Győr

Győr már az energiaválság előtt befékezett: több beruházás is elmaradt vagy késik

Az utóbbi években az állam és/vagy az önkormányzat, valamint helyi politikusok által beígért győri beruházások, felújítások közül jó néhány elmaradt, leállt vagy egyelőre el sem indult. Jó néhány projekt van az ország egyik leggazdagabb városában, amelyeket halasztanak, és ami elvileg zajlik, arról sem tudni, pontosan mikor ér véget. Legalábbis a fideszes győri polgármester, Dézsi Csaba András az Átlátszónak nem válaszolt, amikor példéul a Radó-szigeti csónakház felújításáról kérdeztük. Az Adyvárosi Sportcentrum beruházásért felelős sportvezetőtől, Fűzy András viszont megtudtuk: annak a csúszásnak az egyik oka az energiapiaci drágulás. 

Idén nyárra tervezték a megújult győri Adyvárosi Sportcentrum átadását, ez azonban elmaradt. Rákérdeztünk a beruházónál ennek okára, illetve arra is, hogy mikor fejeződik be a felújítás. Fűzy András, a Széchenyi Kosárlabda Akadémia és az UNI Győr kosárlabdacsapat elnöke az Átlátszó kérdésére elmondta, „a létesítmény 2023 első negyedévében lesz átadva”. Majd hozzátette, hogy „a kivitelezési idő két okból tolódik ki.”

Az egyik, hogy az építési területen található közművek fejlesztése az előzetes felméréshez viszonyítva sokkal több időt és energiát vett igénybe. Ugyanis gáz- valamint elektromos hálózatokat kellett kiváltani, „amely munkálatok elvégzése időigényes és meghatározott képesítésű szakmunkát, technológiát igényelt. A másik pedig egyértelműen a jelenlegi energiapiacon meglévő bizonytalanság, és várható nagy mértékű drágulás által okozott kockázatok. Amelyeket az Akadémiánk forráshiány miatt felelősen nem vállalhat fel. A beruházás jelenleg közel 70%-os készültségi fokozatban áll. Október második hetétől, már csak belső gépészeti és sporttechnológiai munkálatok fognak zajlani” – mondta Fűzy András.

2021 nyarán jelentette be Simon Róbert Balázs győri fideszes országgyűlési képviselő, hogy megújul az akkor üresen álló Adyvárosi Sportcentrum, vagyis közismertebb nevén Grabo-sátor. „Kezdeményeztem a Magyar Kosárlabda Szövetségnél és Győr önkormányzatánál, hogy kerüljön felújításra ez a létesítmény. A Magyar Kosárlabda Szövetség megítélte hozzá a forrást, a munkálatok hamarosan elkezdődnek, és egy új „terepe”, új helyszíne lesz ez a női kosárlabdának, és a lakosságot is szolgálni fogja” – nyilatkozta akkor a Fidesz győri országgyűlési képviselője.

Jelenleg “közel 70%-os készültségi fokozatban áll” az Adyvárosi Sportcentrum. A szerző felvétele.

Az ingatlant egy helyi sportcégnek, a MIZSE-SPORT Szolgáltató Kft.– nek adták üzemeltetésre, miután az önkormányzat hozzájárult a létesítmény „részleges rekonstrukciójához, továbbá a sportlétesítmény külső épített környezetének felújításához, átalakításához.”

A cég vállalta „a régi tetőponyvázat lebontását, új felépítését, a beton tartószerkezetek felújítását, ellenőrzését, tűzjelző és riasztó beszerelését, a vizesblokk felújítását, új bejárati ajtók építését, a létesítmény távhőhálózatra való rákötését, sportpadló kialakítását vízszigetelt aljzattal, a villamoshálózat, a világítás kicserélését, LED-kijelzők, jelzőfények, időmérő órák felszerelését, klíma és hangosítás beépítését. Továbbá az ingatlan melletti parkoló felújítását, bővítését, kültéri 3×3-as játékpálya kialakítását egy palánkkal, a zöldterület fenntartását, növényzet telepítését.”

Mindezt a Magyar Kosárlabdázók Szövetségéhez benyújtott 2016/2017-es nyertes TAO-pályázatból, és saját forrásból kívánta megvalósítani. (A MIZSE-SPORT Kft. a Széchenyi Kosárlabda Akadémia Sportegyesület tulajdonában van.) Tavaly még arról beszéltek, hogy 2022 nyarára készül majd el az új Adyvárosi Sportcentrum. A munkálatok 2022 tavaszán valóban elindultak, ám nemhogy nyára, de még szeptemberre sem fejeződtek be.

Se híd, se iskola, se csónakház

A kormány leállította az új Mosoni-Duna-híd megépítését és a Lukács Sándor Szakképző Intézet (vagyis teljes nevén a Győri Műszaki Szakképzési Centrum Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma) teljes körű felújítását. Az új híd Gyárvárost az Ipar utat kötötte volna össze Révfaluval és Bácsával. A projekt kezdeti 22 milliárdos becsült költsége 33 milliárdra nőtt 2022 januárjára, idén májusban pedig már világos volt, hogy nem fog megépülni.

A Lukács iskola felújítását korábban Paár Attila és Mészáros Lőrinc cégei nyerték el közösen, egy nagyjából 2 milliárd forintos projektről van szó. A Közbeszerzési Értesítő szerint a felújítás mellett új tanműhelyet, belső díszudvart és szabadtéri sportályát is építettek volna az iskolában.

A Radó-szigeti csónakház felújítása is várat magára. A szerző felvétele.

Nem válaszolt viszont megkeresésünkre Dézsi Csaba András polgármester, akit a Radó-szigeti csónakház felújításáról kérdeztünk, így ennek a sorsa is kérdéses egyelőre. Pedig csaknem két éve, 2020 novemberében jelentették be: átadták az ingatlant az önkormányzatnak. A Spartacus csónakházként is ismert, 1358 négyzetméteres ingatlant műemlékként tartják számon, és nagyvízi mederben helyezkedik el.

A győri önkormányzat településfejlesztési és városrendezési célból akarja megszerezni az ingatlant, amelyre az előterjesztés szerint 135 millió forint plusz áfát fizetne. Aztán a költségek tovább nőttek: a városvezető ekkor még arról beszélt, nemcsak az épületet vették meg, de a kiviteli tervet is, így könnyebben hozzá lehet látni az ingatlan rendbetételének. Csakhogy aztán kiderült: ez már lejárt, így újra kell terveztetni. Ez 67, 5 millióba került. Így tehát már több mint 200 milliót fordított az önkormányzat az ingatlanra, amelynek a felújítása még nem kezdődött el.

A pályaudvar még mindig „hányadék”

Győrben a megszorítások már a 2022-es választás előtt elkezdődtek: az óvodai dolgozóknak az étkezési lehetőségét, aztán a ruhapénzét vették el. Mindez a távfűtéshez beszerzett földgáz drasztikus megdrágulása miatt. A választások után, szeptemberben pedig kulturális intézményeket (uszoda, könyvtár, múzeum) zártak be.

Így aztán valószínűleg a polgármester olyan tervei is „mennek a levesbe”, mint az intermodális csomópont, amiről hosszan beszélt az Átlátszónak adott 2020 nyári interjúban.

“Bármikor megmondhatom a véleményem a fociról” – interjú Dézsi Csaba András győri polgármesterrel | atlatszo.hu

Az Átlátszónak ritkán ad ilyen részletes, hosszú interjút országosan ismert Fidesz-politikus. Dézsi Csaba András, az idén januárban, Borkai Zsolt lemondása után megválasztott győri polgármester azonban válaszolt a kérdéseinkre.

A győri vasútállomás felújítása szintén várat magára. „A MÁV vezérigazgatójának szóvá tettem, hogy nem találtam meg a pályaudvart az 50 legrosszabb állapotban lévő pályaudvar között a MÁV listáján. Ez megengedhetetlen, és kértem, hogy egy rekonstrukciót hajtsanak rajta végre. A Modern Városok programban szerepel az intermodális csomópont: olyan komplex felújítás, amely egységben kezeli a helyi és vidéki buszjáratokat, a MÁV-pályaudvart, a különböző átszállási, jegyvásárlási, utasforgalmi, parkolási lehetőségeket, a későbbiekben az elővárosi vasútvonalakat, hogy a peremkerületekből, Ménfőcsanakról, Gyárvárosból, Győrszentivánról be lehessen jönni a belvárosba vasúttal”– fejtette ki akkor Dézsi Csaba András.

Viszont a pályaudvaron, amely (a polgármester szavait idézve) „egy hányadék”, azóta sem történt semmi.

Hiába készült az intermodális csomópontról megvalósíthatósági tanulmány. Jelenleg az Ipari Park bővítése van terítéken, de mivel a hírek szerint egy akkumulátorgyár települne oda, ez a beruházásterv idáig nem mondható sikertörténetnek, inkább felháborodást keltett a helyi lakosságban.

Részlet a felújításra váró győri vasútállomásból. A szerző felvétele.

Nem valósult meg a győri kulturális negyed sem, pedig Dézsi Csaba András polgármester még a koronavírus-járvány egyik csúcspontján is bizakodó volt. „Rendbe rakjuk a belvárost, amit a kulturális negyeddel egy rozsdaövezet felé ki is bővítünk, mindezt pedig összeköthetjük a vízi turizmus bővítésével. Miért ne lehetne elektromos kishajóval eljutni a város egyik pontjából a másikba?” – mondta egy 2021 januárjában adott interjújában.

A 2022-es választások után azonban kiderült: sanszos, hogy a közeljövőben se a kulturális negyed nem épül meg, sem a régi színház nem lesz felújítva. Tehát marad minden úgy, ahogy volt.

Tiltakoznak az akkumulátorgyár terve ellen, kifütyülték a kormánytisztviselőket a győrszentiváni polgárok | atlatszo.hu

Két hónapja forrnak az indulatok a 12 ezer lakosú Győrszentivánban, ennek tetőzése volt egy parázs hangulatú lakossági fórum szeptember 20-án. A győrszentiváni ipari park tervezett bővítése kapcsán megrendezett eseményen körülbelül ezer lakos szeretett volna válaszokat kapni a kormány által elrendelt „jelentősen zavaró hatású” ipari beruházással kapcsolatban, ám a jelenlévő kormányhivatali és önkormányzati résztvevők semmilyen érdemleges választ nem tudtak adni a kérdéseikre. Pedig a helyiek nem akarnak sem akkumulátorgyárat, sem más veszélyes, környezetterhelő üzemet a lakóövezetük közelében. A győri polgármester szerint viszont csak „az ellenzék Győrben jól ismert, minden felelősség nélkül hazudozó fórumai és fizetett, kiképzett pártprovokátorai” uszítják az embereket az iparosítás ellen.


Papp László Tamás

Nyitókép: Dézsi Csaba András egy állami támogatásból felújított járdaszakasznál a Győr-Szabadhegy városrészben. Fotó: Facebook

Megosztás