook-bejegyzése szerint a projektről 2023 szeptemberében állapodtak meg Temesváron Szijjártó Péter magyar külügyminiszterrel.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Az egykori vasúti híd maradványa Szegeden (a szerző felvétele)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!