Médiafoglalás

Meredeken csökken a Fidesz-barát Délmagyarország olvasótábora

Sosem látott példányszámcsökkenéssel zárta 2018-at Csongrád megye legnagyobb napilapja. A MATESZ szerint 2018. IV. negyedévében a Délmagyarország értékesített példányainak száma 26 928-ra zuhant. 2017 végén még 31 252 volt az eladott példányszám.

Add az adód egy százalékát az Átlátszónak!

További részletek: atlatszo.hu/azenadombol

Néhány napja új főszerkesztőt kapott a Délmagyarország: a hvg.hu cikke szerint Andy Vajna emberét leváltották, és helyére Pósa Árpád került. Bonfiert Gábor – a Fidesz-közeli szegedma.hu egykori tulajdonosa – maradt a Lapcom Zrt.-n belül, a kiadó-igazgatói széket kapta meg.

A váltásról a cég közleményben azt írta, „az új vezetők feladata az is, hogy korábbi tapasztalatukra alapozva technológiai és gyártási szempontból új alapokra helyezzék a Lapcom regionális napilapjainak tartalom-előállítását, kiadását”.

Erre szükség is lesz, ugyanis amióta sikerült kormánypárti igába hajtani a szebb napokat megélt lapot, az eladott példányszám erősen csökken. Andy Vajna 2017-ben jelent meg a lapnál, és akkor megírtuk, hoyg a váltás nem tett jót a Délmagyarország példányszámának.

A napilap 2017-ben 1841 előfizetőt veszített: ez közel 2,5-szerese az előző évi lemorzsolódásnak. Ez a trend 2018 első negyedévében folytatódott. Míg 2017-ben az összes értékesített példányszám 31 252 volt, addig ez – a Matesz friss számai szerint – 2018. második negyedévére 28 227-re esett.

A Matesz IV. negyedévi adatai szerint a Délmagyarország értékesített példányszáma 26 928-ra csökkent 2018 végére. Ez 4 342-vel kevesebb, mint 2017 végén.

 

 

A lap a tavaly tavaszi választás előtt a többi kormányközeli médiához hasonlóan migránsozott, sorosozott, és úgy tűnik, ezt már nem viselték jól az olvasók. 

Ha ilyen tempóval zuhan az eladott lapok száma, akkor kevesebb mint 7 év alatt lenullázódik a lap.

Igaz, pénzügyileg már most sem fényes a helyzet. Tavaly júniusban megírtuk, hogy a Lapcom Zrt. 2016-ban még 1,4 milliárd forint nyereséget termelt. Ez azonban 2017-ben eltűnt, sőt, abban az évben sikerült 600 millió veszteséget is összehoznia a kiadónak. Vagyis 2016-hoz képest összesen 2 milliárd forintos volt a csökkenés. A hirdetési bevételek itt még nem szaladtak meg: 1,9 milliárdról mindössze 2,05 milliárdra nőttek. Az eladások viszont estek, 5,4 milliárdról 5,07 milliárdra. A 2018-as gazdálkodási adatok egyelőre még nem ismertek.

Nem tudni, hogy milyen irányt vesz a Fidesz-barát központi propagandaalapítványba, a KESMA-ba olvasztott Délmagyarország, de az biztos, hogy az olvasótábora erősen csökken. Ez azonban valószínűleg nem okoz zavart a működésében, legalábbis, ha hinni lehet a napokban Magyar Nemzetté vedlett Magyar Időknek, ami a KESMA létrehozásakor azt írta, hogy „a holdinghoz tartozó médiumok fenntarthatósága erősödik, ahol nem a profitelvárás a mérvadó és nincs létbizonytalanság. Eközben a baloldali sajtóban a szétesés tapasztalható: a liberális médiumok vergődnek, hiszen külföldi tulajdonos vagy külföldi támogatás nélkül alig tudják fenntartani magukat.”

Segesvári Csaba

Címlapkép: a szerző felvétele

Megosztás