közbeszerzés

Extra rövid határidőkkel veri a nagyágyúkat Mészárosék autós cége a közbeszerzéseken

A Közbeszerzési Hatóság elnöke szerint a magyar közbeszerzéseknél nincs átláthatóbb az unióban, a korrupciógyanús eljárások emlegetése pedig csak alaptalan politikai hisztériakeltés. Minderről Kovács László azután beszélt, hogy kiderült, néhány cég megbízások százait nyerte el Győrben verseny nélkül. A nagy visszhangot kiváltó eset után most újabb közbeszerzéseket néztünk át, és ismét elgondolkodtató eredményre jutottunk. Ezúttal a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Autókereskedő Kft. sikereit elemeztük egy szakértő segítségével. Azt tapasztaltuk, hogy a cég gyakran nyer azzal, hogy olyan nagyon rövid határidőket vállal, amikkel olyan meghatározó szereplők, mint a Porsche vagy a Mercarius sem tudja felvenni a versenyt. 

15 napos határidő a 180 nappal szemben, a kiírással pontosan megegyező autók megléte – többek között ezekkel tarol Mészáros Lőrincék cége, a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. a különböző autós tendereken. Egy közbeszerzési szakértővel vizsgáltuk meg a cég által elnyert megbízásokat, és érdekes ismétlődésre figyeltünk fel.

A felhívásokban az ajánlatkérők látszólag irreálisan magasra tolták fel a szállítási határidő értékelési súlyszámát. Tehát az esetek többségében a legfontosabb az volt, milyen gyorsan tudja a pályázó leszállítani az autókat, míg mondjuk az ár kevésbé számított.

Ennek köszönhetően az a cég, amelyik a legrövidebb határidőt vállalta, szinte behozhatatlan előnyre tett szert.

Egy példán bemutatva így néz ki a súlyszámok jelentősége. Az „A” cég 100 millió forintos árajánlatot ad, a „B” cég pedig 143,9 milliósat. Mivel az ár súlyszámát 75 pontban állapította meg a kiíró, az „A” cég 750, míg a „B” cég 521,2 pontot kap a megajánlott árra. Vagyis az „A” cég áll nyerésre.

 

A „B” cég azonban 15 napos (!) szállítási határidőt vállal, míg az „A” cég 180 naposat. A kiíró döntése alapján a szállítási határidő súlyszáma 25, így a „B” cég 250 pontot kap, az „A” cég pedig csak 20,8-at. Összességében az „A” cég így 770,8 pontot ér el, míg a B cég 771,2-t.

Vagyis, hiába a 43 százalékkal magasabb ár, végül a „B” cég lesz a befutó.

És hogy hogyan tud ilyen rövid határidőt vállalni a „B” cég? A legegyszerűbb magyarázat az, hogy a cégnek valamilyen oknál fogva pontosan annyi és olyan speciális felszereltségű gépjármű áll a rendelkezésére, mint amit a pályázat előírt. A többi versenyzőnek pedig értelemszerűen be kellene rendelnie ezeket a járműveket, emiatt csak jóval hosszabb határidőt tudnak megajánlani.

De lássuk egyesével a közbeszerzési értesítőben található 9 nyertes tender részleteit.

Gyorsaságban verhetetlenek

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, illetve a BMSK esetében a Mészáros M1-nek nem volt nehéz dolga egyedüli ajánlattevőként.

Előbbi gépjárműbérlés és flottakezelési szolgáltatás beszerzésére írt ki közbeszerzést 4 éves időtartamra, 3 autóra. A kiírónak fontos volt, hogy minél előbb leszállítsák a gépjárműveket, amit Mészáros Lőrincék cége vállalt is, mindössze 15 napos határidővel.

A BMSK összesen 20 darab felső-közép kategóriás személygépjárművet szeretett volna bérelni. Számukra az alacsony ár volt mérvadó, de második helyen itt is a gyorsaság állt. Ezért a Mészáros M1 Kft., a Herceghalom Interat Zrt. és a Mészáros Autó Javító Kft. 148 milliós közös ajánlata megfelelt az állami cégnek, pedig az eredetileg becsült összeg 131 millió forint volt.

Mészáros Lőrinc öccsének cégei tarolnak a közútkezelő tenderein | atlatszo.hu

Közel egymilliárd forintos tendert húzott be a Herceghalom Interat Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. – szúrta ki a K-Monitor. A cég azóta szárnyal a közbeszerzéseken, amióta Mészáros Lőrinc öccse, Mészáros János – egy másik cégén keresztül – megvásárolta 2017 februárjában.

Látszólag komolyabb volt a verseny a Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. (NIPÜF) tenderénél. Itt 5 db személygépjárműből álló flotta beszerzésére írtak ki pályázatot 3 éves bérleti szerződés keretében. Rögtön öt cég is jelentkezett: a Mercarius Flottakezelő Kft., a Postaautó Duna Gépjármű-kereskedelmi és Szolgáltató Zrt., a UFleet Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. Utóbbi azonban olyan ajánlatot tett, amivel a többiek nem tudtak versenyezni.

Mészáros cége mindössze 15 napos határidőt kért a flotta biztosítására, miközben a többi cég 150, 179 és 180 nappal vállalta volna a leszállítást.  

Mivel a rövid határidő az értékelésnél kiemelkedő szempont volt, hiába adott a Mercarius olcsóbb ajánlatot, Mészárosék cége még így is magasabb összpontszámot kapott. El is nyerték a megbízást.

Szintén ők lettek a befutók a NIPÜF két másik tenderén is. Az 1 darab, egyterű személygépjárműre vonatkozó flottaszolgáltatást (4 évre), és a 4 SUV-jellegű, illetve 1 kombi személygépjárműre vonatkozó, 3 éves flottaszolgáltatást is ők nyerték.

Ugyan az első esetben 90 napos határidőt ajánlottak, a másik pályázót, a Mercariust – miután nem adott le időben egy hiánypótlást – kizárták, így ez is elég volt a győzelemhez. A második esetben pedig a Mészáros-cég ismét 15 napos határidővel (plusz alacsonyabb árral) szállt versenybe, így az ezen tenderen is induló Mercariusnak ezúttal sem volt esélye a 150 napos ajánlatával.

Fűthető bőr sportkormány

Ahogy azt lapunk nemrég megírta, az Agrárkamara flotta-szerződéséért szintén a Mercarius Kft.-vel küzdött meg a Mészáros M1 Kft. – igaz, ezúttal sem kellett nagyon izgulniuk. A Mercarius ajánlatát ugyanis ismét érvénytelenítették, így a felcsúti vállalkozás nettó 876 milliós ajánlatát fogadták el. Igaz, ezt később nettó 909 millió forintra emelték egy szerződésmódosítással.

Közel egymilliárdért bérel autókat az agrárkamara Mészároséktól | atlatszo.hu

Miután korábbi konzorciumi partnerét kizárták a versenyből, a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. nyerte a Nemzeti Agrárkamara tenderét. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó társaság nettó 876 millió forintért 70 autót és egyéb szolgáltatásokat nyújt a kamarának három éven keresztül. A cég alvállalkozói szintén a Mészáros-családhoz köthetők.

A műszaki leírás láttán joggal merül fel a kérdés, hogy miért kellenek az Agrárkamarának olyan autók, amelyekben elektromosan zárható csomagtartó, sötétített üvegezés vagy épp fűthető bőr sportkormánykerék van, de az izgalmasabb kérdés mégsem ez.

Hanem az, hogyan lehetett Mészárosék cégének pont ennyi és pontosan ilyen felszereltségű autója „kéznél”. Megkérdeztük a jelenségről a Mészáros M1 Kft.- is, de a cég cikkünk megjelenéséig nem válaszolt.

Utólag kértek áremelést és hosszabbítást

Ismét a Mercariust, illetve a LeasePlan Hungária Gépjárműpark Kezelő és Finanszírozó Zrt.-t körözte le Mészárosék cége a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közbeszerzésén. A 313 gépjármű beszerzéséről szóló, nettó 3,8 milliárdos tenderen nemcsak olcsóbb ajánlatot adott, de jóval rövidebb határidőt is ígért, mint a másik két cég, amelyeknek 245 napra lett volna szükségük. Érdekesség, hogy később itt is árat emeltek a „jelentős mértékű
kamatváltozásra” hivatkozva, és így a nettó ár 4,2 milliárda nőtt.

Ez az összeg pedig már pontosan megegyezik azzal, amit a LeasePlan Hungária ajánlott az elején, és amivel veszített.

A LeasePlan a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. pályázatán már nem indult, de a Mercarius sem tudta vállalni, hogy a szerződés aláírását követően 15 naptári napon belül rendelkezésre bocsátja a teljes gépjárműflottát. A Mészáros-cégnek azonban ez nem jelentett problémát. Így el is nyerték a 25,5 + 12,9 milliós gépjárműbérleti és flottakezelési megbízást.

Mészáros Lőrinc és Hornyák Zsolt, a Puskás Akadémia NBI-es csapatának vezetőedzője Marbellán. Fotó: pfla.hu

A vizsgált közbeszerzések közül mindössze egy zárult a Mercarius sikerével. A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. tenderének egyik részajánlatát sikerült elcsípniük, miután 50 napos határidőt ajánlottak Mészárosék 90 napjával szemben. A második és a harmadik részajánlatnál viszont már jött a papírforma: a Mészáros M1 Kft. 130 és 50 napos határidővel is nyerni tudott, miután az autós nagyágyú Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. egyáltalán nem vállalt előteljesítést.

Pedig a Porsche mindkét esetben olcsóbban biztosította volna a gépjárműveket, mint Mészárosék.

A harmadik pályázó LeasePlan Hungária Gépjárműpark Kezelő és Finanszírozó Zrt. mindhárom résznél érvénytelen ajánlatot adott.

A vízmű tendere azért különösen érdekes, mert miután a Mészáros M1 Kft. a rövid szállítási határidő felülsúlyozásával nyerte el azt, hamarosan a határidő meghosszabbítását kérték a megrendelőtől. Az indoklás szerint a félvezetőket (mikrochipeket) érintő, nagy mértékű hiány (amit az ukrán-orosz háború csak fokozott) oka a késlekedésnek. Ezt a kiíró el is fogadta, és aláírta a szerződésmódosítást.

Bámulatos fejlődésen megy át a cég

De mit tud a Mészáros M1 Autókereskedő Korlátolt Felelősségű Társaság, hogy ennyire sikeres? A felcsúti céget 2016-ban alapították. Fióktelepe egy van, Budaörsön, a Keleti utca 1. szám alatt.

A cég főtevékenysége a személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelem, valamint a személygépjármű kölcsönzése. A kft. a cégadatok szerint 3 milliós tőkével indult, tavaly azonban ez az összeg már 1,2 milliárd forint volt. A társaság éves bevétele 2017-ben nettó 504 millió forint volt, 2021-ben viszont már 4,6 milliárd. A nyereség a rekordforgalom ellenére mindössze 141 milliót tett ki két éve, viszont a vállalkozás eszközeinek értéke jelentősen megnőtt.

 

A kft. ügyvezetője Urfi Beatrix, a tulajdonosa pedig a Talentis Group Beruházás-szervező Zrt., amely Mészáros Lőrinc tulajdona. A cég létszáma 2018 decemberében ugrott meg 3 főről 54-re, majd 2020-ban, a pandémia alatt lement 68-ról 36-ra. Most 64 dolgozójuk van. A Mészáros M1 Kft. 2021-ben nyerte az első közbeszerzését, azóta összesen 11-et húzott be.

Nagyjából ott nem nyertek, ahol nem indultak

Minden sikere ellenére a Mészáros M1 még messze van az olyan „nehézfiúktól”, mint a Mercarius vagy a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. Ezért is érdekes, hogy utóbbiak miért veszítenek gyakran a Mészáros M1 Kft.-vel szemben.

Hogy pontosabb képet kapjunk, megnéztünk találomra 11 olyan tendert, amit a Mercarius, és 11 olyat, amit a Porsche nyert. Arra voltunk kíváncsiak, indult-e ezeken Mészárosék cége.

  • A Mercarius esetében 11-ből csak 2 olyat találtunk, ahol indult a Mészáros M1 is, de veszített. Emellett kiderült az is, hogy a Mercarius 1 napos határidőt is tudott vállalni, tehát a rövid határidő nekik sem mindig jelent gondot. A versenytárs viszont többnyire a Porsche, a MOL Fleet és a Postaautó volt.
  • A Porsche 11 nyertes tenderéből viszont egy olyat sem találtunk, amelyen a Mészáros M1 is indult volna.

A vizsgált 22 szerződésnél szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb ár volt a döntő.

Rogánék is tőlük béreltek autót

És hogy kiknél tudott jobb lenni a Mészáros M1 Kft.?

Az 1993-ban alapított Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. tulajdonosa a Porsche Bank AG. A cég forgalma az elmúlt években 29 és 38 milliárd forint között mozgott, és számos állami megbízást nyertek el.

Gépjárművek karbantartására és javítására is elkölt a rendőrség több százmillió forintot a Porsche Lízingnél | atlatszo.hu

Korábban a Porsche nyerte a rendőrségi gépjárművek vásárlásra kiírt beszerzést, most a gépkocsik javításáról és vizsgáztatásáról szóló tendert is a cég vitte el.

A Mercarius Flottakezelő Kft.-t 1996-ban alapították eredetileg ÁGO-STONE Szolgáltató Betéti Társaság néven. A cég jelenlegi tulajdonosa a Mercarius Invest Kft., Koleszár Róbert és Szűcs László. A társaság 2017 óta 4,5 milliárd forintról 14,4 milliárdra tornázta fel a bevételét, a dolgozói létszámot pedig 73-ról 187-re növelte. Csak idén 11 közbeszerzést nyertek el.

A Mercariusról 2017-ben írtuk meg, hogy a neve felbukkant az öt legnagyobb értékű szerződések egyikében, amit az MVM Paks II. Zrt. kötött 2014 és 2016 között.

A Közérdekvédelmi Központ közzétette a paksi bővítés előkészítése során kötött szerződéseket | atlatszo.hu

A Közérdekvédelmi Központ honlapján nyilvánosságra hozta az MVM Paks II. Zrt. 2014-ben, 2015-ben és 2016-ban kötött szolgáltatási és beszerzési szerződéseit, mivel azokat továbbra sem tette hozzáférhetővé az atomerőmű bővítéséért felelős állami vállalat.

Majd a 24.hu számolt be arról, hogy a legnagyobb orosz pénzintézet, a Sberbank magyarországi cégének, a Sberbank Magyarország Zr.t-nek zálogjoga lett a kft-n. Ugyan az orosz-ukrán háború miatt a zrt.-t felszámolják, a zálogjog még él, és várhatóan a Takarékbankkal egyesülő MKB Bankhoz kerül majd át.

Később az Mfor mutatott rá, hogy a több mint 9500 autóból álló gépjárműparkkal bíró Mercarius nyerte a Paks II. Zrt újabb, 993,13 millió forintos keretszerződését (ez volt az egyik az említett 2 tenderből, amin a Mészáros M1 is indult, de veszített).

A legérdekesebb felfedezést azonban a Direkt36 tette, amikor rábukkantak, hogy

Rogán Antal és felesége 2008-tól kezdve több olyan nagy értékű autót is használt, amelyek üzembentartója a Mercarius Flottakezelő Kft. volt.

De más kormányközeli emberek is használták a Mercarius autóit. „Egy, a cégtől bérelt Audi S3-assal járt Puskás András, Rogán korábbi alpolgármestere is. A miniszterelnök Facebook-oldalának kezelőjeként ismertté vált Kaminski Fanny, – aki korábban Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó felesége volt – szintén egy Mercariustól bérelt autót, egy Lexus luxusterepjárót használt” – írta 2019-ben a Direkt36.

Látható, hogy mindkét cég nagypályás, Mészáros Lőrincék cége azonban mégis köröket tud rájuk verni. Persze 2017 óta tudjuk, hogy az egykori felcsúti polgármester „talán okosabb, mint Zuckerberg”, így nincs min csodálkozni.

„A magyar közbeszerzéseknél nincs átláthatóbb”

Arról, hogy a közbeszerzések – eredeti funkciójukkal szemben – hogyan válhatnak a „legális lopás eszközévé”, nemrég írtunk a budapesti Korrupciókutató Központ (CRCB) elemzése kapcsán.

A CRCB több ezer közbeszerzési eljárás adatait feldolgozva többek között arra jutott, hogy van egy – meg nem nevezett – stabilan fideszes vezetésű település, ahol három cég szinte képtelen volt veszíteni. Az egyik cég 556 közbeszerzési kiíráson indult és mindegyiket megnyerte, a második cég 598 tendert nyert és 7 alkalommal vesztett, míg a harmadik 297 eljáráson nyert és kettőn vesztett.

Megtaláltuk a „tenderkirály” cégeket és a várost, ahol több száz megbízást nyertek | atlatszo.hu

Amióta a budapesti Korrupciókutató Központ nyilvánosságra hozott pár érdekességet a magyarországi közbeszerzésekről, mindenki azt találgatja, melyik lehet az a fideszes város, ahol 3 cég szinte minden közbeszerzést megnyert, amin indult, ráadásul verseny nélkül. Az Átlátszó egy közbeszerzési szakértő segítségével kiderítette, hogy a meg nem nevezett település Győr, a három vállalkozás pedig a STRABAG Általános Építő Kft., a KIFÜ-KAR Zrt. és a VILL-KORR HUNGÁRIA Villamosipari Kft. volt. Mindhárom cég tulajdonosai erős politikai hátszéllel rendelkeznek.

Az Átlátszó egy szakértő segítségével kiderítette, hogy az érintett város Győr, a cégek pedig a Strabag Általános Építő Kft., a KIFÜ-KAR Zrt. és a VILL-KORR Hungária Villamosipari Kft. voltak. Mindhárom vállalkozás erős politikai hátszéllel rendelkezik.

A cégek azonban valójában nem nyertek el több száz közbeszerzést, hanem egy-egy nagy keretmegállapodást kötöttek velük. A keretmegállapodás nyertesei pedig ezután mindent vittek, amit ennek a megbízásnak a részeként írtak ki a következő években.

Bár a nagy visszhangot kiváltó ügyben nem indult nyomozás, cikkünk megjelenését követően

Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnöke fontosnak érezte, hogy a Magyar Nemzetben magyarázza a bizonyítványt.

Kovács a kormányközeli lapnak elmondta, a magyar közbeszerzési rendszer semmivel sem rosszabb például az osztráknál, a németnél vagy a belgánál – sőt, a magyar közbeszerzéseknél nincs átláthatóbb az unióban. Hozzátette, szerinte a CRCB elemzésével és az egyajánlatos szerződések magas számával kapcsolatban alaptalan, politikai hisztériakeltés megy.

A kormány saját elemzése szerint is 30% az egyszereplős közbeszerzések aránya | atlatszo.hu

Gulyás Gergely miniszter a július 7-i Kormányinfón jelentette be, hogy Magyarország az uniós pénzek mielőbbi megszerzése érdekében az EU elvárásainak megfelelően 15%-ra csökkenti az egyszereplős közbeszerzések arányát. Ez biztosan nem lesz egyszerű feladat, mert a Miniszterelnökség áprilisi elemzése szerint is 30% az egyajánlatos tenderek aránya, szolgáltatások és árubeszerzések tekintetében pedig még magasabb. Pedig nem is teljes a statisztika: az adatokba nem számolták bele például a keretmegállapodásokat és a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásokat sem.

Az egyetlen nyertessel megkötött keretmegállapodásokról viszont Kovács már nem tett említést, ahogy a jelen cikkünkben szereplő gyanús pályázati kiírásokról sem.

Nem így az Integritás Hatóság mellett működő Korrupcióellenes Munkacsoport friss jelentése, amely többek között a közbeszerzési eljárások során felmerülő korrupciós és összeférhetetlenségi kockázatokat mutatja be. Az egyik ilyen eset, amikor

az ajánlatkérő előre elárulja egy adott cégnek, hogy pontosan mire lesz szüksége, így az már akár a kiírás idejére beszerezheti azokat.

Majd ennek köszönhetően az adott cég jóval kedvezőbb beszerzési árakkal és szállítási feltételekkel tud versenyezni a többi pályázóval szemben, illetve az erőforrásai ütemezését is a projekthez tudja igazítani.

Nem minden civil tag szavazta meg a Korrupcióellenes Munkacsoport első jelentését | atlatszo.hu

A Transparency International Hungary, a K-Monitor és az Átlátszó delegáltja nemmel szavazott, két további civil tag tartózkodott az Integritás Hatóság mellett létrejött Korrupcióellenes Munkacsoport első éves jelentéséről szóló hétfői szavazáson. Az Átlátszó azért nem szavazta meg a rohammunkában készült jelentést, mert a kormányoldal nem támogatta az egyes kiemelt állami szervek sajtókapcsolatainak, pontosabban egyes sajtótermékek diszkriminációjának vizsgálatára vonatkozó javaslatunkat, és „civil álláspontként” jelenítette meg a közérdekű adatok megismerhetősége körében az elmúlt tíz évben sorozatosan megvalósított jogkorlátozásokat.

Az antikorrupciós jelentés szerint az egyenlőtlen feltételek mellett történő ajánlattétel az egyik leghatékonyabb spekulatív ajánlattételi módszer, mivel a befolyásolás nem annyira nyilvánvaló, mint más gyakori módszerek esetében. Vannak azonban jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy egy ilyen esettel állunk szemben.

Így például, ha csak egy ajánlattevő jelentkezik a felhívásra; a specifikációk lényegesen szűkebbek vagy tágabbak, mint más hasonló korábbi kiírások esetében; vagy, ha nagy a vállalási határidő különbsége az egyik ajánlattevő és a többiek ajánlata között.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Mészáros Lőrinc a Puskás Akadémián. Fotó: Átlátszó montázs

Megosztás