Médiafoglalás

47 milliárd forintos árbevétele volt a Mediaworksnek, a kormány is segített

A most leadott pénzügyi beszámoló szerint több mint 1,4 milliárd forint GVH bírságtól szabadult meg a Mediaworks, ami jelentősen növelte az eredményüket. Így lett 1,972 milliárd forint a cég nyeresége tavaly. A kormánypárti médiagólem lapeladásból származó bevétele viszont 9 százalékkal csökkent, a hirdetések összege pedig 60 százaléka több lett annál, mint amit lapeladásból értek el. Szerintük a koronavírus alatt a kormányzati intézkedések ellensúlyozták az esetleges forgalomkieséseket.

47 790 082 000 forint, azaz 47,79 milliárd – ennyi bevétele volt 2021-ben a Mediaworksnak, vagyis a kormánypárti lapokat tömörítő KESMA-vállalkozásnak. Miközben a cégcsoport folyamatosan építi le a vidéki szerkesztőségeit, az előző év pénzügyileg sikeresnek mondható. Igaz, ha számok mögé nézünk, már korántsem annyira vidám a helyzet.

A Mediaworks 2021-ben 1,4 milliárd forinttal növelte bevételét, a 47,79 milliárd forintból 13,8 milliárd volt a lapeladás. Ez 9 százalékkal kevesebb, mint 2020-ban. A hirdetésekből 22,1 milliárd forinthoz jutottak, ez is jókora csökkenés, mintegy 300 milliós. Az egyéb árbevétel 4 milliárdról 7 milliárdra nőtt.

És itt jön a varázslat: az eredmény jelentősen nőtt, de nem azért, mert többen olvassák a kormánylapokat – a csökkenő példányszámokról többek között itt is írtunk. A kiegészítő melléklet szerint „a céltartalék nyitó állományának legjelentősebb tételeit a korábbi GVH ügyben hozott határozat miatt képzett tételek jelentik. Az erre képzett céltartalék állományát a Társaság 2021 évben feloldotta, mivel az ügy lezárult,

a GVH új eljárást folytatott le, melyben a bírságot mérsékelte. A feloldás eredményeképpen a céltartalék állomány jelentősen csökkent.

A személyi jellegű kifizetésekre képzett céltartalékot olyan végkielégítések indokolják, melyek 2021 évben bekövetkezett eseményekhez kapcsolódnak, de a kifizetésük csak 2022 évben történik meg.” „A céltartalék felhasználás összegéből 1.861.829 eFt a GVH bírságra képzett céltartalék feloldását jelenti, az eljárás lezárult, így a képzett céltartalékot a Társaság megszüntette.” Vagyis a GVH bírságmérséklés közel 1,9 milliárd forintot jelentett a Mediaworks eredményében, ami így 1,972 milliárd forint lett.

Együttműködőek voltak

A 2,2 milliárd forintos bírságot még 2014-ben szabták ki az akkori négy legnagyobb hazai regionális lapkiadóra (Axel Springer, Russmedia, Lapcom Kiadó és Pannon Lapok), amiért a magyar piac felosztását célzó versenykorlátozó megállapodást kötöttek. A GVH döntése valamennyi vállalkozást a törvény szerint kiszabható maximális bírsággal sújtotta a közel tíz évig tartó kartellmegállapodás miatt. Ezek a lapok a Mediaworks tulajdonába kerültek, a bírsággal együtt.

A GVH ezt a bírságot vizsgálta felül, a 2021-es közlemény szerint azért, mert „a Mediaworks Hungary Zrt. (mint a 2000 és 2010 közötti kartell valamennyi szereplőjének jogutódja) az eljárás során végig együttműködött a hatósággal: elismerte a megállapított tényállást, nem vitatta a bírságszámítást, lemondott a határozattal szembeni jogorvoslati jogáról, és vállalta, hogy visszavonja az üggyel kapcsolatos, továbbra is elbírálásra váró kúriai felülvizsgálati kérelmét. A GVH emellett figyelembe vette a cég által bevezetett, jövőbeni hasonló jogsértések elkerülését célzó versenyjogi megfelelési programot, valamint a világjárvány hatásait a vállalkozás vonatkozásában. A megismételt eljárásban így összesen mintegy 830 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.”

Két hónap alatt 6,4 milliárdot költött reklámokra a kormány, a pénz nagy részét a KESMA kapta | atlatszo.hu

A Hadházy Ákos országgyűlési képviselő birtokába került adatokból kiderül, hogy összesen 6,4 milliárdot költött a kormány hirdetésekre két hónap alatt. A reklámokra fordított pénz nagy része a KESMA-birodalomhoz került, de a Pesti Srácok és a Magyar Hírlap is jelentős összeget kapott.

Kevesebb dolgozó, sok hitel

A cég munkavállalóinak száma 2021-re 200-zal csökkent, pedig beolvadások is voltak: a Mandiner Press Kft., a szegedma.hu kiadója a Napfénymédia Kft. mellett a Dunaújvárosi Szuperinfó Kft. is a Mediaworksé lett.

A cég hitelt is felvett. A cash flow-kimutatás szerint 6,89 milliárd forint hitelt vettek fel, miközben 3,1 milliárdot visszafizettek. A beszámoló szerint „a Társaság beruházási hitelei – melyek teljes fennálló összege 2021.12.31-én 7.658.632 eFt – zálogjoggal biztosítottak, a zálogjog a Társaság minden ingatlanát és egyéb eszközét érinti, valamint kiterjed a Társaság leányvállalataira is. A hitelek egy része a beolvadó társaságoktól került a Társaság könyveibe, a feltételek egységesítése és új szerződésbe foglalása jelenleg is zajlik. A hitelek törlesztése folyamatos, a hitelintézet által támasztott elvárásoknak a Társaság megfelel.”

A G7 két éve írta meg, hogy kormányközeli cégeknél – így a Mediaworksnél – landol a magyar reklámpénzek harmada. A legfrissebb adatok a Magyar Reklámszövetség oldalán találhatók. 

Azt is írják, hogy „a 2020 elején kezdődött világjárvány a Társaság teljesítményére az éves adatok alapján nem volt jelentős hatással, a kormányzati intézkedések ellensúlyozták az esetleges forgalomkieséseket. Maga a hatás nem számszerűsíthető megbízhatóan, mivel nem kimutatható, hogy mely esetekben eredményezte maga a pandémia a bevétel elmaradását. A beszállítói oldalon sem tapasztalt a Társaság fennakadást a járvánnyal összefüggésben.”

A Mediaworks konszolidált beszámolót is közzétesz, az még nem jelent meg.

Segesvári Csaba

Nyitókép: A Mediaworks nyitóoldala 

Megosztás