Videóriport a kínai akkugyár kedvéért bezárt vasútvonal utolsó napjáról
Lázár János minisztériuma, a MÁV és a debreceni önkormányzat szerint lesz majd új vasútvonal, és különben is jobban járnak az utasok a buszokkal. Pedig nem.
Mészáros Lőrinc exvejének, Homlok Zsoltnak a testvére, Homlok Tibor lett nemrég az ügyvezetője annak a cégnek, amely elnyerte a MÁV nettó 1,99 milliárdos megbízását. A Vasútvillamosító Kft. feladata lesz 11 vasúti állomás átalakításának megtervezése. A céget tulajdonló cseh Rafinanz Promotion CZ s.r.o.-ban korábban Orbán Viktor miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc is felbukkant, de neki ma már látszólag nincs köze a társasághoz. Homlok Zsoltnak viszont még van.
Nyugat-magyarországi vasúti rakodók kiépítésének tervezésére írt ki közbeszerzési eljárást a MÁV tavaly novemberben. A cél az volt, hogy a Nyugat-magyarországi, úgynevezett TEN-T (a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó) vasútállomások polgári és katonai kettős felhasználásának előkészítő munkáihoz találjanak hozzáértő céget. A tender eredményes lett, a megbízást a Vasútvillamosító Kft. nyerte összesen nettó 1 998 407 091 forint értékben. Az erről szóló hirdetmény a napokban jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben.
A MÁV Zrt. 2022 elején az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen nyújtott be pályázatot az Európai Unió felé a CEF-T-2021-MILMOB-STUDIES pályázati felhívásra. A pályázatot pozitívan bírálták el, a támogatási megállapodást még abban az évben alá is írták. A projekt keretében a MÁV Zrt.-nek lehetősége nyílik a vasúti infrastruktúra kiválasztott elemeinek polgári-katonai kettős felhasználásra való alkalmassá tételére az országos vasúthálózat 11 dunántúli vasútállomásán. Ezek a következők:
Almásfüzitő, Komárom, Nagyszentjános, Hegyeshalom, Várpalota, Hajmáskér, Boba, Murakeresztúr, Sárbogárd, Dombóvár és Kiskorpád.
Ehhez először a megvalósíthatósági tanulmányt, a költség-haszon elemzést, a környezeti hatástanulmányt, továbbá az építési engedélyezési terveket kell elkészíteni, valamint be kell szerezni a szükséges engedélyeket is – ezekről szól a most zárult tender. Emellett a MÁV opciós tételként a kiviteli tervek elkészítése és a kivitelezés tárgyában indítandó közbeszerzési eljárás tenderdokumentációjának összeállítását is megjelölte.
A közbeszerzési eljárást 3 részre bontották:
Mindhárom részt a Vasútvillamosító Kft. nyerte el, összesen nettó 1 998 407 091 forint értékben. Rajtuk kívül jelentkezett még a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft., a TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Ring Mérnöki Iroda Kft. közösen, továbbá az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt. és az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. közösen, de mindhárom részben a Vasútvillamosító Kft. adta a legkedvezőbb ajánlatot.
Egy cég ugyan előzetes vitarendezési kérelmet nyújtott be az eljárás során, de ezt a MÁV elutasította.
A Vasútvillamosító Kft. alvállalkozói a Rail Safe Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a TÁVTÉK Távközléstechnikai tervező-, építő- és kereskedelmi Kft. valamint a HYDRO-ÉP Közmű Tervező,- Szervező és Kivitelező Kft. lesznek.
Mi a gond jelenleg az állomásokkal? A MÁV leírása szerint a vágányokon a megengedett tengelyterhelés kisebb, mint az elvárt 22,5 t; az állomások nem alkalmasak 740 m hosszú vonat fogadására; a katonai előírások szerinti szintidőn belül a ki- és berakodás a megfelelő hosszúságú vágányok vagy a szükséges vágánykapcsolatok hiánya miatt nem teljesíthető; a biztosítóberendezés elavult, a megfelelő biztonsági szintet nem biztosítja, időigényes a kezelése, amely miatt az állomások az adott vasútvonalon szűk keresztmetszetet képeznek; nem állnak rendelkezésre megfelelő méretű homlok- és oldalrakodók.
A tendernyertes Vasútvillamosító Kft. tulajdonosa a cseh Rafinanz Promotion CZ s.r.o., az ügyvezetője pedig szeptember 10-e óta Homlok Tibor, Mészáros Lőrinc exvejének, Homlok Zsoltnak a testvére.
A Rafinanz Promotion CZ s.r.o. tulajdonosa az Osaühing Colaire Consulting és a RAFINANZ PROMOTION AG (ennek székhelye egy svájci adóparadicsomban, Zugban van, az igazgatóság tagja Csík Bálint), ügyvezetője pedig Homlok Zsolt és Homlok Tibor. Korábban Mészáros Lőrinc neve is szerepelt a céghálóban, de a felcsúti milliárdosnak tavaly július óta látszólag nincs köze a cseh társasághoz. A finmag.cz szerint a végső tulajdonos Homlok Zsolt.

A Rafinanz Promotion CZ s.r.o. kapcsolati hálójának változása 2024 és 2025 között. A kép kattintással nagyítható. Forrás: finmag.cz
A Vasútvillamosító Kft.-nek jól jött a milliárdos megbízás, az elmúlt négy év alatt ugyanis 14,2 milliárdról 2,9 milliárdra csökkent az éves forgalmuk, 2023-ban pedig mínuszban zártak.
Érdekesség, hogy a cégben korábban felügyelőbizottsági tag volt Mészáros Lőrinc lánya is, ő azonban már 2023-ban távozott onnan. Ez vélhetően azzal függött össze, hogy
Mészáros Ágnes és Homlok Zsolt kapcsolata megromlott, majd a házasságukat is felbontották.
Azóta egyébként egyre kevésbé megy jól a korábban kiemelkedően sikeres Homlok-cégeknek: állami megbízásokat nem kapnak, a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt 1,2 milliárd forint büntetést szabott ki a Homlok Kft.-re és Homlok Zrt.-re, végül a két cég ellen csődeljárás indult.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Orbán Viktor az október 23-i megemlékezésen a Kossuth téren. Fotó: Facebook
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Lázár János minisztériuma, a MÁV és a debreceni önkormányzat szerint lesz majd új vasútvonal, és különben is jobban járnak az utasok a buszokkal. Pedig nem.
De nemcsak egy védett madárfaj van veszélyben: a hazai erdőgazdálkodás jelenlegi módja a természetvédelmi törvény rendelkezéseivel is ellentétes, állítják a szakértők.
A Free Media Pioneer díjat a Nemzetközi Sajtóintézet (International Press Institute – IPI) és az International Media Support (IMS) ítélte oda a magyar szerkesztőségeknek.
A férfit korábban többször elítélték lopás és közokirat-hamisítás miatt, mégis felvették a nagykanizsai intézetbe, ahol a kamaszfiúkat zaklatta.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!