
Egyelőre mégsem épül magyar közpénzből fociakadémia Kassán, túl drága ajánlatok érkeztek
Eredménytelen lett a Kassai Labdarúgó Akadémiai központ kialakítására kiírt tender. A szlovákiai beruházást a magyar kormány támogatja.
Úgy tűnik, hogy a külügyminiszter már az év elején beállította a rövid távú repülőgép-használat 2025-ös rekordját. Március 6-án ugyanis a honvédség 606-os lajstromjelzésű, ultra nagy hatótávolságú Falcon 7X repülőjével utazott Budapestről a szlovák fővárosba. Ennél közelebbi külföldi helyszínre még sohasem ment Szijjártó repülőgéppel – igaz, nem is most először utazott így Pozsonyba. Az amúgy szoros időbeosztásban dolgozó miniszternek – a hivatalos közösségi oldala szerint – aznapra nem volt más hivatalos programja, ahová oda kellett volna érnie, tehát mehetett volna autóval is a szlovák fővárosba.
A légvonalban 161, autóúton 201 km-re lévő szlovák fővárost a magyar delegáció autóval kb. 1,5 órával hosszabb idő alatt teljesítette volna, mint a Falcon. Ehelyett azonban a küldöttség a kényelmesebb és gyorsabb honvédségi repülőgépet választotta.
A rövidtávú repülés költsége és károsanyag-kibocsájtása is a sokszorosa az autóhasználatnak, illetve az utazási alternatívaként szóba jöhető vasúti közlekedésnek. Igaz, ez utóbbi megoldás csak akkor környezetkímélőbb, ha a vonaton ülő utast nem követi pár órával később egy bérelt magánrepülőgép, mint Szijjártó Pétert az amerikai vonatútján februárban.
Szijjártó Péter hivatalos közösségi oldalának bejegyzései alapján 2025. március 6-án a szlovákiai látogatás volt az egyetlen hivatali programja aznap a külügyminiszteri delegációnak.
A 606-os lajstromjelű honvédségi Falcon útvonaladataiból az is kiderül, hogy a repülő a kecskeméti katonai repülőtérről ment Budapestre, majd a Szijjártó vezette küldöttséggel a fedélzetén nem sokkal délelőtt 10 óra előtt kelt útra a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Kormányvárójának közeléből, és alig fél óra múlva már Pozsonyban landolt.
A magyar delegáció a nap folyamán tárgyalásokat folytatott Denisa Saková szlovák miniszterelnök-helyettes asszonnyal, valamint Horony Ákossal, a szlovák kormány kisebbségi kormánybiztosával, illetve Juraj Blanár külügyminiszterrel is.
Európa patrióta és szuverenista erőinek minden eddiginél szorosabban össze kell fogniuk a béke megteremtése és…
Közzétette: Szijjártó Péter – 2025. március 6., csütörtök
A külügyminiszteri találkozót követően, a kora esti órákban még kikerült két rövid videó Szijjártó közösségi oldalára a miniszteri sajtótájékoztatóról, majd később egy – az utcai fényviszonyok alapján – napközbeni templomlátogatás képei is.
Ezeket a bejegyzéseket azonban már nem a pozsonyi tartózkodás idején tették ki a miniszter Facebook-oldalára, ugyanis a repülési adatok szerint a honvédségi gép már 16.45 körül elhagyta Pozsonyt, és alig fél órán belül megérkezett Budapestre – majd visszament Kecskemétre.
Miután a külügyminiszter közösségi oldalain a 606-os Falcon hazatérését követően is csak a szlovák látogatással kapcsolatos bejegyzések kerültek ki, jó okunk van feltételezni, hogy Szijjártó más hivatalos programon aznap már nem vett részt.
Az utazáshoz használt Dassault Falcon 7X típusú honvédségi repülő az ultra nagy hatótávolságú géposztályba tartozik, és akár 11 ezer kilométer megtételére is képes egyetlen tankolással.
Ezért az ilyen sugárhajtású repülőgépeket jellemzően nem pár száz kilométeres utakhoz, hanem több órás, kontinensek közötti távolságok megtételére használják utasaik. Ennek a repülőgéptípusnak egy újabb változatával repült például Jászai Gellért 4iG-vezér és Orbán Sára családja a Budapesttől 7068 km-re fekvő Maldív-szigetekre nyaralni.
Persze a magán- vagy vállalati tulajdonban lévő jetek esetén nem ritkák a rövidtávú utazások sem, hiszen a milliárdosok körében vagy a milliárdos nyereségeket produkáló cégeknél már nem feltétlenül a költséghatékonyság az elsődleges szempont, hanem inkább az,
hogy az utasok a lehető leggyorsabban és legkényelmesebben érjék el az úti céljukat.
Márpedig a rövid utak kevésbé költséghatékonyak a kis távolsághoz mérten magas üzemanyag-felhasználás miatt, és a sok rövid távú út kihat a repülőgép szervizszükségletére és -költségeire is. Ez utóbbiak annál magasabbak, minél magasabb osztályba, illetve gépkategóriába tartozó repülőről van szó. Ezért sem mindegy, hogy a rövid utakra milyen légijárművel utaznak a politikusaink, hiszen az ő útjaiknak költségét minden esetben az adófizetők állják.
A magyar külügyminiszter a fentiek ellenére is rendszeresen utazik nagy és ultra nagy hatótávolságú repülőgépekkel – köztük a honvédségi jetekkel is – közeli célpontokat érintő hivatalos útra.
2021 és 2025 között 81 alkalommal indult Magyarországról 300 kilométeren belüli (!) távolságra bérelt vagy honvédségi repülőgéppel, és ugyanennyiszer érkezett vissza is ugyanilyen módon.
Ez azt jelenti, hogy
Szijjártónak összesen 162 olyan repülőgépútja volt az elmúlt 4 év során, amelyek pár órás autó- vagy vonatúttal is teljesíthetők lettek volna.
Ez még akkor is magas szám, ha az utak között minden bizonnyal sok olyan is szerepel, amit a miniszter elfoglaltságai miatt csak és kizárólag repülőgéppel lehetett megoldani.
Ám kisebb hatótávolságú jetekkel ebben az esetben is jelentős költségmegtakarítás, illetve alacsonyabb károsanyag-kibocsájtás valósulhatott volna meg.
Ilyen repülőgép azonban csak kevés fedezhető fel a magyar külügyminiszter repülőútjait 2021 óta listázó Singer Viktor saját Flightradar.com felhasználói oldalán, ahol az általunk most számba vett utakon kívül sok további rövidtávú külföldi repülőút is található.
A magasabb repülőgéposztályba tartozó jetek üzemeltetési költségei a hosszabb utak esetén alakulnak költséghatékonyabban. Erre mutat rá az aircraftexchange.com repülős oldal egyik, a témával foglalkozó blogbejegyzése is.
Az anyag szerint a rövidtávú utak esetén a repülőgép az út jelentős részét rosszabb légellenállási körülmények között teszi meg, vagyis fel- és leszállási szakaszban, illetve nem számára optimális magasságban repül.
Ez kihat az üzemanyag-fogyasztására is, hiszen a repülőgép a rövid út során
sok esetben el sem éri az üzemanyag-hatékony utazómagasságot, vagy csak kevés ideig tartózkodik ott.
A rendszeres rövid távú repülés kedvezőtlenül hathat a repülőgép szervizigényére is. A repülőgépek karbantartási szükségleteit ugyanis nemcsak az üzemórák, hanem repülési ciklusok (fel- és leszállások), illetve a hajtóműindítások száma is befolyásolja.
A gyakori rövid utak során ezek a ciklusok időarányosan gyorsabban „gyűlnek”, mint a kilométerek, így egyes alkatrészek kötelező cseréje vagy karbantartása is korábban, illetve gyakrabban következhet be, amely további és jelentős pluszköltséggel járhat.
Ez az adottság az állami tulajdonban lévő honvédségi repülőgépeknél érzékelhető leginkább, de a miniszter számára gyakorta bérelt privát jetek esetén is jelentkezik, hiszen ezek a költségek a különjáratok bérleti díjába bele vannak kalkulálva.
Szijjártó rövid távú bérelt repülőgépes utazásait ráadásul az is drágíthatja, hogy a miniszternek nem a távolságnak megfelelő repülőgéposztályt bérlik, hanem magasabb felszereltségű és a szükségesnél nagyobb hatótávolságú típusokat.
2025 februárjában például egy olyan ultra nagy hatótávolságú luxus jettel utazott – az autóval 380, légvonalban 320 kilométerre lévő – Belgrádba, amellyel a 7007 km-re lévő New Yorkba is szokott.
Kíváncsiak voltunk rá, milyen privát jet kategóriákat és típusokat javasolnak a hozzáértők a rövidtávú repülőutakra, ezért rákerestünk az interneten.
Nem meglepő módon számos olyan repülőgéptípust találtunk, amely mind a hatótávolságát, mind pedig a férőhelyek számát tekintve megoldás lehetne a miniszterek és kisebb delegációjuk – menetrend szerinti járattal vagy más közlekedési eszközzel nem teljesíthető – rövidtávú hivatali útjaihoz.
Ezeknek a – light jet, midsize és super midsize kategóriába tartozó – repülőgépeknek
a bérleti díja csupán a felébe vagy a harmadába kerül óránként az ultra nagy hatótávolságú repülőgépekének,
ugyanakkor megfelelő komfortszintet biztosítanak a rövid utakhoz.
A hazai adófizetők valószínűleg akkor járnának a legjobban, ha a honvédségi flottába bekerülne egy-két olyan repülőgép is, amely a fenti, kisebb gépkategóriákba tartozik, de már az is nagy előrelépés lenne a közpénzfelhasználás terén, ha ilyen repülőgépeket bérelnének a külügyminiszter rövidebb útjaihoz.
Így éves szinten sok milliárd forint közpénzt spórolhatna meg a magyar költségvetés csak Szijjártó Péter utazásaival.
Brassai Kornél
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Eredménytelen lett a Kassai Labdarúgó Akadémiai központ kialakítására kiírt tender. A szlovákiai beruházást a magyar kormány támogatja.
A kormányközeli New Land Media és a Media Dynamics Kft. sokadszorra nyeri el a Nemzeti Kommunikációs Hivatal médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására kiírt tenderét.
Kövek repülnek be és ki is, hanggránátok, tűzijáték, füstbomba is, magyar képviselő itt könnyen összeszedne évtizednyi letöltendőt akár. Helyszíni riport.
Az amerikai Republikánus Párthoz közel álló Federalist Society több alkalommal finanszírozta a magyar Common Sense Society Alapítvány tevékenységét.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!