Kormánypropaganda

A kormány 6 milliárdért reklámozta magát tavaly a tévékben, főleg a TV2-n

„A műsorszám támogatója Magyarország Kormánya” – ez a bejátszás gyakori a TV2-csoport műsorainál. A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda közadatigénylésünkre megmutatta, hogy 2022-ben milyen produkcióknál tűnt fel ez a fajta kormányzati reklám. Az elénk tárt adatok szerint a „kampány” leginkább a TV2 pénzelése. Közel 6 milliárd forintot fizettek éjszaka is megjelenő kormányhirdetésre, a legtöbbet épp a választások előtt.

„Dick Kelly (Robert De Niro) sok éven át tartó házassága véget ért, mert meghalt a felesége. De ő ahelyett, hogy szomorkodna, inkább élvezni akarja az életet. Minden vágya az, hogy fogjon magának egy szemrevaló nőt, és kiélvezze vele az élet örömeit” – így foglalja össze a Wikipedia a Nagyfater elszabadul című 2016-os vígjátékot. A kanos nagypapa filmjét április 30-án, este 21:50-től vetítette a TV2. A laza este mozi reklámblokkjaiban Magyarország Kormánya is felbukkant, vagyis a nézők aznap este nem csak a tinilányokra hajtó bácsival ismerkedhettek meg.

A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül a kormányt is reklámozta. Az előbb említett film szünetében épp a személyi jövedelemadó 1 százalékának felajánlására bíztatták a nézőt – ezt az Átlátszónak is lehet, sőt érdemes adni. De nem csak most hirdetett ezen a módon a kormányközeli tévén a kormány.

Még egy kis pénz a kormánymédiának

Hasonló műsorszámtámogatás a TV2-csoport több csatornáján is felbukkant, ezért közadatigénylést adtunk be a Miniszterelnöki Kabinetirodának. A korábbi, társadalmi célú reklámok költségeivel ellentétben, most nem kellett 50 napot várnunk az adatokra. De a szerződéseket ezúttal is csak személyesen nézhettük meg.

A kormány 2022-ben az alábbi kampányokban hirdetett, mint támogató. A konkrét műsort sehol sem nevezték meg, csak a hirdetések időtartamát (1 perc) és darabszámát tüntették fel. A kabinetiroda által bemutatott szerződések szerint csak ezekre a „műsortámogató” kampányokra nettó 5,8 milliárd forint ment el. Ebből a legtöbb pénz,

közel 4,5 milliárd a TV2-nél landolt.

 

A szerződések és médiatervek részletei alapján a TV2-n főműsoridőben 14,735 millió forint a listaára egy perc reklámnak, de a kormány 75 százalékos kedvezményt kapott. A 471,7 millió forintos, határvadászok toborzásáról szóló kampányban 19 hirdetés jelent meg esténként, 17 óra és 22 óra 59 perc között, majd 24 darab 23 óra és másnap 16 óra 59 perc között.

Utóbbi alkalmanként 2,1 millió forintos percenkénti átlagárat jelent.

A 2022-es műsortámogatások jelentős része épp az áprilisi országgyűlési választások elé esett. Azt a korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy tavaly 16,6 milliárd forint közpénz vándorolt a kormánymédiához társadalmi célú reklámként, aminek nagy része szintén a választások előtt jelent meg.

Ami még az adatokból kiderül, hogy a TV2-csoport és a HírTV is ingyen tett közzé pár reklámot, de erre nem volt magyarázat a szerződésben.

 

A reklámspotokat viszont sajnos nem tudjuk bemutatni. A kabinetiroda ugyan egy laptopot és egy DVD-olvasót is adott a betekintéskor, de mint kiderült, a szerződésekhez csatolt DVD-n nem a reklámok vannak. Hanem azok az adatok, melyeket kinyomtatva tártak elénk. Vagyis ahelyett, hogy a digitálisan is meglévő anyagokat elküldték volna e-mailben, a kabinetiroda két munkatársának társaságában üres lapra jegyzetelhettük ki őket kézzel.

Láthatatlan program 100 millióért

Büszke magyar zsidónak lenni – ez az egyik miniprogramokkal kapcsolatos hirdetés. Erre a kormány 114 millió forintot szánt, de a Google egyetlen találatot sem ad rá. Társadalmi célú reklámként 454-szer jelent a Heti TV-ben, de a tévétulajdonos Breuer Pétert hiába kérdeztük róla.

A MAZSIHISZ-hoz is hiába fordultunk, pedig ugyanezen a néven, vagyis „Büszke magyar zsidónak lenni”  szlogennel hirdetés futott a HírTV-n, szintén 114 millióért. A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) archívumában sem találtuk a hirdetést.

Részlet a Nagyfater elszabadul című film előzeteséből.

Aki a zenészt fizeti…

„Pénzt nem adnak ingyen. Olyan nincs, hogy megesik valakin a szíve egy jelentős külföldi tőketulajdonosnak vagy egy másik államnak, és csak úgy ajándékba pénzt ad. Ha adnak pénzt, akkor azért kérnek valamit cserébe. Ez egy régi dolog, ezt minden magyar ember tudja, hogy aki a zenészt fizeti, az rendeli a nótát. Az a kérdés, hogy honnan rendelték a nótát, ki fizetett érte, és mit kellett teljesíteni” – ezt Orbán Viktor mondta a dollárbaloldal kapcsán 2022. november 18-án a Kossuth rádióban.

A miniszterelnök szavait érdemes a TV2 hírműsorának, a Tényeknek a 2022. december 13-i és 14-i adásával párhuzamba állítani. A műsor blokkjait – a NAVA adatai szerint –  hajnali 2 óra 5 perctől ismételték, az alábbi tartalommal:

  • A korrupciós botrány megrengette Európát
  • A déli határzár egész Európát védi
  • Dobrev személyesen is ismerhette Eva Kalit
  • Milliárdokért adja el magát a baloldal
  • Továbbra is hallgat a dollárbaloldal
  • Földadóval sújtja a gazdákat Márki-Zay
  • Sorosék állnak a dollárbaloldal mögött

Nem biztos, hogy csak a véletlen műve, hogy éppen a kormány narratíváját közvetíti a különböző kampányokkal megtámogatott kormányközeli tévé.

Arról, hogy a kormány mi alapján dönt a kormányzati hirdetésekről, legutóbb Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, hogy „olvasottsági és nézettségi szempontok döntenek”. A 444.hu-nak arra a kérdésére, hogy figyelembe veszi-e a kabinetiroda a hirdetések odaítélése során, hogy az adott médium jogkövető magatartást tanúsít–e, Gulyás nem válaszolt.

Ez azért fontos, mert a TV2 másfél éve nem hajt végre jogerős ítéletet: Juhász Pétertől például tizenhatszor kéne tizenhat pontban bocsánatot kérniük, de máig nem tették meg. Már második alkalommal indítottak végrehajtást a társaság ellen. Februárban jelentette be Donáth Anna, a Momentum EP-képviselője, hogy végrehajtókat küldött a TV2-re, amiért nem tették közzé a helyreigazításukat a Tényekben, holott arra bíróság is kötelezte őket. Mostanra – ahogy a Telex megírta – az ügy odáig jutott, hogy már a TV2 cégkivonatában is szerepel: végrehajtás alatt áll a vállalat.

A kormányköltéseket egyébként a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó vállalkozások koordinálják, ezekről itt írtunk bővebben. A kabinetirodás keretszerződés szerint Balásy kommunikációs cége megkapja a megbízások 15 százalékát.

Segesvári Csaba

Megosztás