Állami pénzből kampányolhatnak a Fidesznek a pártközeli "civil" szervezetek
„Kampány közpénzből” sorozatunk első része: a VCA papíron civil szervezetek kommunikációjára, a gyakorlatban a Fidesz kampányához biztosított közpénzt.
A magyar kormány 2020 novemberében írt alá szerződést két darab KC-390 típusú katonai teherszállító repülőgép beszerzéséről az Embraer nevű brazil céggel. A repülőgépek árát szokás szerint nem hozták nyilvánosságra, ám a brazil kormány honlapján elérhető közlemény szerint a szerződés értéke 300 millió amerikai dollár. Ez az akkori árfolyamon nagyjából 92 milliárd forintnak felelt meg, vagyis a repülők darabja 46 milliárd forintba kerülhetett. Az egyik gép már elkészült, és nemrég megtette első útját Brazíliában, a honvédség pedig bejelentette, hogy várhatóan idén megérkezik Magyarországra.
A brazil gyártású gépeket a kormány a szovjet AN-26-os („Ancsa”) szállítórepülők pótlására rendelte, azok utolsó használatban lévő példányát ugyanis 2020 júniusában, 46 év szolgálat után nyugdíjazták egy utolsó repülést követően.
Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség akkori parancsnoka fél évvel az utolsó Ancsa leszerelése után, 2020. november 17-én írt alá szerződést Jackson Medeiros De Farias Schneiderrel, a brazil Embraer Defense and Security cég elnökével és João Bosco da Costa kereskedelmi igazgatóval két darab KC-390 típusú katonai teherszállító repülőgép beszerzéséről.
Az ünnepélyes eseményen részt vett Benkő Tibor akkori honvédelmi miniszter, José Luiz Machado e Costa, Brazília magyarországi nagykövete, valamint Maróth Gáspár, a két évvel később váratlanul leváltott védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos és az azóta szintén felmentett Kilián Nándor vezérőrnagy, légierő haderőnemi szemlélő is.
„A megállapodás értelmében a honvédség úgynevezett rámpás szállítógépeket kap, amelyekkel hadműveleti körülmények között is képes lesz 23 tonna tömegig nagyméretű terhek, katonai felszerelések, járművek és személyi állomány – 80 felszerelt katona vagy 60 ejtőernyős – célba juttatására. Különleges kialakítása révén a gép alkalmas betonozott repülőtéren kívüli, rossz minőségű terepviszonyok közötti fel- és leszállásra, továbbá ejtőernyős légideszant-műveletek kiszolgálására is.
Felszereltsége lehetővé teszi a vészhelyzeti kimenekítést, illetve a nagy létszámú beteg- és sebesültszállító feladatok végrehajtását is. A beszerzéssel a honvédség teljesen új képességgel gyarapodik. A KC-390-es típus alkalmas harci repülőgépek légi utántöltésére, valamint saját hatótávolságának és repülési idejének növelése érdekében üzemanyag felvételére repülés közben. A beruházás a NATO számára is hiánypótló fejlesztést jelent a régióban. Portugáliát követően Magyarország a második európai ország és NATO-tagállam, amely a KC-390 mellett döntött” – olvasható a brazil gépekről a honvédség honlapján.
Bár az Embraer már a magyar szerződés aláírása előtt egy évvel, 2019. november 18-án bejelentette a dubaji Airshow-n, hogy a típus új neve C-390 Millenium, sokan a mai napig a KC-390 elnevezést használják ezekre a repülőkre.
Hónapokig nem volt újabb hír a brazil repülőkkel kapcsolatban, egészen 2021 augusztus végéig, akkor ugyanis a brazil gyártó irodát nyitott Budapesten. A megnyitóünnepségen részt vett és beszédet is mondott Maróth Gáspár (akkori) védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos, az MTI fotókat is készített a helyszínen, de érdekes módon a kormány honlapján egy szó sincs az eseményről.
Az Embraer weboldalán közzétett beszámoló szerint Maróth és a cég elnöke, Jackson Medeiros De Farias Schneider abbéli reményüket fejezték ki, hogy a jövőben fejleszteni és bővíteni tudják majd az együttműködést a brazil repülőgép-gyártó és a magyar légiipar szereplői között.
Pár hónappal később, 2021 november közepén az Embraer bejelentette, hogy elkezdi a Magyarország által megrendelt repülőgépek gyártását. Majdnem egy esztendővel később, 2022 októberében a brazil gyártó fotókat is közzétett az egyik készülő magyar gépről, amin akkor már a magyar légierő felirata és szürke színe, valamint a leendő itthoni lajstromjele (610) is látható volt.
2023 szeptember közepén az Embraer a YouTube-csatornáján tett közzé egy videót a Magyarország számára készülő első KC-390 típusú repülőgép első bekapcsolásáról. A rövid, mindössze 49 másodperces videóhoz írt kísérőszöveg szerint a repülő elektromos rendszere kész és működőképes, ezután kezdődhet azoknak a rendszereknek a rátelepítése, amik felkészítik a gépet a repülési tesztekre.
Bő fél évvel később, 2024. február 8-án pedig a Magyarország által rendelt Embraer-gép meg is tette első repülőútját Brazíliában. A cég alkalmazottai közel 4 órán keresztül tesztelték a levegőben a repülőt, mellyel a gyár saját repülőteréről szálltak fel helyi idő szerint dél körül (UTC 14:52), és ott is landoltak vele délután négy óra (UTC 18:46) magasságában.
Az ideiglenesen a PT-ZHP brazil lajstromjelet viselő repülőgép első útjáról a gyártó Embraer adott hírt a honlapján fotókkal és videóval, majd ennek nyomán a magyar honvédség is beszámolt róla.
A honvédelmi minisztérium közleménye szerint a sikeres próbautat végrehajtó brazil repülő a tervek szerint idén megérkezik Magyarországra, és „már tart a Magyar Honvédség szakembereinek képzése is az EMBRAER képzési központjában, hogy a 2024 folyamán Magyarországra érkező technikát felkészülten fogadhassák”.
A többi honvédségi beszerzéshez hasonlóan a két brazil gyártású repülőgép árát sem hozta nyilvánosságra a magyar kormány – sem a szerződéskötéskor, sem azóta. A gyártó weboldalán a magyar megrendelésről közzétett közleményben szintén nem utaltak a hazánkkal kötött szerződés értékére.
Majdnem pontosan két évvel ezelőtt, 2022. február 17-én azonban Budapesten járt az akkori brazil elnök, Jair Bolsonaro, hogy Orbán Viktor miniszterelnökkel találkozzon. A magyar kormány honlapján elérhető tudósítás szerint Bolsonaro és Orbán több kérdésben is egyetértettek, és egy közös nyilatkozatot is írtak alá a találkozóról.
A nyilatkozat ötödik pontja így szól: „A két ország vezetői üdvözölték, hogy Magyarország az első közép-európai ország, amely Embraer KC-390 típusú, brazil katonai szállítógépeket vásárol, és egyetértettek abban, hogy az ügylet kölcsönös bizalomról és a kétoldalú kapcsolatok elmélyüléséről tanúskodik. Az Embraer KC-390-esek magyar szolgálatba állásával a közép- és kelet-európai NATO tagállamok először tesznek szert légi utántöltési képességre. Ez is jól példázza, hogy az EMBRAER-rel folytatott együttműködés miként járul hozzá nemcsak Magyarország, hanem a térség biztonságának fokozásához.”
Szerencsére a brazil kormány honlapján közzétett tudósítás picit bőbeszédűbb a magyarnál. A portugál nyelvű beszámoló szerint ugyanis „Em novembro de 2020, o Governo húngaro firmou contrato, no valor de US$ 300 milhões, de compra de duas aeronaves de transporte médio KC-390 da Embraer, que serão entregues à Força Aérea húngara até 2024.” – vagyis Magyarország 2020 novemberében 300 millió amerikai dollár értékű szerződést írt alá az Embraerrel a két KC-390-es repülőgépre.
A szerződés aláírása idején a dollár középárfolyama 300 és 315 forint között mozgott, vagyis a 300 millió dolláros brazil megrendelése értéke 90 és 95 milliárd forint között volt. Mivel ez a két gépre értendő,
a repülők darabját 45 milliárd forintért (150 millió dollár) rendelte a magyar kormány.
Bár ez az ár rettentő soknak tűnhet, nem kiugróan magas ebben a kategóriában. Még úgy sem, hogy a dollár árfolyama manapság 350 forint körül van, vagyis a 300 millió dollár jelenleg 105 milliárd forint, ami gépenként bő 52 milliárd forintot jelent.
Az Embraertől elsőként a brazil légierő (BAF) vett KC-390 típusú teherszállító repülőgépeket: a 2014-es szerződés értelmében 28 ilyen repülőt rendelt a BAF összesen 3,26 milliárd dollár (az akkor 232-es átlagárfolyammal számolva ez kb. 756 milliárd forint volt) értékben, vagyis gépenként 116,4 millió dolláros (akkoriban 27 milliárd forintos) áron. A megrendelést később a brazil légierő 15 darabra akarta csökkenteni, végül két évvel ezelőtt 22-ben állapodtak meg a felek.
Magyarország előtt egy évvel, 2019-ben a portugál kormány rendelt 5 darab KC-390-es repülőt az Embraertől 827 millió euróért (932 millió dollárért). Ez az akkor 325-ös átlagos euróárfolyammal számolva 53,7 milliárd forint lenne gépenként, azonban a hírek szerint ez az összeg nem csak a repülőket, hanem egy repülőgép-szimulátort és logisztikai támogatást is tartalmaz.
2022-ben a holland kormány rendelt 5 darab C-390-es repülőt az Embraertől a kiöregedő szállítógépei pótlására, de csak egy tág számot közöltek az ügyletről: 1 és 2,5 milliárd euró közötti összegbe kerülhet majd a régi gépek újakra cserélése.
2023 szeptemberében viszont Ausztria jelentette be, hogy 4 darab C-390-est vesz az Embraertől darabonként 130-150 millió euró közti összegért, vagyis (az akkor 385-ös árfolyammal számolva) 50 és 58 milliárd forint közötti darabáron.
Tavaly októberben Csehország is tárgyalni kezdett két C-390-es megvásárlásáról, decemberben pedig Dél-Korea szerződött le az Embraerrel, de a felek nem hozták nyilvánosságra, hogy hány repülőgépet vásárol az ázsiai ország a brazil gyártótól.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A honvédség első Embraer KC-390 típusú repülőgépe Brazíliában 2024. február 8-án (fotó: Magyar Honvédség/Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás„Kampány közpénzből” sorozatunk első része: a VCA papíron civil szervezetek kommunikációjára, a gyakorlatban a Fidesz kampányához biztosított közpénzt.
Csongrád-Csanád megyében a hódmezővásárhelyi járásba jutott a legtöbb szegényeknek szánt élelmiszercsomag, pedig az a legfejlettebb terület.
Összevetettük két egyetem tantervét egy humán és egy reál tárgyból, és szakmódszertanos egyetemi oktatókkal értékeltük a változásokat.
A FUNA azt közölte, hogy 2021 őszén lezárult az EU-s pénzből finanszírozott projekt, és már nem is ők üzemeltetik a kisvonatot, hanem a cégük.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!