Bezárás
Nemzeti Együttműködés Rendszere

Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere

Néhány év alatt Magyarország egyik leggazdagabb embere lett a tiszakécskei vállalkozó, akinek építőipari cége robbanásszerű növekedést produkált az állami és önkormányzati megrendeléseknek köszönhetően. Mára Szíjj László a NER üzleti köreinek egyik legfontosabb szereplőjévé vált, az érdekeltségébe tartozik az MKB Bank harmada és a Közgép is, Mészáros Lőrinccel pedig egy bulgáriai építőcéget alapított. Van egy hatalmas villája a Gellért-hegyen, nyáron lefotóztuk az Adrián egy luxusjacht fedélzetén, nemrég pedig a ferihegyi repülőtéren, amikor a korábban Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc által is használt osztrák luxusrepülőgép éppen Dubajból tért vissza.

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Szíjj László nem nyilatkozik az országos médiának, nem látni focimeccseken vagy máshol politikustársaságban, de a jelentőségét mutatja, hogy nemrég az ő cége vette meg a Közgép 30%-át, Simicska Lajos egykori sikercégét, és megvásárolta Matolcsy György unokatestvérétől az MKB Bank harmadát is.

Neve csak elvétve bukkan fel a hírekben, és sokkal kevésbé közismert, mint más kormányközelinek mondott nagyvállalkozóké, pedig a Forbes legfrissebb összesítése szerint 106,2 milliárd forintos vagyonával már Magyarország kilencedik leggazdagabb embere.

2014-ben még csak a gazdaglista 26. helyén állt 21 milliárd forinttal, vagyis néhány év alatt megötszörözte a vagyonát. Hosszú út volt ez rengeteg közbeszerzésen és Mészáros Lőrinccel közös üzleteken keresztül, de a végeredmény értékes cégbirodalomban és milliárdos vagyontárgyakban látható.

Luxusvilla a Gellérthegyen

2014-ben megírtuk, hogy a Citadellától nem messze, a Bérc utca 6/b szám alatt kivágták a fákat, és a helyükön egy hatalmas villát húznak fel. Az építkezés kivitelezője a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mészáros és Mészáros Kft., a megrendelő pedig a Tief Terra Kft. volt, aminek árverésen ugyan, de feltűnően alacsony áron, 376 millió forintért adta el az 1620 négyzetméteres telket a főváros.

Az alföldi közbeszerzéseken sikeres, és a Duna Aszfalttal többször együtt dolgozó Tief Terra az építkezés kezdetén egy svájci vállalaté volt, 2016 eleje óta azonban Szíjj László a Tief Terra egyedüli tulajdonosa. 2018-ban a Magyar Narancs írta meg, hogy hosszas csúszás után elkészült a Bérc utcában a luxusvilla, ami a cégen keresztül Szíjj László tulajdona.

Szíjj László háza a Gellérthegyen

Szíjj László háza a Gellérthegyen (fotó: Németh Dániel / Átlátszó)

A négyszintes kockaépületből egyedi kilátás nyílik a Várra, a Dunára, a Parlamentre és a Bazilikára is, felső teraszán pedig jakuzzi is szolgálja a lakók kényelmét. Az elhelyezkedésnek és a különleges panorámának köszönhetően az ingatlan értéke 2 milliárd forintra becsülhető a környékbeli árak alapján.

Önkormányzati és állami tenderek hízlalták

Szíjj László Tiszakécskén nőtt fel, majd 1990-ben a város első megválasztott polgármestere lett. Ugyanabban az évben alapította meg gyermekkori barátjával, Varga Károllyal a Vakond Út és Építőipari Kft.-t, ami 1996-ban létrehozta a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft.-t.

2000-ben Szíjj és Varga személyesen is tulajdonosok lettek a Duna Aszfaltban, ami hamarosan ugrásszerű fejlődésnek indult. 2004-ben a cég nettó árbevétele az addigi átlagos 50-100 millió forintról 351 millióra nőtt, 2005-ben pedig már 1,5 milliárd forint lett. A Közbeszerzési Adatbázisban közzétett hivatalos tájékoztatások szerint ebben az évben nyerte el első tendereit a Duna Aszfalt, és ezután valósággal szárnyalni kezdett felfelé.

2006-ban a cég árbevétele átlépte a 3 milliárdot, majd ezt közel megnégyszerezve 2007-ben a 11 milliárdot. 2008-ban közel 13 milliárd lett a bevétel, 2009-ben pedig már 17 milliárd forint. 2010-ben és 2011-ben is 18 milliárd forint körül volt az árbevétel összege, ezután pedig hatalmas ugrások következtek: 2012-ben 27,6 milliárd, 2013-ban 53,8 milliárd, 2014-ben 86,5 milliárd, 2015-ben pedig 124,5 milliárd forint. Ehhez képest nagy visszaesés volt a 2016-os 32,4 milliárd forintos árbevétel, de 2017-ben aztán újabb felemelkedés jött, és nettó 75,6 milliárd forintos árbevételt produkált a cég.

A bevétellel párhuzamosan persze a cég adózott eredménye is rohamosan nőtt. A köznyelvben nyereségnek hívott összeg 2017-ben nettó 18,7 milliárd forint volt, amiből Szíjj László 12 milliárdot vett ki osztalékként.

2015 óta ugyanis ő a Duna Aszfalt egyedüli tulajdonosa, mert alapítótársa és barátja, Varga Károly akkor, a legnagyobb árbevétel idején kiszállt a cégből.

A Közbeszerzési Adatbázisban közzétett dokumentumok alapján már korábban megírtuk, hogy egyedül vagy konzorciumi partnerekkel együttesen 2017-ben összesen nettó 606,5 milliárd forint, 2018-ban pedig összesen nettó 259,5 milliárd forint értékű nyertek Szíjj érdekeltségei, elsősorban a Duna Aszfalt.

Közös üzletek Mészáros Lőrinccel

Ez a gazdasági csodának is beillő szárnyalás természetesen nem jöhetett volna létre jelentős hátszél nélkül. 2012-ben beszámoltunk róla, hogy a Duna Aszfalt versenytársak nélkül nyerte el a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány által üzemeltetett alcsúti arborétum felújítási munkáinak egy részét, és ez a cég kapta a Közgép után a második legnagyobb, 5 milliárd forintos hitelkeretet az MFB-től.

2013-ban a Duna Aszfalt konkurenciája lett a közbeszerzéseken a Közgépnek, majd fokozatosan lenyomta Simicska Lajos építővállalatát, aminek a 2015-ös G-nap után végképp befellegzett. Addigra viszont a Duna Aszfalt hatalmasra nőtt a rengeteg közpénzes megbízásnak köszönhetően, bár a cég szóvivője 2015 tavaszán azt nyilatkozta az Indexnek, hogy mindent önerőből értek el.

Az az év azonban több fontos változást hozott: Simicska összeveszett Orbán Viktorral, a Közgép állami megrendeléseinek száma látványosan visszaesett, a Duna Aszfalt viszont – ahogy fentebb írtuk – rekordösszegű, nettó 124,5 milliárd forintos árbevételt produkált, tulajdonosa pedig egyedül Szíjj László lett.

Az elnyert tenderek mellett más is mutatta, hogy Szíjj 2015-re kulcsszereplője lett a NER-nek. Korábban a Duna Aszfalt már többször dolgozott együtt a Mészáros és Mészáros Kft.-vel, abban az évben pedig közös üzletekbe vágtak a tulajdonosok.

Szíjj László, Mészáros Lőrinc, és Szíjj gyerekkori barátja, Varga Károly beszálltak a légkondibizniszbe: tulajdonosok lettek az Aeroprodukt Zrt.-ben, a CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft.-ben, valamint a CLH Klímaszervíz Kft.-ben is. (2018-ban kiszálltak a két CLH-cégből, amelyek a miniszterelnök vejének üzlettársához kerültek.)

Szintén 2015-ben a Mészáros és Mészáros Kft. a Duna Aszfaltttal közösen alapította meg a Visonta Projekt Kft.-t, amit tavaly átneveztek Viresol Kft.-re. A cég 20 millió euró (kb. 6,2 milliárd forint) állami támogatást kapott a kormánytól egy búzakeményítő-gyár építéséhez, amelyet személyesen Orbán Viktor miniszterelnök adott át idén februárban.

2018-ban a Duna Aszfalt tulajdonos lett a Status Power Invest Kft.-ben is, Mészáros Lőrinc egy évvel korábban alapított villamosenergia-termelő cégében.

Vasútépítő cég Bulgáriában, útépítés Kongóban

A NER két nagy üzletembere az elmúlt években a nemzetközi porondra is kilépett: 2016-ban a Mészáros és Mészáros Kft. megalapította a Duna Aszfalttal közösen a Marlera-Istria Ingatlanfejlesztő Kft.-t, ami nevéből kiindulva Horvátország felé kacsingathat, székhelye viszont az a felcsúti cím, ahova több Mészáros-érdekeltséget is bejegyeztek. A Marlera-Istriának az alapítása óta nem volt árbevétele, és 2018 májusában Mészáros Lőrinc vállalkozása kiszállt belőle.

Közben azonban, 2017-ben a Duna Aszfalt és Mészáros vasútépítő cége, az R-Kord Kft. megalapította Bulgáriában a Rail-Via International AD nevű vállalatot.

Honlapja szerint a Rail-Via út-, vasút-, és hídépítésben utazik, és Bulgária mellett Szerbia, Albánia, Koszovó, valamint Afrika területén fog/szeretne dolgozni. Referenciái azonban egyelőre üresek, és helyi forrásaink szerint a cég Bulgáriában még nem vett részt semmilyen projektben.

2018-ban pedig a G7 írta meg, hogy a Duna Aszfalt egy 125 milliárd forint értékű útépítésben vesz részt Afrikában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban.

Jachtozás az Adrián, magánrepülőzés Dubajba

Szíjj Lászlót és Mészáros Lőrincet nem csak a közös üzletek kötik össze, hanem két luxusjármű is. 2018 augusztusában drónvideót készítettünk arról, ahogy Szíjj Homolya Róbert MÁV-elnök, és Kovács Ernő kormánymegbízott társaságában utazott egy 7 milliárd forint értékű luxusjacht, a Lady Mrd fedélzetén Horvátországban. Egy hónappal korábban a Mérce egyik olvasója Mészáros Lőrincet fotózta le ugyanezen a jachton Olaszországban.

A Lady Mrd 2018. augusztus 16-án az Adrián Opatija közelében from atlatszo.hu on Vimeo.

A Lady Mrd máltai zászló alatt hajózik, és a hivatalos helyi nyilvántartás szerint a tulajdonosa az L&L Charter Ltd nevű máltai cég, aminek tulajdonosa a PKF Fiduciaries International Ltd. nevű máltai strómancég, amely máltai cégadatok szerint több mint kétszáz offshore céget kezel tulajdonosként vagy igazgatóként.

A jacht mellett van még egy rejtélyes hátterű luxusjármű, amit előszeretettel használ a NER elitje. Tavaly ősszel számoltunk be arról a 17 milliárd forint értékű, Bombardier Global 6000 típusú magánrepülőgépről, ami az osztrák léginyilvántartásban szerepel OE-LEM lajtsromjellel, de szinte állandóan a budapesti repülőtéren parkol. A magángép üzembentartója egy erre szakosodott osztrák cég, az International Jet Management GmbH, tulajdonosa azonban nem ismert.

Ami biztos, hogy Orbán Viktor miniszterelnök tavaly júliusban ezzel a magángéppel utazott a Vidi bulgáriai focimeccsére, Mészáros Lőrinc és családja pedig idén februárban a Maldív-szigetekre ment ezzel a repülővel. Tavaly októberben Mészárost Szíjj László társaságában is lefotózta a hvg.hu és a 24.hu a budapesti repülőtéren, ahogy kiszálltak a Londonból hazatérő OE-LEM-ből.

A magánrepülőgép viszonylag gyakran, és főleg Európában mozog, útjai ezen az oldalon követhetők és visszanézhetők.

2018. december 28-án az OE-LEM Budapestről Sardzsába repült, ami az Egyesült Arab Emírségek egyik legnagyobb városa, és alig 20 kilométerre van Dubajtól. A repülő ott töltötte a szilvesztert, és csak január 3-án jött vissza Budapestre. Kollégánk lefotózta a magángép landolása után a kisgépes terminálból kilépő utasokat: Szíjj Lászlót és családját.

Szíjj László kilép a kisgépes terminál ajtaján

Szíjj László kilép a kisgépes terminál ajtaján (fotó: Németh Dániel / Átlátszó)

Szíjj László a rá várakozó autóhoz sétál

Szíjj László a rá várakozó autóhoz sétál (fotó: Németh Dániel / Átlátszó)

Szíjj mellett a felesége, valamint egy kisgyermekes fiatal pár hagyta el a repülőteret. Utóbbiakban Szíjjék egyik lányát és a férjét, Czira Szabolcs nagykőrösi fideszes polgármester fiát véltük felismerni.

Foci, kézilabda, média, turizmus

Bár néhány év alatt a kormányközeli elit és az országos bizniszek egyik főszereplője lett, Szíjj Lászlót a mai napig erős szálak fűzik szülővárosához is, amely 2017-ben díszpolgári címet adományozott neki a település fejlődéséhez való hozzájárulásáért.

2015-ben a cége feltámasztotta az 1999-ben megszűnt helyi focicsapatot, amely azóta Duna Aszfalt TVSE néven működik, és a 2018/2019-es idényben már az NB II-ben játszik. Szíjj László azt nyilatkozta erről a városi lapnak, hogy “Itt nem az üzleti célok vezéreltek, hanem a helyi kötődés. Érzelmi alapon döntöttünk úgy, hogy szponzoráljuk a tiszakécskei labdarúgást.”

A Duna Aszfalt TAO-támogatásával modernizálták a helyi sportcentrumot, és felújították a stadiont is: utóbbi költsége dr. Polyák József alpolgármester szerint ötszázmillió forint, aminek 70 százaléka TAO-pénz, 30 százalék pedig az önkormányzat önrésze volt.

A tiszakécskei alpolgármester egyébként Szíjj László másik veje, aki Szíjj több cégében is ügyvezető (vagy az volt), és idén január óta igazgatósági tag a ZÁÉV-ben, amelyet akkor vett meg Mészáros Lőrinc.

A tiszakécskei foci támogatása mellett a Duna Aszfalt a névadó szponzora a kecskeméti kosárlabdacsapatnak, továbbá támogatja Mészáros Lőrinc felcsúti focicsapatát, de többszáz millió forint TAO-támogatást adott a kisvárdai és a mezőkövesdi focicsapatnak is.

2017-ben a Duna Aszfalt többségi tulajdonosa lett a veszprémi kézilabdaklubnak, aminek vezérigazgatója a Mészáros Lőrinc intézőjeként emlegetett Csík Zoltán, a felügyelőbizottság egyik tagja pedig Mészáros ügyvédje, Vörös József.

Szíjj tehát nem csak a közös üzleteken és a luxusjárműveken, hanem a sporton keresztül is szorosan kötődik Mészáros Lőrinchez. A NER-hez méltón persze a média és a turizmus sem maradt ki a nagy együttműködésből.

2018 január elején Szíjj egy kevésbé ismert cége, a gyerekkori barát Varga Károllyal közösen birtokolt Szőke Tisza Invest megvásárolta a Fidesz szócsöveként működő szegedma.hu kiadóját, a Napfénymédia és Marketing Kft.-t.

Nem sokkal később Mészáros Lőrincnek a Gazdasági Versenyhivatal döntése miatt el kellett adnia a Kecskemét környékén fogható Gong FM-et, és a Balaton mellett sugárzó Part FM-et, de azok nem kerültek messze tőle: mindkét rádiót a Szőke Tisza Invest Kft. vette meg.

Mielőtt azonban Szíjj Lászlóból sajtómogul vált volna, 2018 novemberében létrejött a gigantikus kormánypárti médiaholding, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA). Ebbe önként beolvadtak a fideszközeli médiatermékek, és a többi tulajdonoshoz hasonlóan Szíjj László is a KESMA-nak ajándékozta két rádióját és online újságját.

A Szőke Tisza Investben azonban maradt még érték, ugyanis a cég 2015-ben vette meg a Hotel Via-t Keszthelyen, amelytől nem messze van a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Balaton hotel. Mindkét épület lerobbant állapotban van, de hamarosan kezdődhet a fejlesztésük, mert a fideszes vezetésű keszthelyi önkormányzat nemrégiben megemelte a Balaton-part beépíthetőségét.

Szöveg: Erdélyi Katalin – Fotók és videó: Németh Dániel

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom