Felcsút travel club

Titkolja a kormány, hogy mit ettek-ittak Szijjártóék 5,5 millióért a kairói repülőúton

Komjáthi Imre MSZP-s országgyűlési képviselő május közepe óta próbálja kideríteni, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter és a vele utazó 49 fős üzleti delegáció a 2022 februári Kairó-Manáma úton pontosan mit fogyasztott a honvédségi repülőgép fedélzetén 5,5 millió forint közpénzért. Ezt azonban sem a Külügyminisztérium, sem a Honvédelmi Minisztérium nem tudja, vagy nem akarja neki elárulni. De megnyugtatták, hogy minden szabályos volt.

A politikusok katonai repülőgépes útjairól nagyon nehéz bármilyen konkrétumot kideríteni, mert a kormány a gépek 2018-as megvásárlása óta következetesen hallgat arról, hogy mennyi közpénzbe került Orbán Viktor miniszterelnök, Szijjártó Péter külügyminiszter, Novák Katalin köztársasági elnök, vagy más prominens kormányzati személy egy-egy kiruccanása.

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. A gépeket megvásárlásuk óta rendszeresen használják állami vezetők, ám a részleteket következetesen rejtegeti a kormány. A nagy közérdeklődés miatt az összes út minden adatát (hova, mikor, kit vittek a repülők) 30 évre  titkosították honvédelmi és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva, továbbá a két Airbus és a két Falcon láthatóságát letiltották a legismertebb repülőgép-figyelő oldalakról.

Ennek ellenére a repülők mozgása szerencsére nyomon követhető, mert a gépek jeladóit nem kapcsolhatják ki, az állami cenzúrát elutasító ADS-B Exchange pedig azok alapján közzéteszi, hogy melyik mikor, merre jár. Idén év elején pedig egy hosszú közadatigényléses és adatfeldolgozós procedúra után sikerült a politikusi repülőutak költségeiről is információkat kapnunk a gépeket üzemeltető Honvédelmi Minisztériumtól (HM). Bár a tárca sok esetben még az üzemanyag árát sem tüntette fel az egyes repülőutak mellett, még így is 644 millió forintra jött ki a Miniszterelnökség, a Külügyminisztérium és a Köztársasági Elnöki Hivatal által megrendelt katonai repülős utak költsége.

Ebből az összköltségből a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása pedig 36,4 millió forint volt. A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter 2022 februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került. Itt merült fel a negyedik legmagasabb netezési költség is: 6,85 millió forint. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került csak ezen az egy úton. Az erről szóló cikkünk után a Külügyminisztérium azt közölte az RTL érdeklődésére, hogy Szijjártót a stábján kívül egy „49 fős, magyar vállalatvezetőkből álló üzleti delegáció” is elkísérte, és a delegáció számára „a folyamatos internetkapcsolat hiánya megengedhetetlen”.

Ezután rögvest benyújtottunk a Külügyminisztériumnak egy adatigénylést, amelyben kikértük az említett 49 fős, magyar vállalatvezetőkből álló delegáció névsorát, valamint az általuk képviselt vállalatok nevét. A listát megkaptuk, április végén közzétettük, és ezzel elkezdődött Komjáthi Imre kálváriája.

A Külügy és a HM nem tud semmit

Az MSZP társelnöke és országgyűlési képviselője a névsoros cikkünk után nagyjából 2 héttel, május 11-én írásbeli kérdést nyújtott be a parlamentben a külügyminiszternek. Komjáthi azt tudakolta, hogy mi volt a menü ezen az úton, milyen ital volt hozzá, mennyi alkohol fogyott, melyik cég szállította az étel-italt, ki szolgáltatta a fedélzeti internetet, milyen eljárásban választották ki a szolgáltatót és az üzleti delegáció tagjait.

(Arra is rákérdezett, hogy az üzletemberek/asszonyok mekkora összeggel járultak hozzá az útiköltséghez, de a Külügy már korábban közölte az Átlátszó adatigénylésére, hogy semekkorával. Minisztériumi virágnyelven fogalmazva: „Az üzleti delegáció tagjai részéről a Minisztérium részére befizetés nem történt.”)

Komjáthi kérdéseire május végén Magyar Levente, a Külügyminisztérium államtitkára (és a Kárpát-medencében vásárolgató ingatlanos alapítvány elnöke) mindössze két rövid mondattal válaszolt: „A külügyminiszter a Magyar Honvédség repülőgépein utazik külföldre. A repülőgépek üzemeltetési kérdései tekintetében a KKM nem rendelkezik hatáskörrel.”

Ezután, május utolsó napján Komjáthi Imre a honvédelmi miniszterhez, Szalay-Bobrovniczky Kristófhoz fordult, akitől ugyanazokat kérdezte, mint korábban a külügyminisztertől. Szalay-Bobrovniczky azonban túltett Magyar Leventén, mert csupán egyetlen mondattal válaszolt az MSZP-s képviselőnek:

„Tájékoztatom, hogy az Ön által kért adatok tekintetében a Honvédelmi Minisztérium nem adatkezelő.”

Nyugi, minden szabályos

Végső tanácstalanságában ezt követően, június vége felé Komjáthi magához a kormányfőhöz, Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordult. Először az Átlátszó cikkét és adatigénylését belinkelve ismertette vele az alapsztorit, miszerint Szijjártó Péter és üzleti kísérete 2022 februárjában egy honvédségi repülő fedélzetén 5,5 millió forintért evett-ivott a kairói út során, plusz közel 7 millióért interneteztek.

Hozzáfűzte, ő különösen visszásnak tartja, hogy „amikor a kormány hibájából szinte mindenki rosszabbul él és elviselhetetlen terhet ró az emberekre a napi megélhetés, az ezért felelős kabinet tagjai külön repülőgépekkel repkednek és dőzsölnek. A miniszter úr delegációjának tagjaira leosztva ugyanis fejenként 102 ezer forintra jött ki csak az étkezésük és a hozzá felszolgált italok költsége. Ez az összeg több, mint egy közmunkás havi nettó bére, de még a minimálbérből élőknek [is] háromheti nettó fizetése.”

Az MSZP-s képviselő egyébként eltévesztette a számot, hiszen Szijjártó Péter és az őt kísérő 49 fő összesen 50 ember, és ha az 5,5 millió forintos ellátási költséget elosztjuk ennyivel, akkor fejenként 110 ezer forint értékű étel- és italfogyasztást kapunk. Az persze még több, mint a közmunkások havi nettó 77-84 ezer forintos keresete. 

Komjáthi ezután részletesen elmesélte Orbánnak a részletek kiderítésére eddig tett, sikertelen próbálkozásait a Külügyminisztériumnál és a Honvédelmi Minisztériumnál, hiszen mindkét tárca lerázta azzal, hogy nem tudnak semmit. Mint írta, ez alapján úgy tűnhet, örök rejtély marad, hogy mit ettek-ittak Szijjártóék, és egyáltalán miként kerültek oda a honvédségi repülőre az üzleti delegáció tagjai. Közölte a miniszterelnökkel, hogy ez nagyon súlyos probléma.

„Ha ugyanis valóban nincs információjuk a feltett kérdésekről, akkor alkalmatlanok a tisztségük betöltésére. Ha van információjuk, de nem adják ki, azzal mélységesen lenézik a választókat, és hazudnak a közpénzen folytatott urizálásukról, így ugyancsak alkalmatlanok a tisztségük betöltésére.” 

Ezután levele végén az MSZP-s képviselő a miniszterelnöktől is megtudakolta azt, amire május közepe óta keresi a választ: mit ettek-ittak Szijjártóék a 2022-es kairói repülőúton, melyik cég szolgáltatta az ellátást és az internetet, hogyan kerültek a delegációtagok a honvédségi gépre, és fizettek-e az útért. Végül pedig megkérdezte, hogy Orbán szerint elfogadható-e, hogy „egy ilyen repülőúton a miniszter és környezete közpénzből fejenként 102 ezer forintért (helyesen 110 ezer – a szerk.) egyen és italozzon?”

Nagy meglepetésre Orbán helyett nem más, mint Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter válaszolt. Ugyanaz, aki korábban a Honvédelmi Minisztérium nevében azt közölte Komjáthi érdeklődésére, hogy a repülőgépeket üzemeltető Honvédséget irányító tárca a kért adatok tekintetében nem adatkezelő. Most, a miniszterelnök helyett reagálva Szalay-Bobrovniczky ismét nem adott érdemi válaszokat a konkrét kérdésekre, csupán annyit írt vissza, hogy a honvédségi gépek útjaival kapcsolatban minden szabályos.

„Tájékoztatom, hogy a Magyar Honvédség állományában lévő repülőgépekkel történő személyszállítás a hatályos magyarországi és nemzetközi légügyi, katonai és pénzügyi-költségvetési jogszabályoknak, valamint a szakmai előírásoknak megfelelően történik.”

Ez a „válasz” természetesen nem meglepő, mert egyrészt más kényes ügyekhez hasonlóan a honvédségi repülőgépes utakról sem szoktak információkat szolgáltatni, másrészt pedig a Fidesz-kormány egyik jellegzetessége, hogy kénye-kedve szerint hozza a jogszabályokat – néha egészen váratlanul, egy átlagos csütörtök hajnalban megjelentetve őket a Magyar Közlönyben.

Ahogy arról nemrégiben beszámoltunk, pár törvénymódosítás és kormányrendelet hatására mára a honvédségi repülőgépek szinte magánrepülőgépekként működnek egy szűk kör számára, használatuk pedig három vezető politikus számára nemcsak a hivatali, hanem a magánútjaikra is lehetővé vált. Vagyis Novák Katalin, Orbán Viktor és Szijjártó Péter akár családi nyaralásra is utazhat honvédségi repülőgéppel. Idén februárban egyébként egy 25 fős üzleti delegáció utazott Orbán Viktorral és Szijjártó Péterrel Egyiptomba egy honvédségi gép fedélzetén, ismeretlen összegű közpénzből.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Szijjártó Péter külügyminiszter Tiencsinben (Kína) 2023. június 26-án, háttérben a 607-es honvédségi Falcon (fotó: a miniszter Facebook-oldala)

Megosztás