Médiafoglalás

Ötmilliárdos nyereséget produkáltak a KESMA-lapok, az újságírói bérek viszont stagnálnak

Több hirdetés, beolvadó lapok – az utolsó előtti pillanatban tette közzé éves beszámolóját a MediaWorks Zrt.. A cégcsoport összesen 25 milliárd forint hitelt görget maga előtt, a nyeresége 5 milliárdra nőtt. A fizetések viszont alig változtak. 

Támogatási kampány

A koronavírus miatt a cégek idén nem a szokásos május 31-ig, hanem szeptember 30-ig tehetik közzé éves beszámolóikat. Az egyedüli részvényes Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonában lévő MediaWorks Zrt. ezt szeptember 29-én tette meg.

A beszámoló szerint a cégbe tavaly szeptemberben olvadt be 

  • az egykor Andy Vajna tulajdonában álló Avalue Befektetési Kft.,
  • az Inform Média Lapkiadó Kft.,
  • a Juhász Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.,
  • a K4A Lapkiadó Kft.,
  • a szintén egykori Vajna-tulajdon LAPCOM Zrt. (ami a 4 év alatt 10 ezer előfizetőt vesztő Délmagyarországot is kiadta),
  • a Magyar Idők Kft.,
  • a Mezőgazda Lap és Könyvkiadó Kft.,
  • a Modern Média Group Zrt.,
  • a Nouvelle Media Kft.,
  • az Opus Press Zrt.,
  • valamint a Ripost Média Szolgáltató és Kommunikációs Kft. is.

A teljes médiaportfóliót a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) ajánlották fel.

A dokumentumok alapján a kormánymédia zászlóshajója, a MediaWorks éves nettó árbevétele 2019-ben a 2018-as 27,7 milliárdról 34,9 milliárdra nőtt, az adózott eredménye pedig 3,2 milliárdról 5,1 milliárdra. A lapbevételek 9,5-ről 11,5 milliárd forintra, a hirdetések 12,5-ről 15,9 milliárdra, a nyomdai bevételek 700 millióval 4,4 milliárd forintra nőttek. A KESMA többek között Szlovákiába és Ausztriába is exportált, ebből összesen 1,3 milliárd forint bevétele származott tavaly.

A lap kiadásai között az egyik legnagyobb tétel a bér, 1505 dolgozójára járulékokkal és egyéb kifizetésekkel együtt 11,3 milliárd forintot költöttek. Ez átlagosan dolgozónként 7,5 millió forintos éves bértömeget jelent, a tavalyi 7,4 millióhoz képest. Ez alig 1 százalékos növekedés, ami érdekes annak fényében, hogy a KSH 2019-ben 11 százalékos bérnövekedést is mért, de úgy látszik, nem a kormánypárti újságíróknál.

A KESMA hitelekben is gazdag, tavaly megírtuk, a Mediaworksnek mintegy 6,5 milliárd forintos tartozása van.

Sokmilliárdos adósságtömeget görgetnek a kormányzati médiaalapítványba tömörült cégek

Összesítettük, hogy a kormányzati KESMA-tagok milyen évet zártak 2018-ban. A jobboldali médiatömörülés mintegy 62,3 milliárd forint bevételt és 2,4 milliárd forintos eredményt ért el.

Ebből hosszú lejáratú hitel 4,6 milliárd, rövid lejáratú pedig 1,2 milliárd, kapcsolt válllakozástól kapott kölcsön 731 millió forint volt. Magának az Opus Press-nek is volt tartozása, még 2016-ban bocsátottak ki 6,4 milliárd forintnyi forintkötvényt, melynek a visszavásárlási ideje idén áprilisban volt.

Az idei beszámoló szerint a cég hosszú lejáratú kötelezettségei 10,7 milliárdra nőttek, ebből 7,4 milliárd érkezett a beolvadó cégektől. A rövid lejáratú hitelek 10,3 milliárd helyett már 15,1 milliárd forintot tesznek ki. 

Reklámokon keresztül folyik a közpénz

A kormánymédia térfoglalását augusztusban mutattuk be, és megírtuk, számos médiumnál az állami hirdetési bevétel rendkívül magas. Ez azt jelenti, hogy lényegében közpénzből tartjuk el őket, vagy éppenséggel a nyereségüket közpénzből fizetjük ki.

Ha egy médium reklámbevételeinek több mint 30 százalékát az állam adja, már jelentős kormányzati kitettségről/befolyásról beszélhetünk, ám a Magyar Idők, a Lokál, a Figyelő vagy az akkor még Mészáros-tulajdon Mediaworks online portfoliója (zömében a megyei lapok online felületei) az állami reklámbevétel aránya meghaladta a 60-70 százalékot is. Külön érdemes továbbá megnézni a baloldali Népszavát, illetve az elméletben független Inforádiót is. Az állami reklámbevétel ilyen magas aránya indikátora lehet az indirekt kormányzati befolyásnak is.

Grafikonokon és diagramokon mutatjuk, hogyan alakult át a magyar média az elmúlt tíz évben

A magyar média elmúlt tíz évének változásai nagyon jól dokumentáltak, egy-egy jelentősebb eseményről még azok is hallhattak, akiket egyáltalán nem érdekel a média. A folyamat értékelése leginkább attól függ, hogy valaki melyik politikai oldalon áll. A kormánypárti média jelentős területfoglalása tény, terjeszkedése változatos módszereit nagyon sokszor megírták már.

A KESMA mindemellett nem vett ki osztalékot, vagyis a nyereség a vállalkozásban maradt.

 

Segesvári Csaba

Nyitókép: A megyei lapok is a KESMA részei lettek. Forrás: Katus Eszter

 

Frissítés (2020.10.01.)

A Mediaworks először készített konszolidált mérleget – ez később jelent meg az e-beszámolón. Ebből viszont már az derült ki, hogy a Mediaworks Hungary Zrt. a 2019. december 31. napján záruló üzleti évre vonatkozó konszolidált éves beszámolóját az alábbi főbb adatokkal hagyta jóvá:

  • HUF 17.695.321 ezer Ft konszolidált saját tőke;
  •  HUF 57.273.131 ezer Ft konszolidált mérlegfőösszeg;
  • HUF -422.137 ezer Ft adózott eredmény
  • HUF -1.449.685 ezer Ft korrigált adózott eredmény.

Azaz a cég 1,4 milliárdos hiánnyal zárta a tavalyi évet. 

 

Megosztás