Harmadik éve a mentősök állnak az 1%-lista élén, az egyházak közül a katolikus vezet
Az Átlátszó évek óta stabilan benne van az ötven legtöbb felajánlást kapott civil szervezet között.
Orbán Viktor miniszterelnök és családja tavaly nyáron megszakította horvátországi üdülését, hogy Rómában részt vehessenek egy politikai eseményen. Orbánékat a Magyar Honvédség egyik Dassault Falcon 7X típusú luxusrepülője szállította Brac szigetéről az olasz fővárosba, majd vissza Zadarba. A K-monitor az út költségeinek kiderítése céljából beperelte az ügyben elvileg illetékes Külügyminisztériumot, de a tárca azzal érvelt a bíróságon, hogy az útiköltség tekintetében nem ők az adatkezelők – az viszont nem derült ki, hogy akkor mégis kicsoda. Az Átlátszó birtokába került keretmegállapodás szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség tavaly állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal. A dokumentum hangsúlyozza, hogy a repülőutak adatai “honvédelmi és nemzetbiztonsági okból” 30 évig titkosak.
Tavaly augusztus végén Orbán Viktor a Fidesz-elnökeként Novák Katalin és más fideszesek társaságában részt vett a Katolikus Törvényhozók Nemzetközi Hálózata nevű szervezet találkozóján, ahol Georgia Meloni olasz ellenzéki politikussal tárgyalt. Az út kapcsán a 24.hu írt arról, hogy a Horvátországban nyaraló Orbán családot valószínűleg a honvédség 607-es lajstromjelű Falconja vette fel Brac szigetén, majd a római esemény után Zadarban tette ki őket.
A római kiruccanás kapcsán a K-Monitor adatigényléssel fordult a Külügyminisztériumhoz (KKM), mert a szabályok szerint ez a tárca illetékes a kormány külföldi utazásai ügyében. A korrupcióellenes szervezet azt szerette volna megtudni, hogy kik voltak az Orbán Viktorral Rómába utazó delegáció tagjai, mennyi volt az útiköltség, a szállásköltség és a napidíj, valamint mekkora összeget fizetett Orbán a családtagjai (felesége és fia) utaztatása miatt.
Mivel nem kapott választ, a K-Monitor beperelte a Külügyminisztériumot, és nemrégiben megszületett az elsőfokú, nem jogerős ítélet. Eszerint a KKM-nek ki kell adnia, hogy mennyit fizetett be a miniszterelnök a felesége és a fia honvédségi repülős utazására, de a teljes útiköltség nem tudható, mert a külügy szerint nem ők az illetékesek. Az viszont nem derült ki a bíróságon, hogy akkor vajon kicsoda.
Az Átlátszóhoz eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.
A szerződés szerint a ME a tervezett utazás előtt a HM-nek úgynevezett Útindító felkérő levelet küld, ami legalább az alábbi 5 dolgot tartalmazza:
Amennyiben a honvédségnek van szabad kapacitása (itt nem csak a repülőgép, hanem a honvédek repülési és pihenőideje is számít) teljesíteni a felkérést, akkor a HM küld egy árajánlatot az útra. Ha ezt a ME elfogadja, beindulnak a fogaskerekek és elkezdődik a repülés leszervezése.
Ennek része például az, hogy a honvédség állományába nem tartozó személyek – vagyis a politikusok és családtagjaik, plusz a stábjuk és egyéb kísérők, gyakorlatilag a teljes delegáció – adatait 8 nappal az út előtt elküldi a Miniszterelnökség a HM-nek, mert külön engedélyre van szükség ahhoz, hogy civilek katonai repülőn utazhassanak.
A ME az utaslista mellett az ültetési javaslatát is elküldi a Honvédelmi Minisztériumnak, a végleges ülésrendről viszont az adott repülő parancsnoka dönt a súlypontra vonatkozó számítások és paraméterek, valamint repülésbiztonsági szempontok alapján.
Az Átlátszó birtokába került megállapodás azt is tartalmazza, hogy a miniszterelnökségi delegációk katonai repülővel való utazásai miatt felmerült költségeket évente számolják el egymással a tárcák. Az irat szerint a Honvédelmi Minisztérium és a Miniszterelnökség minden évben köt emiatt egy költségvetési megállapodást, és legkésőbb június 30-ig rendezik egymással az előző évi költségeket egy összesítés alapján.
A HM azonban nem csak évente egyszer, hanem minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt, amely tételesen tartalmazza az alábbiakat:
A szerződés külön kitér arra, hogy nagyon sokba kerül a levegőben az internethasználat, ezért annak díját „tájékoztató jelleggel” elhelyezték a repülőgépeken. Mivel azonban a (meg nem nevezett) internetszolgáltató 2021. január 1. óta egyben, a tárgyévet követően számlázza ki az előző évi összeget a HM részére, az elszámolására is akkor, utólag kerül sor. Magyarul a miniszterelnökségi delegációk tavalyi repülős internetezésének költségei idén derülnek ki, és idén fizeti ki a HM, az ideit pedig majd jövőre.
A Magyar Honvédség 2018 februárjában vásárolt két darab Airbus A319 típusú repülőgépet (lajstromjelük 604 és 605), amelyeket hivatalosan katonai csapatszállítónak vettek. 2018 nyarán beszereztek két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet (lajstromjelük 606 és 607) is, amit a honvédség „többcélú szállító- és futárgéptípusnak” nevez.
A honvédség 2018-ban vásárolt repülőgépeit ugyan hivatalosan nem kormánygépnek vették, Orbán Viktor miniszterelnök rendszeresen használja őket a kezdetektől. Miután a sajtóban (az Átlátszón is) több újságcikk jelent meg arról, hogy Orbán Viktor utazgat a honvédségi gépekkel, eltüntették őket a közismert repülőgépfigyelő oldalakról. Az állami cenzúrát elutasító ADS-B Exchange azonban továbbra is közzéteszi a repülők mozgását jelző, önkéntesek által egyszerű vevőkészülékekkel gyűjtött transzponder-adatokat.
Ezek alapján 2019 decemberében megírtuk, hogy a honvédségi gépek számos egzotikus helyen jártak beszerzésük óta, cikkünk után pedig kiderült, hogy „honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból” 30 évig titkos, hova kit vittek a repülők és miért. Ezt a most birtokunkba került megállapodás is tartalmazza.
Idén augusztus elején Orbán Viktor és stábja a 607-es honvédségi Falcon fedélzetén utazott ki Amerikába, ahol találkozott Donald Trump korábbi amerikai elnökkel, és beszédet mondott a konzervatívnak nevezett, szélsőjobboldali CPAC színpadán.
Az amerikai út inkább magánkiruccanás volt, mint hivatalos program, hiszen a miniszterelnök nem hazánk ügyeit intézte az USA hivatalban lévő elnökével vagy más vezetővel, hanem barátaival és az ő támogatóival találkozott, mégis a magyar adófizetők állták az út körülbelül 57 millió forintos költségét. Ráadásul az amerikai út után a 607-es Horvátországba ment, ahol aztán szinte egyből felbukkant a már nyaraló miniszterelnök is. Persze ez lehet véletlen egybeesés is, de az előzmények ismeretében kicsi rá az esély.
Orbánon kívül Szijjártó Péter külügyminiszter is rendszeresen repked a HM gépeivel, de más kormánytagok is utaznak velük időnként. Idén áprilisban például Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes ment az egyik repülővel Madeira szigetére szentmisére, nemrég pedig Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter utazott ki Moszkvába tárgyalni egy HM-repülő fedélzetén.
Az idén kinevezett köztársasági elnök, az erősen fideszes kötődésű Novák Katalin is gyakran használja a honvédségi repülőket. Kinevezését követő első külföldi útjára a 604-es lajstromjelű Airbus fedélzetén utazott férjével Prágába a cseh köztársasági elnök meghívására.
Július közepén az Orbán és Szijjártó által is kedvelt 607-es Falconnal repült Jair Bolsonaro brazil elnökhöz, nemrég pedig Bukarestbe is az egyik honvédségi géppel ment. A hivatalos utak mellett augusztus végén a Vatikánba, pápai magánaudenciára is a HM egyik repülője, a 605-ös Airbus vitte Novákot és kíséretét.
Mivel a honvédségi repülőgépek útjainak részleteit 30 évre titkosította a kormány, csak 2050 környékén derülhet ki, hogy melyik repülő mikor, hova, kiket vitt és miért. Azonban a birtokunkba került megállapodás alapján kikérjük a költségösszesítő iratokat, hogy hátha legalább azt elárulják, hogy mennyi közpénzbe került egy-egy repülőút.
Ahogy már sokszor leírtuk: az más országokban is bevett gyakorlat, hogy az állami vezetőket a honvédség által üzemeltetett kormánygépekkel szállítják. Nálunk azonban egyrészt hivatalosan nem ismerik el a gépek protokoll-használatát, másrészt nem közölnek információkat a költségekről, ráadásul erős a gyanú, hogy nem csak hivatalos utakra használják a politikusok a légierő repülőit. Ilyen magánhasználat lehet Orbán Viktor horvátországi és amerikai útja, vagy Novák Katalin vatikáni látogatása, amely saját bevallása szerint is magánaudencia volt, nem hivatalos program köztársasági elnökként.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: Orbán Viktor, Szijjártó Péter, Novák Katalin, Orbán Balázs és Németh Zsolt honvédségi repülőkkel (fotók: a politikusok Facebook-oldala, montázs: Átlátszó)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz Átlátszó évek óta stabilan benne van az ötven legtöbb felajánlást kapott civil szervezet között.
A Tranzit fesztivált egy több milliárd forint közpénzzel kitömött alapítvány rendezi, s ebből fizethették a bérleti díjat Habony Árpád unokatestvéreinek.
Egyes területek belterületbe vonásával akadtak gondok, kár érhette a települést.
Főként a külterületen élő gyerekek bejárását segítették, de bárki igénybe vehette a járművet. Adókedvezményt is visszavonhat a település.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!