Heim Pál kórház: az oltásra várók és nem az intézmény a felelős a kígyózó sorokért
Több mint hatszáz ember, főként gyerekek kaptak koronavírus elleni vakcinát június 29-én a Heim Pál Gyermekkórházban. Az oltás azonban nem...
Velodrom, azaz kerékpáros versenypálya épül Debrecenben, aminek csak a tervezése nettó 712 millió forintba kerül. A sportlétesítményt eredetileg a budapesti olimpiára szánták, a fővárosi tervek egy része már elkészült, azokat adaptálják a debreceni helyszínre. A korábban kifizetett tervezési költségekkel az ár nettó 1 milliárd forintra rúg, amivel egy ausztrál építész cége jár jól.
Az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) megjelentek szerint Magyarország nem rendelkezik a nemzetközi sportszövetségi előírásoknak megfelelő, fedett kerékpáros versenypályával, a debreceni velodrom azonban alkalmas lesz a világversenyek megrendezésére.
„Az új debreceni kerékpáros központot a hazai kerékpáros szövetség különbözői szakágai fogják közösen használni, kerékpáros események és rendezvények helyszíne lesz, hiánypótló új központja a hazai utánpótlás nevelésnek” – olvasható az értesítőben.
A debreceni beruházás során megvalósul majd egy 16 000 m² alapterületű fedett, pályakerékpáros sportlétesítmény, ami 2500 néző befogadására lesz alkalmas.
Terveznek egy 10 000 m² alapterületű BMX pályát, a feladat része 8 hektárnyi környezetrendezés megtervezése is. A közbeszerzésről a napi.hu is beszámolt.
Az ajánlatkérő a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt., ugyanis az eredeti tervek szerint a vidéki nagyvárosban csupán egy kisebb létesítmény valósult volna meg, a kerékpáros stadiont a fővárosba tervezték az olimpiára. Valóban nincs könnyű helyzetben az, aki kerékpárosként edzeni szeretne, ugyanis a Millenáris Velodrom teljesen lepusztult, a helyére pedig Nemzeti Korcsolyázó Központot terveztek.
A felhívásra mindösszesen egy ajánlat érkezett be, amit a Gall és Társai Építésziroda Kft. nyújtott be. Ez ugyanaz a cég, ami 2018-ban elnyerte az új budapesti velodrom tervezési feladatainak ellátását nettó 959 millió forintért.
Anthony Gall ausztrál építész, aki 1993 óta él és dolgozik Magyarországon, a felesége a cég másik tulajdonosa. Anno egyébként eleve úgy írták ki a tervezési felhívást, hogy a nyertes tervezőnek szerződéses kötelezettsége adott esetben egy másik ingatlanra vonatkozóan módosítani a terveket.
A mostani közbeszerzési leírás szerint a budapesti velodrom tervezői díjából
kizárólag a teljesítés arányában történt kifizetés, ami nagyjából a szerződéses összeg egyharmada.
Az ott elkészült tervfázisok alkalmasak arra, hogy kisebb átalakítással a debreceni velodromra is alkalmazhatóak legyenek. A helyszínváltozás és a tervek átalakítása ellenére a budapesti velodromra még 2017-ben biztosított összes forrás nagysága nem nőtt azzal, hogy a nyertes ajánlattevő a debreceni helyszínre adaptálja a budapesti terveket, és így összességében a díja minimálisan, néhány százalékkal változik. A most odaítélt nettó 712 millió forintért a TED szerint a cég átalakítja a terveket a debreceni helyszínre, emellett egy új létesítményt, egy 10 ezer m²-es BMX-pályát is megtervez – olvasható a TED-en.
Mivel az ausztrál építész cége eredetileg 959 millió forintért vállalta a tervezést a budapesti helyszínre, ez azt jelenti, hogy
eddig körülbelül 320 millió forintot fizettek ki a kft.-nek, ami most kap további nettó 712 millió forintot, tehát a tervezés összesen körülbelül 1 milliárd forintba kerül.
Az értesítőből az is kiderül, hogy azért került sor gyorsított nyílt eljárásra, mert szorít a határidő. „A Velodrom tervezéséhez szorosan kapcsolt (egyazon ingatlanon található) Velopark fejlesztése jelenleg is folyik, határideje 2021 ősze. A jelen tervezésre kormánydöntéssel megállapított 2021. december 31-i véghatáridőt a Nemzetközi Szövetséggel (UCI) egyeztetett versenydátumokra is tekintettel kaptuk (2021. október 30.). Ekkorra el kell jutnunk minimálisan az engedélyezhető tervállapotig annak érdekében, hogy az az UCI felé megfelelő módon bemutatható legyen.”
2018-ban döntötték el, hogy négy velodrom épülhet meg 2022-ig. Két fővárosi és két kisebb, vidéki kerékpáros pályát terveztek. Egy 200 méteres, fővárosi fedett pálya, két regionális jelentőségű, vidéki kerékpáros csarnok és az olimpiai velodrom megépítése volt tervben a fővárosban. A Kőbányai Bringaparkba 143 millió forintos fa pályát terveztek, a kerékpáros stadiont pedig Csepelen vagy pedig az óbudai gázgyár területén szerették volna megvalósítani. Azonban az óbudai telek rekultivációs költsége igen magas lett volna, az olimpiai terveknek pedig befellegzett.
A kelet-magyarországi velodrom otthonaként Debrecent választották ki, a nyugat-magyarországi velodrom városa pedig Nagykanizsa lesz. Debrecen Pallag városrészében, a labdarúgó akadémia mellett épül fel a sportlétesítmény.
A 24.hu-nak egy 2018-as interjúban a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke azt mondta, hogy remények szerint már 2018 októberében Magyarországon lesz a budapesti ideiglenes pálya.
Az elnök szerint egy multifunkcionális épület körülbelül 4-5 milliárdba, egy egyszerűbb 2-3 milliárdba kerül. Idővel kiderült, hogy az elnök alaposan alábecsülte a beruházásokat.
2020-ban arról írt a Népszava, hogy aggódik a nagykanizsai közgyűlésben többségbe került ellenzék, hogy nagyon sokba kerülhet városnak a kormány „ajándék” kerékpárpályájának a fenntartása. A lap arról írt, hogy nyolcmilliárdos kerékpáros csarnokot kapna Nagykanizsa.
A fővárosban egy mobil velodrom létesítése zajlik, Kőbányán épül Magyarország első fedett kerékpáros fapályája, a BringAréna, ami nem lesz alkalmas a nemzetközi versenyek rendezésére. A kőbányai bringapálya 143 milliós ára szintén megemelkedett, 700 millió forintból épül.
A legkisebb településen is követjük a közpénz útját – önálló közösségi oldalt nyitunk a vidék híreinek! Mostantól az Országszerte Facebook-oldalon megtalálható lesz mindaz, ami a vidéki Magyarországon történik – az Átlátszó riportjain, tényfeltáró, oknyomozó anyagain, a független portálok tudósításain és a civilek bejegyzésein keresztül. Kövess és keress minket, ha úgy érzed, élet a körúton túl is van: a te életed!
Zsilák Szilvia
Címlapkép: A budapesti velodrom terve. Építész: Anthony Gall – látványterv: ZOA Studio. Forrás: Építészfórum
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásTöbb mint hatszáz ember, főként gyerekek kaptak koronavírus elleni vakcinát június 29-én a Heim Pál Gyermekkórházban. Az oltás azonban nem...
Gárdonyi Közlöny: Eljárást indít a kormányhivatal a hulladékgyűjtők hiánya miatt Az Alba Natura Civil Alapítvány bejelentést tett a Fejér Megyei...
Pénzt, madarakat, növényzetet és régészeti leleteket nem kímélve épül Veresegyházon egy víztározó már évek óta mezőgazdasági, horgász és rekreációs céllal....
„Teljes erővel folyik még mindig a park maradékának a kiirtása is és a bontás, bár vegetációs időszak van és beindult...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!