Felcsút könnyedén kapott 1,5 milliárdot a csónakázótóra, de a részletek nehezen derültek ki
A Transparency International Magyarország hosszas pereskedés után végre megkapta a pályázati anyagokat az állami tulajdonú Kisfaludy2030 Zrt.-től.
Közzétette újabb negyedéves beszámolóját a Nemzeti Kommunikációs Hivatal, ezúttal a kommunikációs feladatok ellátásáról. Itt már emelték a tétet: összesen 14,2 milliárd forint sorsáról döntöttek. A legtöbb pénzbe az „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” került. De jutott azért a Családbarát Magyarország kampányra és a közmédiának is.
Tegnap írtuk meg, hogy a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) közzétette az I. negyedévi rendezvényszervezéssel kapcsolatos költések listáját. Abból többek között kiderült, hogy a Puskás Arénában megrendezésre kerülő foci Európa-liga döntő rendezvényszervezési feladatai 392 millióra rúgnak, a kormánykedvenc Mathias Corvinus Collegium Alapítvány pedig 2,4 milliárdot költ rendezvényekre. A mai lista még ennél is izgalmasabb.
Kezdetnek itt van mindjárt egy sokat sejtető feladat az „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel” kapcsolatban. Azt nem tudni, hogy pontosan mire megy el a 7,8 milliárd forint, de a teljesítés helye minden megyére kiterjed, így nem kizárt, hogy egy újabb hatalmas plakátkampánynak nézünk elébe.
De a „Családbarát Magyarország kampány komplex kommunikációs és rendezvényszervezési feladatainak ellátására” is jut majdnem 1,6 milliárd forint. A Családokért Felelős Államtitkárság legutóbb 2021-ben jelentette be, hogy 3,4 milliárdos családbarát kampányt indítanak.
Nem spórol a Várkapitányság sem, amely 495 milliót költ komplex kommunikációs feladatokra, és a Paks II. Zrt. sem, ami közel 225 millió forintot szán hasonló célokra.
Az MTVA összesen 150 milliót áldoz „kommunikációs és médiaügynökségi” tevékenységekre – de hát futja is rá a 127 milliárdos éves büdzséjéből.
A közmédiával kapcsolatban egyébként épp a napokban tettek közzé egy érdekes adatsort. A Lakmusz írta meg, hogy a 2022-s országgyűlési választások óta a közmédia havi összesítést közöl arról, hogy hány ellenzéki politikust hívtak meg a műsoraikba, és közülük hányan fogadták el a meghívást.
A lista szerint a legtöbb alkalommal (2964-szer) az MSZP-t hívták meg, de ők csak 4 esetben jelentek meg, míg az LMP 82 meghívást kapott, és azt 60-szor el is fogadta. A független képviselőket, így Hadházy Ákost és Jakab Pétert egyszer sem invitálták.
Idén is szórta a pénzt a közmédia, a szabad sajtóért tüntetőket távoltartó fejlesztéseket egy börtön is megirigyelhetné | atlatszo.hu
Többek között új beléptető rendszerre és egérmozgást figyelő programra költött százmilliókat az éves szinten több mint 120 milliárdból gazdálkodó közmédia. Ám hiába minden kiadás, a legfrissebb beszámolójuk szerint még így sem tudják elkölteni a költségvetésből folyamatosan érkező milliárdokat. És bár a Duna Médiaszolgáltató leigazolta az ATV-s Kárász Róbertet, az M1 celebje, Németh Balázs közös megegyezéssel távozott a híradótól.
A negyedéves tájékoztató szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 800 millió forintot, a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány 550 milliót, a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. 305 milliót, míg a MOL-Új Európa Alapítvány 400 milliót fordít komplex kommunikációs ügynökségi és rendezvényszervezési feladatok ellátására.
A Miniszterelnökség „a magyar bormarketing stratégia megalkotására” 118 millió forintot szán.
Hogy ez mennyire fontos a kormánynak, jól mutatja, hogy Orbán Viktor tavaly nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztost nevezett ki Rókusfalvy Pál borász, korábbi műsorvezető és kommunikációs szakember személyében. Rókusfalvy feladata lesz többek között a Nemzeti Bormarketing Stratégia kidolgozása a 2023-2026-os időszakra.
Rókusfaly közvetlen felettese a Miniszterelnökséget vezető miniszter, munkáját egy ötfős titkárság segíti. Arról, hogy Rókusfalvy Pál hogyan kapcsolódik több szállal is Fideszhez, és borászata milyen támogatásokat kapott, itt írtunk:
Közpénzmilliárdok folytak az új borászati kormánybiztos cégeihez az elmúlt években | atlatszo.hu
Újabb kormánybiztossal gazdagodott az ország: a főként rádiósként ismert Rókusfalvy Pál a nemzeti bormarketingért felel a jövőben. Rókusfalvy azon túl, hogy 2003-ban belépett a Fideszbe, 2016-ban együtt kampányolt Tessely Zoltán fideszes országgyűlési képviselővel. Cége számos állami közbeszerzést nyert, etyeki borászata pedig uniós és hazai forrásokból is kapott.
Több más szervezet mellett felbukkan a listában a Szánthó Miklós tulajdonában álló Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. is, amely 140 millió forint költ kommunikációra. Ami azért érdekes, mert a Fidesz-barát cég nettó árbevétele 2017 és 2021 között mindössze 16 és 33 millió forint között mozgott. Igaz, a 2022-es beszámolók még nem ismertek.
Akárcsak a rendezvényszervezési, úgy a kommunikációs feladatokra is keretmegállapodást kötött a Nemzeti Kommunikációs Hivatal. Már leírni is unalmas, hogy a nyertes a Balásy-féle New Land Media Kft. és a Lounge Desing Kft. által alkotott konzorcium lett. Vagyis ezúttal sem kellett versenyezniük senkivel, minden egyes megbízást automatikusan ők kaptak/kapnak, amely a keretmegállapodás része. Tehát a fentebb felsoroltakat is.
392 millió megy el az Európa-liga döntőre, ebből is Balásy Gyula cégei profitálnak | atlatszo.hu
Az ma már nem igazán kérdés, hogy ki nyeri el a Nemzeti Kommunikációs Hivatal által lefolytatott egyes közbeszerzéseket, legfeljebb az, hogy pontosan mire mennyit költenek az egyes szervezetek. A hivatal első negyedéves tájékoztatójából többek között kiderült, hogy a Puskás Arénában megrendezésre kerülő foci Európa-liga döntő rendezvényszervezési feladatai 392 millióra rúgnak. A kormánykedvenc Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC) pedig 2,4 milliárdot költ rendezvényekre. A kivitelezői feladatokat minden esetben Balásy Gyula cégei kapták.
Ahogy arra korábbi cikkünkben is rámutattunk: a Nemzeti Kommunikációs Hivatal által kiírt közbeszerzések többségét a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. kapja évek óta. Talán nem véletlen, hogy a New Land éves bevétele 80,3 milliárd forint volt 2021-ben, a Lounge Desing Kft.-é pedig 19,2 milliárd.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Orbán Viktor miniszterelnök (fotó: Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Transparency International Magyarország hosszas pereskedés után végre megkapta a pályázati anyagokat az állami tulajdonú Kisfaludy2030 Zrt.-től.
Hitünk szerint az Átlátszónak nyújtott támogatás nem egyszerűen adomány, hanem a jövőbe való befektetés, amely előbb-utóbb tisztább közéletet, tisztességesebb piaci versenyt, átláthatóbb viszonyokat teremt.
A kormánykedvenc MCC 2,4 milliárdot költ rendezvényekre, de más érdekes tételek is vannak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal listáján.
Minden politikai entitástól független, és nem csak a kormánykritikus sajtóra lő az általuk rendezett újságíró-vitákról ismert Transzparens Újságírásért Alapítvány, mondja Partos Bence, a szervezet alapítója, akivel hosszas vitát folytattunk egyebek mellett az újságírás alapértékeiről és a kormányfüggetlen média külföldi finanszírozásának létjogosultságáról.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!