A Vári-éra öröksége: tízmillió forintra bírságolták a Magyar Vízilabda Szövetséget
A szervezet még 2021-ben jogsértő módon bontotta részekre egy beszerzését, és mellőzte a közbeszerzési eljárás lefolytatását. A szerződő céget is megbüntették.
Amióta a budapesti Korrupciókutató Központ nyilvánosságra hozott pár érdekességet a magyarországi közbeszerzésekről, mindenki azt találgatja, melyik lehet az a fideszes város, ahol 3 cég szinte minden közbeszerzést megnyert, amin indult, ráadásul verseny nélkül. Az Átlátszó egy közbeszerzési szakértő segítségével kiderítette, hogy a meg nem nevezett település Győr, a három vállalkozás pedig a STRABAG Általános Építő Kft., a KIFÜ-KAR Zrt. és a VILL-KORR HUNGÁRIA Villamosipari Kft. volt. Mindhárom cég tulajdonosai erős politikai hátszéllel rendelkeznek.
Pár napja a 444.hu szemlézte elsőként a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) vizsgálatát, amely figyelemre méltó megállapításokat tett a magyarországi közbeszerzésekkel kapcsolatban.
A CRCB 300 ezer közbeszerzési eljárás adatait feldolgozva a következőkre jutott:
Természetesen mindenki azt találgatta, melyik városról és mely cégekről lehet szó. Hogy megfejtsük a talányt, egy közbeszerzési szakértő segítségét kértük, aki meg is találta az érintetteket. A saját gyűjtése alapján
az érintett város Győr, a cégek pedig a STRABAG Általános Építő Kft., a KIFÜ-KAR Zrt. és a VILL-KORR HUNGÁRIA Villamosipari Kft.
A szakértő szerint a „Company6”-ként megjelölt cég a KIFÜ-KAR Zrt. összesen 555 + 1 szerződéssel (a plusz 1 darab egy szerződésmódosítást takar). A Strabag a „Company4” szintén 556 szerződéssel, amit a KIFÜ-KAR Zrt.-vel együtt nyert. Ugyanakkor ők a győri önkormányzattal (és nem az Útkezelő Szervezettel) további 42 szerződést kötöttek 2011 óta, így összesen 598 db nyertes tenderük van. A „Company5” pedig nem más, mint a győri üzleti körökben jól ismert VILL-KORR Kft., amely 297 alkalommal lett befutó.
Lássuk, mit lehet tudni a cégekről, amelyek főként a Borkai-érában érték el páratlan sikereiket Győrben.
A STRABAG Általános Építő Kft.-t valószínűleg már nem kell bemutatni senkinek. A hazai piacon is jól ismert, osztrák tulajdonú cég már a szocialista kormányok alatt is közkedvelt volt, a Fidesz pedig hasonlóan bőkezűen bánik a cégcsoporttal a hatalomra kerülése óta. A kft. számos állami közbeszerzést nyert el az elmúlt években is, és 2021-ben például 52 milliárdos forgalmat bonyolított 3,3 milliárdos eredmény mellett.
Sokkal érdekesebb a KIFÜ-KAR Zrt., amelynek többségi tulajdonosai a Belfry Holding GmbH és a Themis Magántőkealap. Előbbi Aczél Zoltánhoz köthető, aki a Strabag regionális lobbistája, apja, Aczél Tamás pedig a magyar Belfry-cégek vezetője volt. A Strabag, a Belfry és a Themis kapcsolatáról a Válaszonline írt 2019-ben: utóbbi kettő például közösen tulajdonolta a Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft.-t. A Belfry-t a G7 a „NER és a Strabag közé besimult építőipari csodacég”-nek nevezi, miután a gyakorlatilag ismeretlen és maroknyi alkalmazottal működő cég sorra nyerte az állami út- és vasútépítéseket Magyarországon a Strabag konzorciumi partnereként vagy alvállalkozójaként.
A Themis Magántőkealap pedig a Szijjártó Péter külügyminisztert jachtoztató üzletember, Szíjj László érdekeltsége:
Két ábra, ami megmutatja, miért érdekesek a magántőkealapok tulajdonosai | atlatszo.hu
Az elmúlt napokban mindenki a magántőkealapokról beszélt, nem véletlenül. A Direkt36 ugyanis vette a fáradságot és végigbogarászott egy nyilvántartást, amelyből kiderült, kik a végső tulajdonosai egy-egy magyar magántőkealapnak. Nagy meglepetés persze nem érhetett senkit: a háttérben Mészáros Lőrincet, Szíjj Lászlót és Száraz Istvánt is ott találjuk. Most egy egyszerű kapcsolati háló és egy rövid folyamatábra segítségével próbáljuk megmutatni, ki kivel és hogyan függ össze a most feltárt információk alapján.
A tiszakécskei vállalkozó cégcsoportjának zászlóshajója a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt., amelyet szintén közpénzes megbízásokkal hizlaltak nagyra. A politikai hátszél egyik kézzelfogható eleme a Mészáros Lőrinc cégeivel való közös projektek és érdekeltség(ek). A másik pedig az, hogy Szíjj cégének luxusjachtjai (a Lady MRD és a Seagull MRD) fedélzetén több kormányközeli ember is felbukkant már.
A Themis egyik legnagyobb dobása napjainkban az, hogy az általa vezetett (Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeivel felálló) konzorcium elnyerte a 35 évre szóló nemzeti autópálya-koncessziót. Érdekesség, hogy a versenyen a Strabag is indult, de egy osztrák versenyhatósági eljárás miatt kiesett.
Bővül a Duna Aszfalt birodalma, 4 új céget alapított a jachtokról elhíresült Szíjj László | atlatszo.hu
Tavaly augusztusban megalakult a Duna Aszfalt Építő Zrt., a Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt. és a Duna Aszfalt Projekt Zrt., decemberben pedig bejegyezte a bíróság a Duna Aszfalt Energia Zrt.-t is. A tulajdonosa mindegyiknek személyesen Szíjj László, aki a kormányközeli körök által látogatott Artemy, Lady MRD és Seagull MRD nevű jachtokat is birtokolja. A cégcsoport sajtósa csupán annyit közölt érdeklődésünkre, hogy az új cégek „a Duna Aszfalt által kivitelezendő projektek megvalósításában vesznek részt”.
A harmadik tenderbajnok cég, a VILL-KORR HUNGÁRIA Villamosipari Kft. ennél kisebb hal, de azért bőven jut nekik is közpénz. 2018-ban az EU csalás elleni ügynökségének vizsgálata alapján megírtuk, hogy a kft. a 2010-es, hódmezővásárhelyi közvilágítási tenderen, amely prototípusként szolgált az Elios meneteléséhez, alvállalkozóként segítette ki Tiborcz Istvánt, a miniszterelnök vejét. A nem sokkal korábban alapított Tiborcz-cég ugyanis még nem rendelkezett a szükséges anyagi és szakmai referenciákkal, azokat az alvállalkozói igazolták – a kettőből az egyik pedig a VILL-KORR Kft. volt.
A cég ezután számos állami közbeszerzést nyert el, és országos jelentőségűvé nőtte ki magát. Éves nettó forgalma stabilan 4-5 milliárd forint, a tulajdonos Gasztonyi Lászlónak és családjának pedig „bérelt helye lett” a leggazdagabb magyarok százas listáján.
A VILL-KORR azonban csak akkor került igazán az érdeklődés központjába, amikor 2019-ben nyilvánosságra került az akkori győri polgármester, a fideszes Borkai Zsolt jachtozós szexvideóját. A botrányt „Az ördög ügyvédje” nevű blog robbantotta ki, amelynek anonim szerzője szerint Borkai ügyvédje, Rákosfalvy Zoltán, valamint Gasztonyi László is gyakori vendég volt Borkai kiruccanásain, akárcsak Ackermann István, a Strabag területi igazgatója.
A G7.hu ezért vizsgálta meg akkoriban a város közbeszerzéseit a CRCB önkormányzati beszerzési adatbázisát alapul véve. A lap arra jutott, hogy
„a Győr által kiírt közbeszerzések 37 százaléka, a nem egészen 50-ből 18,3 milliárd forint landolt a Borkai-botrányban érintett szereplőknél, beleértve a Strabagot is.”
Bár a vizsgálat nem volt teljes körű, a lap szerint forintosítva a legtöbb közbeszerzést a Strabag nyerte Győrben.
De persze jutott pénz bőven Gasztonyi cégének is, így nyilván nem jelentett gondot luxusnyaralót építeni Balatonfüreden, egy telken többek között Rákosfalvy Zoltánnal.
A polgármester rokonai, barátai és üzletfelei – lerajzoltuk a „Győrt behálózó polipot” | atlatszo.hu
Borkai Zsolt viselt dolgairól néhány napja kezdett publikálni egy anonim blog: a nyilvánosságra került fotók tanúsága szerint Győr fideszes polgármestere tavaly szexpartin vett részt az Adrián Rákosfalvy Zoltán ügyvéd, valamint Szabó Ervin üzletember társaságában. Cégnyilvántartási adatok szerint Győr fideszes polgármesterének fia több cégen keresztül kötődik apja útitársához: Rákosfalvy Zoltánnal közös vállalkozása is volt Borkai Ádámnak.
A tenderkirály cégeket és azok tulajdonosait most már ismerjük. A több száz közbeszerzés azonban – még ennyi év alatt is – kiemelkedően soknak tűnik. Főleg úgy, hogy nem volt verseny a megbízásokért. Éppen ezért megkértük a szakértőnket, magyarázza el, hogyan lehet ezt összehozni.
A szakértő kérdésünkre elmondta, az ajánlatkérő Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezete volt, amely keretmegállapodást kötött egyetlen céggel.
A keretmegállapodás nyertese pedig ezután mindent vitt, amit ennek a megbízásnak a részeként írtak ki a következő években.
Az útépítési és karbantartási eljárás menete tehát így nézett ki:
Tahát a cégek valójában nem nyertek el több száz „megbundázott” közbeszerzést, hanem a szerződés szerint csak tőlük rendelhették meg a felújítási munkákat a kiíró igénye szerinti ütemezésben és bontásban. A kiíró pedig valamiért úgy döntött, hogy szétbontja sok kis lehívásra a felújítási igényeit, amely a Közbeszerzési Értesítőben úgy jelent meg, mintha külön közbeszerzésekben lettek volna nyertesek, miközben már elméletben is kizárt volt, hogy más elinduljon ezeken az ajánlatkéréseken.
Ugyanez zajlott le a VILL-KORR esetében is. A közvilágításra kiírt (meghívásos) felhívásra ebben az esetben is csak egy ajánlat jött. Ami pedig külön említést érdemel, hogy a 48 hónapos keretszerződésre gyorsított eljárást írtak ki, így csak 18 nap volt a rendelkezésre álló idő a jelentkezésre az alapértelmezett 30 nap helyett. A gyorsított eljárás indokolása az volt, hogy nincs idő kivárni a 30 napot, mert késésben vannak, mert lejártak az előző szerződések. Ezt azonban pontosan tudnia kellett volna a kiírónak…
A szakértő hozzátette: a keretmegállapodás önmagában jó dolog, mert előzetes tervezésre sarkallja a kiírót. Ha több céget hirdet nyertesnek az alapeljárásban, akkor a későbbiekben őket tudja versenyeztetni anélkül, hogy minden lehívásra külön macerás közbeszerzést írna ki, és mindig újranyitná a teljes piac felé a versenyt.
„Az egyetlen nyertessel megkötött keretmegállapodás viszont a legális lopás legtökéletesebb eszköze”
– fogalmazott. „Persze ez a módszer máshol is ismert, érdemes csak Budapest egyes kerületeiben körülnézni” – tette hozzá.
A kormány saját elemzése szerint is 30% az egyszereplős közbeszerzések aránya | atlatszo.hu
Gulyás Gergely miniszter a július 7-i Kormányinfón jelentette be, hogy Magyarország az uniós pénzek mielőbbi megszerzése érdekében az EU elvárásainak megfelelően 15%-ra csökkenti az egyszereplős közbeszerzések arányát. Ez biztosan nem lesz egyszerű feladat, mert a Miniszterelnökség áprilisi elemzése szerint is 30% az egyajánlatos tenderek aránya, szolgáltatások és árubeszerzések tekintetében pedig még magasabb. Pedig nem is teljes a statisztika: az adatokba nem számolták bele például a keretmegállapodásokat és a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásokat sem.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Borkai Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester sajtótájékoztatót tart, miután aláírták a Modern városok program keretében a kormány és Győr városa közötti együttműködési megállapodást a győri városháza dísztermében 2017. április 28-án. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA szervezet még 2021-ben jogsértő módon bontotta részekre egy beszerzését, és mellőzte a közbeszerzési eljárás lefolytatását. A szerződő céget is megbüntették.
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság egyúttal kiírta az őrzés-védelemről szóló eljárást is, annak 88 milliárd forint az értéke.
A nyertes vállalkozónak a nap 24 órájában rendelkezésre kell állnia. A fuvarok főként az MTVA Kunigunda úti székhelyéről indulnak vagy oda érkeznek majd.
Nemrég a Mercarius Flottakezelő Kft. „hagyta nyerni”a Mészáros M1-t azzal, hogy nem adott be hiánypótlást. Most utóbbi tette ugyanezt, így előbbié lett a megbízás.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!