Évi 700 ezer akkumulátor összeszerelését végezné egy kínai tulajdonú cég Gödöllőn
A hatásvizsgálati dokumentáció szerint a beruházás sem a tőle párszáz méterre lévő tóra, sem a közeli lakóépületekre nem lesz hatással.
A MÁV egyik közbeszerzési eljárásában „csapott össze” Mészáros Lőrinc és exveje, Homlok Zsolt, amiből utóbbi került ki győztesen. Egészen pontosan a Homlok testvérek érdekeltségei, a Vasútvillamosító Kft. illetve a Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft., amelyek együtt elnyerték a 3 részből álló tender második és harmadik részét. Ugyan az első részben is ők tették a legjobb ajánlatot – ami másfélszer olcsóbb volt, mint a V-Híd Network Kft.-é –, még nem hirdették ki őket győztesként, mert az eljárást egy másik ajánlattevő megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.
Alállomások tervezésére és kivitelezésére írt ki közbeszerzési eljárást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. július elején. A cél mindegyik esetben a vontatási energiaellátás fejlesztése, az erőforrás-hatékony közlekedési módok erősítése, valamint a szállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése lesz.
A tendert 3 részre osztották:
Most kiderült, hogy a tender második és harmadik szakaszát a Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft. nyerte a Vasútvillamosító Kft.-vel közösen. A 80-as vonalra (a becsült 6,9 milliárdhoz képest) nettó 4 778 367 728, míg a 40-es vonalra nettó (a becsült 2,8 milliárdhoz képest) 1 876 535 664 forintos ajánlatot adtak.
Így a Homlok-érdekeltségek összesen nettó 6,65 milliárd forintért dolgozhatnak a MÁV-nak.
A történetben azonban van egy csavar és egy érdekes arányszám is.
A második és harmadik részben a Homlok-cégek ellenfelei a Forest-Vill Villamosipari és Energetikai Létesítményeket Tervező és Kivitelező Kft. valamint a MaxicontRail Vállalkozási és Kereskedelmi Kft. voltak. A Forest-Vill a 2. részben nettó 7,6, míg a MaxicontRail Kft. nettó 5,2 milliárd forintos ajánlatot adott. Utóbbit kizárták arra hivatkozva, hogy későn nyújtották be az aránytalanul alacsony árra vonatkozó árindokolást. A 3. részben a MaxicontRail nettó 2, a Forest-Vill pedig nettó 2,9 milliárdos ajánlatot adott. Erre jelentkezett még a SPIE Hungaria Kft. is, de az ő ajánlatuk érvénytelen lett.
Ennél sokkal érdekesebb azonban az 1. rész, ahol Homlokék és a MaxicontRail mellett Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének, a V-Híd Építő Zrt.-nek az egyik leányvállalata, a V-Híd Network Kft. is felbukkant.
A bírálati összegzés szerint ugyanis Mészárosék cége másfélszer drágábban vállalta volna a munkát, mint Mészáros exvejének a cége.
A Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft.– Vasútvillamosító Kft. páros ugyanis 3,97, a MaxicontRail 4,43, míg a V-Híd Network 6,18 milliárdos ajánlatot adott.
Mindez azért érdekes, mert erre már korábban is volt példa. A legismertebb az az eljárás, amely miatt a Homlok Építőipari Kft.-t megbírságolta a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt, és amit végül a V-Híd Építő Zrt. nyert el. Akkor a Homlok-cég nettó 18,4 milliárd forintért vállalta volna a munkát, miközben a V-Híd 35,4 milliárdos ajánlattal lett befutó:
Ahogy azonban akkor, egyelőre ezúttal sem sikerült nyernie a Homlok-érdekeltségeknek. Mert bár ők adták a legkedvezőbb ajánlatot, a MaxicontRail Kft. megtámadta az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Hogy pontosan miért, az majd a határozatból derülhet ki.
Támpontot adhat ugyanakkor, hogy az eljárás során valaki előzetes vitarendezési kérelmet adott be, amelyben azt kifogásolta, hogy a Homlok Kft. és Vasútvill Kft. közös ajánlattevők ajánlatát érvénytelennek kellett volna nyilvánítani, mert a cégek nem felelnek meg a szerződés teljesítéséhez szükséges alkalmassági követelményeknek, vagy nem igazolták megfelelően a követelményeknek való megfelelést. A kérelmet a MÁV elutasította.
Nemrég írtuk meg, hogy a MÁV közbeszerzési eljárást írt ki a Nyugat-magyarországi vasúti rakodók kiépítésének tervezésére, és hogy a megbízást a Vasútvillamosító Kft. nyerte el, összesen nettó 1,9 milliárd forint értékben. A tendernyertes társaság ügyvezetője szeptember 10-e óta Homlok Tibor, Mészáros Lőrinc exvejének, Homlok Zsoltnak a testvére, míg a cég tulajdonosa a cseh Rafinanz Promotion CZ s.r.o.

A Rafinanz Promotion CZ s.r.o. kapcsolati hálójának változása 2024 és 2025 között. A kép kattintással nagyítható. Forrás: finmag.cz
A Rafinanz Promotion CZ s.r.o. végső tulajdonosa ugyanakkor a finmag.cz szerint nem más, mint Homlok Zsolt. A Vasútvillamosító Kft.-nek jól jött a legújabb megbízás (is), az elmúlt négy év alatt ugyanis 14,2 milliárdról 2,9 milliárdra csökkent az éves forgalmuk, 2023-ban pedig mínuszban zártak.
A 3 fős Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft.-t 2023-ban alapították, tulajdonosa Homlok Tibor. A cégnek az elmúlt két évben nem volt bevétele, csak veszteséget termelt. Ezen a mostani megbízás változtathat majd. A Mészáros Lőrinc lányától való elválás után kegyvesztetté vált Homlok Zsolt cégeire az elmúlt időszakban rájárt a rúd: a Homlok Építő Zrt. és a Homlok Építőipari Kft. is csődbe ment. Hogy sikerül-e talpra állítani valahogy a cégeket, majd kiderül.
Mindeközben a volt após egyik legnagyobb cége, a V-Híd Építő Zrt. szénája sem áll olyan jól. Ennek oka, hogy a V-Híd megtámadta az Építési és Közlekedési Minisztérium tenderét, amellyel a Gubacsi vasúti híd és kapcsolódó létesítményeinek kivitelezéséhez kerestek vállalkozót. Mészáros Lőrinc cége többek között azért fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz jogorvoslatért, mert szerintük túl sok adminisztrációval járna az összes al- és szubalvállalkozó bejelentése, és a 10%-ban maximalizált nyereséghányad sem nyerte el a tetszését.
Lázár János ezután kijelentette: a legfeljebb 10 százalékos haszonkulcsból és az ellenőrizhető alvállalkozói szerződésekből nem enged az állam senkinek, így a Mészáros-cégbirodalomhoz tartozó V-Hídnak sem. A miniszter szerint ha a jogvitájuk fennmarad, a V-Híd nem vehet részt vasútépítésekben, mert kizárhatják az állami beruházásokból.
Katus Eszter
Címlapkép: Homlok Zsolt, a kivitelező Homlok Építő Zrt. vezérigazgatója beszédet mond a Kőszeg-Szombathely vasútvonal teljes felújításáról tartott sajtótájékoztatón, a projekt nyitórendezvényén, a Kőszeg vasútállomáson 2021. június 1-jén. (fotó: MTI/Varga György)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.
Támogatom PayPal-adománnyalHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
A hatásvizsgálati dokumentáció szerint a beruházás sem a tőle párszáz méterre lévő tóra, sem a közeli lakóépületekre nem lesz hatással.
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. az Országos Vérellátó Szolgálat autóit szervizelheti, a Mészáros és Mészáros Zrt. pedig Pakson építkezhet.
Heti lapszemlénk.
A kormányhivatal október közepén meghosszabbította a Márkakő Kft. engedélyét, hiába panaszkodtak a helyiek a mészkőbánya okozta légszennyezésre.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!