Kormánypropaganda

Két hónap alatt 6,4 milliárdot költött reklámokra a kormány, a pénz nagy részét a KESMA kapta

A Hadházy Ákos országgyűlési képviselő birtokába került adatokból kiderül, hogy összesen 6,4 milliárdot költött a kormány hirdetésekre két hónap alatt. A reklámokra fordított pénz nagy része a KESMA-birodalomhoz került, de a Pesti Srácok és a Magyar Hírlap is jelentős összeget kapott.

 

Támogatási kampány

Hadházy Ákos Facebook-posztban számolt be arról, hogy adatokhoz jutott az állami reklámköltésekkel kapcsolatban. A független országgyűlési képviselő birtokába került dokumentum hét május-júniusi megrendelés részletes médiaterveit mutatja be, így pontos képet ad arról, hogy hol mennyiért hirdetett a kormány.

Hadházy az adatok kapcsán megjegyezte, hogy a több mint 100 oldalnyi táblázat egy része hibás volt, így csupán öt kampány adatait tudta kielemezni, amelyek összesen nettó 6,4 milliárdba kerültek.

A legtöbb pénzt a Mediaworks Zrt. kapta ebben az időszakban, összesen 2,67 milliárd forintot. A Magyar Nemzetet, Nemzeti Sportot és a megyei lapokat kiadó Mediaworks így az összes hirdetési költség több mint 41%-át zsebelte be.

Hadházy szerint ehhez érdemes hozzászámolni a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) egyéb érdekeltségeit is, mint amilyen a Hír TV Zrt. (amire a hirdetések 2,16%-át fordították) és az Origo kiadója (ami a reklámokra fordított pénz 3,53%-át kapta). Az Origo-t kiadó New Wave Media Group 2018-ban lett az Evomedia tulajdonosa, a két cég egyesülése után pedig gyorsan az egyik legnagyobb szereplővé vált az online reklámpiacon.

Így az összes állami reklámköltés majdnem fele, egészen pontosan 47,27%-a került két hónap alatt a KESMA-birodalomhoz.

Forrás: Hadházy Ákos/Facebook

A második legfontosabb szereplő a közterületi reklámok szempontjából meghatározó Publimont Kft. A cég az összes költés 22%-át, azaz nettó 1,4 milliárd forintot kapott.

A harmadik helyen a Village Media Kft. áll, ami helyi lokális lapok és tévék reklámfelületeit értékesíti. A cég nettó 426 millió forintot, azaz az öt kampány költésének 6,6%-át kapta meg. Hadházy szerint a cég kapcsán érdemes megjegyezni azt is, hogy a tulajdonos Hidvégi Krisztina, aki azonos lehet a New Land Media Kft. médiaigazgatójával. Ez utóbbi tervezi meg az állami reklámpénzek elosztását, vagyis a kormány által megbízott ügynökség a saját vezető munkatársuk cégének oszthatja az állami pénzt.

Az adatokból az a következtetés is levonható a képviselő szerint, hogy a propagandakiadások jelentős része független az olvasottságtól. A Pesti Srácokat működtető Insider Media Kft. például több, mint 100 millió forintot kapott a május-júniusi időszakban, ami a teljes költés 1,6 százaléka. Ez már csak azért is érdekes, mert hivatalos mérések szerint a lap látogatóinak száma nem éri el a napi 50 ezret. A Gemius szeptember 30-i adatai szerint például 37 017 látogatója volt az oldalnak.

Az összes költés 2 százalékát, azaz nettó 132 millió forintot kapott a Magyar Hírlapot kiadó Rising Star Kft. és a Magyar Demokrata hetilap kiadója, az Artamondo Kft. is.

Említésre méltó még, hogy a kormánykritikus Népszava kiadója, a XXI. Század Média Kft. is jelentős összeget, 215 milliót kapott, ami a teljes költés 3,3%-a.

A listán találjuk a Mészáros  érdekeltségébe tartozó Atmediát és a Media Services Company-t is. Emellett a Rádió 1, Best FM és a Retro Rádió reklámidejét értékesítő Media Time Kft.-nek, és a Blikket kiadó a Blikk Kft-nek is jutott az állami hirdetésekből.

Mi is többször foglalkoztunk már az állami reklámköltésekkel és a közpénzből finanszírozott kormánypropagandával. 2017-ben például a kormány 12 milliárdot költött sorosozós kampányokra, 2020 harmadik negyedévében (július-augusztus-szeptember) pedig 18 milliárd forint ment el állami reklámokra. Nem csoda, hogy a kampányokat levezénylő reklámcégek tulajdonosának futja hatalmas budai villára, de az állami hirdetések alakulását is részletesen bemutattuk:

Állami reklámköltés 2006-2018

A Mérték Médiaelemző Műhely és az Átlátszó évek óta figyelemmel kíséri az állami reklámköltés alakulását. Az adatvizualizáció frissült a tavalyi adatokkal, így már a 2006-2018 évek állami reklámköltését lehet nyomon követni az ábrákon. Bátorfy Attila és Urbán Ágnes írása. Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún.


Hadházy az adatok elemzése után javaslatokat is megfogalmazott, amelyek többek között az állami reklámköltések csökkentésére és a propaganda betiltására irányulnak. Azt is hozzátette, hogy szükségesnek látja a KESMA és Mediaworks konglomerátumok feldarabolását, valamint egy új médiatörvény létrehozását, ami biztosítja a sajtó szabadságát. Továbbá a jelenlegi MTVA helyett egy szakmai alapon működő, reklámmentes, valódi közszolgálati tévé, rádió és nemzeti hírügynökség létrehozását is fontosnak tartaná.

Szopkó Zita

Címlapkép: Összefirkált kormányplakát 2020. május 2-án Budapesten (fotó: Átlátszó/Erdélyi Katalin)

Megosztás