közbeszerzés

18 milliárdot költöttek állami kampányokra 2020 harmadik negyedévében

A napokban közzétett tájékoztatók szerint 2020 harmadik negyedévében összesen 18 milliárd forintot költött a Nemzeti Kommunikációs Hivatal az állami cégek és szervek reklámjaira és rendezvényeire, ebből 5,5 milliárd ment el kormánypropagandára. A munkák egy részét szokás szerint Balásy Gyula két cége, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. végezte, a többit pedig az Antenna Hungária Zrt. zsebelhette be.

 

Támogatási kampány

Megjelent a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) harmadik negyedéves tájékoztatója az állami reklám- és rendezvényköltésekről, amire összesen nettó 18,4 milliárd forintot költöttek. A Nemzeti Kommunikációs Hivatalt annak érdekében hozták létre, hogy felügyelje az állami szervek reklámköltéseit, felettes szerve a Rogán Antal által vezetett Miniszteelnöki Kabinetiroda.

5,5 milliárd ment el kormánypropagandára

Az uniós közbeszerzési értesítőben közzétett adatok szerint a Rogán Antal vezette NKOH nettó 12,8 milliárd forintot áldozott állami kommunikációra. A korábban velük megkötött keretszerződés miatt a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. párosa végezhette el a munkát, mindkét cég tulajdonosa Balásy Gyula.

A legtöbb pénz, nettó 5,5 milliárd forint (ami az összes kommunikációs költség 40 százaléka) kormánypropagandára ment el.

A hivatalos tájékoztatás szerint “Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai szintéren történő kormányzati kommunikációval, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására” kellett ennyi pénz. Évek óta ezzel vagy ehhez hasonló megfogalmazással írják körül a kormány politikai hirdetéseit, így valószínűleg most is az óriásplakát- és egyéb kampányokat jelenti.

További nagy értékű és/vagy érdekesebb szerződések:

  • nettó 2,2 milliárdot a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség (TMÜ) Magyarország történelmi és kulturális értékeinek bemutatása és népszerűsítése érdekében költött el.
  • A Belügyminisztériumnak 866 millió forint jutott ügynökségi feladatokra, filmgyártásra és médiavásárlásra, a NAV-nak hasonló feladatokra 50 millió
  • a Magyar Posta Zrt. 843,3 millió forintból, a Budapest Fejlesztési Központ pedig 816 millió forintból reklámozhatott
  • egy viszonylag új és ismeretlen állami szerv, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 420 milliót költött kommunikációra
  • a Nemzeti Sportközpontok weboldal- és applikációfejlesztése 145 millióba került
  • 100 millió ment el a közmédia kommunikációs feladataira, és 315 millió az állampapírok reklámozására
  • 22,5 millióért végeztek közvélemény-kutatásokat a Paks II. Atomerőmű Zrt.-nek
  • a Várkapitányság 491,8 millióért népszerűsített kulturális programokat
  • 196,8 millióba került az Alapjogokért központ hazafias kampánya

 

Kétszázmillióba került az Alapjogokért Központ hazafias kampánya, Balásy cégei a kivitelezők

Igazi NER-gyöngyszem az a kampány, amelyet még augusztusban indított az Alapjogokért Központ. A projekt a Rogán Antalhoz tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal égisze alatt, a KESMA elnöke által vezetett Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. megrendelésére, a “kék plakátos” Balásy Gyula cégei kivitelezésében zajlott. Most az is kiderült, mennyiért. 

Mulatós produkciókra is jutott egymilliárd

Az értesítőben megjelent másik negyedéves tájékoztató szerint állami rendezvényekre nettó 5,6 milliárd forintot költöttek, a munkát a 2019-ben megkötött 30 milliárd forintos keretszerződés részeként az állami tulajdonú Antenna Hungária Zrt. végezhette.

A mostani 5,6 milliárdból

  • 3,56 milliárd forintot költött a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség (TMÜ) a zeneipar és a zenei háttéripar segítését célzó 2020. évi „Raktárkoncertek” lebonyolítására. Emellett a „Raktárkoncertek – Mulatós produkciók” rendezvénysorozat és produkció megvalósítására pedig további 1 milliárd forint jutott a TMÜ-nek.
  • A Magyar Labdarúgó Szövetség 376,8 millió forintból, a MÁV 285 millióból,  a Miniszterelnökség pedig 230 millió forintból szervezhetett rendezvényeket

A kormány kedvenc cége kaszált

Az NKOH-nál a kiváló fideszes kapcsolatokkal rendelkező Balásy cégei 2016 után kerültek monopolhelyzetbe, miután két versenytársa, Csetényi Csaba és Kuna Tibor is kegyvesztetté vált. Balásy cégeinek nagyon jól megy, nemrég a kormányzati propaganda-kampányokat levezénylő vállalkozásoknak otthont adó budai luxusvilláról forgattunk drónvideót.

Budai luxusvillába költöztek a kormánypropagandából meggazdagodott Balásy Gyula reklámcégei – drónvideó

A kormányzati propagandakampányokat évi több tízmilliárd forintért lebonyolító New Land Media Kft. és Lounge Design Kft. székhelye 2019 októbere óta egy rózsadombi ingatlan, melyet a cégek tulajdonosa, Balásy Gyula vásárolt meg. A korábban panzióként működő hatalmas villa felújítása jelenleg is tart – drónvideón mutatjuk az épületet.

Balásy cégei többek között olyan kampányokat vezényeltek le, mint az Állítsuk meg Brüsszelt!, de ők dolgoztak a Nemzeti Konzultáció népszerűsítésén, és a családvédelmi akciótervet reklámozó anyagokon is. Legutóbb az állami szervezetek és cégek kommunikációs feladatainak ellátására közel 26 milliárd forintot fordított a kormány a második negyedévben, a munkákat természetesen Balásy Gyula cége végezte.

Az Opten cégadatbázisa szerint a New Land Media Reklám Kft. nettó árbevétele 2016-ban 1,5 milliárd forint volt, ami 2018-ra 52,2 milliárd forintra, 2019-ben pedig 70,3 milliárd forintra ugrott. A Lounge Design Kft. nettó árbevétele 780 millióról 7,8 milliárd forintra nőtt 3 év alatt, 2019-ben pedig meghaladta a 9 milliárdot.

Az állami tulajdonú Antenna Hungária Zrt. a hazai műsorterjesztési és telekommunikációs szektor meghatározó szereplője: 2019-re a cég nettó árbevétele 38 milliárd forintról 38,6 milliárd forintra nőtt, az adózott eredménye pedig 50 millió forintról, 1,8 milliárd forintra ugrott. A rendezvényszervezés (pontosabban konferencia és kereskedelmi bemutató szervezése) azonban éppen az NKoH-val aláírt 30 milliárd forintos keretszerződés megkötése idején került fel a cég tevékenységei közé.

 

Mikulás-ünnepség 24 millióért: 2,8 milliárd ment el az állami cégek rendezvényeire az év végén

Újabb elemei derültek ki annak a keretszerződésnek, amelyet a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tavaly nyáron kötött az Antenna Hungária Zrt.-vel. A legutóbb közzétett tájékoztató szerint 2019 utolsó negyedévében összesen 2,8 milliárd forintot költöttek az állami cégek és szervek rendezvényeire.

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Összefirkált kormányplakát (fotó: Átlátszó/Erdélyi Katalin)

Megosztás