Bábszínház a flottatenderekben: egymás ellen vagy együtt nyerik a tendereket a kormányközeli cégek
Közel 40 milliárd forint közpénzen osztozott a Mészáros M1 és a Mercarius Flottakezelő az elmúlt években.
A magyar kormány akku-nagyhatalmi törekvései nyomán olyan mennyiségű veszélyes hulladék kerül ki az akkugyárakból, amely Magyarország számára egyelőre megoldhatatlan problémát jelent. A selejtes és használt aksikat ugyanis az Európai Unió előírásai szerint össze kell gyűjteni, majd az újrahasznosításukról is gondoskodni kell, nálunk azonban ez nem megy. A hazai feldolgozó-üzemek és raktárak a jelek szerint nem képesek a gyárakból kikerülő, egyre növekvő mennyiségű selejtes akku megfelelő kezelésére.
A SungEel Kft. Bátonyterenyén és Szigetszentmiklóson működő újrahasznosító üzemeiben a túlterhelt darálógépek többször is kigyulladtak vagy felrobbantak, emiatt halálos balesetek történtek. Az is előfordult, hogy az engedély nélkül felhalmozott és szabálytalanul tárolt hulladék bűzétől még a hatósági ellenőrök is rosszul lettek. Végül a hatóság ennek a két üzemnek a működését felfüggesztette.
Feldolgozás előtt pedig a folyamatosan termelődő selejtet és hulladékot valahol tárolni is kell. Csakhogy úgy tűnik, ez a felhalmozódó mennyiség nem fér el a legálisan működő lerakókban, holott hulladék-telepek létesítéséhez jellemzően környezetvédelmi engedélyre sincs szükség.
Az Átlátszó oknyomozása során korábban már kiderült, hogy az oldószertől bűzlő, akkucellákkal teli hordókat vagy dobozokat gyakran illegális tárolókban rejtik el – ahogy azt például Ikladon, Abasáron vagy Sárbogárdon tették.
De az is előfordul, hogy egyszerűen kiteszik a szabad ég alá a tűzveszélyes akkukat, amint az Éltex. Kft. hulladéktelepein, Salgótarjánban vagy Mocsán történt – az utóbbi helyszínen még a nehézfémtartalmú hulladék kódját is meghamisították.
A raktárakat és feldolgozókat működtető cégek pedig – az akkugyárakhoz hasonlóan – ezeket a vétségeket megússzák néhány millió forintos bírsággal. A lakosság viszont szó szerint “megszívja”, hogy ellenőrizetlen mennyiségű mérgező anyag jut ki a környezetbe. A lakosok érdeke és védelme azonban, úgy tűnik, egyáltalán nem tényező a magyar kormány nagy akkubizniszében.
Bodnár Zsuzsa
A cikk és a videó a Szabad Média pályázat keretében, az Ökotárs Alapítvány és a Mérték Médiaelemző Műhely támogatásával készült. Az itt megjelenő vélemények nem tükrözik a támogatók álláspontját. Címlapkép: Átlátszó/Rick Zsófi
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásKözel 40 milliárd forint közpénzen osztozott a Mészáros M1 és a Mercarius Flottakezelő az elmúlt években.
Idén nyolcadik alkalommal osztották ki a Szegénységről Méltósággal Sajtódíjat, két fődíjat, és két különdíjat osztott ki a zsűri.
A kormánypárti Bács-Kiskun vármegyei napilap, a baon.hu 2019 és 2022 februárja között 77 lelkesítő cikket írt között nagyszerű beruházásokról. Most megmutatjuk, mi vált valóra.
Új szakszervezet alakult a Pécsi Tudományegyetemen, a kollektív szerződéssel kapcsolatos tárgyalások is haladtak, ám a megegyezés még várat magára.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!