Nehezen megmagyarázhatónak tűnik, hogy a Porsche Lízing Kft. miért szállt ki önként egy versenyből, amin ők pályáztak a legolcsóbb árral. Nettó 1,29 milliárdos ajánlatukkal ugyanis behúzhatták volna a közútkezelő flotta-tenderét, ha beadják a kért hiánypótlást. A maximum pár órás papírmunkát azonban a Porsche valamiért nem végezte el, így az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították. Ezzel pedig a második helyen álló Mészáros M1 Kft. ölébe hullott a győzelem. Mindez csak azokból a dokumentumokból derült ki, amiket közérdekű adatigényléssel szereztünk meg a Magyar Közút Zrt.-től.
Január közepén írtuk meg, hogy személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Az állami közútkezelő összesen 102 db gépjárműhöz keresett beszállítót. Ahogy több más általunk vizsgált kiírásra, erre is a jól ismert piaci szereplők: a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. jelentkezett.
A Mercarius nettó 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Mészáros M1 Kft. pedig közel 1,5 milliárdért. A Porsche Lízing Kft. ajánlata érvénytelen lett, az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentumokból azonban nem derült ki, hogy pontosan miért – annak ellenére, hogy a közbeszerzési törvény megköveteli a kizárás részletes indoklását.
Ezért megkerestük az állami közútkezelőt, hogy megtudjuk, milyen ajánlatot adott a cég, és mivel kapcsolatban kellett volna hiánypótlást benyújtania. A közútkezelőtől napokig semmilyen választ nem kaptunk, majd ismételt érdeklődésünkre azt írták, hogy a kérdéseinket közérdekű adatigénylésként kezelik, ezért a közérdekű adatigénylések formai követelményei szerint nyújtsuk be újra a részükre. Megtettük.
Adatigénylésként benyújtott kérdésünkre a közútkezelő 15 nap elteltével válaszolt. Azt írták, a Porsche Lízing Kft. 1,29 milliárd forint összegű megajánlást tett „a teljes futamidőre vetített díjak összessége tekintetében”.
Vagyis a Porsche adta a legolcsóbb ajánlatot.
Mégis kizárták őket. A közútkezelő által megküldött részletes indoklás szerint azért, mert a cég szakmai ajánlata hiányos volt, így a Magyar Közút nem tudta egyértelműen megállapítani, hogy az abban bemutatott termék mindegyike megfelel-e teljes körűen a közbeszerzés műszaki leírásában meghatározott követelményeknek.
A Porsche ezután a hiánypótlást sem nyújtotta be a felmerült kérdésekkel kapcsolatban, ezért az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították a Kbt. 73. § (1) bekezdés e) pontja alapján.
Részlet az ajánlatok elbírálásából. Forrás: ekr.gov.hu
A Magyar Közút által megküldött dokumentumok szerint a Porsche a következő hibákat vétette:
három táblázatot csak xls formátumban küldött el, pdf formátumban nem.
A Porsche nem egyértelmű megfogalmazása miatt a szakmai dokumentumokból a Közút szerint nem derült ki minden kétséget kizáróan, hogy a téli gumikat is tartalmazza-e az ajánlat (bár a dokumentumban a Porsche világosan nyilatkozott arról, hogy a megajánlása megfelel a kiírásnak).
A közutas autókon használt „sárga színű figyelmeztető jelzést adó berendezéshez” szükséges fényhidat nem a kiíró által megadott, hanem egy másik típussal akarta biztosítani a Porsche (erre van lehetőség, ha az megfelel a szakmai követelményeknek).
A közútkezelő emiatt felszólította a céget a hiánypótlásra, amit a Porsche nem teljesített. Ami azért furcsa, mert a tisztázó dokumentum elkészítése mindössze pár órás munka lett volna az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint. Hozzátette, további kérdéseket vet fel az első kizárási ok is, mivel
a közbeszerzési törvény kifejezetten tiltja az ajánlatok formai okból történő érvénytelenítését.
Érdeklődtünk a Porsche Lízing Kft.-nél, hogy megtudjuk, miért mondtak le egy milliárdos tenderről pár apró kiigazítás miatt. Cikkünk megjelenéséig azonban a társaság nem reagált.
A Magyar Közút Zrt. útellenőrző kisbuszai, amiket 2022-ben a Pappas Autótól vettek (fotó: Facebook)
Miután a Porsche kiszállt versenyből, a második legolcsóbb, azaz a Mészáros M1 Kft. nettó 1,48 milliárdos ajánlata lett a befutó.
Így a közútkezelő majdnem 15 százalékkal drágábban veszi meg a járműveket.
Érdekes ugyanakkor az is, hogy a harmadik pályázó, a Mercarius ajánlata két ponton teljesen megegyezett a Mészáros M1 ajánlatával: az autók összesített vegyes üzemanyag-fogyasztásában és az összesített szennyezőanyag-kibocsátásban. Ez leginkább akkor lehetséges, ha valamennyi járműkategóriában pontosan ugyanazokra a típusokra tettek ajánlatot.
„Mellőzzük a válaszadást”
A közútkezelő tenderével előző cikkünkben azért foglalkoztunk, mert az állami cég az értékelés során egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott a szállítási ütemezésnél. Ha például valaki 1 és 15 nap között vállalta a teljesítést, az 100 pontot kapott, aki 16 és 30 nap között, az 20 pontot, aki 31 és 60 nap között, az 5 pontot, aki pedig 61 nap fölött, az mindössze 1 pontot.
Ahogy nagyon gyakran, a Mészáros M1 most is rövid határidőket vállalt, azonban a Mercarius 72 pontot vesztett a 1000-es skálán a lassabb szállítás miatt. Ez ugyan nem tűnik soknak, de ennek eredményeként
a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.
Miközben a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója határozottan ellenzi a pontszámok ilyen módon történő kiosztását. A dokumentumban azt írják: „az ellenőrző szervezet nem javasolja a pontkiosztás módszerének alkalmazását, tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt és az ajánlattevők értékelési szempont szerinti sorrendjét. Amennyiben mégis a pontkiosztás módszerét alkalmazza Ajánlatkérő, felhívjuk figyelmüket, hogy a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek.”
Ennek pedig a közútkezelő kiírása nyilvánvalóan nem felelt meg.
Megkérdeztük ezért a közútkezelőt, hogy miért alkalmazták a torz pontozási rendszert. A Magyar Közút Zrt. magyarázat helyett a következőt írta: „tekintettel arra, hogy a kérdés nem közérdekű/közérdekből nyilvános adat megismerésére irányult, annak megválaszolását mellőzzük.”
Katus Eszter
A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A címlapkép illusztráció, forrás: pixabay.com/Átlátszó-montázs
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Elkeseredett szülők meséltek az Átlátszónak arról, hogy a Little Miss Hungary fővédnöke külföldi versenyekre invitálta gyerekeiket, majd hiába várták az elmaradt utakra előre kért pénz visszafizetését. Feljelentéseket tettek.
Költségvetési csalás és versenyt korlátozó megállapodás bűntette, valamint hamis magánokirat felhasználásának vétsége miatt tett feljelentést a hatóság.
A leggazdagabb magyar január végén Marbellán járt a Puskás Akadémia edzőtáborában, és pont vele együtt mozgott egy osztrák magánrepülő és helikopter is.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!