közbeszerzés

Milliárdos tendert „engedett el” a Porsche Lízing Kft., így Mészárosék cége nyert

Nehezen megmagyarázhatónak tűnik, hogy a Porsche Lízing Kft. miért szállt ki önként egy versenyből, amin ők pályáztak a legolcsóbb árral. Nettó 1,29 milliárdos ajánlatukkal ugyanis behúzhatták volna a közútkezelő flotta-tenderét, ha beadják a kért hiánypótlást. A maximum pár órás papírmunkát azonban a Porsche valamiért nem végezte el, így az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították. Ezzel pedig a második helyen álló Mészáros M1 Kft. ölébe hullott a győzelem. Mindez csak azokból a dokumentumokból derült ki, amiket közérdekű adatigényléssel szereztünk meg a Magyar Közút Zrt.-től.

Január közepén írtuk meg, hogy személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Az állami közútkezelő összesen 102 db gépjárműhöz keresett beszállítót. Ahogy több más általunk vizsgált kiírásra, erre is a jól ismert piaci szereplők: a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. jelentkezett.

A Mercarius nettó 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Mészáros M1 Kft. pedig közel 1,5 milliárdért. A Porsche Lízing Kft. ajánlata érvénytelen lett, az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentumokból azonban nem derült ki, hogy pontosan miért – annak ellenére, hogy a közbeszerzési törvény megköveteli a kizárás részletes indoklását.

Ezért megkerestük az állami közútkezelőt, hogy megtudjuk, milyen ajánlatot adott a cég, és mivel kapcsolatban kellett volna hiánypótlást benyújtania. A közútkezelőtől napokig semmilyen választ nem kaptunk, majd ismételt érdeklődésünkre azt írták, hogy a kérdéseinket közérdekű adatigénylésként kezelik, ezért a közérdekű adatigénylések formai követelményei szerint nyújtsuk be újra a részükre. Megtettük.

Az élről álltak ki

Adatigénylésként benyújtott kérdésünkre a közútkezelő 15 nap elteltével válaszolt. Azt írták, a Porsche Lízing Kft. 1,29 milliárd forint összegű megajánlást tett „a teljes futamidőre vetített díjak összessége tekintetében”.

Vagyis a Porsche adta a legolcsóbb ajánlatot. 

Mégis kizárták őket. A közútkezelő által megküldött részletes indoklás szerint azért, mert a cég szakmai ajánlata hiányos volt, így a Magyar Közút nem tudta egyértelműen megállapítani, hogy az abban bemutatott termék mindegyike megfelel-e teljes körűen a közbeszerzés műszaki leírásában meghatározott követelményeknek.

A Porsche ezután a hiánypótlást sem nyújtotta be a felmerült kérdésekkel kapcsolatban, ezért az ajánlatát érvénytelennek nyilvánították a Kbt. 73. § (1) bekezdés e) pontja alapján.

érvénytelenporsche

Részlet az ajánlatok elbírálásából. Forrás: ekr.gov.hu

A Magyar Közút által megküldött dokumentumok szerint a Porsche a következő hibákat vétette:

  1. három táblázatot csak xls formátumban küldött el, pdf formátumban nem.
  2. A Porsche nem egyértelmű megfogalmazása miatt a szakmai dokumentumokból a Közút szerint nem derült ki minden kétséget kizáróan, hogy a téli gumikat is tartalmazza-e az ajánlat (bár a dokumentumban a Porsche világosan nyilatkozott arról, hogy a megajánlása megfelel a kiírásnak).
  3. A közutas autókon használt „sárga színű figyelmeztető jelzést adó berendezéshez” szükséges fényhidat nem a kiíró által megadott, hanem egy másik típussal akarta biztosítani a Porsche (erre van lehetőség, ha az megfelel a szakmai követelményeknek).

A közútkezelő emiatt felszólította a céget a hiánypótlásra, amit a Porsche nem teljesített. Ami azért furcsa, mert a tisztázó dokumentum elkészítése mindössze pár órás munka lett volna az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint. Hozzátette, további kérdéseket vet fel az első kizárási ok is, mivel

a közbeszerzési törvény kifejezetten tiltja az ajánlatok formai okból történő érvénytelenítését.

Érdeklődtünk a Porsche Lízing Kft.-nél, hogy megtudjuk, miért mondtak le egy milliárdos tenderről pár apró kiigazítás miatt. Cikkünk megjelenéséig azonban a társaság nem reagált.

Magyarkozut Kisbusz Pappas Fb 220310

A Magyar Közút Zrt. útellenőrző kisbuszai, amiket 2022-ben a Pappas Autótól vettek (fotó: Facebook)

Miután a Porsche kiszállt versenyből, a második legolcsóbb, azaz a Mészáros M1 Kft. nettó 1,48 milliárdos ajánlata lett a befutó.

Így a közútkezelő majdnem 15 százalékkal drágábban veszi meg a járműveket.

Érdekes ugyanakkor az is, hogy a harmadik pályázó, a Mercarius ajánlata két ponton teljesen megegyezett a Mészáros M1 ajánlatával: az autók összesített vegyes üzemanyag-fogyasztásában és az összesített szennyezőanyag-kibocsátásban. Ez leginkább akkor lehetséges, ha valamennyi járműkategóriában pontosan ugyanazokra a típusokra tettek ajánlatot.

„Mellőzzük a válaszadást”

A közútkezelő tenderével előző cikkünkben azért foglalkoztunk, mert az állami cég az értékelés során egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott a szállítási ütemezésnél. Ha például valaki 1 és 15 nap között vállalta a teljesítést, az 100 pontot kapott, aki 16 és 30 nap között, az 20 pontot, aki 31 és 60 nap között, az 5 pontot, aki pedig 61 nap fölött, az mindössze 1 pontot.

Ahogy nagyon gyakran, a Mészáros M1 most is rövid határidőket vállalt, azonban a Mercarius 72 pontot vesztett a 1000-es skálán a lassabb szállítás miatt. Ez ugyan nem tűnik soknak, de ennek eredményeként

a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.

Miközben a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója határozottan ellenzi a pontszámok ilyen módon történő kiosztását. A dokumentumban azt írják: „az ellenőrző szervezet nem javasolja a pontkiosztás módszerének alkalmazását, tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt és az ajánlattevők értékelési szempont szerinti sorrendjét. Amennyiben mégis a pontkiosztás módszerét alkalmazza Ajánlatkérő, felhívjuk figyelmüket, hogy a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek.”

Ennek pedig a közútkezelő kiírása nyilvánvalóan nem felelt meg.

Megkérdeztük ezért a közútkezelőt, hogy miért alkalmazták a torz pontozási rendszert. A Magyar Közút Zrt. magyarázat helyett a következőt írta: „tekintettel arra, hogy a kérdés nem közérdekű/közérdekből nyilvános adat megismerésére irányult, annak megválaszolását mellőzzük.”

Katus Eszter

A cikk az Átlátszó és a K-Monitor együttműködésében, a Nyílt Társadalom Kezdeményezés Európáért (OSIFE) támogatásával készült. A címlapkép illusztráció, forrás: pixabay.com/Átlátszó-montázs

Megosztás