320 védőnő illetményét nem fizették ki; megrugdosták a Momentum egyik pultját
Erről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Egy felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó segítségével tavaly cikksorozatot indítottunk, amelyben már a kiírás pillanatától fogva nyomon követjük a versenykorlátozónak vagy egyeneses irányítottnak tűnő közbeszerzési eljárásokat. Többek között vizsgáltuk már a Miniszterelnökség, a II. kerület, de Körösszegapáti önkormányzatának tendereit is. Most az Integritás Hatóság és a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság egy-egy eljárása akadt fenn a rostán a feltételrendszerük miatt. Előbbi esetében az objektív értékelési pontok hiányoznak, míg utóbbi annyira komplex feladatot és feltételrendszert írt ki, hogy alig van cég Magyarországon, amelyik alkalmas lenne rá. Persze egy NER-kedvenc azért akad.
Az általunk megvizsgált legfrissebb tenderek közül a legfurcsábbat az Integritás Hatóság (IH) írta ki tavaly év végén „EU-s érdekképviseleti szolgáltatások” címmel. A kiírás két részfeladatot foglal magában: a Hatóság stratégiai kommunikációját támogató szolgáltatást és a Hatóság érdekképviseletét támogató szolgáltatást az EU-ban. Mindkét részfeladatra 125-125 ezer eurót, azaz nagyjából 50-50 millió forintot szánt a közpénzből működő szervezet. A jelentkezőknek azonban nagyon nincs könnyű dolguk.
A felhívás szövege szerint a nyertes(ek) feladata lesz többek között az Európai Uniós intézményekkel és egyéb véleményformáló szervezetekkel, egyénekkel, továbbá a nemzetközi szakhatóságokkal és szervezetekkel való kommunikáció, valamint találkozók, rendezvények előkészítése és szervezése. A feladatellátás helye mindkét esetben Brüsszel, időtartama pedig 18 hónap.
Az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint ez a feladat nyilván erősen bizalmi jellegű, a megbízónak az ilyen szolgáltatások esetén az ajánlati áron túlmenően leginkább a nyertesként kiválasztott cég alkalmassága, felkészültsége vagy adott esetben a már meglévő kapcsolatrendszere az elsődleges fontosságú.
Ez nem mentesíti ugyanakkor a Hatóságot azon követelmény alól, hogy objektív szempontok alapján válassza ki a nyertest.
Márpedig több jele is van annak, hogy ez nehezen fog menni.
Az Integritás Hatóság a jelentkezőktől logikus és észszerű módon megköveteli a releváns tapasztalattal rendelkező szakemberek meglétét és a megfelelő nyelvtudást. Ugyanakor előírja a jelentkezők számára egy úgynevezett szakmai ajánlat elkészítését is, amellyel kapcsolatban több probléma is felmerül.
Ez a gyakorlat nem felel meg a Miniszterelnökség által az uniós forrásból finanszírozott közbeszerzések ellenőrzéséhez készített útmutatóban megfogalmazott elvárásoknak sem. Ott ugyanis azt írják, „a módszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy biztosítsa a jogszerű, átlátható és objektív értékelést (ez leginkább a sorbarendezés vagy pontkiosztás módszerével történik), rögzítenie kell, hogy mely tartalmi elemeket minősítik előnyösnek, milyen szempontok határozzák meg a sorrendet illetve a pontozást, továbbá milyen vállalások alapozhatnak meg magasabb pontszámot.”
Ilyen támpontokat azonban a pályázók ebben az esetben látszólag nem kaptak.
Hogy ezen problémák vagy valami egészen más miatt, de tény: az Integritás Hatóság épp a napokban tette közzé, hogy „az érdeklődő gazdasági szereplők alacsony száma miatt – a közbeszerzési eljárás eredményességének és a minél szélesebb körű verseny biztosítása érdekében – szükségesnek tartja az ajánlattételi határidő meghosszabbítását”.
Nem az Integritás Hatóság azonban az egyetlen ajánlatkérő, aki nem követi mindenben a Miniszterelnökség útmutatóját. Legutóbb a Magyar Közút egyik olyan tenderét mutattuk be, amely egy torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott – a Miniszterelnökség határozott javaslata ellenére.
Míg az Integritás Hatóság tendere inkább „csak” szakmai szempontokból megkérdőjelezhető, addig a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) egyik legutóbbi kiírása szándékosan irányítottnak tűnik.
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság feladata, hogy bizonyos árukat és szolgáltatásokat központilag szerezzen be a kormányzati szektor valamennyi szereplője számára. Hozzájuk tartozik például a központosított irodaszer-, üzemanyag-, gépjármű- és bútorbeszerzések bonyolítása. Mivel a teljes államigazgatás számára írnak ki hatalmas (adott esetben sokszáz milliárdos) közbeszerzéseket, elvárás lenne ezen szervezetek felé, hogy megfelelő szintű versenyt generáljanak.
A Közbeszerzési Értesítőben január 17-én üzemeltetési feladatokra meghirdetett tenderük azonban ezt a követelményt nagy valószínűséggel nem fogja teljesíteni.
A KEF ezúttal ingatlankarbantartási feladatokra írt ki közbeszerzési eljárást 24 + 12 hónapos időszakra. A mennyiségek és a keretösszegek impozánsak:
Vajon hány cég képes ennek a hatalmas ingatlanállománynak az üzemeltetésére? Nyilván nem sok.
De a KEF még tovább csökkenti a verseny lehetőségét a rendkívül komplex feltételek meghatározásával.
Így például a jelentkezőknek rendelkezniük kell:
És hogy ki fog tudni ennek megfelelni? A válasz nagy eséllyel megtippelhető, mivel majdnem pontosan erre a feladatra 2019-ben volt már egy közbeszerzése a KEF-nek, amelynek a feltételei (pl. a kért referenciák) szinte teljesen megegyeztek a mostani tenderével.
Az akkori kiírásra összesen 3 ajánlat érkezett: a B+N Referencia Zrt.; a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HMEI Zrt.); és a Jánosik és Társai Kft. tett ajánlatot. A közbeszerzést a NER-kedvenc B+N Referencia Zrt. nyerte, míg a másik két cég ajánlatát érvénytelenné nyilvánította a kiíró. Így sosem tudjuk meg, hogy ők milyen árakat adtak.
Arról, hogy ki áll a kormány kedvenc takarítócége mögött, több médium is cikkezett már. A Kis-Szölgyémi Ferenc tulajdonában álló vállalkozásban egy ideig Tombor András, Orbán Viktor korábbi biztonságpolitikai főtanácsadója is üzletrészt vásárolt, de a Zoom.hu szerint a B+N mögött korábban Simicska Lajos személye is felsejlett. Tombor és Kis-Szölgyémi emellett együtt vezette a Multireklám Kft.-t is, amelyet Tombor végül Csányi Sándor OTP-vezér érdekeltségének adott tovább – mutatott rá a Népszava. A cég számtalan állami tendert behúzott már, többet igencsak megkérdőjelezhető feltételek mellett.
Az állami tulajdonban lévő HMEI Zrt. egyébként érdekes módon mindig feltűnik a KEF pályázatain a B+N Referencia Zrt. ajánlata ellenében (pl. a kórházak takarítására kiírt 300 milliárdos tenderen is), de sosem nyer. Így felvetődhet a kérdés, hogy valóban azért vesznek részt a tendereken, mert el szeretnék nyerni azokat, vagy csak azért, hogy úgy tűnjön, hogy több ajánlat érkezett.
Nagyon hasonló kiírás jelent meg 2020-ban is egy eltérő ingatlanállomány üzemeltetésére is. A jelentkezők szintén ugyanazok voltak, a nyertes pedig ismét a B+N Referencia Zrt. lett.
Nagy meglepetés valószínűleg idén sem várható, és szinte biztosra vehető a B+N Referencia Zrt. ismételt győzelme. A kérdés csak az, hogy miért írja ki a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság harmadjára is ugyanazokkal a feltételekkel a közbeszerzést több tízmilliárd forintra, amikor borítékolható, hogy szinte senki nem tud indulni rajta. Miközben megtehetné, hogy több kisebb részfeladatra bontja a kiírást, nagyobb versenyt generálva ezzel a kis- és középvállalkozások között is.
Katus Eszter
A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A nyitókép illusztráció. Fotó: pixabay.com/Átlátszó montázs
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásErről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Heti lapszemlénk.
Albert Moukheiber tavaly megjelent kötete bemutatja, hogy miként és miért csap be minket időnként a saját agyunk.
A dokumentumfilm az egyik legolvasottabb kabuli napilap szerkesztőségének életét követi nyomon, a tálib hatalomátvételt követő időszakban.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!