közbeszerzés-figyelő

Mészárosék autós cége 1,4 milliárdos ajánlattal nyerte a Magyar Közút aránytalan pontozású tenderét

Személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben. A tendernek most lett eredménye: a nyertes nem más, mint a Mészáros M1 Kft., amely öt év alatt megtízszerezte a bevételét. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó társaság gyakran extra rövid határidők felajánlásával előzi meg az olyan nagy versenytársakat, mint a Porsche vagy a Mercarius. Ezúttal is érdekes körülmények között, aránytalan pontozási rendszer mellett győzött.

Mivel korábban már foglalkoztunk a flotta-beszerzésekkel kapcsolatos tenderek körüli furcsa ismétlődésekkel a Mészáros M1 kapcsán, amikor megjelent a közútkezelő felhívása az ekr.gov.hu-n, biztosak voltunk benne, hogy érdemes lesz közelről figyelni az eljárás menetét. Ezért a közbeszerzési szakértőnkkel regisztráltunk az elektronikus közbeszerzési rendszerbe, hogy hozzáférhessünk a teljes kiíráshoz, és megismerhessük a részleteket. Találtunk is pár furcsa dolgot.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót. A leírás szerint

  • 20 db közös használatú benzines,
  • 34 db közös használatú, tisztán elektromos,
  • 3 db munkakörhöz kötött benzines, illetve hibrid személygépjárműre; valamint
  • 7 db dízel kisbuszra,
  • és 38 db pickupra van szüksége az állami társaságnak.

A kiírás tartalmazta továbbá, hogy a gépjárművek szállítási határideje 1-365 naptári nap, a nyertes cég vállalása szerint. Mivel tapasztalataink szerint a Mészáros M1 korábbi sikereiben jelentős szerepe volt az extra rövid vállalási határidőknek, közelebbről is megvizsgáltuk a tenderdokumentációt.

Aránytalan pontozási rendszer

Korábbi elemzéseink során arra jutottunk, hogy egy autóbeszerzési tendert látszólag úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel – akár olyan speciális felszereltséggel is, mint a bőr sportkormány –, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem. Így az adott cég behozhatatlan előnyre tesz szert az eljárás során.

Ezt a módszert véltük felfedezni több eljárás kapcsán, de – ahogy arra az Átlátszó közbeszerzési szaktanácsadója felhívta a figyelmet – a közútkezelő mostani kiírása egy új elemet tartalmazott az eddigiekhez képest. Mégpedig az aránytalanul kiosztott pontszámokat.

Egy egyszerű példával szemléltetve: a korábban vizsgált kiírásokban ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az dupla annyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg. Vagyis arányos volt a pontkiosztás. Ez számos esetben elegendő is volt például a Mészáros M1-nek, hogy elnyerje az adott tendereket.

A Magyar Közút azonban szakértőnk szerint most erre is „rátett egy lapáttal”, mivel egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:

  • 1 és 15 nap között 100 pontot,
  • 16 és 30 nap között 20 pontot,
  • 31 és 60 nap között 5 pontot,
  • 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.

Miközben a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója határozottan ellenzi a pontszámok ilyen módon történő kiosztását. A dokumentumban azt írják,

„az ellenőrző szervezet nem javasolja a pontkiosztás módszerének alkalmazását, tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt,

és az ajánlattevők értékelési szempont szerinti sorrendjét. Amennyiben mégis a pontkiosztás módszerét alkalmazza Ajánlatkérő, felhívjuk figyelmüket, hogy a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek.”

Teljesítés Határideje

A közútkezelő aránytalan pontozási rendszere. Forrás: ekr.gov.hu

Ennek pedig a közútkezelő kiírása nyilvánvalóan nem felelt meg. De hogyan lehetséges, hogy mégis „átcsúszott”  a hatósági ellenőrzésen?

Szakértőnk szerint úgy, hogy az állami társaság ezt a pontozási rendszert olyan módon „bújtatta el” a dokumentumok között, hogy az sem a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményből, sem a pontszámítási módszer részletes leírását tartalmazó kiegészítő dokumentációból nem derült ki. Csupán az EKR belső felületéről letölthető ártáblázat nevű Excel tábla egyik munkafüzete tartalmazta.

Az ellenőrző hatóság tehát az egész feltételrendszerből csak annyit láthatott elsőre, hogy a cégek 1 és 365 nap közötti időtartamot ajánlhatnak meg,

de hogy konkrétan milyen pontszámok járnak az egyes időintervallumokért, az csupán egy eldugott dokumentumból volt megismerhető.

Magyarkozut Kisbusz Pappas Fb 220310

A Magyar Közút Zrt. útellenőrző kisbuszai, amiket 2022-ben a Pappas Autótól vettek (fotó: Facebook)

Akkor is nyert volna, ha jóval drágább

A felhívásra a dokumentumok szerint azok a cégek jelentkezhettek, amelyek rendelkeztek az elmúlt években legalább 75 darab, személygépjármű tartós bérletbe adására és/vagy flottaüzemeltetésre vonatkozó referenciával, illetve, amelyek befizették a 3 millió forintos ajánlati biztosítékot is.

Ahogy több más általunk vizsgált kiírásra, erre is a jól ismert piaci szereplők: a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros M1 Kft. jelentkezett. A Mercarius 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Porsche ajánlata pedig érvénytelen lett, így a Mészáros M1 Kft. 1,4 milliárdos ajánlata lett a befutó.

Ajánlatok

A Mészáros M1 és a Mercarius ajánlata két pontban teljesen megegyezik. Forrás: ekr.gov.hu

Mivel a Mercarius eleve magasabb árat adott, végül nem volt jelentősége a fent részletezett szállítási ütemezésnek, de így is látszik, hogy a Mercarius 72 pontot vesztett az 1000-es skálán a lassabb szállítás miatt. Ami ugyan nem tűnik soknak, de ennek eredményeként

a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.

További érdekes adalék, hogy a Mercarius és Mészáros M1 ajánlata két ponton teljesen megegyezik: az autók összesített vegyes üzemanyag fogyasztásában és az összesített szennyezőanyag kibocsátásban. Ez például akkor lehetséges, ha valamennyi járműkategóriában pontosan ugyanazokra a típusokra tettek ajánlatot.

Ennek persze lehet az az oka, hogy a kiíró olyan szűkítő módon specifikálta a járműveket, hogy csak egyetlen típust lehetett megajánlani. Ami egyúttal újabb problémákat vethet fel a tenderrel kapcsolatban.

Átadták A Páty és Az M1 Autópálya Csomópont Közötti ös

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára, a térség fideszes országgyűlési képviselője a Magyar Közút egyik járművével indulnak el az új útra a Páty és az M1 autópálya csomópont közötti összekötő út átadásán Pátyon 2023. december 15-én. (fotó: MTI/Lakatos Péter)

Nem árulták el a kizárás pontos okát

A fenti képet jelentősen árnyalná, ha látnánk, hogy a Porsche Lízing Kft. milyen árajánlatot tett, és hogy miért zárták ki őket a versenyből. Ez azonban az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentumokból nem derül ki. Annak ellenére, hogy a közbeszerzési törvény megköveteli a kizárás részletes indoklását.

A dokumentumokban mindössze annyi szerepel, hogy az ajánlat „egyéb módon nem felel meg az ajánlati, ajánlattételi vagy részvételi felhívásban és a közbeszerzési dokumentumokban, valamint a jogszabályokban meghatározott feltételeknek, ide nem értve a részvételi jelentkezés és az ajánlat ajánlatkérő által előírt formai követelményeit.” Továbbá azt írják még, hogy a Porsche nem nyújtott be hiánypótlást.

érvénytelen Porsche

Nem indokolta meg részletesen a közútkezelő, hogy miért zárták ki a Porschét. Forrás: ekr.gov.hu

Megkerestük ezért az állami közútkezelőt, hogy megtudjuk, milyen ajánlatot adott a cég, és mivel kapcsolatban kellett volna hiánypótlást benyújtania. Továbbá rákérdeztünk arra is, hogy miért alkalmaztak olyan pontkiosztási módszert az eljárás során, amely a Miniszterelnökség szerint is versenytorzító hatású.

A közútkezelőtől napokig semmilyen választ nem kaptunk, majd ismételt érdeklődésünkre azt írták, hogy

a kérdéseinket közérdekű adatigénylésként kezelik,

ezért a közérdekű adatigénylések formai követelményei szerint nyújtsuk be újra a részükre. Megtettük. A választ – ami 15 vagy 30 napon belül várható – közzétesszük majd.

Érdeklődtünk a Porsche Lízing Kft.-nél is, azonban cikkünk megjelenéséig a társaság nem reagált. Érdekesség, hogy egy, a Mészáros M1 által elnyert másik tendernél a Mercarius nem adott be néhány dokumentumot, így az ajánlata érvénytelen lett. Erről ebben a cikkben írtunk:

A Porsche ajánlatának megismerése azért lenne különösen érdekes, mert nem kizárható, hogy a cég olcsóbban tudta volna leszállítani a gépjárműveket, mint a Mészáros M1. Ha pedig így volt/lett volna, akkor kérdéses, hogy miért nem nyújtották be a pótlólagosan kért iratokat.

Korábban megvizsgáltunk 11 olyan tendert, amit a Mercarius, és 11 olyat, amit a Porsche nyert. Arra voltunk kíváncsiak, indult-e ezeken a Mészáros M1. A Mercarius esetében 11-ből csak 2 olyat találtunk, ahol indult a Mészáros M1 is, de veszített. Az egyik versenytárs viszont többnyire a Porsche volt. A Porsche 11 nyertes tenderéből viszont egy olyat sem találtunk, amelyen a Mészáros M1 is indult volna. A vizsgált 22 szerződésnél szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb ár volt a döntő.

Mészárosék autós cégének bámulatos fejlődése

Ahogy azt a neve is sugallja, a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. Orbán Viktor gyermekkori jó barátjának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltsége. Egészen pontosan a Mészáros-féle Talentis Group Beruházás-szervező Zrt. résztulajdonában állt, amíg be nem olvadt az MKB Magántőkealapba, ami szintén Mészároshoz köthető.

A kft. látványos gyarapodáson ment keresztül az elmúlt években: a cég éves bevétele 2017-ben még „csak” nettó 504 millió forint volt, 2022-ben viszont már 7 milliárd. A nyereség addigra 811 millióra kúszott fel, miközben a vállalkozás eszközeinek értéke is jelentősen megnőtt.

A társaság 2021 óta több nagy állami megbízást is kapott. Így például a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.-től (konzorciumban a Mercarius Flottakezelővel), a Nemzeti Sportközpontoktól, vagy épp a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től. Tavaly az Agrárkamara nettó 876,5 millió forintos tenderét is ők húzták be.

A cég győzelmeivel kapcsolatos meglátásainkat elküldtük az Integritás Hatóságnak, amely hatáskör hiányában továbbította panaszunkat a Gazdasági Versenyhivatalnak. A GVH végül arra a megállapításra jutott, hogy a „tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 11. §-ba ütköző jogsértés – erre utaló, konkrét bizonyítékok hiányában – nem volt valószínűsíthető”.

Katus Eszter

A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Átlátszó-montázs, MTI/pixabay.com 

Megosztás