Médiafoglalás

Ömlik a hirdetési pénz Mészáros Lőrinc és Heinrich Pecina regionális lapkiadóiba, milliárdos profitot termeltek tavaly

Mészáros Lőrinc lapkiadója, a Mediaworks 2017-ben több mint 4 milliárd forinttal növelte az árbevételét és így lapjai több mint 4 milliárdos nyereséget hoztak Orbán Viktor barátjának. A Népszabadságot bezárató Heinrich Pecina új kiadójától, az Inform Mediától 1,35 milliárd forint osztalékot vett fel. A fidesz-közeli regionális sajtóban csak Andy Vajna új szerzeménye,  a Lapcom volt veszteséges tavaly.

Tavalyra szinte teljes let a Fidesz-közeli lefedettség a regionális sajtóban. A Russmedia/Inform Média Kft. lapjai, a Hajdú-bihari Napló, az Észak-Magyarország és a Kelet-Magyarország, továbbá két román regionális napilap a Népszabadság „hóhéraként” ismert Heinrich Pecina osztrák üzletemberhez köthető céghez került. Itt nem teltek nyugodtan a napok, megírtuk, hogy Kriza Ákos, Miskolc fideszes polgármesterének politikai tanácsadóját, Balázsi Tibor főszerkesztőt Uri Mariann váltotta.

Az Inform Média Kft. kiváló évet zárt 2017-ben, ez derül ki a napokban közzétett beszámolójából (az online felületeket kiadó Inform Media Digital Kft. beszámolója még nem frissült). A bevétel 5,1-ről 5,6 milliárd forintra nőtt, a nyereség pedig 490 millióról 1,490 milliárd forintra, vagyis 1 milliárddal nőtt. A beszámolóból az is kiderül, hogy a cég 480 millió forint bírságot fizetett a Gazdasági Versenyhivatalnak, amit még 2014-ben róttak ki a cégre azért, mert még a kormányközeli einstand előtt felosztották a megyei napilapok piacait a regionális lapkiadók. A beszámoló szerint „a 2017 évi adózott eredmény osztalékként kifizetésre kerül a tulajdonos részére”. Ez 1,35 milliárd forint.

2017-ben került Andy Vajnához a Lapcom Zrt., a Kisalföldet, a Délmagyarországot és a Borsot is kiadó vállalkozás. Tavasszal megírtuk, hogy a váltás nem tett jót a Délmagyarország példányszámának. A napilap 2017-ben 1841 előfizetőt veszített: ez közel 2,5-szerese az előző évi lemorzsolódásnak.

A Lapcom Zrt. 2016-ban még 1,4 milliárd forint nyereséget termelt. Ez 2017-ben eltűnt, sőt, sikerült 600 millió veszteséget is összehozni. Ez így, a korábbi évhez képest 2 milliárdos csökkenés. A hirdetési bevételek itt még nem szaladtak meg: 1,9 milliárdról mindössze 2,05 milliárdra nőtt . Az eladások viszont estek: 5,4 milliárdról 5,07 milliárdra. De itt sem kell aggódni, a kiadó a Mészáros-érdekeltség MKB Bankkal 8,6 milliárd forintos kölcsönszerződést kötött.

Mészáros Lőrinc is örülhet – bár ezúttal nem új közbeszerzést nyert, hanem a Mediaworks hozott neki pénzt. Nem is keveset. Egy év alatt 4,1 milliárd forinttal nőtt a bevétel, 16,3 milliárdról 20,4 milliárdra. A tavalyi 2,4 milliárd forintos veszteség idén nyereségbe fordult, 4,3 milliárd forint lett a plusz. Vagyis egyetlen év alatt 6,7 milliárd forinttal nőtt a Mediaworks eredménye. A Mediaworks nem az olvasóknál, hanem a hirdetési piacon tarolt. Míg 2016-ban 2,8 milliárd forint hirdetési bevétel jutott a cégcsoportnak, addig ez 2017-re 8,2 milliárd forintra nőtt.

 

 

 

A Mediaworks 2016-ban megvásárolta a Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft.-t (PLT), 2016. október 25-én az Opimus Press Zrt. vette meg a cég részvényeinek 100%-át Heinrich Pecinától, így került Mészáros Lőrinchez. Ők adják ki többek közt a Nemzeti Sportot, a legtöbb több megyei napilapot és számos magazint.

Csúcstartók a vizsgált cégek az Inform Media 24 és a Mediaworks 21 százalékos árbevételarányos nyereségét tekintve is, hasonló mutató kitermelése nagy erőfeszítésébe kerülne a piaci alapon működő sajtónak.

Szöveg: Segesvári Csaba — Infografikák: Bátorfy Attila

Megosztás