Sok közbeszerzés, kevés munkavállaló a szegedi fideszes polgármesterjelölt építőipari cégénél
Tíz év alatt 23,2 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek Nemesi Pál cégei, de a Fidesz támogatta polgármesterjelölt cégeiben alig nőtt a...
A régi hajóállomás – ez a hely fogalom Szentendrén, ám évtizedekig üresen és elhanyagoltan állt, csak a helyi ifjak jártak oda romantikázni. Pedig a vízparton, a belváros közelében álló épület lepusztultságában is jól nézett ki. A ‘70-es években tervezett vasbeton épülettel ennek ellenére a kutya sem törődött, egészen addig, míg egy cég jó üzletet nem látott a rendbehozatalra.
A hajóállomás sokáig a Mahart tulajdonában állt, majd 2002-ben került a személyhajózással foglalkozó egykori Mahart-leányvállalathoz, a jelenleg állami többségi tulajdonú Mahart-Passnave-hoz. Ám az új tulajdonos szintén nem törődött vele.
2013-ban ismét új tulajdonosa lett az épületnek, a Mafracht Kft., amely viszont látott fantáziát az épületben. Egy KMOP (KMOP-1.5.3/CB-13) pályázat segítségével, melyet szolgáltató központ létrehozására nyertek, felújították azt. Ráadásul nem is tessék-lássék módon, hanem neves tervezőkkel együtt dolgozva alakították át az omladozó épületet. A felújításra 41.628.159 forintot kapott a Mafracht, a közlésük szerint nem érte el a 20 százalékot az EU-s pályázati forrás összege.
A Mafracht neve nem véletlenül hasonlít a Mahartéra: éveken át a Masped szállítmányozási cégcsoportba tartozott, jelenleg pedig Spányik Gábor érdekeltsége. Spányik a Mahart-Passnave ügyvezetője is.
Az ingatlan-felújítás tervezése során a Villa Savoyéhoz (a francia sztárépítész, Le Corbusier tervezte, Párizstól nem messze található épület) nyúltak vissza a tervezők, Puhl Antal, Dajka Péter, és munkatársaik. A város hivatalos honlapján azt írták, hogy „A barna mezős beruházásban készülő, legkorszerűbb energetikai és környezetvédelmi normáknak megfelelő épület, szolgáltató házként fog üzemelni, melyben alapvetően adminisztratív munka fog zajlani. Az irodai tevékenység mellett az épületben szolgálati lakás funkció is kialakításra kerül a hajózó személyzet részére.”
A hely érdekessége, hogy ugyan az ingatlan a Mafracht tulajdonában állt az építkezés ideje alatt, az alatta lévő terület tulajdonosa viszont Szentendre önkormányzata, így a cég 2014 október 10-e óta bérleti díjat fizet érte. Egy olyan épület után, amihez jogilag semmi közük, majdnem két éve.
A Mafracht valamiért úgy döntött, ne legyen többé övék a felújított épület, így alapított egy céget, a Green River Hajóállomás Kft.-t, amibe apportként, 179 millió forintos áron került be az ingatlan. Alig egy hónap múlva viszont kiszállt a cégből, így annak egyetlen tulajdonosa a Swellsun Holding Ltd. maradt, mely egy Angliában bejegyzett cég.
Ennek ügyvezetője egy Svájcban élő magyar ügyvéd, dr. Ormándi Péter. A Swellsun kézbesítési megbízottja Wisinger Nóra, aki a Get Work Trend Kft. ügyvezetőjének személyi asszisztense. És vajon kié volt a Get Work Trend Kft. idén áprilisig? Azé a Küzmös Lászlóé, aki idén áprilisig a Green River ügyvezetője volt (április óta svájci érdekeltség). A két cég címe egyébként megegyezik egymással.
A Get Work Trend neve negatív kontextusban jelent meg a honi sajtóban, a 24.hu számolt be például a munkaerőkölcsönző ügyfeleinek a Henkel munkásaiként megélt kálváriájáról.
Persze, EU-s pályázatról lévén szó, a kiíró előír fenntartási időt, “főszabályként a pályázó a projekt befejezésétől számított 5 évig, kis- és középvállalkozások esetében 3 évig a támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalja, hogy a projekt megfelel az […] bekezdésében foglaltaknak, a támogatással létrehozott kapacitásokat, szolgáltatásokat a pályázatban vállalt szakmai tartalommal változatlanul fenntartja és üzemeltetését biztosítja.”
Felmerül a kérdés, hogy hogyan tartották be a fenntartási időt, ám a Mafracht ügyvédje, dr. M. Tóth Balázs arról tájékoztatta az atlatszo.hu-t, hogy „az EU pályázat során annak megvalósítási és fenntartási időszakában a Mafracht Kft. szabályszerűen és hiánytalanul teljesítette a támogatási szerződésben foglaltakat, minden fontos tény, így a támogatási szerződés lezárása is a közreműködő szervezet jóváhagyásával történt.” Az ügyvéd tájékoztatása szerint az apportként használt ingatlanról is tudomása volt a kiírónak, sőt a Green River Kft. is vállalta a kötelezettségek teljesítését.
A Green River fő tevékenysége a saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése, a cégadatok szerint alkalmazottja nincs.
Nem meglepő módon, 2016 augusztusában még a Mafracht ügyvezetője a Társaság az Élhető Szentendréért (TESZ) kérdésére azt válaszolta, hogy „az épület pedig egy hónap múlva fog teljes egészében működni, irodabútorok jelenleg rendelés alatt állnak. Várhatóan amerikai turistákat hoznak majd hajóval, illetve turistahajó kiszolgáló személyzeti oktató központ lesz az épület.”
Az építészek pedig arról beszéltek az Építészfórumnak, hogy a földszinten egy szakmai előadások lebonyolítására alkalmas oktatótér kap helyet, míg az emeleten egy 11 fő foglalkoztatására alkalmas irodaház épül az ezekhez kapcsolódó kiszolgáló terekkel.
Ehhez képest az amerikai nyugdíjasok sosem érkeztek meg, a házat pedig jelenleg árulják. Nemrég még hárommillió eurót kérnek érte, ez nagyságrendileg 1 milliárd forintot jelent. A TESZ posztját követően az árat nulla euróra módosították a hirdetésben, de mi szerencsére elmentettük az eredeti ajánlatot is.
A most elérhető hirdetésben is látható viszont, hogy az ingatlan lakásnak van berendezve, nem pedig középületnek, sem irodafélének.
A hirdetés szerint a telek 1010 négyzetméteres, a ház bruttó 531. Ebben nappali és négy szoba kapott helyet. „Az Ybl díjas tervezőnek alapvető koncepciója volt, hogy a panoráma természeti adottságokat ötvözze, egy építészetileg következetesen minimalista, ultra modern luxus lakóházzal” – írta az ingatlaniroda, ám arról például nem szólnak, hogy az árban nincs benne a telek.
Az ügy számos kérdést vet fel. Miért nem lép az ügyben az önkormányzat? – ezt is kérdeztük tőlük, de még nem érkezett válasz. De nem tudni azt sem, hogy miért nem zavarja az EU támogatás úgynevezett irányító szervezetét, hogy kikötő helyett luxusingatlanra ment a pénz? Ezekre jelenleg nincs válasz, haladjanak tovább, nincs itt semmi látnivaló.
Zimre Zsuzsa
A céginformációkat az Opten.hu szolgáltatta. Induló kép: montázsunk – ilyen volt, ilyen lett, forrás: Fortepan /UVATERV – Régi kikötő, illetve Kubatovics Áron felvétele.
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásTíz év alatt 23,2 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek Nemesi Pál cégei, de a Fidesz támogatta polgármesterjelölt cégeiben alig nőtt a...
Közérdekű bejelentés érkezett az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalába az egyik esztergomi ellenzéki polgármesterjelölt honlapja miatt – értesült az Átlátszó. A...
Töretlen a karrierje a miskolci Schweickhardt Gyulának, aki a fideszes Kriza Ákos polgármesteri biztosa lett 2017-ben, majd idén januárban helyettes...
Az eredeti tervekhez képest duplájára nőtt a Nyíregyházán épülő Atlétikai Centrum kivitelezésének ára. Az elképesztő drágulást az építőipari árak emelkedésével...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!