Orbán Viktor levelével osztottak notebookot a gyerekeknek a választás előtt
Az eszközöket egy EU-s projekt keretében vették, de az iskolásoknak és szüleiknek a miniszterelnök "Brüsszelt" nem említi, csak a kormányt dicséri.
Öt hónapba telt, mire a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodával eljutottunk odáig, hogy megmutatták, mennyit költöttek 2022-ben a társadalmi célú reklámként futó kampányokra, és hol jelentek meg ezek a hirdetések. Az állami milliárdok legnagyobb része a kormányközeli médiánál landolt, de kapott belőle a Blikk, a Népszava, az ATV és az RTL is.
Ha a kormányüzenetek továbbításáról van szó, akkor bőbeszédű a kabinetiroda, ha viszont az a kérdés, ki profitál ebből, már gondolkodóba esik. Így történhetett, hogy hónapokba telt megtudnunk, 2022-ben mégis kinek volt jó, hogy mindenhonnan az hangzott: „Készült Magyarország kormánya megbízásából!”
A „társadalmi célú” kampányokra vonatkozó adatigénylést októberben indítottuk, de először azt válaszolták, hogy „az adatokat a kért bontásban nem tartjuk nyilván.” Majd 45 nap türelmet kértek az újabb adatkérésre, és december 19-re küldtek egy felsorolást a kampányokról. A tényleges költésekért újabb adatigénylést kellett beadnunk, majd jött a válasz: nem küldik el a táblázatokat, nézzük meg őket. De a minisztérium épületében nem használhattunk telefont, csak jegyzetelni lehetett.
A kampányokat 13 mappában tárolják, onnan gyűjtöttünk adatokat. A médiaterveket néztük végig, amiken az szerepel, melyik médium mennyi hirdetést és hol helyez el.
A gyermekvédelminek nevezett népszavazásra nettó 3,8 milliárd forint ment el. Ebből 100 millió forintot hirdettek el a Blikkben, 32 milliót Axel-Springer lapokban, 21 milliót a Demokratában, 71 milliót egyéb lapokban. A printes költés nettó 2,1 milliárd forintjának döntő többsége pedig a KESMA-tag Mediaworks-höz ment.
A KESMA-tagok költését nem számoltuk ki pontosan, ugyanis könnyebb volt a nem kormányközeli költéseket összeadni, de a nagyságrend így is helyes.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda összesítésünk szerint 2022-ben 19,6 milliárd forintot költött társadalmi célúnak nevezett kampányra.
A politikai kampányokhoz köthető reklámokból 16,6 milliárd forint ment a kormánymédiához.
Ez az összeg tartalmazza a közvetítő cég 15 százalékos jutalékát is. A lapok legtöbbször 30-45 százalékos kedvezményt adtak a listaárból, a tévéknél ez 75 százalékig nőtt.
2022-ben nemcsak az eddig ismert New Land Media Kft.-vel szerződött a Rogán-minisztérium, hanem a szintén Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Moonlight Event Kft. (ma már Lounge Event Kft.) is képbe került. Ők az online kampányok eredményeit is mérték.
Budai luxusvillába költöztek a kormánypropagandából meggazdagodott Balásy Gyula reklámcégei – drónvideó | atlatszo.hu
A közpénzeső természetesen felvirágoztatta a két vállalkozást: 2018-ra a New Land Media árbevétele a 2014-eshez képest 571,5-szeres növekedést produkált (91,4 millió forintról 52,2 milliárdra emelkedett), adózott eredménye pedig 6.312-szeresére nőtt (1,3 millió forintról 8,8 milliárdra). A Lounge Design Kft.
A borsonline.hu-n közzétett Őrizzük meg Magyarország békéjét nevű kampány több esetben 0 százalékos átkattintási aránnyal, azaz CTR-rel futott. Hogy ez mit jelent? A Google szerint, ha a CTR-érték magas, az azt jelenti, hogy a felhasználók hasznosnak és relevánsnak találják a hirdetést. A kormányzati hirdetésekről a mérések szerint ez nem mondható el. De legalább a közpénz döntő része a kormánymédiához vándorolt.
Szöveg: Segesvári Csaba – Adatvizualizáció: Szabó Krisztián – Videó: Bodoky Bence
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz eszközöket egy EU-s projekt keretében vették, de az iskolásoknak és szüleiknek a miniszterelnök "Brüsszelt" nem említi, csak a kormányt dicséri.
A személyiségi jogok megsértése terén a Mediaworks lett a rekorder 25 elmarasztaló ítélettel. Az Átlátszó, az RTL és a Telex egy pert sem vesztett el.
Az állam műsorszámok támogatójaként is bőkezű volt a választások előtt. A pénz nagy része a TV2-nél landolt.
A második a Pesti Srácok lett, ami 12 perből 8-at vesztett el.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!