Tényleg szétszedhetik az Agrárminisztérium műemlék épületét, lefokozták a védettségét
A szakmai tiltakozás sem tudta megmenteni a budapesti Kossuth tér legrégebbi és védett épületét: egy május 6-tól hatályos rendelet végleg...
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. előzetesen nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a munkát, de a V-Híd Zrt. ennek majdnem másfélszereséért, közel 10 milliárdért vállalta. A beruházás egy 100%-os támogatású, európai uniós projekt keretében valósul meg, vagyis teljes egészében az EU fizeti. Alvállalkozóként részt vesz a munkálatokban a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. és a Mészáros Lőrinc testvérének tulajdonában lévő Híd-Tám Kft. is.
Tavaly augusztusban írt ki közbeszerzést az állami tulajdonban lévő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) azzal a címmel, hogy Bicske vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása, a pályaudvar és a közösségi közlekedés fejlesztése, kapcsolódó létesítményeik kivitelezése és tervezése.
Az ajánlattételi határidő 2020 októbere volt, de az eredmény csak most jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. Három cég, a V-Híd Zrt., a Strabag Építő Kft. és a Dömper Kft. pályázott a munkára, és közülük a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd kapta a megbízást.
A NIF előzetesen nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a beruházást, amit a nyertes V-Híd Zrt. nettó 9,9 milliárd forintért fog elvégezni.
Ez volt a legkedvezőbb ajánlat, ugyanis az összegzés szerint a Strabag Építő Kft. nettó 10,7 milliárd forintért, a Dömper Kft. pedig nettó 11,1 milliárdért vállalta volna a megbízást.
A tender leírásából kiolvasható, hogy a munkálatok 29 hónapig, vagyis nagyjából 2,5 évig fognak tartani. A V-Híd Zrt. feladata elkészíteni a kiviteli terveket, emellett több út át- illetve kiépítése, 8 állásos busz- és 136 férőhelyes P+R-parkoló kialakítása, egy vasúti felüljáró felújítása, támfal építése, egy körforgalom létesítése, gyalogos- és kerékpárút építése, a vasúti gyalogos aluljáró meghosszabbítása, valamint közmű, közvilágítás és vasúti rakodórámpa kialakítása.
Az ajánlatok összegzéséből az is kiderül, hogy a feladatra való alkalmasságát igazolandó a V-Híd Zrt. a Mészáros és Mészáros Kft., a Duna Aszfalt Zrt. és a Híd-Tám Kft. erőforrásaira is támaszkodott, utóbbi kettő pedig alvállalkozóként közre is fog működni a kivitelezésben.
Az pedig a tender leírásában és a NIF honlapján is olvasható, hogy a bicskei vasútállomás fejlesztése az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretén belül és teljes egészében az Európai Uniótól érkező pénzből valósul meg. Vagyis a korábbi trend folytatódik: újabb uniós forrásokat kap Mészáros Lőrinc egyik cége.
Túlnyomórészt uniós forrásokból gazdagodtak Mészáros Lőrinc családi cégei az elmúlt hét évben
A közbeszerzési dokumentumok szerint Mészáros Lőrincék különböző cégei 2017 végéig összesen 476 milliárd forint értékű tendert nyertek el. A gigantikus összeg 83 százaléka, nettó 396 milliárd forint európai uniós forrás volt. Közben Orbán Viktor folyamatosan az EU ellen kampányolt, és többször nyilatkozta, hogy nem az uniós támogatások pörgetik a magyar gazdaságot.
A bicskei tendert elnyerő V-Híd Zrt.-t 2015-ben alapította Bessenyei István, majd 2016 decemberétől Sárváry István kezében volt, akiről a Magyar Nemzet 2017-ben megírta, hogy L. Simon László volt kulturális államtitkárnak a bizalmasa. A cég 2018-ban került Mészáros Lőrinc tulajdonába, és ez meglátszik a forgalmán is.
2016-ban a V-Híd éves nettó árbevétele 1,9 milliárd forint volt, 2017-ben már 23,8 milliárd, 2018-ban 46,9 milliárd, 2019-ben pedig 33,7 milliárd forint. Ennek megfelelően az adózott eredménye, vagyis a kitermelt haszon is szépen növekedett: a 2016-os 319 millióról 2017-ben 1,4 milliárdra nőtt, majd 2018-ban 5,3 milliárd, 2019-ben pedig 5,8 milliárd forint lett. A 2020-as mérleget még nem tették közzé, de vélhetően tavaly sem volt okuk panaszra.
Szeptemberben például, a cég 5 éves születésnapi ünnepségén felavatták azt az újonnan vásárolt, 45 méter hosszú és 210 tonnás vasútépítő szerkezetet (SMD-80/UVP 2002-es vágányépítő és -átépítő géplánc), amelyből csak 3 van egész Európában. Az erről beszámoló Magyar Építők-cikk rögtön a bevezetőben leszögezi, hogy a V-Híd a jövőben rengeteg megbízást fog kapni.
„A vásárlással immár minden vasútépítési feladat ellátására képes magyar vállalat és társai a következő években csak Magyarországon ötezer milliárd forintnyi vasúti és közúti beruházást végezhetnek el” – olvasható a kormányközeli lap cikkében.
Állami megbízást persze eddig is bőségesen kapott a vállalkozás: az R-Korddal közösen például a tervezett 69 helyett 75 milliárd forintért újítottak fel egy 31,25 km hosszú vasúti szakaszt Püspökladány és Ebes között, de a szintén megdráguló Kelenföld-Százhalombatta felújítás is a nevükhöz kötődik. Alvállalkozóként szintén érdekeltek a Budapest-Belgrád vasútvonal építésénél. Októberben pedig beszámoltunk róla, hogy ez a cég építi a Lázár János által megálmodott Szeged-Szabadka gyorsvasút hazai szakaszát 45 milliárd forintért.
A tavaly szeptemberi debreceni gépavatón egyébként nem akárkik tették tiszteletüket: Mészáros Lőrinc cégtulajdonos mellett megjelent és beszédet mondott Szijjártó Péter külügyminiszter, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, továbbá jelen volt Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő is.
A bicskei állomás munkálataiban alvállalkozóként dolgozó két cég is NER-közeli.
A Duna Aszfalt Zrt. tulajdonosa Szíjj László, akinek luxusjachtján tavaly nyáron Szijjártó Péter nyaralt az Adrián, nemrég pedig a korábban Orbán Viktor miniszterelnök által is használt magánrepülővel ment Zürichbe. Szíjj az első Orbán-kormány idején kezdett közpénzből gazdagodni, és a Duna Aszfalt az elmúlt években sorra nyeri a közbeszerzéseket. 2019 márciusában a róla szóló portrécikkünkben részletesen bemutattuk, hogy Szíjj néhány év alatt a NER-hez kapcsolódó gazdasági birodalom egyik meghatározó tagja lett.
Tavaly összesítettük, hogy a Duna Aszfalt 2017 óta egyedül vagy konzorciumban összesen 1 ezer 52 milliárd (1 052 000 000 000) forint értékű közpénzes megbízást kapott a magyar államtól, és eközben 7 Lady MRD-nyi, azaz hétmilliárd forintos luxusjachtnyi nyereséget termelt.
A 2020 szeptemberében kft.-ből zrt.-vé alakult cég évi nettó árbevétele 2017-ben 75,6 milliárd forint, 2018-ban 129,5 milliárd, 2019-ben 157,4 milliárd forint, 2020-ban pedig szeptember végéig 132 milliárd forint lett. Az adózott eredményei is szépen nőttek: a 2016-os 11,1 milliárd forintos haszon 2017-ben és 2018-ban 18,5–18,7 milliárd, 2019-ben már 24,3 milliárd, 2020-ban pedig csak a szeptemberi cégformaváltásig 19,8 milliárd forint lett.
A Duna Aszfalt egyik legutóbbi gigantikus állami megbízása az új Duna-híd építése Paks és Kalocsa között a kapcsolódó úthálózattal nettó 92 milliárd forintért. A megrendelő ebben az esetben is a NIF, ami a bicskei állomáshoz hasonlóan előzetesen jóval olcsóbbra becsülte a munkálatokat: a hídépítésnél „csak” 80 milliárdra számítottak.
Hivatalos: Szíjj László Duna Aszfaltja nettó 92 milliárd forintért építheti meg az új Duna-hidat
Országszerte Kövess minket vagy lépj velünk kapcsolatba itt! A Szijjártó Pétert jachtoztató Szíjj László cége tovább gyarapodhat egy újabb állami megbízásnak köszönhetően. A Duna Aszfalt építheti ugyanis az új Duna-hidat Paks és Kalocsa között a kapcsolódó úthálózattal nettó 92 milliárd forintért. A NIF „csak” 80 milliárdra becsülte a költségeket.
A bicskei projekt másik alvállalkozója a Híd-Tám Kft., amelynek tulajdonosa 2016 tavasza óta Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. A cégnek jót tett a tulajdonosváltás: éves forgalma 2016-ban még csak 712 millió forint volt, 2017-ben viszont már 2,7 milliárd, 2018-ban 5,8 milliárd, 2019-ben pedig 4,2 milliárd forint lett. Az adózott eredménye is megsokszorozódott: a 2016-os 61 millió forintnyi haszon 2017-ben 252 millióra ugrott, majd 2018-ban kicsit visszaesett 221 millióra, de 2019-ben már 417,5 millió forint lett.
Ahogy az megszokott, a gazdasági sikerekhez jelentősen hozzájárulnak az állami megbízások a Híd-Tám esetében is. A cég többek között a székesfehérvári vasútállomás gyalogos felüljárójának befejezésére kapott 2,4 milliárd forintot, de Bács-Kiskun megyében és a Balaton mellett is épített egy hidat. A cég részt vehet a Püspökladány és Ebes közötti vasúti szakasz 74,9 milliárdos felújításában, de alvállalkozóként a Budapest-Belgrád vasútvonalon is dolgoznak majd. Nemrég pedig arról írtunk, hogy a Híd-Tám 2,5 milliárdért fejlesztheti a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat.
Mészáros Lőrinc testvérének cége 2,5 milliárdért fejlesztheti a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat
Behúzta a Lillafüredi Állami Erdei Vasút fejlesztésének kivitelezésére kiírt állami tendert a Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó, Tanácsadó és Szolgáltató Kft., Mészáros János cége. Mészáros Lőrinc testvérének vállalkozása adta a legkedvezőbb ajánlatot, így a többi pályázatot érdemben nem is vizsgálták. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektté nyilvánította a beruházást.
A bicskei vasútállomásnál egyébként feltűnik egy harmadik Mészáros-cég is: az aluljáró tervezésére kiírt NIF-közbeszerzést a Kontúr Csoport Tervező Kft. és a Mészáros Lőrinc gyerekeinek tulajdonában lévő FEJÉR Tervező és Mérnökiroda Kft. párosa nyerte el március elején nettó 170 millió forintért.
Erdélyi Katalin
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Kósa Lajos, Mészáros Lőrinc, Szijjártó Péter és Palkovics László a V-Híd Zrt. új gépének avatásán Debrecenben 2020. szeptember 18-án. (fotó: Szijjártó Péter/Facebook)
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA szakmai tiltakozás sem tudta megmenteni a budapesti Kossuth tér legrégebbi és védett épületét: egy május 6-tól hatályos rendelet végleg...
A tévécsatornát működtető ATV Zrt. egy VEKOP-projekt keretében pályázott és nyert támogatást műsorgyártási eszközparkjának modernizálásához. A 150 milliós beruházás nagyjából...
Az EU új bejelentővédelmi irányelvének átültetése kiváló alkalom olyan szabályok megalkotására, amelyek biztosítják, hogy a visszaélések bejelentői biztonságban tudhassák magukat...
160 millió forintért készül a trieszti kikötő megvalósíthatósági tanulmánya. A munkával a Mátrai Erőművet beárazó PwC Magyarország Kft. tanácsadó céget...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!